Hva gjør en god serie-avslutning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør en god serie-avslutning?

Mtp Sopranos-hysteriet rundt siste episode, så tenkte jeg vi kunne prate litt om serie-avslutninger som vi er fornøyd med. Personlig var jeg veldig fornøyd med avslutningen på The Sopranos, selv om den var god og vag. Fins det noen serie-avslutninger vi liker?

Disclaimer: Denne threaden vil inneholde spoilers for mange serier. Kan alle som poster i denne threaden si tydelig ifra hvilke serier de snakker om og legge postene sine i spoilers slik at folk kan velge hvilke innlegg de vil se? Marker teksten (ctrl+a) for å lese innholdet i threaden)

1. Angel. "Ok, you take the 30.000 on the left..."

Angel og co. har drept medlemmene i the Circle of the Black Thorn, og nå kommer helvedes armé for å ta seg av ynklingene. 4 helter i en bakgate med allslags monstre på vei mot dem.
    Spike: Any chance of a plan?
    Angel: We fight
    Spike: Be a bit more specific?
    Angel: Well personally? I kinda wanna slay the dragon.... Let's go to work!

Dør Angel og gjengen? Sannsynligvis, men det vår vi aldri vite. Angel ble kansellert etter 5. sesong, og dette var måten serien ble avsluttet på.

2. Buffy - "What are we gonna do now?"

Buffy og hennes 'potentials' (potensielle slayers) har dratt ned i Hellmouth'en og drept en hel bråte über-vamps. Spike brukte en medaljong som gjorde han opp til levende sollys. Han ble drept, men sammen med alle andre vampyrene. The First Evil er borte... det samme er Sunnydale:

Buffy og Faith er ikke lengre de eneste slayerne. Alle potentials jorden rundt er blitt slayers.
    XANDER: We saved the world.
    WILLOW: We changed the world. (walks up to Buffy's side) I can feel them, Buffy. All over. Slayers are awakening everywhere.
    DAWN: We'll have to find them.
    WILLOW: We will.

På slutten står de ved kanten av byen og ser utover et gigantisk hull i jorden hvor Sunnydale engang lå.

WILLOW: Yeah. The First is scrunched, so... what do you think we should do, Buffy?
    FAITH: Yeah, you're not the one and only chosen anymore. Just gotta live like a person. How's that feel?
    DAWN: Yeah, Buffy. What are we gonna do now?

og serien ender med et smil

3. Seinfeld: “Alright, hey, you've been great! See you in the cafeteria.”

Den beste komiserien noensinne? Godt mulig. De valgte å avslutte serien med å gjøre en slags oppsummering av serien ved å invitere tilbake alle rollefigurene som The New York Four hadde fornærmet eller forulempet på en eller annen måte i form av en rettsak mot dem. Det ender, snodig nok, med at de taper rettsaken og må tilbringe 1 år i fengsel... sammen.

Serien går full circle ved at siste samtale mellom Jerry og George er identisk med hvordan serien startet 9 år tidligere:

Jerry: See now, to me, that button is in the worst possible spot.

George: Really?

Jerry: Oh yeah. The second button is the key button. It literally makes or breaks the shirt. Look at it, it's too high, it's in no-man's land.

George: Haven't we had this conversation before?

Jerry: You think?

George: I think we have.

Jerry: Yeah, maybe we have.

Avslutninger på tv-serier er alltid vemodige greier, og det er derfor vanskelig å dømme om avslutningen er ‘god’ eller ‘dårlig’. Hva gjør en god avslutning? At hele cast’et dør, som i enkelte serier? At vi følger livene til hovedpersonene helt frem til deres død? ... eller slik som det var i The Sopranos, hvor livet går videre. Hvor vi ikke får de store svarene på slutten, men må akseptere at serien har vært et innblikk i et tidsrom i livene til disse personene, og at de har hatt både et liv før serien startet, og vil fortsette å ha det etter serien er over.

Hvilke gode tv-serie avslutninger har vi?

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Babylon 5 hadde en god avsluttning. Avslutter/avrunder de fleste historietråder, men samtidig viser at "livet går videre" for de fleste rollefigurende. Sekvensen med at lyset blir skrudd av på stasjonen var ganske fin, og som en liten prikk over i'en så var det J. Michael Straczynski som spilte personen som dro i spaken

Friends hadde også en grei avsluttning, hvor det er slutt for oss seere, men livet går videre for rollefigurene.

For min del så kan vel de fleste avsluttninger være gode, bare de er bra gjennomført. Lykkelig eller tragiskslutt spiller ikke så stor rolle, men det må passe serien. De fleste serier jeg har sett som har blitt avsluttet har for det meste hatt en lykkelig slutt.

Dette blir litt off-topic siden det ikke er tvserier, men tegneserier. Jeg syntes avsluttningene fortsatt er meget gode så jeg ville bare ha nevnt dem
    The Sandman: Avsluttes med en begravelse og en ny begynnelse.
    Utdrag fra siste siden, bildene er ganske viktig, men det får vente til du evt leser serien :
    Sandman: There. They are awake. All but one...
    Matthew: You scared?
    S: Not exactly
    M: C'mon kid, I'm with you. It'll be fine.
    M:Just remember what the french say. No, probably not the french, they've got a president or something. The brits, maybe, or the swedes.
    M:You know the one i mean?
    S: No, Matthew. What do they say ?

"And then..."

M: The King is dead. That's what they say.
    M:The king is dead.
    M:Long live the king.

"... and then,
    fighting to say asleep,
    wishing it would go on for ever,
    sure that once the dream was over, it would never come back,
    you woke up."

Lucifer (spin off fra The Sandman), utdrag fra siste siden
    On into the void he flies.
    Unafraid.
    There is nothing in mere absence that might cow him.
    Or loneliness. Or the lack of maps or charts.
    For he is his own path.
    And he sees by his own light.
    We watch him from a great distance.
    From a vantage point no less subjective, no less absolute.
    And so its hard to tell whether he imposes himself on the emptiness--
    -- or becomes it.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos tegneserier. Slutten på Preacher er jo ganske morsom

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den del år siden jeg ble ferdig med den, og siden jeg har lånt den bort så får jeg ikke frisket opp minnet mitt Men jeg husker noen fine bilder med Saint of Killers møter Gud. Men får vel avslutte off-topic biten der.

Slutten på Buffy var så som så, de skulle ha avsluttet serien etter sesong 5. Hatt fått en bedre slutt syntes jeg, og jeg hadde blitt spart for to dårlige sesonger.

Gilmore Girls, hadde/har en ganske grei slutt, en litt sånn feel good alt ordner seg til slutt greie. Bon Voyage

Alias, av det jeg husker, var også helt grei. Serien hadde blitt litt repetitiv og det var greit at de avsluttet den. Det måtte vel gå som det gikk med Jack og Arvin, ikke så veldig overraskende så fikk vel Sydney og Michael en lykkelig slutt. Det ble en lett blanding av lykke, tragedie og litt av det i mellom. De fikk vel nøstet opp de fleste løse tråder i de siste episodene, så de fikk avsluttet det meste og serien forble god (nok).

Skal bli spennede å se hva som kommer til å skje med Stargate SG-1, serien er jo avsluttet, men det kommer to filmer. Spørsmålet blir jo om de avslutter det hele etter film nummer to, og hvordan ? Eller om de lager en mulighet for flere filmer hvis disse to tjener nok. Jeg vil tippe på en du som seer får ikke se mere, men livet går videre for rollefigurene slutt. Kanskje ikke så vanskelig å tippe siden Sam Carter skal være med i 14 episoder av Stargate Atlantis sesong 4, som jeg regner med blir etter disse to filmene, når man ser på tidslinjen i seriene.

Prøve å huske serier jeg har sett som har gått til avsluttning er ikke alltid helt lett Men underveis så kom jeg også på Farscape. Sesong 4 ble jo avsluttet med en ganske god "cliffhanger". Men serien ble heldigvis avsluttet med The Peacekeeper Wars som klarer å avslutte det hele på en fin måte.
    Einstein: Time.
    Crichton: Flies.
    Crichton: Bends.
    Crichton: Heals all wounds.
    Crichton: Rosemary and...
    Crichton: Time ends.

Er den del flere gode quotes her: Farscape: The Peacekeeper Wars (2004) (TV) - Memorable quotes

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iF Magazine

Stilig artikkel som sammenligner avslutningen på The Sopranos og Angel.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stargate SG1:

Denne serien avsluttes på en måte likt sopranos, gir muligheter for at det meste kan skje, forskjellen ligger vel i at her kommer det to filmer....

SYnest både SG1 og Sopranos ble avsluttet greit!
    Sopranos skulle liksom ikke forklare noe, var helt ålreigt å bare slutte sånn! Han liker jo litt slik han chiefen, som med russeren i skogen, ingen som sier hva som skjer med han, man må liksom bare bruke fantasien!

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.youtube.com/watch?v=nnTPG...elated&search=

Six feet under. Noe av den beste serie avsluttningen jeg har sett. Enkelt og greit....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sollie
    http://www.youtube.com/watch?v=nnTPG...elated&search=

Six feet under. Noe av den beste serie avsluttningen jeg har sett. Enkelt og greit....
    Den var meget bra. Minnet meg litt om siste episode i Babylon 5 sesong 4 (tror jeg det var), hvor man får bruddstrykker av hva som skjer fremover. Her var det også en stilig vri på at du så hvordan og når alle døde. Av det jeg har sett av serien så åpner vel alle(?) episodene med ett dødsfall, så den avslutter slik den starter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •