AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38

Samsung M87 vs. Sony W2000

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en 40-tommers LCD-TV og er litt i stuss på hvilken jeg skal velge. De to som virker mest aktuelle er M87 og W2000, men jeg klarte ikke å finne nok sammenligningsgrunnlag til å ta et valg. Prisen var også veldig lik, da begge er mulig å få fatt i for ca. 17.000.

Jeg liker Samsungens utseende best, men syns ikke Sonyen er noe spesielt stygg heller.

TVen skal brukes til PS3, Blu-Ray, litt analog TV-titting og kanskje litt PC-bruk.

Er det noen som har noen gode råd å gi meg?

Lurer også på det samme! Er noen av disse tv`ene bra til å koble til pc i 1920x1080? Kunne tenke meg å se full hd filmer fra pc og spille battlefield 2 i full hd.

Funker noen av disse tv`ene til dette formålet? Da eventuelt som man kan bruke dvi kabel eller om man må bruke dvi til hdmi overgangs kabel.

Jeg står i nøyaktig samme problemstilling. Skal kjøpe 40" TV og det blir enten Samsung M87 eller Sony W2000. Jeg var på Expert Majorstua i dag og snakket med en av TV-selgerne der som hadde ganske peiling. Vi sammenlignet de to modellene side ved side. Et par poenger fra ham:

* Bildet på SONY W2000 var gjennomgående bedre når vi så samme (digitale 720p HD-parabol) signal side ved side. Begge TVer gir selvsagt gode bilder, men på Samsung M87 var det synlig piksellering trolig som følge av oppskaleringen. På SONY var dette ikke synlig. SONYen hadde et veldig merkbart renere bilde, med mindre piksellering og støy. Trolig p.g.a bedre bildeprosessering.
    * Fargene på Samsung var litt sterkere. Kanskje delvis fordi den har "blank" overflate over skjermen som gir økt kontrast. SONYs farger er mer dempet, men kanskje mer korrekt? Det er ikke så enkelt å si, det kommer jo også an på innstillingene.
    * Feilprosenten på SONY er ekstremt lav, ifølge denne selgeren. Feilprosenten på Samsung er svært høy (men han hadde ikke lov til å gi eksakte tall). Om han skulle valgte mellom M87 eller W2000 til seg selv ville han uten tvil valgt SONY. De kostet nøyaktig det samme forøvrig.

Selv er jeg fortsatt i tvil. Jeg synes Samsung ser fetere ut rent visuelt, og jeg har hørt mye skryt på nettet om bildekvaliteten. Men ved selvsyn - om man setter de to skjermene opp med samme signal - må jeg si at jeg synes SONY kom merkbart bedre ut. Spesielt på mindre piksellering og merkbart mindre støy ved et SD signal (NRK1). Jeg har også sett W2000 kjøre analoge signaler på jobben (vi har W2000 der) og den gjør en glimrende jobb, overrasket over de gode bildene. Så det kan tippe litt i retning av SONY. Men jeg er altså fortsatt usikker. Hører veldig gjerne andre med flere erfaringer!

Nå trenger samsungen en del tweaking i innstillingene før den viser seg fra sin beste side. Fabrikkinnstillingene er etter hva jeg har lest langt fra gode .Var dette gjort på begge disse TVene ?

Nei, jeg tror ikke det. De var ikke tweaket skikkelig. Såvidt jeg husker gjorde selgeren en factory reset av innstillinger underveis på dem. Så det var rå ubehandlede innstillinger på begge. Men akkurat når det gjelder piksellering er vel ikke det primært instillinger, det handler om bildeprosessor og måten skjermen takler oppskalering. Der må jeg fremdeles si at W2000 så ut til å gjøre en veldig merkbart bedre jobb, men jeg er fremdeles fristet til å gå for M87 likevel :-)

Jeg selger selv M86/7 og det du sier om pixelering er sterkt synlig på fabrikkinnstillinger.

Man må slå av divere bildebehandlingskretser og trikse og mikse litt før Samsungen kan sees fra sin beste side.

Sony'en har vi ikke i butikken (vi forhandler det også) så den vil jeg ikke uttale meg om.

Andre som har erfaringer med piksellering på M86/87? Jeg er virkelig i tvil nå om Sony eller Samsung.. Samsung - fetere design, krassere farger. Sony- mye jevnere bilde.. Men jeg har jo ikke testet de instillingene det sikkert er mulig å gjøre, så det hadde vært supert å få erfaringer fra noen M87-eiere. hva er forresten forskjellen på M86 og M87?

Jeg har W2000 (46"), og er relativt godt fornøyd.
    Det som jeg ikke er fornøyd med er de fordømte "tåkeformasjonene" eller nordlyset om du vil. Jeg plages med godt synlige flekker i øvre venstre hjørne, og nedre høyre hjørne. Må stille ned baklys og strømsparing for at dette skal bli sånn noenlunde. I tillegg støtter tv'en kun 50 og 60hz. Dette gjør at HD-DVD filmer fra min Toshiba HD-XE1, hakker litt ved panoreringer. Såvidt jeg vet støtter Samsung'en både 24, 50, 60 og 100hz. Sony'en støtter heller ikke 1080p via komponent, som er synd ved tilkobling av Xbox 360. Om M86 gjør det vet jeg ikke.
    Men til tv (canal digital hd via hdmi), ps3 via hdmi, pc via hdmi, hd-dvd via hdmi og xbox 360 via vga så gjør jo sony'en en veldig god jobb bildemessig.

Samsung

Jeg er selv usikker på om jeg skal velge samsung M86 eller ikke, ser dårlig ut til å bli et powerbuy denne gangen på avforum. Uansett så koster den ca 17k på hifi. Jeg har en pc som jeg kunne tenkt meg å brukt litt på 40 tommeren, men vet ikke hvor høyoppløsning skjermkortet klarer, trur jeg har X800 skjermkort. Kommer vel til å kjøpe meg Xbox 360 Elite når den kommer til norge, noen som vet når den kommer? Kan jo kjøpe PS3 og, men helst Xbox 360 Elite + den eksterne HD-DVD spilleren. Er samsung M86 ett godt kjøp? (noen som har den her?)

Etter å ha lest testene på hdtvtest.co.uk er det M86 som kommer i best lys for meg. Den skal påståelig ha bedre bilde etter litt tweaking. Den er ikke plaget av clouding-problemet til Sony. Den har dypere sortnivå. Den har bedre støtte for utganger og slikt. Og så er den et par hakk lekrere.

Meeen den har gjenskinn som følge av glasset foran, selv om det riktig nok gir et finere bilde.

Alt i alt tror jeg det blir M86 på meg i alle fall.

Men er det noen som kan forklare forskjellen på M86 og M87? De koster nøyaktig det samme, ser like ut, osv. Men det er to forskjellige modellnummer. Er det noen forskjell?

Sitat Opprinnelig postet av piroco
    Men er det noen som kan forklare forskjellen på M86 og M87? De koster nøyaktig det samme, ser like ut, osv. Men det er to forskjellige modellnummer. Er det noen forskjell?
    Forskjellen er at M86 har en sort list nederst, mens M87 har en sølv-list.

Bortsett fra det så er det som du sier, de er helt identiske.

Jeg mener valget bør stå mellom M86 og Sony W3000.

sitat
    (Den er ikke plaget av clouding)

min er det tydelig clouding på og er flere som sier de er plaget av det.

Jeg fikk min M86 40" på mandag og kan avkrefte at gjenskinn er noe problem. Det er jo gjennskinn der, men hvis du ikke aktivt går inn for å se det så er det ikke noe problem (mer interessert i se på tv enn å finne feil med tv'en). Min tv er plassert rett bak stuevinduene så hvis gjenskinn skulle vært noe problem burde det ha dukket opp hos meg.

Rett ut av esken er ikke bildet veldig bra, men med litt tuning ordner alt seg. Og det kommer jo selvfølgelig ann på kilden. Bildet som kommer rett ut av veggen er ikke noe å skryte av, men gjennom digital dekoder fra Canal Digital er jeg veldig fornøyd. Og xbox 360 ble noe helt annet! Så hvis du planlegger å bruke den til konsollspilling kan jeg iallefall anbefalle denne tv'en på det sterkeste.

Og ja, det med bildet. Virker som det trenger å "kjøres inn". Betraktelig bedre etter noen timers bruk enn ved rett-ut-av-esken.

Og den ser jo rålekker ut da!
    Trodde all pianolakken skulle suge til seg støv, men det gjør den ikke. Fingreavtrykk kommer, men hvor ofte tar du egentlig på tv'en din ?
    Men hvis du er en "klemmer", så følger det med 2 tørkekluter.
    (jeg går kjapt over en gang om dagen.. men det er mer fordi jeg digger tv'en, enn at det faktisk trengs)

Løp og kjøp, dette er en knall tv!

Var innom Expert i dag for å kjøpe veggfeste til min kommende M86 46" og spurte i den forbindelse om hva han syntes om bildekvaliteten. Han mente Samsungen var et godt hestehode foran Sonyen og mente det det var den beste 46" han hadde sett så det burde være en grei nok anbefaling.

Ikke lett å bli noe klokere m.a.o. Det er jo gjerne slik at bildekvalitet også er litt subjektivt. Noen liker mora og noen liker dattera. Og jeg har enda ikke bestemt meg..

Ble M86 på meg :-)

Da ble det Samsung M86 på meg :-) først så hadde dem den ikke på HiFi, så jeg dro på Siba og fikk prutet den ned nesten 3000kr og da ble det kjøp på meg.
    Stappet esken i bilen og kjørte hjem. Jeg er værtfall godt fornøyd med den allerede. Jeg bruker nå scart fra DVD spilleren min, noe jeg kan gjøre for å få det helt optimalt? Må ut å kjøpe kabel fra pcen til tv'en nå, DVI til HDMI tenkte jeg, håper det er best. Jeg har den gamle Xboxen og ser at jeg kan ha full hd ut fra den, hvilke kabler er bra da? En kompis av meg kjøpte en billig kabel til 250kr på nett og den var vist ikke så veldig bra. Jeg kjøpte også en sånn galvanisert kabel som jeg har satt i tv kontakten i veggen og koblet tv kabel i den så til M86'en, gjør den galvaniserte kabel saken nytte for seg?

Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Da ble det Samsung M86 på meg :-) først så hadde dem den ikke på HiFi, så jeg dro på Siba og fikk prutet den ned nesten 3000kr og da ble det kjøp på meg.
    Stappet esken i bilen og kjørte hjem. Jeg er værtfall godt fornøyd med den allerede. Jeg bruker nå scart fra DVD spilleren min, noe jeg kan gjøre for å få det helt optimalt? Må ut å kjøpe kabel fra pcen til tv'en nå, DVI til HDMI tenkte jeg, håper det er best. Jeg har den gamle Xboxen og ser at jeg kan ha full hd ut fra den, hvilke kabler er bra da? En kompis av meg kjøpte en billig kabel til 250kr på nett og den var vist ikke så veldig bra. Jeg kjøpte også en sånn galvanisert kabel som jeg har satt i tv kontakten i veggen og koblet tv kabel i den så til M86'en, gjør den galvaniserte kabel saken nytte for seg?
    Du mener vel antenneplugg med galvanisk skille?. Denne skal hindre faren for brann i tilfelle jord forskjell mellom antennejord og nettspenning jord. Den har ingen nytte dersom du ikke har jordet stikkontakt til TV.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •