AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 13 av 13

tandberg slvsuper12

hei,
    har brstet stv av den gamle tandberg slvsuper 12 forsterkeren jeg har.
    min far kjpte den helt ny i sin tid.
    lurte p om det er bra og om det er noe power i disse gamle krigerne. ?
    det er plass til 4 hytalere .aa+bb. men det er litt gamle typer kabler p den
    Tape og phono inngangene er runde med mange sm stikk i liksom. jeg har en gammel LP spiller med slike utganger ogs. hvor kan jeg f tak i en slik kabal ennda?
    samme gjelder hytaler kablene.. di er runde kontakter med 1 lite og en strre pol p.
    hadde vert morrsomt og f prvd den. den er helt strken. ikke noe gale med den og brukt lite og lagret lenge. hva er verdien p noe slikt egentlig ? har sett di er ettertraktet av radio samlere osv.

Cool

Hei, Margarus. Slvsuper 12 fra Tandberg var en av firmaets virkelige klassikere, med en anerkjent god radiodel. Hvis ditt eksemplar er strkent, s hvorfor ikke beholde den?

Utgangene for 4 stk. hyttalere ga bare mening dersom du nsket plassere et ekstra par i et annet rom.

Lydkvaliteten p denne boksen skal vre mer enn god for sin tid, og hvis ditt eksemplar er strkent, s kanskje du vil bli positivt overrasket. (selv om elektriske og mekaniske komponenter slites over tid)

Pluggene du etterlyser br du fortsatt f tak i hos en litt strre butikk. (eller en litt mindre.....) Spr en erfaren selger etter lse plugger fra den gamle leverandren OSK (norsk) som passer til din forsterker+kabler. Det finnes sogar overganger f tak p mellom dagens phono-plugger og den gamle DIN-pluggen.

Den inngangen du refererer til p forsterkerens TAPE-inngang er en stereoplugg. Derfor s mange (4) sm kontaktpunkt. (eg. 5 - den siste gr til jord)

Det hadde vrt flott f hre om du lykkes med f lyd i apparatet, og, ikke minst; hvilken kvalitet det er over lyden.

Med hilsen 777

Her har de kabler bde DIN og til hyttalere.

http://www.gpfweb.com/shop/index.php

En del problemer med stv i potmeteret til volumkontrollen p disse. Skru opp og gjr s godt rent som mulig, helst med trykkluft p boks. Ellers s er jo dette en svrt morsom sak.

Relativ enkle forsterkere i disse, men de lter bra (relativt sett). Jeg ville byttet ut alle gamle elektrolyttkondensatorer (de trker ut over tid ) Rensing av alle potmetere kan du gjre med CRC (fes p alle bensinstasjoner p spray med tynt plastrr).

Jeg skrota mutterns sin for 14 dager siden (fin radio), men enkelte ting som er over 20 r gamle har sett sin levetid. Nostalgisk er det dog en fin greie eie.

/L

den funker fint.
    spilte litt p den her ein dagen. men fikk ikke prvd det skikkelig. pga hadde ikke skikkelig kabler bruke. mangler pluggene. men det var stereo lyd i den. og det spilte mer en hva di sikkert 30r gamle radionettene jeg rota fram klarte vertfall.
    funker gull fint. skal se om jeg ikke fr tak i plugger s skal denne "overhales" brukes.

jeg hadde ikke planer om selge. bare lurte p om det var noe ha p liksom. jeg liker den.

Mitt frste anlegg var en Slvsuper 10, pioneer dobbelt kassettdeck og et par Tandberg hyttalere jeg ikke husker navnet p n. Husker at det var litt kult f inn s sinnsvakt mange radiokanaler. Det beste ordet jeg kommer p for uttrykke flsomheten i "tuner-knotten" er smoooth.

Har ogs fatterns frste anlegg stende. Det inneholdt blant annet en "Ferguson 3482" som fattern voktet som gull nr mine barnehender gikk amok rundt i stua.

Angrer litt p at jeg ikke tok vare p utstyret som sto hos min n avdde bestemor. Der var det bla en skikkelig gammel radio med rr (husker ikke merke, men tror den var norsk) og flere Tandberg receivere.

Btw, DIN pluggene du spr etter mener jeg bestemt ha sett p Clas Ohlson ogs.

DrE

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Mitt frste anlegg var en Slvsuper 10, pioneer dobbelt kassettdeck og et par Tandberg hyttalere jeg ikke husker navnet p n. Husker at det var litt kult f inn s sinnsvakt mange radiokanaler. Det beste ordet jeg kommer p for uttrykke flsomheten i "tuner-knotten" er smoooth.

Har ogs fatterns frste anlegg stende. Det inneholdt blant annet en "Ferguson 3482" som fattern voktet som gull nr mine barnehender gikk amok rundt i stua.

Angrer litt p at jeg ikke tok vare p utstyret som sto hos min n avdde bestemor. Der var det bla en skikkelig gammel radio med rr (husker ikke merke, men tror den var norsk) og flere Tandberg receivere.

Btw, DIN pluggene du spr etter mener jeg bestemt ha sett p Clas Ohlson ogs.

DrE
    ok takk for info om pluggene.
    ja tuner knappen. skrur p den s ruller den av seg selv slikt lages ikke lenger !

Sitat Opprinnelig postet av Margarus
    ja tuner knappen. skrur p den s ruller den av seg selv slikt lages ikke lenger !
    Er vel pga at knotten har stor masse og koblet med reim videre. Smooth i alle fall.

DrE

Forsiktig med CRC

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Relativ enkle forsterkere i disse, men de lter bra (relativt sett). Jeg ville byttet ut alle gamle elektrolyttkondensatorer (de trker ut over tid ) Rensing av alle potmetere kan du gjre med CRC (fes p alle bensinstasjoner p spray med tynt plastrr).

Jeg skrota mutterns sin for 14 dager siden (fin radio), men enkelte ting som er over 20 r gamle har sett sin levetid. Nostalgisk er det dog en fin greie eie.

/L
    Vr litt forsiktig med CRC og liknende. Om det brukes s bruk ytters lite ellers blir det som pisse i buksa - OK med en gang men mye vrre om en liten stund. CRC etc trekker til seg stv og skitt og gjr problemet strre i lpet av kort tid.

Da er jeg mer tilhenger av Q-tips med teknisk/rdsprit p - i hvertfall hvis det er snakk om pne kontakter.

Sitat Opprinnelig postet av Ingenir'n
    Da er jeg mer tilhenger av Q-tips med teknisk/rdsprit p - i hvertfall hvis det er snakk om pne kontakter.
    Q-tips med kondensfjerner (ca 90-100% isopropanol).
    En vinner. Legger ikke noe kliss igjen p overflatene.

DrE

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Q-tips med kondensfjerner (ca 90-100% isopropanol).
    En vinner. Legger ikke noe kliss igjen p overflatene.

DrE
    har bestilt DIN plugg til phono plugg kabel n slik at jeg kan koble til cd \ platespiller til slvsuperen =) s har jeg bestilt nye din hytaler plugger.
    blir spennende f liv i tandbergg slvsuuuperen igjen
    har hrt at rr forsterkere m "varmes" opp fr du du kan skru opp. er dette faktum ?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •