AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 18 av 18

GET: Dolby Digital

I dag registrerte jeg at GET på nytt har startet med Dolby Digital på sendingene fra NRK. De gjorde noe tilsvarende for ett års siden - dengang kuttet de det ut etter en stund p.g.a problemer med korrekt avkoding på en del receivere. Nå er de tilbake igjen og med de samme problemene. Det som skjer er at ordinære sendinger (uten DD lyd) blir avkodet slik at senterlyden sendes ut til de to fronthøyttalerne. Veldig irriterende fordi alt av tale kommer fra sidehøyttalerne. Noen flere som har registrert dette? Noen som har løsning på problemet (bortsett fra å koble over til mono, eller å deaktivere DD på PVR'en)?

Cool

Sitat Opprinnelig postet av xante
    I dag registrerte jeg at GET på nytt har startet med Dolby Digital på sendingene fra NRK. De gjorde noe tilsvarende for ett års siden - dengang kuttet de det ut etter en stund p.g.a problemer med korrekt avkoding på en del receivere. Nå er de tilbake igjen og med de samme problemene. Det som skjer er at ordinære sendinger (uten DD lyd) blir avkodet slik at senterlyden sendes ut til de to fronthøyttalerne. Veldig irriterende fordi alt av tale kommer fra sidehøyttalerne. Noen flere som har registrert dette? Noen som har løsning på problemet (bortsett fra å koble over til mono, eller å deaktivere DD på PVR'en)?
    Det du opplever kalles STEREO....når NRK sender Dagsrevyen så er jo den i MONO, og da går såklart lyden til fronthøyttalerne...
    Og da finnes det ikke noe senterlyd...
    På SVT1 og 2 og TV 3 HD så sendes vanlige programmer med DD 2.1 med lyd i STEREO. Er det DD 5.1 så ser man det på displayet og man hører det.
    Når de sender vanlige programmer i STEREO så blir det akkurat det STEREO.
    Vil du ha lyd i senterkanalen da, så må du sette receiveren din på Dolby ProLogic f. eks
    Det jeg lurer på er om det sendes noe ordenlig DD 5.1 på noen av NRK kanalene....filmer eller serier...
    TV: Panasonic PX-T50ST60 med antenne til NRK og div. lokale kanaler via RIKS TV.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 2020, Panasonic DMP-BDT 320, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    2 stk VIASAT HD PVR paraboltunere, 2 stk CANAL DIGITAL ADB HD PVR, en til svensk og en til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1

Både SVT og NRK sender DD 5.1 Forskjellen er at på svenske sendinger så sendes talen til senterhøyttaleren, på sendingene fra NRK så sendes talen til fronthøyttalerene - som strereolyd, ja. Hvorfor i all verden kan ikke NRK benytte mulighetene som ligger i DD 5.1 til å sende talen der den skal, nemlig til senter?

Cool

Både SVT og NRK sender DD 5.1 Forskjellen er at på svenske sendinger så sendes talen til senterhøyttaleren, på sendingene fra NRK så sendes talen til fronthøyttalerene - som strereolyd, ja. Hvorfor i all verden kan ikke NRK benytte mulighetene som ligger i DD 5.1 til å sende talen der den skal, nemlig til senter?
    Jeg har SVT1 og SVT2 på parabol, og når det er STEREO sending= DD 2.1 så er det INGEN lyd i senterkanalen.....
    Når det er 5.1 sending så er det lyd i senterkanalen.
    Problemet er at NRK ikke har råd til å kjøpe en enkoder som gjør dette, slik at de legger ut 5.1 hele tiden....og de er ikke interessert i å mikse STEREO lyden til senterkanalen....og det er det ingen som gjør heller...
    Det som er nterressant er hvordan det lyder når NRK sender materiale i 5.1...om det er ordenlig surround eller ikke....ettersom hverken Canal Digital eller Viasat legger ut 5.1 lyd fra NRK, så vi som har parabol vet ikke...:-(
    TV: Panasonic PX-T50ST60 med antenne til NRK og div. lokale kanaler via RIKS TV.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 2020, Panasonic DMP-BDT 320, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    2 stk VIASAT HD PVR paraboltunere, 2 stk CANAL DIGITAL ADB HD PVR, en til svensk og en til norsk TV.

Dette er veldig irriterende ja. Jeg har sidehøyttalerene et par meter unna tv'en og det blir jo bare tull når det ikke kommer lyd i senter. Må da manuelt velge å sette tv-boksen (fra CD-kabel) til å sende vanlige stereo istedet på NRK-kanalene. Det gjør jo også at når det en sjelden gang sendes en film i alle 5.1-kanalene så glemmer man jo å skifte manuelt tilbake igjen. Men det er jo ikke mye 5.1 uansett da, Broen og Sporløst forsvunnet er vel de eneste seriene jeg har sjekket siste tiden som har 5.1.

Både bl.a. SVT og MTV HD klarer fint å bytte mellom DD 2.0 og 5.1 på sine sendinger så det er ingen teknisk umulighet for NRK å kunne få til dette også. For på DD 2.0 sendinger klarer mange forsterkere (inkl. min Harman) og tolke signalet med Pro Logic II slik at lyden også fordeles til senterhøyttaleren.

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Woodstock
    Dette er veldig irriterende ja. Jeg har sidehøyttalerene et par meter unna tv'en og det blir jo bare tull når det ikke kommer lyd i senter. Må da manuelt velge å sette tv-boksen (fra CD-kabel) til å sende vanlige stereo istedet på NRK-kanalene. Det gjør jo også at når det en sjelden gang sendes en film i alle 5.1-kanalene så glemmer man jo å skifte manuelt tilbake igjen. Men det er jo ikke mye 5.1 uansett da, Broen og Sporløst forsvunnet er vel de eneste seriene jeg har sjekket siste tiden som har 5.1.

Både bl.a. SVT og MTV HD klarer fint å bytte mellom DD 2.0 og 5.1 på sine sendinger så det er ingen teknisk umulighet for NRK å kunne få til dette også. For på DD 2.0 sendinger klarer mange forsterkere (inkl. min Harman) og tolke signalet med Pro Logic II slik at lyden også fordeles til senterhøyttaleren.
    1: jeg har ikke noe problem med at talen kommer noe annet sted enn i midten når jeg hører på lyd i STEREO....enten det er med lyd i PCM eller DD 2.1.....men vil du ha lyd gjennom senterhøyttaleren din så må du sette på Dolby ProLogic...og når recieveren din får et DD 5.1 signal så overstyrer den Dolby ProLogic innstillingen din....det gjør den på alle de surroundreceivere jeg har hatt...så da skal ikke det være noe problem...
    2: NRK har ikke tenkt å kjøpe en DD enkoder som kan veksle mellom 2.0 og 5.1.....men Erobreren har de råd til å lage med 5.1 lyd....:-) NRK er jo bare håpløse....

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    1: jeg har ikke noe problem med at talen kommer noe annet sted enn i midten når jeg hører på lyd i STEREO....enten det er med lyd i PCM eller DD 2.1.....men vil du ha lyd gjennom senterhøyttaleren din så må du sette på Dolby ProLogic...og når recieveren din får et DD 5.1 signal så overstyrer den Dolby ProLogic innstillingen din....det gjør den på alle de surroundreceivere jeg har hatt...så da skal ikke det være noe problem...
    2: NRK har ikke tenkt å kjøpe en DD enkoder som kan veksle mellom 2.0 og 5.1.....men Erobreren har de råd til å lage med 5.1 lyd....:-) NRK er jo bare håpløse....
    PCM har aldri vært noe problem for min forsterker (Onkyo TX-SR876), da klarer den utmerket å simulere 6.1, som er det høyttaleroppsettet jeg har. Men dette blir jo aldri annet enn det det er, nemlig simulert surround fra stereo. Med DD2.1 derimot, så gir ingen av lydprofilene mulighet til å simulere senterlyden, det blir stereo uansett.
    Så på filmen som gikk på NRK1 på lørdagskvelden ("Knowing"), her var det DD5.1, og lyd i alle kanaler.

Cool

PCM har aldri vært noe problem for min forsterker (Onkyo TX-SR876), da klarer den utmerket å simulere 6.1, som er det høyttaleroppsettet jeg har. Men dette blir jo aldri annet enn det det er, nemlig simulert surround fra stereo. Med DD2.1 derimot, så gir ingen av lydprofilene mulighet til å simulere senterlyden, det blir stereo uansett.
    Så på filmen som gikk på NRK1 på lørdagskvelden ("Knowing"), her var det DD5.1, og lyd i alle kanaler.

Ok, bra med Knowing, vi får mase på våre parabolleverandøerer...
    Men med min Yamaha 2067 så virker DD 2.1 utmerket med Dolby ProLogic....sjekker akkurat nå på TV 3 HD på Viasat....masse lyd i senterkanalen...synes kanskje at det blir mye mer system i galskapen med DD 2.1 til Dolby ProLogic enn med PCM.....kanskje på tide med en oppgradering?? :-)

Så Knowing på NRK3 ikveld med Dolby Digitalt og syns faktisk at lyden
    var ganske god Bra med bass også8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Noe er tydeligvis på gang fra NRK og/eller GET: Nå er det pluteslig tilbake til PCM på NRK-kanalene igjen. Tydelig at "noen" skrur for tiden. En annen ting er at lyd og bilde har vært fullstendig ute av sync hos NRK i kveld. Får håpe at dette kanskje betyr at noe er på gang - til noe bedre etter hvert..?

Ja, noe mystisk er der, i kveld var NRK2 helt på trynet med lyden så jeg skrudde av min HD-PVR og på igjen, da var lyden fin igjen, men ute av sync.

Var i kontakt med GET Kundeservice i dag. De bekrefter at de har problemer med synkronisering av lyd & bilde på NRKs HD-kanaler. De "jobber med saken og håper å ha løst problemet snart...."
    Så da så....

Den siste uka har lyden på NRK1HD vært over ett sekund forsinket. Det er jo helt håpløst, det går ikke an å se på noe slikt.

Sitat Opprinnelig postet av frS63
    Den siste uka har lyden på NRK1HD vært over ett sekund forsinket. Det er jo helt håpløst, det går ikke an å se på noe slikt.
    Helt enig! Vi for vår del har måttet gi opp NRKs HD-kanaler og gått tilbake til "gamle" NRK på vår HDPVR.

Nå har NRK-lyden kommet sånn noenlunde i orden, men lyden på TV2 har blitt ekstremt hakkete, spesielt på nyhetssendingene. Hva driver egentlig GET med for tiden??

Cool

Nå har NRK-lyden kommet sånn noenlunde i orden, men lyden på TV2 har blitt ekstremt hakkete, spesielt på nyhetssendingene. Hva driver egentlig GET med for tiden??
    Det er ikke Get, det er TV2 som har problemer med HD utgaven av sin kanal....de jobber med saka..:-)

Vedrørende synk problemene med NRK HD kanalene, så kan sannsynligvis denne artikkelen forklare litt av problemene:

NÃ¥ kommer 5.1 til alle

Det blir da sannsynligvis løst om ikke alt for lang tid.

Sitat Opprinnelig postet av YZF
    Vedrørende synk problemene med NRK HD kanalene, så kan sannsynligvis denne artikkelen forklare litt av problemene:

NÃ¥ kommer 5.1 til alle

Det blir da sannsynligvis løst om ikke alt for lang tid.
    Takk for nyttig informasjon, dette forklarer jo de merkverdigheter som har vært omkring lyden på NRK de siste månedene. Det som er merkelig er at GET ikke har kunne forklare dette. De må jo ha kjent til dette. Kan det være en svikt i kommunikasjonen mellom teknisk og Kundeservice? Når man ringer 02123 så virker det jo som om de ikke har ant hva vi har snakket om..?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •