Lost tråden - Diskusjon rundt Lost's mysterier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 373
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lost tråden - Diskusjon rundt Lost's mysterier

Javel folkens, fri dressur! Spekulasjoner om hva som foregår på øyen!

Vær litt obs på spoilers, husk: det er noen som følger med på TVNorge! Kanskje vi kan holde diskusjonene rundt episodene som går der?!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Javel folkens, fri dressur! Spekulasjoner om hva som foregår på øyen!

Vær litt obs på for mange spoilers, husk: det er noen som følger med på TVNorge!
    Jeg tror det hele er et psykologisk eksperiment:

"Hvor lenge er det mulig å beholde X antall TV-seerne når en serie taper seg Y% i kvalitet for hver episode".

Hilsen en som fortsatt ser hver eneste episode (ikke på TV for å si det slik), men begynner å føle seg mer og mer lurt... ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke vet eg....

Tredje sesong har vært en kjempeopptur! Både spenningsmessig sett og ikke minst at det har skjedd en del ting som henger ihop med mange tidligere hendelser!

Så blir spennende å se! Nå blir d jo faktisk en avslutning på herligheten en gang og!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke vet eg....

Tredje sesong har vært en kjempeopptur! Både spenningsmessig sett og ikke minst at det har skjedd en del ting som henger ihop med mange tidligere hendelser!
    Joda, men for hvert svar man får sitter man igjen med 2 nye spørsmål, og det er i mine øyne en litt lei tendens...

Så blir spennende å se! Nå blir d jo faktisk en avslutning på herligheten en gang og!
    Er det? Er det garantert bare 3 sesonger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke 2010 de skulle være ferdige da? Leste at de hadde satt en sluttdato, og da bør de ha klart å svare på alle spørsmålene jeg har.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48 episoder i følge VG, ergo blir det to sesonger til!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spoiler: Hurley kommer til å dø av et massivt hjerteinfarkt innen serien er over. Ingen isbjørn, ingen mørk sky, ingen implosjoner, ingen gale vitenskapsmenn, men en god gammeldags blodpumpestans.

Enten Hurley, eller skuespilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Var det ikke 2010 de skulle være ferdige da? Leste at de hadde satt en sluttdato, og da bør de ha klart å svare på alle spørsmålene jeg har.
    2010 hørte jeg å. Nå gleder jeg meg til E21

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPOILER!!!

Det hele ender med at Jack våkner opp på flyplassen i Sydney og det hele viser seg å være en drøm..)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiaiai! To timers sesongavslutning i natt!!!! Gleder meg!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for oss som faktisk følger denne på TVNorge, så håper jeg ikke dette blir en Spoiler-tråd... Kunne godt tenke meg å diskutere Losts mysterier, men ikke med en gjeng som ligger mange episoder foran. Det tar jo gleden vekk fra å følge med på serien.

Synes siste scene i gårsdagens episode på TVNorge var litt spennende: Damen fra helikopteret som sier at de fant flight 815 fra Sydney og at alle var døde. Kanskje Lost-øya er et slags venterom i det hinsidige, der man lever til man er funnet verdig til å komme til himmel/det varme stedet/reinkarnasjon etc? En slags avansert versjon av skjærsilden.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Det har eg skrevet i første innlegget, og det håper eg virkelig folk klarer å holde seg unna! Er noe drit med spoilers!!! Heldigvis ligger bare TVNorge et par tre episoder bak USA!

Tenkte tanken under den episoden eg også! Nå når de endelig har satt en offisiell sluttdato så håper eg virkelig på at de kan klare å wrap it up!!!

Dette med "venterom" kan tyde på stemmer med tanke på at Desmond som ser "fremtiden" til Charlie! Men håper på noe annet! Blir nok vanskelig, siden det må et sinnsykt stort plott til for å få til dette...

Det er bare noen eg ikke helt forstår hvordan da er kommet til denne plassen! The others! Mange av disse er jo sendt der på "konvensjonell" (hvertfall så godt som på denne øya) måte! Som hun pregnantdoktoren... Hun som forsker på alle de gravide! Så de skal få litt av en jobb å ordne opp i alt!

Det som er så gøy med disse episodene er at man får mer og mer informasjon om de "gamle" mysteriene!!!

Edit: Såg første innlegg en gang til og mekket litt på det

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mysterier i Lost ja, må si jeg også ble litt Lost og foreløpig ga meg etter sesong 1 på denne, da det ble litt for mange hendelser som ikke ble fulgt opp.

Man ble etter min mening ganske fort sittende igjen å tenke at dette bare er en kvernene pengemaskin der mye av handlingen er basert på effekter for å holde seer tallene oppe, og at de ikke var så veldig nøye med om det ble sammenhengene hendelses forløp. Typisk i slike serier er meget forutsigbare hendelses forløp dersom det kommer nye ukjennte personer som også var med i flyet. Man kan være sikker på at dette bare er en "disposable actor" som ryker ut ved neste høyrisiko hendelse.

Har ellers også fundert i de baner som du skriver om roffe, der det virker som at alle de personene man følger, på en eller annen måte i sitt tiligere liv, har et annet menneskes liv på samvittigheten, og at det de opplever egentlig er det varme stedet....

Mulig jeg tar opp og ser igjennom hele serien ved et senere tidspunkt da den også var ganske fengende, men det blir ikke før det endelig blir en avsluttning på den, og den blir å få kjøpt som en total pakke på et eller annet HD format....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Limbo?

For å spinne litt videre på "venterom"-teorien, så kan det jo hende at Lost-øya er en slags limbo-dimensjon (interessant wiki-referanse: Limbo - Wikipedia, the free encyclopedia ) der man venter på andre hendelser. Skal man trekke inn bibelske tankerekker i dette, så kan man gjette på at de som havner i denne dimensjonen har levd sitt liv på en måte som gjør at de havner i en gråsone mellom himmel og det varme stedet. Det kan hende at det livet man lever på øya er en prøvelse for å avklare hva slags menneske man er, at det vanlige livet er blitt så styrt av utenforstående faktorer at man faktisk ikke har hatt noe valg for hvordan livet ble... Det som er vanskelig i denne sammenhengen er jo å gjette seg til hva som skjer med de som dør på øya.

Problemet er at reiser fra den vanlige verdenen til denne dimensjonen tydeligvis er tilgjengelig for the Others. Videre har vi Dharma-organisasjonen, som virker som den er sterkt knyttet til the Others, og har hatt en plan en gang for sin virksomhet. Det kan virke som om Dharma-organisasjonen ikke lenger eksisterer, ihvertfall ikke i sin originale form, og at en del forfall er åpenbart på øya som en følge av manglende vedlikehold og oppfølging. En mulig teori her er at Dharma-organisasjonens virksomhet er oppstått nettopp ved at de fant en måte å reise på til denne dimensjonen.

Det er ikke like åpenbart at de kan reise tilbake. Det er også mulig at enkelte av the Others faktisk tross sin menneskelige form faktisk er noe mer/annet enn mennesker, en slags voktere av Lost-øya og denne dimensjonen.

Dette binder ikke opp alle løse tråder, men alternativ dimensjon koblet med limbo-konseptet er ganske spennende. Jeg tror uansett at man må være åpen for at forklaringen er et verdensbilde basert på prinsipper som ligger utenfor etablert vitenskap. Sånn sett kan det jo hende at tallrekken (4, 8, 15, 16, 23, 42) er en slags nøkkel som åpner portaler mellom dimensjonene, og at f.eks. Hurleys mange opplevelser før han selv kom til Lost-øya er et resultat av at han ble forfulgt av tilfeldige koblinger mellom Lost-dimensjonen og hans egen.

Det at det heller ikke kan fødes barn som ikke allerede er unnfanget før ankomsten til øya kan også være en limbo-egenskap, at det kun er bestemte mennesker som på bakgrunn av sitt liv kommer til øya, og at nye mennesker ikke tillates født i denne dimensjonen.

Jeg er forresten ikke alene om disse tankene, og ordet "Lost" er sterkt knyttet til begrepet Limbo. Fant denne på et forum dedikert til spekulasjon rundt serien:
    LIMBO means:The noun limbo has 3 meanings:
    Meaning #1: the state of being disregarded, lost or forgotten, Synonym: oblivion
    Meaning #2: an imaginary place for lost or neglected things
    Meaning #3: (theology) the abode of infants who die before baptism
    (Driver for øvrig og fullfører Stephen Kings episke romanserie om The Dark Tower, og de mulighetene jeg ser her er kanskje noe farget av det, for også der er det portaler og parallelle dimensjoner, samt høy grad av at verden nærmer seg slutten...)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje de mest fornuftige tankene om lost jeg har hørt på lenge, og det rimer ganske bra, er dette tilfelle så kan jo egentlig forfatterene finne på hva som helst, uten å måtte forklare det med mer enn at det er et "annet nivå av eksistens".

Ikke løye hun søstera til Boone daua så kjapt, hun var jo bitch hele tiden. She's going down.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For å spinne litt videre på "venterom"-teorien, så kan det jo hende at Lost-øya er en slags limbo-dimensjon (interessant wiki-referanse: Limbo - Wikipedia, the free encyclopedia ) der man venter på andre hendelser. Skal man trekke inn bibelske tankerekker i dette, så kan man gjette på at de som havner i denne dimensjonen har levd sitt liv på en måte som gjør at de havner i en gråsone mellom himmel og det varme stedet. Det kan hende at det livet man lever på øya er en prøvelse for å avklare hva slags menneske man er, at det vanlige livet er blitt så styrt av utenforstående faktorer at man faktisk ikke har hatt noe valg for hvordan livet ble... Det som er vanskelig i denne sammenhengen er jo å gjette seg til hva som skjer med de som dør på øya.

Problemet er at reiser fra den vanlige verdenen til denne dimensjonen tydeligvis er tilgjengelig for the Others. Videre har vi Dharma-organisasjonen, som virker som den er sterkt knyttet til the Others, og har hatt en plan en gang for sin virksomhet. Det kan virke som om Dharma-organisasjonen ikke lenger eksisterer, ihvertfall ikke i sin originale form, og at en del forfall er åpenbart på øya som en følge av manglende vedlikehold og oppfølging. En mulig teori her er at Dharma-organisasjonens virksomhet er oppstått nettopp ved at de fant en måte å reise på til denne dimensjonen.

Det er ikke like åpenbart at de kan reise tilbake. Det er også mulig at enkelte av the Others faktisk tross sin menneskelige form faktisk er noe mer/annet enn mennesker, en slags voktere av Lost-øya og denne dimensjonen.

Dette binder ikke opp alle løse tråder, men alternativ dimensjon koblet med limbo-konseptet er ganske spennende. Jeg tror uansett at man må være åpen for at forklaringen er et verdensbilde basert på prinsipper som ligger utenfor etablert vitenskap. Sånn sett kan det jo hende at tallrekken (4, 8, 15, 16, 23, 42) er en slags nøkkel som åpner portaler mellom dimensjonene, og at f.eks. Hurleys mange opplevelser før han selv kom til Lost-øya er et resultat av at han ble forfulgt av tilfeldige koblinger mellom Lost-dimensjonen og hans egen.

Det at det heller ikke kan fødes barn som ikke allerede er unnfanget før ankomsten til øya kan også være en limbo-egenskap, at det kun er bestemte mennesker som på bakgrunn av sitt liv kommer til øya, og at nye mennesker ikke tillates født i denne dimensjonen.

(Driver for øvrig og fullfører Stephen Kings episke romanserie om The Dark Tower, og de mulighetene jeg ser her er kanskje noe farget av det, for også der er det portaler og parallelle dimensjoner, samt høy grad av at verden nærmer seg slutten...)
    Det er ikke noen limbo-dimensjon de har kommet til, manus forfatterne har allerede sagt at de ikke har havnet i "purgatory" som de kaller det.

Tallrekken har med Valenzetti formelen og gjøre (for de som fikk med seg The Lost Experience). Hvis du løser den, får du tallrekken og dermed også hvor lenge det er igjen til verden går under.

Ellers vil jeg ikke si mer om the others og Dharma etter som jeg har sett alle episodene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det skal bli tilsammen 6 sesonger, så det er minst 3 til som skal gå uavbrutt på amerikansk tv ut 2010. Tror hver sesong skal ha 16 episoder - tilsammen 48.

Skal se om jeg ikke kan finne en link til dette - Fant en link, men veldig mange spoilere så jeg skal ikke legge den ut.

For alle som er lost fan og som har sett alle episodene kan jeg anbefale Lostpedia

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Purgatory og Limbo er ikke samme ting...

Det er jo lov å spekulere, og Purgatory er jo skjærsilden, mens Limbo er noe annet. Det er vanskelig å løse Lost-gåten uten på en eller annen måte å blande inn alternative dimensjoner, ihvertfall. Limbo er brukt mye i bibelsk sammenheng, men ordet er også i bruk om andre ting. Det er slett ikke sikkert at Lost-øya er Limbo i den bibelske betydningen, men ellers synes jeg begrepet er uhyre interessant, og den semantiske koblingen (beslektede betydninger) mellom Lost og Limbo gjør at det er morsomt å leke med Limbo-begrepet i forhold til Lost-øya.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Purgatory og Limbo er ikke samme ting...

Det er jo lov å spekulere, og Purgatory er jo skjærsilden, mens Limbo er noe annet. Det er vanskelig å løse Lost-gåten uten på en eller annen måte å blande inn alternative dimensjoner, ihvertfall. Limbo er brukt mye i bibelsk sammenheng, men ordet er også i bruk om andre ting. Det er slett ikke sikkert at Lost-øya er Limbo i den bibelske betydningen, men ellers synes jeg begrepet er uhyre interessant, og den semantiske koblingen (beslektede betydninger) mellom Lost og Limbo gjør at det er morsomt å leke med Limbo-begrepet i forhold til Lost-øya.
    Greit nok at purgatory og limbo ikke er samme tingen, men de er ikke i en annen dimensjon, de er i den samme som resten av oss, noen av de andre teoriene som har blitt gruslagt av forfatterne er:

Tidsreise - men de har gått litt tilbake med dette med hensyn til Desmond (uten og ha sagt noe konkret.
    Aliens - ingen utenomjordiske her, romskip etc kommer også under her
    Ultimate reality tv show - nei de er ikke blitt ufrivillig med i noen tv show ala big brother
    Monsteret - er ikke en nanobot sky som den i Micheal Chrichtons bok Prey

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Interressant teori ja! Får kanskje noen forklaringer i den retning når det nærmer seg sesongslutt! Blir spennende å se!

Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Ikke løye hun søstera til Boone daua så kjapt, hun var jo bitch hele tiden. She's going down.

:-D

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •