AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 11 av 11

Zachry basselementer - OK eller katta i sekken?

Heisann!

Vurderer å sette i gang et DIY prosjekt etterhvert.. og nå står subwoofer på planen. Lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan Zachry sine basselementer spiller. De ser i hvertfall ganske tøffe ut.. men mulig det er mer bling bling enn bang her? Noen erfaringer om deres elementer hadde vært allright!

Tenker da først å fremst på Zachry BX-P12 som skal være værsting elementet til Zachry.

"Legenden er nå tilbake, nå enda bedre. BX-serien finns i to serier. BX-P serien er den mest brutala og påkosta serien med utrolige stabile korgar støpte i aluminium (patentsøkte). Ordentlig kraftig dobble magneter. Helt ny konstruerte 2-lagers koner i kolfiber og papp. Aluminium dustcup som gjør konen stivere og lyden enda kraftigere. FAT-surround opphengte koner som gjør at du får ekstra lang slaglengden. BX-T serien har en lekker designet korg i Aluminium. Coatad pappkon som er FAT-surround opphengt. Kraftige dobble magneter. Begge seriene har dobble 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar. Talspolarna ventileres gjenom magneten og via polplaten for ekstremt bra avkjøling.

Ekstremt 12" subbasselement for deg som vil ha det værste. Dobbelstakkede 70 Oz magneter. 3" 4-lags kapton talespole. sølvpletterte lyntilkoblinger. Fungerer bra i smålukkede eller portede kasser. Effekt: 800 Watt. Følsomhet: 89 dB. Frekvensområde: 25-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek delefrekvens: <150 Hz. Qts: 0,56. Vas: 56 l. Fs: 29 Hz. Yttermål: 324 mm. Baffelhull: 285 mm. Dybde: 175 mm. Vekt 10,6 kg."

Noen erfaringer eller meninger om dette elementet? Hva skal til for å dytte i gang dette på en allright måte?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		zachry bx-p12.jpg
Visninger:	21
Størrelse:	34.3 KB
ID:		9134  

Husker jeg og en kompis bygde noen subwoofere med BX12-elementer for 10-12 år siden. Vi hadde ikke så mye å sammenlikne med, men vi ble jæ***** godt fornøyde vi. Det trøkka både hardt og dypt. Tror vi brukte noen 100W-forsterkere på dem.

Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Heisann!

Vurderer å sette i gang et DIY prosjekt etterhvert.. og nå står subwoofer på planen. Lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan Zachry sine basselementer spiller. De ser i hvertfall ganske tøffe ut.. men mulig det er mer bling bling enn bang her? Noen erfaringer om deres elementer hadde vært allright!

Tenker da først å fremst på Zachry BX-P12 som skal være værsting elementet til Zachry.

"Legenden er nå tilbake, nå enda bedre. BX-serien finns i to serier. BX-P serien er den mest brutala og påkosta serien med utrolige stabile korgar støpte i aluminium (patentsøkte). Ordentlig kraftig dobble magneter. Helt ny konstruerte 2-lagers koner i kolfiber og papp. Aluminium dustcup som gjør konen stivere og lyden enda kraftigere. FAT-surround opphengte koner som gjør at du får ekstra lang slaglengden. BX-T serien har en lekker designet korg i Aluminium. Coatad pappkon som er FAT-surround opphengt. Kraftige dobble magneter. Begge seriene har dobble 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar. Talspolarna ventileres gjenom magneten og via polplaten for ekstremt bra avkjøling.

Ekstremt 12" subbasselement for deg som vil ha det værste. Dobbelstakkede 70 Oz magneter. 3" 4-lags kapton talespole. sølvpletterte lyntilkoblinger. Fungerer bra i smålukkede eller portede kasser. Effekt: 800 Watt. Følsomhet: 89 dB. Frekvensområde: 25-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek delefrekvens: <150 Hz. Qts: 0,56. Vas: 56 l. Fs: 29 Hz. Yttermål: 324 mm. Baffelhull: 285 mm. Dybde: 175 mm. Vekt 10,6 kg."

Noen erfaringer eller meninger om dette elementet? Hva skal til for å dytte i gang dette på en allright måte?

Jeg hadde litt lyst på elementet, og sjekka litt rundt det. Tror det er greit til bil, det samme merke har i serien under, spesielt 10 tommer utgaven er litt bedre for liten kasse, ut ifra dataene.

Tror du kan gjøre vesentlig dårligere kjøp, om du skal ha en bilsub.

Med forbehold om at jeg ikke har hørt elementene det er snakk om, men hadde en sub av samme merke engang, og den var helt grei.

Egentlig er det sikkert som eltek sine dynabel bil produkter, noe billige kina greier de for lagd under Zachry merket.

I Golf`en hadde jeg en sub med 2x10" og 2x12" Zachry BX-12 elementer.
    De spilte bra til prisen! Tipper du får valuta for pengene hvis ikke prisen er spesiellt høy på elementet du har valgt deg ut.

set har nå mykje og sei om du er en kresen hifi-person, eller en 14 åring som berre tenke på bass..
    fungera nok.. kunne tenkt meg og teisa en sann ut sjøl en dag.

Se her ja!

Joda, mulig dette er et "kina" produkt, men har fremdelses tro på at det kan gi lyd fra seg. At disse elementene fungerer i bil er det ingen tvil om, men der er kravene heller ikke like store. Spørsmålet er hvordan det klarer seg på musikk, film osv til innebruk. At elementet ikke går dypere enn 25Hz er jo relevant til resultatet det vil gi til film, men vil tro det trykker bra på høyere frekvenser. Elementet ser jo spennende ut til musikk! Men ingen som har erfaringer med akkutatt dette elementet virker det som .. hmm

Apropos Kina og østenprodukt...

Hva har det egenlitg å si??!! Jeg har jobbet hos sykkelimportør tidligere. Der importerte vi sykler og reservedeler. Vi hadde også sykler som blir brukt i Tour d'France og WorldCup DownHill. ALT dette blir laget i Taiwan og skrudd sammen i østen og sendt med container derifra. Delene har aldrig vært i US en gang, bare "designet in US".

Dette var litt OT, men bare for å dra en sammenligning. Hvor ting er produsert har liten eller ingenting å si! Og om det skulle ha noe innvirkning på noe som helst er det at prisen ut til kunde blir lavere!

Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Apropos Kina og østenprodukt...

Hva har det egenlitg å si??!! Jeg har jobbet hos sykkelimportør tidligere. Der importerte vi sykler og reservedeler. Vi hadde også sykler som blir brukt i Tour d'France og WorldCup DownHill. ALT dette blir laget i Taiwan og skrudd sammen i østen og sendt med container derifra. Delene har aldrig vært i US en gang, bare "designet in US".

Dette var litt OT, men bare for å dra en sammenligning. Hvor ting er produsert har liten eller ingenting å si! Og om det skulle ha noe innvirkning på noe som helst er det at prisen ut til kunde blir lavere!

Jeg tror det bare er en fordel at det er lagd i kina, ihvertfall med tanke på å få igjen mye for pengene, når det er direkte import.

Usikker på om det elementet vil virke bra i en subkasse for hjemmebruk, tror kanskje det vil gi litt lav følsomhet i praksis, det elementet, det er bare en måte for deg å finne det ut på.

Selv ville jeg heller vurdert elementer som ikke var dobbeltspole, dersom jeg skulle bruke en mono forsterker til det for hjemmebruk, for bilbruk ville jeg foretrukket en dobbeltspole bass på en 2 kanaler, fremfor å skulle brokoble begge kanalene på en spole, og dermed halvere dempefaktoren.

Jeg ville også heller brukt to 10 tommere, fremfor en 12 tommer, dersom det var til hjemmebruk. En 10 tommer utgave av samme bass til bilbruk, og en utgave som ikke var dobbeltspole, til hjemmesub bruk, (med innebygd forsterker).

Har sett tegninger på en hjemmesub med 4 stk 8 tommere, den tenker jeg låt bra.

Men du for prøve! Kanskje det blir kjempebra.

Jeg kjøpt en gang i tiden et par 8" "boxer" fra Zachry ... dem har tålt utrolig mye juling opp igjennom åra.. dem lever enda og dem har jeg vært fornøyd med. hehe

Men kjøpte en BX sub av den første typen, 15" bare for å prøve... kraftig chassi og veldig overdimensjonert oppheng... og svak talespole!
    Min begynte og lage utrolig stygge lyder etter ikke lang tid.. hørtes ut som noen viklinger var løse. Fikk ny på garanti! Så skjedde akkurat det samma igjen... så valgte jeg og få igjen penga.

Jeg hadde et 10" Zachry element i subben min tidligere (selvbygd kasse ala Brontes fra Dynabel). Satt en tonegenerator på forsterkeren for å sjekke hvor dypt denne gikk og det ble mye blaffring. Byttet dette ut med et "Ultimate" element (Ljudia har begge seriene) og dette spiller helt til bunn uten å blaffre.

Link til noen kraftige beist (beregnet for bil, men sjekk alikevel)
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

Alternativt Peerless PE8275 (også fra Dynabel)

Eller hvorfor bygge ?
    SVS 10" spiller i følge forumet helt fenemenalt og du får en ferdig tunet løsning til 5000,-

/L

Mange som har historier om Zachry BX serien her ser jeg :P Spørsmålet er vel om den nye serien også lager nevne blaffrelyder og lignende.. Og om kvaliteten på mekanikken er brukbar. Men ingen som har sagt at Øst-produkter er direkte negativt. Men nå må vi huske på at det er mange ting som blir designet i statene, for så å bli produsert i østen. Disse produktene holder ofte litt høyere kvalitet enn produkter som er produsert helt fra bånn i disse landene. Dette gjelder selvfølgelig bare et mindretall av produkter, imed at krav om kvalitet stadig øker..

Men anyway.. Planen var vel først og fremst bare å lufte ideen om dette elementet. Koster jo ikke mer en høvdingen.. Sikkert vært morro å testet det en gang

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •