Sponsorer:
Viser resultater 1 til 11 av 11

Force 1133, CD og EPG

Lurte bare på om noen her vet hva som er galt når jeg mistet EPG informasjon på noen kanaler for en del uker siden. Bla BBC Prime og et par tre andre.

Har prøvd å se på Lyngsat etc for å finne ut om PID eller andre verdier hadde endret seg men det så riktig ut alt sammen.

Så til spørsmålet:

1) Har dere EPG på Force tuner på f.eks BBC Prime?
    2) I så fall, hva måtte dere endre for å få til det?

Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Lurte bare på om noen her vet hva som er galt når jeg mistet EPG informasjon på noen kanaler for en del uker siden. Bla BBC Prime og et par tre andre.

Har prøvd å se på Lyngsat etc for å finne ut om PID eller andre verdier hadde endret seg men det så riktig ut alt sammen.

Så til spørsmålet:

1) Har dere EPG på Force tuner på f.eks BBC Prime?
    2) I så fall, hva måtte dere endre for å få til det?

EPG fungerer på BBC Prime.

Dersom 1133S har feil på klokken så vil ikke EPG fungere ok.

Jeg har ikke en Force 1133 men det er viktig at det står en "E" foran frekvensen 12.456V på 1-west ( og kun foran denne ene frekvensen på 1-vest).
    Se pkt. 12.8 på side 42 i manualen http://www.force.tv/media/1133_bruksanvisning_norsk.pdf

Hvis det også er en "C" (=clock) i frekvenslisten så pass på at det er på samme frekvens - men jeg tror kun "C"-en benyttes i 5-serie Force.

Sjekk om dette allerede stemmer. Dersom alt er riktig så kan du forsøke å trykke på EPG knappen og velge innles så leser og lagrer mottageren EPG på nytt. Side 20 i manualen.

Dersom du f.eks. har koblet Force'n sammen med en annen satellitt mottager (f.eks. Viasat mottager) så kan du få problemer med å lese inn EPG. Da kan du forsøke å fjerne den andre mottageren og lese inn EPG på nytt (for å se om det var årsaken..). Løsningen på et slikt problem kan være en justering i Viasat mottager, priority switch eller en kabel fra LNB til hver mottager.

Du bør også sjekke at du klarer å motta EPG transponder. Sky News sender i EPG transponderen. Sjekk derfor om du mottar Sky News (siden du har BBC Prime så antar jeg at du har CD Family pakke). Dersom Force'n din ikke får signal på Sky News så er noe galt med mottager, switch, LNB eller antenne justering.

Hm, klokka er riktig. EPG fungerer fint på alle de andre EPG kanalene. Leser inn EPG automatisk hver dag eller manuelt om jeg føler for det. Fungerer helt fint for alle andre kanaler.

Før når dette har skjedd så har det vært en endring i kanaler, f.eks at det har kommet en ny versjon av samme kanal men da med annen PID. Men kan ikke finne noen steder at så har skjedd nå.

Hm, klokka er riktig. EPG fungerer fint på alle de andre EPG kanalene. Leser inn EPG automatisk hver dag eller manuelt om jeg føler for det. Fungerer helt fint for alle andre kanaler.

Før når dette har skjedd så har det vært en endring i kanaler, f.eks at det har kommet en ny versjon av samme kanal men da med annen PID. Men kan ikke finne noen steder at så har skjedd nå.
    Du kan sjekke at frevensen 11.325H er programmert med network=70 og StreamId=25 (se side 42 i manualen). Er den ikke det så vil du ikke motta EPG for BBC Prime. Da vil du også ha samme problem med BBC World og andre kanaler på samme frekvens.

Jeg sjekket frekvensen nå i kveld og den er riktig satt opp med 70/25. Så det var ikke det som var problemet.

Mangler altså EPG på BBC Prime, STAR! og Showtime. Et stort mysterie.

Er det andre som benytter samme type EPG som meg som kan sjekke om BBC Prime har EPG hos CD. I så fall om dere har en Force tuner. Hvilke innstillinger har dere på Frekvens og på Kanalen?

Jeg sjekket frekvensen nå i kveld og den er riktig satt opp med 70/25. Så det var ikke det som var problemet.

Mangler altså EPG på BBC Prime, STAR! og Showtime. Et stort mysterie.

Er det andre som benytter samme type EPG som meg som kan sjekke om BBC Prime har EPG hos CD. I så fall om dere har en Force tuner. Hvilke innstillinger har dere på Frekvens og på Kanalen?
    Har testet en Force 1030S som skal være ganske lik 1133S. EPG var ok på BBC Prime,Star og Showtime. For testens skyld flyttet jeg BBC Prime til et høyt kanalnummer siden jeg mener å ha hørt at dette kan føre til problemer med EPG på Force. Etter å ha lest inn EPG på nytt så manglet EPG på BBC Prime...
    Forsøk å flytte kanalene du mangler EPG på til lave kanalnummer og gjør en ny EPG innlesning for å se om det hjelper.

Aha, takk til nebbob. Sjekket nederst i kanallista og der lå de tre kanalene det gjaldt - med EPG. Sikkert opprettet der ved siste kanalsøk. Flyttet de tre bakerste kanalene frem til der de tre uten EPG lå og flyttet de uten EPG nedover i lista. Da fungerte det fint. Merkelig sak egentlig. Det slår meg at det er et veldig dårlig design i Force tunere når det gjelder akkurat dette med kanaler/kanalsøk/EPG. Den greier ikke på en god måte å holde styr på hva du har i lista fra før når man gjør søk. Den legger bare alt den tror den finner av nye kanaler bakerst selv om du har dem fra før.

Aha, takk til nebbob. Sjekket nederst i kanallista og der lå de tre kanalene det gjaldt - med EPG. Sikkert opprettet der ved siste kanalsøk. Flyttet de tre bakerste kanalene frem til der de tre uten EPG lå og flyttet de uten EPG nedover i lista. Da fungerte det fint. Merkelig sak egentlig. Det slår meg at det er et veldig dårlig design i Force tunere når det gjelder akkurat dette med kanaler/kanalsøk/EPG. Den greier ikke på en god måte å holde styr på hva du har i lista fra før når man gjør søk. Den legger bare alt den tror den finner av nye kanaler bakerst selv om du har dem fra før.
    Det er kanskje litt merkelig ja men jeg tror ikke mottageren har minne nok til å lagre all EPG. Derfor kan de kanalene som ligger med høyt nummer ha dårligere prioritet i software dersom minnet er oppbrukt.

At nye innsøkte kanaler havner sist i liten er ofte helt vanlig må mottagere som ikke har operatør styrt kanalrekkefølge. Mottageren kan ikke vite hvor du ønsker å plassere kanalen. Dette er løst ved at kanalene kan flyttes.

Operatør styrt kanalrekkefølge med mulighet for rekkefølgeredigering hadde kanakje vært mer brukervennlig. Dette er mulig på nye Canal Digital mottagere som CDC-5000S,CDC-7000ST,Grundig 6450ST/6452ST og Force 655ST.

Gamle Canal Digital MHWY mottagere har låst kanalliste som ikke kan redigeres.

På nye Viasat NDS mottagere er det låst kanalrekkefølge som ikke kan endres.

Force 1133S er ikke laget for noen spesiell operatør. Mottageren er svjv solgt over store deler av Europa.

Ja, jeg kjenner jo 1133 godt etter å ha levd med den i mange år. Det jeg mente var at den ikke burde opprette dobbeltkanaler. Altså om det allerede finnes en kanal med samme data (unntatt kankje navnet) så burde den ikke legge samme kanal inni lista på nytt. Om kanalen hadde skiftet navn så burde den bare endre navn på eksisterende kanal. Ellers er det jo helt greit at de nye havner bakerst. Operatørstyrte/begrensede tunere ligger jeg langt unna uansett.

Ja, jeg kjenner jo 1133 godt etter å ha levd med den i mange år. Det jeg mente var at den ikke burde opprette dobbeltkanaler. Altså om det allerede finnes en kanal med samme data (unntatt kankje navnet) så burde den ikke legge samme kanal inni lista på nytt.
    Det er kombinasjonen av ProgID,StreamID og Network som definerer en kanal.
    DVB spec. krever at denne kombinasjonen skal være unik.
    (er ProgID feil så får man i beste fall inn feil kanal, eller ikke noe..)

Hvis man kommer i skade for å legge inn kanaler manuelt med feil kombinasjon av ProgID,StreamID &Network Id så vil mottageren finne kanalene med riktige verdier etter neste kanalsøk (siden disse parameterene ikke er lagret fra før av). Da vil det ligge kanaler hvor EPG ikke virker. De "nye" kanalene som er søkt inn med riktige parametere vil ha fungerende EPG.

Det kan også oppstå EPG kluss dersom man oppretter to kanaler på samme progID,StreamID og NetworkID siden DVB spec. ikke tillater dette.

Om kanalen hadde skiftet navn så burde den bare endre navn på eksisterende kanal. Ellers er det jo helt greit at de nye havner bakerst. Operatørstyrte/begrensede tunere ligger jeg langt unna uansett.
    Force 1133 er ikke i stand til å oppdatere kanalnavnet. Dette er en funksjon som kan fungere i praksis og som ville fungert fint på Canal Digital men det ville fungert meget dårlig i en del tilfeller på andre satellitt posisjoner. Force har mao. god grunn til å sløyfe en slik funksjon.

I operatørstyrte/låste mottagere er det gjerne en idiotsikker løsning for å unngå problemet du beskriver (bl.a. med låst kanalrekkefølge). Har man en "åpen" mottager ønsker man som regel å gjøre litt mer av jobben selv.

Regner med at dobbelt kanalene i Force'n er fra to forskjellige frekvenser eller hadde du to BBC Prime kanaler i kanallisten som begge ga bilde&lyd ?

Star og Showtime sendes på to forskjellige frekvenser og jeg vil tippe at det faktisk ikke er dobbeltkanaler i lista men at "dobbelt kanalene" er fra en annen frekvens ? Den "gamle" Star/Showtime frekvensen er 12476H.

Hvis det kun var den "høye" plasseringen i kanallisten som var problemet så er det nok kun et Force problem (praktisk begrensning).

For å holde meg til BBC prime som var den jeg testet med så lå det 2 helt 100% identiske BBC Prime i lista. Den ene er den jeg har brukt den siste tiden og den som var havnet bakerst i lista var blitt opprettet ved et kanalsøk. Begge hadde bilde men i går hadde kun den bakerste EPG. Så jeg byttet plass på dem selv om de var like. Da fikk den fremste EPG. Men i dag så var EPG på den som nå lå fremst borte og den bakerste hadde atter EPG. Da slettet jeg den bakerste og så kom det EPG på den som da lå fremst. Det er her jeg mener det er dårlig design at to helt like kanaler skal opprettes. Det hadde jo ikke gjort noe i og for seg om det ikke hadde fucket opp EPG'en. Men men, Force var en ganske ok tuner i sin tid men de som laget den fulgte aldri opp med å rette åpenbare feil i softwaren. Vi var en tålmodig gjeng eiere i starten med stadige nye versjoner av software med stadig nye feil :-). De droppet åpenbart også support på disse modellene da de laget nye. Ikke så lurt kanskje da jeg i hvert fall sikkert aldri vil kjøpe en Force flere ganger pga at produktet aldri ble helt ferdig.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •