Sponsorer:
Viser resultater 1 til 19 av 19

Stydemping av brkete element i hus. (feil fora, jeg vet)

Jeg bor litt avsidesliggende til, og dermed har jeg ei vanvittig brkete vannpumpe stende inne p vaskerommet. Denne har jeg forskt dempe s godt jeg kan, ved bygge ei kasse som str over den, der veggene har vrt kledd med steinull/rockwool plater. Men dette dempet bare litt, ikke s godt som jeg hpet. S, sprsmlet mitt er om noen har noe forslag til hva jeg kan gjre. Jeg har ikke mulighet til flytte p pumpa.

Og den str snn ca 10cm fra ene veggen, og er rundt 1 meter bred og hy. snn grovt sett. Jeg begynner g lei den duringen som den lager idet den trenger pumpe vann inn i systemet mitt. S vr s snill noen.. Kom med ett forslag.

/sture

Hvilken pumpe er det snakk om?Bryne pumpe?

EMS Maxi Jet heter pumpa.. visstnok svensk produksjon, i allefall flger det med svensk bruksanvisning.. Jeg vet ikke stort om denne pumpa, da den sto i huset da jeg kjpte det for ett r siden.

Kassen n vr helt tett ellers s er det ikke mye nytte i den.
    S ville jeg kledd den innvendig med disse.

Biltema selger disse.

Brukes i bter for dempe motorsty.

Men styen forplanter seg sikker via rra i huset og?

Gr det plast rr eller kobber rr ut fra pumpa til ledningsnettet i huset?

Ordentlig ekte gammaldags kobberrr gr ut fra den, og omtrent rett til varmtvannstanken som str ved siden av.. og s klart forgrener den seg videre ut p kaldvannssiden ut i huset.. men virker ikke som det er s ille sty i rr og slikt.. for lyden er passelig godt sentrert mot pumpa..

S, hvis jeg da lager ei kasse som er helt tett, helt ned til gulvet. og kler den innvendig med det som du har bilde av, s mener du det burde vre nok? bare ta kaste den rockwool'en? eller skal jeg bruke den i tillegg?

Husk at motoren trenger og kvitte seg med varme....

Nok er det vel ikke fr du er fornyd
    Men det viktig f det tett men du m ha kjling til motoren og s lett er det ikke.

Vurdert kjpe en ny pumpe m/motor som er mere stillegende?
    Trykktank o.l du har i dag kan du sikkert beholde.

http://www.vvs-eksperten.no/filer/SilentMaster_web.pdf
    Brker ikke stort mer enn en styende PC.
    Men sikker dyr da..

kjling av motor som sitter i en tett kasse burde jo kunne gjres enkelt med bruke det vannet den tar inn og som skal til feks varmetanken uansett..
    kommer jo seff an p hvordan pumpen og rrgatene ser ut og muligheten for bruke vann/slanger "rundt" motoren til kjling..
    for vere sikker p at det ikke er sty/vibrasjon i rrene som kommer fra pumpen s lses det ved bruke slanger. skulle holde med 20cm..eller mer..eller mindre..
    og selvflgelig s br jo pumpen st p meget, eller passe, myke gummi-ftter/oppheng.
    har du trykktank etter pumpen, stor eller liten slik at pumpen bare starter nr trykket i tanken gr under et X antall kg...? -eller starter den hver gang du pner en krane, alts s lenge det er trykkforandring?

Mange gode svar her. Setter pris p det.

Det er sjelden denne pumpen starter. Det er en trykktank p den, s nr den gr under ett visst kg trykk, s starter den pumpe inn mer vann.. I lpet av en dusjerunde som for min del sjelden tar mer enn 10 minutter, s starter den kanskje 2 gang, maks. Trykktanken er ikke nevneverdig stor, men da igjen, trykket i huset er ikke noe srlig bra heller.

S, jeg tror ikke varme fra pumpa er noe problem. Det jeg kan gjre, er lag en form for avlufting i den..

Som kan g noe slikt som dette. Man vil da f bukt med at lyden gr opp i sjakten. denne sjakten klees dog med samme type isolasjon, som er i resten av kassen. Den str pr i dag p noe form for gummimatter som er ca 1cm tykke. Vurderte g til anskaffelse av ett understykke til ei gammel vaskemaskin eller noe oppheng til en trketrommel eller noe lignende, for det fungerer jo kjempefint til dette. M se hva jeg klarer finne tak i p skroten..

Utover det, s har jeg ikke vurdert kjpe noen ny pumpe, nei.. pumpa er faktisk ikke mer enn ca 2 r gammel, s klarer jeg bare bli kvitt styproblemet, s er det nok for min del... I allefall redusere det kraftig.

hei hei ) Hres ut som vibrasjoner ja.. Kanskje prve med skikkelige maskinftter som skru's sammen bde p pumpen og p fundamentet.
    Viktig at det sitter sammen og at det bare er gummi'n som beveger seg p maskinfttene. Men er kanskje ikke bra at pumpen beveger seg for mye heller pga rret ? eventuelt montere et tyelig rr ?

vil tro det er bedre at den er skrudd fast i gummiklosser som igjen er festet i evnt gulv om mulig..er det betong, og helst uten varmekabler s er jo saken klar
    gummiklosser al motorfester til feks bil, kan funke ganske greit, men de br vere passe myke s de absorberer vibrasjoner mest mulig..er de for harde s kan det bli verre..kansje..
    kan du borre i gulv s fyll hullet, ca 10mm, med feks sikafleks og putt i festene.. kan du ikke borre s kan man kutte av bolten p ene siden lime de fast i gulvet.
    godt mulig den vibrerer ekstra mye pga den bare str lst opp en gummimatte...? biltema har sikkert billige gummiklosser

Jeg hadde gtt for en massiv kasse av f.eks. 22mm spon e.l. Med litt steinull inni. Gummiftter for pumpa ogs kle rrene ut fra den med skumgummi eller tilsvarende.

Dempet en kompressor p den mten en gang. Fungerte overraskende bra.

en stump armert slange istede for kobber rr rett p er nok og lurt.

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    en stump armert slange istede for kobber rr rett p er nok og lurt.
    Det er nok veldig lurt. Hvordan lser man det i forhold til trykket osv? Det er vel en 4-8bar i vanntrykk.

N er ikke akkurat 4-8 bar noe problem for en slange vel?
    Hydraulikkslanger som tler 300bar burde vel holde........:-D

Vil bare si at jeg har ftt isolert pumpa n med rockwool og dempematter som vist til tidligere i trden. Det er fortsatt endel brumming av pumpa, og jeg mistenker dette for vre rrsty. Skal hre med en rrlegger hva de anbefaler, s fr jeg se om jeg fr laget en ordning der med tanke p elastiske rr i stedet for kobberrr rett p pumpa..

Tusen hjertelig takk for alle innspill.

/sture

Jrg har litt erfaring med demping av motorer ombord i fritidsbter. Der er det essensieelt bruke blygummimatter og vanlige dempematter av skumgummi i kombinasjon.

Yes, blygummi matter for strukturbren sty og vanlige dempematter for luft bren sty...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •