Laste ned serier? Lovlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laste ned serier? Lovlig?

En ting jeg har fundert litt på: Har man lov til å laste ned serier som går på norsk tv f.eks Lost? Man har jo lov til å ta de opp og beholde opptaket? Har man lov til å laste ned en dvdrip av en film man eier (for å ta med på laptoppen på ferie)?

til Moderator: dersom dette temaet strider mot avforum sine regler, fjern gjerne tråden!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo det samme som å laste ned filmer som har gått på tv, altså ikke lov.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovlig? Dette er jo hele pengekabalen til fjernsynet. En såpeopera som man kan selge reklametid i.

Samtidig betaler jeg kabeltv avgift, så jeg føler meg ikke så veldig skyldig.

På en annen side så ligger disse tv-seriene ute på ######, som er forgjengeren til internet. Så hvordan de skal rydde opp i dette ser jeg for meg som en umulighet.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Lovlig? Dette er jo hele pengekabalen til fjernsynet. En såpeopera som man kan selge reklametid i.

Samtidig betaler jeg kabeltv avgift, så jeg føler meg ikke så veldig skyldig.

På en annen side så ligger disse tv-seriene ute på ######, som er forgjengeren til internet. Så hvordan de skal rydde opp i dette ser jeg for meg som en umulighet.
    Det er ikke bare tv kanaler og kabel selskaper som har penger investert i tv seriene, filmselskapene/kanalene som produserer seriene lager jo som regel en DVD boks for hver sesong av de populære seriene. Hvis folk laster ned hele sesonger istedenfor og kjøpe de, så er det jo enda mer tap der.

Er det noen som forresten vet hvor mye penger det er i denne delen av produksjonen? Tipper at Sopranos blant mange tjener mye penger via kolleksjonene av de forskjellige sesongene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes vi skal kutte ut denne tråden da det her er snakk om ulovligheter, som ikke har noe på AVforum å gjøre..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan da ikke være ulovlig å konkludere med at noe er ulovlig?

Er det noe denne tråden gjør, så er det jo at den gi flere litt mer å tenke på før de laster ned. Ser ikke problemet i det. Bransjen jubler nok..

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Synes vi skal kutte ut denne tråden da det her er snakk om ulovligheter, som ikke har noe på AVforum å gjøre..!
    Snakk om uloveligheter?

Vi har vel da lov til å drøfte våre synspunkt og viderformidle informasjon til de som ikke er klar over dette? AVforum er et forum, hvor vi skal dele våre meninger..mao. ytringsfrihet.

Men blir det snakk om å hjelpe folk som skal laste ned ulovelig kopierte filmer/serier..er det en annen sak.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laste ned serier? Lovlig? Nei, med mindre man betaler for det gjennom en godkjent distributør.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laster ned LOST, men ser det også når det går på TVNorge - dermed får de penga sine uansett.

Laster ned fordi jeg ikke kan fordra spoilere, reklamepauser, og animert reklame for programmer midt i handlingen av en serie jeg liker. Når jeg da har sett episoden allerede, er det ikke fullt så irriterende når TVNorge først viser det mest spennende i promoen for denne ukens episode, deretter forteller mesteparten av handlingen rett før episoden starter, deretter har animert og lydsatt programreklamebanner midt i handlingen, og deretter 'ekte' reklamepause midt i handlingen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjoner om hvor man kan laste ned slikt materiale, samt at "dette er ikke så nøye" får man ta en annen plass enn her på forumet.

Diskusjoner rundt fakta at dette er ulovlig, er selvsagt OK.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    En ting jeg har fundert litt på: Har man lov til å laste ned serier som går på norsk tv f.eks Lost? Man har jo lov til å ta de opp og beholde opptaket? Har man lov til å laste ned en dvdrip av en film man eier (for å ta med på laptoppen på ferie)?

til Moderator: dersom dette temaet strider mot avforum sine regler, fjern gjerne tråden!
    Har man egentlig det? I mitt sinn blir det akkurat like ille som å laste ned serien og brenne ut på dvd. Hvor ille jeg synes det er, får bli min sak. Ellers får jeg vel CIA på nakken...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Man har jo lov til å ta de opp og beholde opptaket?

Har man lov til dette eller er det bare så vanlig at vi ikke tenker på det som ulovlig? Var det lov å kopiere en kassett? Alle gjorde det.....

Min teori er at det går litt på om den har gått på TV i norge, og kanalen som sender den har fått reklamepengene sine!
    Men så kommer jo problemet med DVD utgivelser da.....

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt til et land der det er lovlig å laste ned filmer, slik som Nederland

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har igrunnen også lurt litt på det. Har man egentlig lov til å ta opp TV-programmer? Isåfall, hvilke lover er gjeldende for videre distribusjon?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror man har lov til å ta opp tv programmer. Man har ihverfall lov til å ta opp radio, det var jo Tono avgifter og greier på gamle kassetter osv.

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Det er IKKE lov å laste ned Serier Filmer DVD ripper Musikk Programvare, som ikke er distribuert gjennom en lovlig tjeneste som feks iTunes.
    Det er lov å ta opp til eget bruk fra TV, det er også lov å "sikkerhets" kopiere sine kjøpte DVD CD og programvare men kun for eget bruk ifølge Norsk lov.

SveinS

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise til noen lover som forklarer dette i detalj?

Eg har ingen grunn til å tro at du vet dette.....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel den generelle åndsverkloven som gjelder her.

<dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Åndsverkloven - åvl. Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

Et program eller et musikkverk som er kringkastet, TV eller radio, er det da betalt avgift for og kan kopieres til eget bruk. Man kan ikke selge det videre - 'låne bort' derimot..............

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen vi får samme tilbud som det USA har, med mulighet for å laste ned de fleste seriene mot betaling, mer eller mindre samtidig som de går på TV. Det er jo j***** irriterende å måte vente x antall mnd. på at serien skal komme til Norge !
    Ja frem til da laster jeg ned ulovlig ! Jeg hadde mer en gjerne betalt men da det ikke er en mulighet, ja da har de seg selv å takke !
    Når det er sagt da så vil jeg også poengtere at alt jeg laster ned av serier kjøper jeg på DVD når det blir tilgjenglig.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for en stund siden så gikk denne diskusjonen høyt i media og da sto det faktisk i fedrelandsvennen at det var lovlig å laste ned serier som gikk på TV og jeg kan vanskelig se for meg at de vil skrive noe slikt hvis det ikke er lovlig.
    og så lenge det faktisk er lov å ta opp ting som går på tv, så skjønner jeg ikke at det ikke skal være lovlig å laste ned serier

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •