AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 6 av 6

Frstegangskjper av projekter (maksbusjett 20K)

Hei!

Den trofaste 42" G10E'n min begynner virke litt liten, og jeg har vurdert en stund i bytte den inn i en ny plasma, men for en tusen lapp eller to mer enn de TVene jeg har sett p, s kan man f en god projektor og en vesentlig bedre filmopplevelse. Jeg vurderer derfor sterkt g til innkjp av en projektor og jeg har som skrevet i trdtittelen et maksbudsjett p ca 20K.

Jeg har et lyst rom med hvitt tak og hvit/beige vegger, men har ellers god lyskontroll. Likevel vil dette pvirke sortnivet i negativ retning etter det jeg har forsttt? Jeg nsker bruke projektoren til bde 2D og 3D, men det blir nok mer 2D titting enn 3D.

Kasteavstanden fra linse til lerret blir ~3,5m, dette vil ogs vre omtrent avstanden fra sofa til lerret. Noe ml p stuen har jeg desverre ikke (og heller ikke mlebnd tilgjengelig). Angende strrelsen p lerretet er jeg forelpig litt usikker. Delen av veggen hvor jeg kunne tenke meg ha lerretet er ca 2,5 meter bred. Selv om jeg ikke fr plass til tidenes lerret p veggen min n, vil jeg, nr jeg og samboeren en gang flytter til et nytt sted, gjerne oppgradere til 100"+.

Jeg har lest en del om Optoma HD83, som visstnok skal vre bra p 2D og meget bra p 3D. Den beste prisen jeg har funnet s langt, er rett under 18K (uten ha sett meg s veldig godt om etter bedre prisere). Ett annet pluss slik jeg ser det er at den er stillegende, med sine 22 dB.

Muligheten til f projektoren profesjonelt kalibrert er ogs et pluss.

Det viktige for meg er:
    - God 2D og 3D ytelse
    - Bra sortniv (gjerne ogs punch i bildet, men sjeldent man fr i pose og sekk)
    - Stillegende
    - Profesjonell kalibrering
    - Fungerer bra med PC spilling og filmtitting

Er det noen andre alternativer Avforum-folket kan anbefale i prisklassen 12-20K? Jeg fr nok ikke kjpt fr etter nyttr, s dersom det skulle komme ut noe som er verdt vente p i tidlig 2013 kan ogs det vre aktuelt.

Hvis det er til noen hjelp, s ser stua p.d.d. ca slik ut (gardinene skal byttes):

Er i samme situasjon selv s slenger meg p her.

Jeg vil tro at en Epson TW9000 til 19 990,- er en langt bedre projektor til ditt behov enn Optoma HD83. Helt rlig s syns jeg ikke srlig om Optoma sine projektorer, og mener at min Infocus Sp8602 har bedre bildekvalitet. Epson TW9000 ligger vel et hakk over min projektor

Optoma HD20 derimot er den projektoren jeg har sett som gir best bilde for valuta, men du er vel ikke p utkikk etter en rimelig projektor..

Off-topic, men hvilket spill er det du har p skjermen din?

Sony HW30 har bedre sort enn Epson TW9000, men siden du har en lys stue (hvite vegger, store vinduer) blir det kanskje bedre med Epson TW9000..

-----

Som Gorm skrev under s blir HD83 eliminert nr man er p utkikk etter sort niv -- og det er jeg HELT enig i. Er nettopp derfor jeg heller vil ha min gamle Infocus enn en HD83, som produserer rent gr niv som ikke kan kalles sort i det hele tatt! I mitt hvite rom s ser i hvertfall sort mrkebrunt med grnt-skjr og ikke lys-ryk farget.

Ser du nevner god sortniv som ett av nskede kriterier. Det eliminerer langt p vei HD83 (og de fleste andre DLP-projektorer). Gitt rommet, budsjettet, og kriteriene du nevner, ville jeg kikket nrmere p Epson TW9000 og Sony HW30

De har begge nrmere tre ganger s hy grunnkontrast som HD83, noe som borger for langt bedre sortniv. Det HD83 er bedre p, er ANSI-kontrast (intrascene kontrast i lyse scener), men denne fordelen vil rommet ditt delegge uansett. Dermed fremstr de to jeg nevner som bedre valg etter dine forutsetninger

Du kan finne masser av innlegg om disse projektorene p forumet

Takker for svar! Jeg skjnte vel etterhvert at jeg egentlig hadde gjort meg selv en bjrnetjeneste ved lage trden uten sette meg skikkelig inn i ting. Jeg brukte mesteparten av dagen i gr til lese rundt p forumet, og s mye positivt om bde TW9000 og HW30.

Jeg har ogs sett litt p den nye Epson serien som kommer den 26. TW8100 er vel den som passer budsjettet best der, og s vidt jeg har forsttt s er det i teorien ikke noen srlig forskjell i bildekvalitet fra TW8100 til TW9100? At man sorterer linser osv p transportbndet gjr vel kanskje at det er en reell forskjell der.

Enkelte steder hevdes det at den nye serien er enda bedre p 3D, spesielt i lysere omgivelser. I tillegg har den RF og sttte for de nye RF brillene fr bedre 3D briller, samt kt kontrast og lumens. Dersom den er bedre p 3D i litt lysere omgivelser vil det vre et pluss for min del, iom den noe uheldige lyssituasjonen min. At de nye brillene virker med RF fremfor IR er vel ogs et pluss, da man ikke er avhengig av line of sight.

Jeg snublet ogs over en side som hevder at dynamic iris n fungerer i 3D modus, samt muligens CFI. Jevn panorering ogs i 3D, hadde ikke vrt forakte. Han pstr ogs (eller tror) responstiden skal vre bedret fra TWX000 serien. Det kan ogs vre en fordel, i og med at jeg spiller en del bde p PC og PS3. PC'en brukes ogs mye til filmtitting.
    Link: The Art of Home Theater Projectors Blog Archive Epson Home Cinema 5020 Projector – What’s Even Better?

P den annen side er artiklen fra august, og det virker som mye av det han skriver er spekulasjoner, selv om andre ting er blitt bekreftet. Jeg er ikke godt nok inne i AV-verdnen til vite hvor troverdig den siden er heller. Jeg har ogs bitt meg merke i at Gorm mener det ikke er noen vesentlig forskjeller mellom fjorrets og rets modeller, og da ligger ogs TW9000 innen for budsjettet. Den har jo ogs mulighet for ISF kalibrering, noe TW8100 ikke har.

Uansett blir det spennende lese anmeldelsene av den nye serien!

Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg vil tro at en Epson TW9000 til 19 990,- er en langt bedre projektor til ditt behov enn Optoma HD83. Helt rlig s syns jeg ikke srlig om Optoma sine projektorer, og mener at min Infocus Sp8602 har bedre bildekvalitet. Epson TW9000 ligger vel et hakk over min projektor

Optoma HD20 derimot er den projektoren jeg har sett som gir best bilde for valuta, men du er vel ikke p utkikk etter en rimelig projektor..

Off-topic, men hvilket spill er det du har p skjermen din?

Sony HW30 har bedre sort enn Epson TW9000, men siden du har en lys stue (hvite vegger, store vinduer) blir det kanskje bedre med Epson TW9000..

-----

Som Gorm skrev under s blir HD83 eliminert nr man er p utkikk etter sort niv -- og det er jeg HELT enig i. Er nettopp derfor jeg heller vil ha min gamle Infocus enn en HD83, som produserer rent gr niv som ikke kan kalles sort i det hele tatt! I mitt hvite rom s ser i hvertfall sort mrkebrunt med grnt-skjr og ikke lys-ryk farget.
    Dere har i alle fall greid gjre HD83 mye mindre aktuelt kjpe hehe. Jeg heller mer og mer mot Epson og Sony. S vidt jeg har skjnt slipper man unna rainbow effecten med 3LCD (og LCOS/SXRD), samtidig som screen door effecten omtrent er ikke eksisterende med 3LCD n til dags?

En rimelig projektor hadde ikke vrt forakte, men jeg er spass kresen/interessert i lyd og bilde at jeg heller vil bruke litt mer penger for f noe jeg er 100% fornyd med. Planen er ha PJ'en i noen r, og da synes jeg det er verdt bruke de ekstra pengene.

Spillet p skjermen er forvrig Red Orchestra 2

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •