AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 10 av 10

Tull vid Svinesund (Norge-Sverige)

Jag har ett problem. Skall åka på lördag och hämta en dvdspelare i Norge (Denon DVD-A1XV) och alla jag talar med säger att en sån vara måste deklareras när man kör genom tullen vid Svinesund. OM man skulle köra förbi och bli tagen på bar gärning (möjligheten finns ju) så har tullen rätt att beslagta produkten? Vet inte vart jag skall få reda på mera vad som gäller i detta fall. Enligt tullen så skall moms betalas 25% samt en avgift på 3-4% men det kan väl inte stämma om spelaren redan är köpt och betald, INKL moms, i Norge? Kan ju inte betala moms två gånger?

Hvorfor kjøper du den ikke i Sverige? Det finnes jo Hifi-klubben i Sverige også.. Prisdifferansen er som regel marginal.

Toll/Tull, (Norsk praksis) hvis du blir stoppet tar de spilleren og gir deg en heftig bot. Du får igjen Norsk Mva og betaler Svensk hvis du skal fortolle den inn. De andre svenske reglene kjenner jeg desverre ikke, men i Norge er det kun et relativt lite gebyr for fortolling.

Edit, er det snakk om brukt spiller??

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvorfor kjøper du den ikke i Sverige? Det finnes jo Hifi-klubben i Sverige også.. Prisdifferansen er som regel marginal.

Toll/Tull, (Norsk praksis) hvis du blir stoppet tar de spilleren og gir deg en heftig bot. Du får igjen Norsk Mva og betaler Svensk hvis du skal fortolle den inn. De andre svenske reglene kjenner jeg desverre ikke, men i Norge er det kun et relativt lite gebyr for fortolling.

Edit, er det snakk om brukt spiller??
    Den är brukt (endast några uker, men ändå brukt).

Tror ikke du trenger å bekymre deg for å bli stoppet på vei TIL Sverige. Har selv kjørt over grensa utallige ganger og aldri sett en eneste toller på svensk side. Kjører du over den nye broa, tror jeg sjansene er svært små. Kan ikke huske å ha sett noen tollstasjoener langs den veien.

Risken att bli stannad är extremt liten men tänk OM man blir. Frågan är om man skall chansa eller inte. Jag har skickat ett mail till Tullverket och frågat vad som gäller men dom har inte svarat.

Kan du ikke si det er din da? (noe det jo egentlig er)
    Men du har hatt den med fordi en kompiss av deg i Norge lurer på å kjøpe den samme.

Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Kan du ikke si det er din da? (noe det jo egentlig er)
    Men du har hatt den med fordi en kompiss av deg i Norge lurer på å kjøpe den samme.
    Dette er noen jeg også har tenkt på flere ganger.
    De kan såklart spørre om du har kviteringen osv. Men den har du jo selvfølgelig mistet... Eller så kan en vel si at en kjøpte den brukt, og at man derfor ikke har noen papirer eller noe slikt...

Tror du de vet hva den koster da? Inn til Norge kan en i hvert fall ta med varer for inntil 6000 kr tror jeg det er, man må da ha vært ute av landet i mer enn 24 timer. Det vet de ikke når du kjører bil (Her ). Kanskje noe liknende andre vei?

Detta ser inte bra ut, man blir nästan avskräckt Kolla bara här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47899

Jeg og en kompis var i sverige og han kjøpte noe stash til rundt 4000kr. Vi ble stoppet i tollen og ble spurt om hva den kostet og svarte ærlig (vi visste ikke om reglene). Det eneste som skjedde var at tolleren forklarte hva vi egentlig skulle ha gjort og sa at neste gang måtte vi gjøre det på rett måte. Vi fikk verken tollgebyr, moms eller bot... Har forresten blitt stoppet i tollen 2 ganger på rundt 30 sverigeturer (aldri på vei inn til sverige) så oddsene for å bli stoppet er minimal. Og som andre sier, det er en brukt spiller så med mindre tolleren er en hifi entusiast har jeg mine tvil om at de klarer å anslå verdien. Ta sjansen :wink:

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •