Beck, roman om en forbrytelse - film og bøker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beck, roman om en forbrytelse - film og bøker

Gjennom de siste årene har jeg fått et meget godt forhold til Martin Beck og Gunvald Larson. Først i form av serien med Peter Haber og Mikeal Persbrandt som har gått over 24 filmer. Etter min beskjedene målestokk, er spenningsoppbyggingen og handlingene fengende - ispedd den humoristiske innslag med den smått håpløse og morsomme "Grannen". Den småarrogante og hissige Gunvald Larson kryddrer serien på en god måte. Kjøpte også de seks første filmene hvor Gösta Ekman spiller Beck - merklig nok fenget ikke disse filmene med en gang....

Her i vår spurte samboeren om vi ikke skulle kjøpe bøkene? Jo, det var kanskje ikke så dumt! Så ble gjort. Våren er ganske stressende for meg med mitt yrke som revisor, så å få lest de bøkene i vår så jeg helt bort i fra...... Begynte på den første boken - Rosanna. Jeg ble tatt med storm! En spenningsoppbygging gjennom hele historien og en plutselig vridning. Jeg klarte ikke å gi meg å lese. Den første uka ble 2 bøker slukt. Nå pr d.d. har jeg startet på bok syv, men det har gått litt tregere de siste ukene pga jobb.

Ettersom bøkene ble slukt, kom innteressen for de seks eldste filmene jeg har: Beck X 6 box. Fikk et helt nytt forhold til filmene. Hvordan Gösta Ekman sitt sørgmodige blikk stirrer ut av vinduet. Gunvald Larsons glatte og hovne oppsyn med en oppførsel som svært få klarer å like. Skackes ungdommelige mot. Hvordan han smånaivt tar i mot ordre og aldri gir opp en jobb. Noe som er synd med filmene, er at (selvsagt) er historiene dreid på.

Gjennom filmene har jeg fått et nærmest fått et litt små-romantisk forhold til Stockholm. Noe som er til forergelse til samboeren min - "jeg vil ikke på ferie til Stockholm i å igjen!" Vi for se hvordan det blir med det

Noen flere som har et forhold til disse bøkene og denne serien med filmer? Kan jeg få høre?

(Dette ble nok langt og kjedelig, men klarte ikke helt å styre meg )

Edit: rettet på en link som ikke virket helt etter sin hensikt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett Nordiske filmene/seriene å liker de veldig godt.
    Bra Beck film uten Haber og Persbrandt var også Mannen På Taket som var filmet ut fra boken - Den vedervärdige mannen från Säffle (1971)
    Mannen på taket | Filmpunkten
    Ellers er det laget noen få filmer/serier utenom som jeg ikke har sett
    (Engelsk , Tysk osv) Filmer om Martin Beck

Svenske krim serier som jeg mener også er bra er

Van Veeteren Van Veeteren - Wikipedia

Wallander
    Film, TV & DVD Information

Eva Höök
    Höök - Wikipedia

Irene Huss
    Irene Huss

Bøker leser jeg skjelden men film blir det mye av.
    Martin Beck ble født i 1923 ut fra bøker og siste bok fra Sjöwall & Wahlöö ble skrevet i 1975 tror jeg.
    Personen Beck og mange av de andre karakterene ble videreført fra 1997 og i mange filmer fremover uten bakrunn fra Beck bøker.
    Blir det ikke rart å blande bøker og film/serier ? da dette på mange måter er en å samme person men alikevel 2 helt forskjellige.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Personen Beck og mange av de andre karakterene ble videreført fra 1997 og i mange filmer fremover uten bakrunn fra Beck bøker.
    Men jeg mener Maj Sjöwall var ganske sentral rundt det å "sette karaktere" og var vel noe med på å forme handlingen + at hun "godkjente" handlingen de siste 24 filmene er bassert på. Per Wahlöö døde i 1975.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Blir det ikke rart å blande bøker og film/serier ? da dette på mange måter er en å samme person men alikevel 2 helt forskjellige.
    Bøkene beskriver jo veldig godt - beskrivelsene havner på et helt annet nivå enn hva du danner deg ved en film. Beck beskrives meget godt og du danner deg et bilde av han. I filmene med Gösta Ekman som Beck, vil du kjenne han igjen meget godt - jeg gjør i hvertfall det. Historiene endres fra bok til filmene med Gösta Ekman, noe tidsforskjellen på gjennomsnittlig 30 år også gjør sitt til at historiene moderniseres. Forbrytelsene i seg selv, er ikke mye anerledes - det er etterforskningen som endrer seg.

Kan varmt anbefalle å lese bøkene først for så å se filmene.

Van Veeteren er en krimserie som ikke fengte meg/oss i det hele tatt. Sven Volter er en fabelaktig skuespiller, men han klarer ikke å redde serien alene - synes jeg.

Wallander er en annen fabelaktig svensk krimserie. Bøkene har jeg enda ikke fått lest, men det blir nok ikke for lenge til - må bare bli ferdig med Beck bøkene først. Har alle filmene som er gitt ut på DVD og sett de fleste flere ganger. Rolf Lassgård er her favoritt skuespilleren - innbiller meg at han passer bedre inn som Kurt Wallander enn Krister Henriksson. Krister Henriksson gjør en god figur i filmene og spiller bra, men noe sier meg at Rolf Lassgård gjør det bedre. Johanna spiller hans datter på en flott måte, bare synd hun døde så alt for tidlig (selvmord så vidt jeg vet).

Svensk krim er meget bra etter min mening!

Decibel08
    Guest
    Beck er egentlig ganske traurig..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Men jeg mener Maj Sjöwall var ganske sentral rundt det å "sette karaktere" og var vel noe med på å forme handlingen + at hun "godkjente" handlingen de siste 24 filmene er bassert på. Per Wahlöö døde i 1975.

Bøkene beskriver jo veldig godt - beskrivelsene havner på et helt annet nivå enn hva du danner deg ved en film. Beck beskrives meget godt og du danner deg et bilde av han. I filmene med Gösta Ekman som Beck, vil du kjenne han igjen meget godt - jeg gjør i hvertfall det. Historiene endres fra bok til filmene med Gösta Ekman, noe tidsforskjellen på gjennomsnittlig 30 år også gjør sitt til at historiene moderniseres. Forbrytelsene i seg selv, er ikke mye anerledes - det er etterforskningen som endrer seg.

Van Veeteren er en krimserie som ikke fengte meg/oss i det hele tatt. Sven Volter er en fabelaktig skuespiller, men han klarer ikke å redde serien alene - synes jeg.

Wallander er en annen fabelaktig svensk krimserie. Bøkene har jeg enda ikke fått lest, men det blir nok ikke for lenge til - må bare bli ferdig med Beck bøkene først. Har alle filmene som er gitt ut på DVD og sett de fleste flere ganger. Rolf Lassgård er her favoritt skuespilleren - innbiller meg at han passer bedre inn som Kurt Wallander enn Krister Henriksson. Krister Henriksson gjør en god figur i filmene og spiller bra, men noe sier meg at Rolf Lassgård gjør det bedre. Johanna spiller hans datter på en flott måte, bare synd hun døde så alt for tidlig (selvmord så vidt jeg vet).

Svensk krim er helt topp! Enig der!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Svensk krim er helt topp! Enig der!
    Men så er jeg så kjedelig og gammel at jeg synes Derrick også er bra (han var helten han på 80-tallet, hadde vært artig med et gjensyn - noen som vet om Derrick er mulig å få på DVD?)

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, liker de gamle filmene nesten bedre enn de nye. Ihvertfall hvis man leser bøkene, de stemmer mye bedre med de gamle bøkene.
    Bøkene er jo veldig gode, jeg kjøpte de selv i vår og likte de veldig godt.

Når det gjelder Wallander så synes jeg det rett og slett er de beste svenske krimbøkene ever... joda mye svensk krim er bra f.eks Nessers bøker om Van Veeteren men Mankells bøker liker jeg nok best av det jeg har lest.

Der er det milevid forskjell mellom de nye filmene og de nyere. Henriksson som er en habil skuespiller blir en pappfigur omtrent uten dybde i det hele tatt sett i forhold til Rolf Lassgårds Wallander.
    Rolf Lassgård er så bra i rollen at jeg synes du burde se ihvertfall de to første (eldste) filmene før du leser bøkene... aldri har jeg gjenkjent en skuespiller så godt i bøker jeg har lest etter å ha sett filmen... Lassgård er bare rå i den rollen.

/C

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Enig, liker de gamle filmene nesten bedre enn de nye. Ihvertfall hvis man leser bøkene, de stemmer mye bedre med de gamle bøkene.
    Bøkene er jo veldig gode, jeg kjøpte de selv i vår og likte de veldig godt.
    Når man leser bøkene og ser filmene sammenheng med hverandre, synes jeg "kart og tereng" stemmer veldig godt med hverandre. Den klysete, overklasse typen Gunvald Larson. Det sorgløse, tomme blikket til Martin Beck. Hvordan oppførslen deres i filmene stemmer med de beskrivende settningene i bøkene. Eneste jeg ikke for helt til å stemme mellom bok/film - er Lennart Kolberg.... Han skal jo være små-fet i følge bøkene, men er det jo ikke slik i filmene.

De filmene med Peter Haber som Beck, er dog mer moderne - tilpasset tiden vi er i. Synes kanskje de åtte siste filmene er de mest vellykkede.

Når det gjelder Wallander så synes jeg det rett og slett er de beste svenske krimbøkene ever... joda mye svensk krim er bra f.eks Nessers bøker om Van Veeteren men Mankells bøker liker jeg nok best av det jeg har lest.
    Van Veeteren kommer jeg neppe til å lese, der har filmene ødelagt førsteinntrykket som gjør at jeg ikke kan tenke meg å lese dem!

Der er det milevid forskjell mellom de nye filmene og de nyere. Henriksson som er en habil skuespiller blir en pappfigur omtrent uten dybde i det hele tatt sett i forhold til Rolf Lassgårds Wallander.
    Rolf Lassgård er så bra i rollen at jeg synes du burde se ihvertfall de to første (eldste) filmene før du leser bøkene... aldri har jeg gjenkjent en skuespiller så godt i bøker jeg har lest etter å ha sett filmen... Lassgård er bare rå i den rollen.

/C
    Jeg har ikke lest noen av Wallander bøkene, men kona mi har kjøpt flere av dem - blir nok til å lese dem ettersom leselysten begynner å komme igjen. Etter å ha gått på høyskole i slutten av 20 åra etter å ha jobbet i en del år, ble lese lysten ødelagt. Film er blitt substitutt

Jeg føler at Lassgård ligger nærmest den Wallander er, men jeg synes også Henrikson gjør en god jobb. Det er liksom to helt forskjellige settinger de spiller i.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte akkurat tre Van Veeteren-filmer, har lest det aller meste av bøkene hans, og de er fullt på høyde med øvrig god svensk krim...så hvis du har fått en nedtur av filmene, må de være veldig mye dårligere enn bøkene (så en Mankell-film, husker ikke navnet, men det var der en rik mann bodde på et slott, den var elendig i forhold til boka, ikke stemte handlingen heller, i tillegg til at han som spilte hovedrollen er fryktlig usympatisk). Så bøker og film kan stå ganske langt fra hverandre i kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beck 25 - I stormens öga

Trailer for siste Beck filmen:YouTube - "Beck 25 - I stormens öga" BIO TRAILER

Prøvde å legge den rett in med you tube knappen, men fikk det ikke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •