AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 11 av 11

JVC X500 vs Sony HW55.

Fikk leke meg litt med den Nye JVC X-500 som fortsatt var på AV shop etter demoen forleden dag.
    Jeg klarte ikke dy meg og måtte sette opp en side by side test.

Da av den Nye Sony HW55 og den Nye JVC X500. Jvc X500 er et ikke ferdig Product enda, å det finnes kun 2 tilgjengelige slike maskiner etter det jeg har hørt.
    Men allikevel så satte jeg disse side by side på lerret V5 duk som er på AV shop. Fikk ikke sammenlignet noe spesielt på film siden det tok tid med å synke bildet så dette må bli en annen gang, dette fordi HDMI splitter datt ut enten på Sonyn eller Jvcn.
    Men sjekket en del test patten og bilder I 1080P.

Dette er jo en test for øyet så ingen målinger er gjort, men noe jeg ville ha gjort hvis jeg skulle byttet projektor dette har jeg gjort på alle mine PJ.
    Side by side da med bilde på begge PJ og bare blende linsen og byte kjapt så du ser forskjeller.

1. Begge er veldig gode projektorer og JVC har jo en god fordel med at det er bedre optikk, samt justeringer som zoom, memory, sharpness, og andre innstillinger som en HW55 fra Sony må justeres manuelt på linse mens fra remote på JVC.
    Stort pluss JVC

2. På eksemplaret av HW55 som AVshop har så er det en del avvik på skarphet rundt om I bildet , da skarphet I senter så mistes litt I hjørner osv. På JVCX500 så var den skarp over hele så her et klart pluss JVC mot dette Sony HW55 eksemplaret.

3. Ang. Contrast så kunne man se at JVC`n har en bedre Contrast på ON/OFF, samt at den Nye iris som de har liker jeg veldig godt, den slukker tilnærmet helt ned så du får en tilsvarende følelse som en CRT som Sony VW500 og VW1000 gjør. Irisen på Sony HW55 slukker ikke like langt ned og ender opp med en sort bilde med noe lys i, men akseptabelt. Jeg så også at JVC strakk det lengste strået i mørke sener. Sony HW55 lyste litt mere opp i det sorte feltene. Begge ga veldig gode flotte bilder men JVC var bedre her.

4. Lystrykk Sony`n har noe mere lystrykk og klarer og holde bedre på sort i lyse sener, dette skyldes Ansicontrast som er høyere på Sony`n etter det jeg følte. Men sammenlignet med tidligere JVC modeller, så er den nye X500 satans mye bedre en de tidligere modellene fra JVC på dette. Følte at det var nok lystrykk på JVC`n selv om Sony HW55 har en del mere når det gjelder trykk og det å skille sort i lyse sener og motsatt. Så er det mere en godt nok på X500.

5.E-skift vs Reality Creation. Etter det jeg føler her så vil begge disse forårsake diverse småfeil i bildet hvis man stiller dette in feil eller for høyt. Men følte at E-skift og reality creation gjør forskjellige ting. Reality creation drar fram detaljer noe tydeligere
    enn E-skift, men allikevel viser begge bildene detaljer meget bra ut med ca samme feilvisning og artefacts. Men lite synlig på begge. Kommer an på hva man liker. Liker man å se tydelige fregner eller liker man å se at det blir litt kamuflert. Begge gjør jobben og bildet blir bedre. Her er jeg vant til VW1000 reality creation som er en skalering 4K mere en skarphets engine som på HW55. Så jeg hadde her foretrukket RC fra Sony men dette er meget smak og behag.

6. Totalt skulle jeg valgt mellom disse to PJ og hatt penger til begge så hadde det falt på JVC X500 slik jeg fikk testet i dag, men skal få tatt en mere nøye test med mere filmmaterialet og bevegelighet i bildet kanskje i min egen kino senere når det endelige eksemplaret kommer.
    Tatt i betrakting at JVC X500 kommer til å ligge 12-13000 kr over HW55 så må det gå på lommeboka. Men ble imponert at denne nye modellen fra JVC. Og her stemmer det faktisk at betaler du mere får du det bedre

Tak for review.

Bliver spændende at se de endelige projektorere fra JVC, om de kan tweake endnu mere ud af dem. Heftigt at de stadig bruger pre production samples. Levering er inden jul ikke sandt?

Hvordan var X500 på 4k kilder?

Hvor stort lærred bliver de vist på? 320cm?

Sitat Opprinnelig postet av dkclausdk Vis post
    Tak for review.

Bliver spændende at se de endelige projektorere fra JVC, om de kan tweake endnu mere ud af dem. Heftigt at de stadig bruger pre production samples. Levering er inden jul ikke sandt?

Hvordan var X500 på 4k kilder?

Hvor stort lærred bliver de vist på? 320cm?
    Spennende å se om det blir noe bedre når det endelige eksemplarer kommer.
    Dette var i den store kinoen til AVshop usikker på hvor stort lerretet er.
    X500 på 4K materialet så veldig bra ut fra Red player. Den viser ikke 4K native materialet men viser e-skift 4k.
    Men gjorde det veldig bra med sylskarpe flotte bilder. Selv om det ikke er native 4k

Ok. Lidt tricky år at skifte projektor, med mindre man køber Sony 500 ES fx, men har den HDMI med 18gps chipsæt og HDCP 2.2?

Jeg må vente til næste år så bør alt være klar med HDMI 2.0 osv. Jeg er så fristet til fx X500, men tror min gamle PJ må klare sig til vinter 2014

Nei den har ikke hdmi 2.0 det er også en 1080p ship i den, men takler native 4k 30hz med 1 hdmi og takler native 4k 60hz med 2 hdmi på inngangssignalet men sender ut e-skiftet 4k.
    For meg så er det logisk at signalet native 4 K inn , så må signalet ned til 1080p et eller annet sted siden det er ship på 1080. Dette blir så delt i 2 etter det jeg skjønner. Så 2 1080p inn i e-skift ut til eskift simulert 4K.
    Hvis det er noen som vet dette 100% så gi meg gjerne en innføring.

X500 har dessverre ikke HDMI 2.0, og vil ikke kunne spille av filmer med HDCP 2.2

Flott gjennomgang Didrik !!

Det høres ut som om denne er bedre enn forventet, gleder meg til å se den hvis jeg får muligheten.

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Nei den har ikke hdmi 2.0 det er også en 1080p ship i den, men takler native 4k 30hz med 1 hdmi og takler native 4k 60hz med 2 hdmi på inngangssignalet men sender ut e-skiftet 4k.
    For meg så er det logisk at signalet native 4 K inn , så må signalet ned til 1080p et eller annet sted siden det er ship på 1080. Dette blir så delt i 2 etter det jeg skjønner. Så 2 1080p inn i e-skift ut til eskift simulert 4K.
    Hvis det er noen som vet dette 100% så gi meg gjerne en innføring.
    Yeps.

Tænkte lige på Sony 500ES, har den 18gps HDMI chipsæt og HDCP 2.2?

VW500ES har HDMI 2.0 og HDCP 2.2 ja

Jeg tror ikke det er 18gbps, men 12.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    VW500ES har HDMI 2.0 og HDCP 2.2 ja
    Ja, tror også det "kun" er 10-12gps chipsæt.

Panasonic rygtes at lancere en 4k projektor til CES 2014 og de skulle være i besiddelse af 18gps chipsæts.

Her er et billede af hvad 10gps og 18gps tillader. Begrænsingen bliver framerate, color sampling og bit dybde.

Til film klarer man sig vel fint med 10gps, men til gamers er det måske ok med 60fps og bedre sampling og bitdybde?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		900x900px-LL-cd8fe2ae_HDMI2.jpeg
Visninger:	30
Størrelse:	24.9 KB
ID:		109108  

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW55
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 56
    Siste melding: 02-25-2014, 13:25
  2. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10