Lost tråden - Diskusjon rundt Lost's mysterier - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 373
    Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere får kose dere med de siste episodene av lost fra denne sesongen, noen få svar og selvfølgelig nye spørsmål.

Vi får ta en videre diskusjon når den siste episoden er visst på TVNorge. Gled dere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror serien er full av såkalte "Red herrings" (ref: Red herring - Wikipedia, the free encyclopedia ). Tror det er mange spor som presenteres som etter hvert viser seg å være falske, spesielt uttalelser på øya som enten viser seg å være løgner eller misforståelser. Jeg er for eksempel ikke sikker på om Oceanic Flight 815 faktisk ble funnet, eller om de omkomne faktisk ble funnet, selv om kvinnen fra det styrtede helikopteret på slutten av siste episode sier: "They found the plane, there were no survivors. They were all dead."

Det var denne setningen som satte meg på tanken om Limbo, men det er ikke sikkert at det er samsvar mellom denne uttalelsen og hva som faktisk har skjedd...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ender vel gjerne med at Jack våkner fra en høneblund på flyplassen - når de roper opp avgang flight 815 - at alt bare var en drøm.............

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det ender vel gjerne med at Jack våkner fra en høneblund på flyplassen - når de roper opp avgang flight 815 - at alt bare var en drøm.............

Den var dyp! Kommet på den selv?

Sitat Opprinnelig postet av dvdtom
    SPOILER!!!

Det hele ender med at Jack våkner opp på flyplassen i Sydney og det hele viser seg å være en drøm..)

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For å spinne litt videre på "venterom"-teorien, så kan det jo hende at Lost-øya er en slags limbo-dimensjon (interessant wiki-referanse: Limbo - Wikipedia, the free encyclopedia ) der man venter på andre hendelser. Skal man trekke inn bibelske tankerekker i dette, så kan man gjette på at de som havner i denne dimensjonen har levd sitt liv på en måte som gjør at de havner i en gråsone mellom himmel og det varme stedet. Det kan hende at det livet man lever på øya er en prøvelse for å avklare hva slags menneske man er, at det vanlige livet er blitt så styrt av utenforstående faktorer at man faktisk ikke har hatt noe valg for hvordan livet ble... Det som er vanskelig i denne sammenhengen er jo å gjette seg til hva som skjer med de som dør på øya.

Problemet er at reiser fra den vanlige verdenen til denne dimensjonen tydeligvis er tilgjengelig for the Others. Videre har vi Dharma-organisasjonen, som virker som den er sterkt knyttet til the Others, og har hatt en plan en gang for sin virksomhet. Det kan virke som om Dharma-organisasjonen ikke lenger eksisterer, ihvertfall ikke i sin originale form, og at en del forfall er åpenbart på øya som en følge av manglende vedlikehold og oppfølging. En mulig teori her er at Dharma-organisasjonens virksomhet er oppstått nettopp ved at de fant en måte å reise på til denne dimensjonen.

Det er ikke like åpenbart at de kan reise tilbake. Det er også mulig at enkelte av the Others faktisk tross sin menneskelige form faktisk er noe mer/annet enn mennesker, en slags voktere av Lost-øya og denne dimensjonen.

Dette binder ikke opp alle løse tråder, men alternativ dimensjon koblet med limbo-konseptet er ganske spennende. Jeg tror uansett at man må være åpen for at forklaringen er et verdensbilde basert på prinsipper som ligger utenfor etablert vitenskap. Sånn sett kan det jo hende at tallrekken (4, 8, 15, 16, 23, 42) er en slags nøkkel som åpner portaler mellom dimensjonene, og at f.eks. Hurleys mange opplevelser før han selv kom til Lost-øya er et resultat av at han ble forfulgt av tilfeldige koblinger mellom Lost-dimensjonen og hans egen.

Det at det heller ikke kan fødes barn som ikke allerede er unnfanget før ankomsten til øya kan også være en limbo-egenskap, at det kun er bestemte mennesker som på bakgrunn av sitt liv kommer til øya, og at nye mennesker ikke tillates født i denne dimensjonen.

Jeg er forresten ikke alene om disse tankene, og ordet "Lost" er sterkt knyttet til begrepet Limbo. Fant denne på et forum dedikert til spekulasjon rundt serien:

(Driver for øvrig og fullfører Stephen Kings episke romanserie om The Dark Tower, og de mulighetene jeg ser her er kanskje noe farget av det, for også der er det portaler og parallelle dimensjoner, samt høy grad av at verden nærmer seg slutten...)
    Dette er allerede avkreftet fra skaperne av lost i en pod-cast for LEEEENGE siden....ingen limbo/purgatory/noe som har med det å gjøre :P Alt skulle visstnok ha en "logisk" forklaring....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i går såg jeg de to siste E av ses3 er ikke sikker på om det kommer ses4 jeg nei!:!:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke skaperne har noen endelig slutt på papiret ennå.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bekreftet tre sesonger til etter denne.

Og så vidt jeg vet har produsentene hovedstoryen klar så de vet nok hvordan det skal slutte, men det som skjer i mellom finner de nok på etterhvert.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48 episoder til!

De kunne godt nøyd seg med to sesonger à 24 episoder, men ser ut til at det blir 16 i hver sesong!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Den var dyp! Kommet på den selv?
    ja, faktisk - men hele greia er så syk at det sikkert ikke bare er meg som tenker seg et slikt scenario

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Litt fyllesjuk da jeg så siste episoden, men hvis jeg tolket den riktig er dette umulig...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Litt fyllesjuk da jeg så siste episoden, men hvis jeg tolket den riktig er dette umulig...

+1

De siste episodene har tatt seg opp. Jeg laster ned serien fra nettet i og med at TV Norge er treige med å sende den. Hadde mista lysten helt og det hopet seg opp 15 episoder jeg ikke hadde sett enda på PCen min. Kjørte maraton i 3 dager og de siste episodene har VIRKELIG tatt seg opp igjen :-D Slutten på den siste var baaaaaaaad, cliffhenger bigtime...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke kalle TVN for treige når de bare ligger to-tre uker etter uniten.

Har ikke sett siste episode, følger TVN, men har du flere eller mindre spørsmål nå enn før? Går cliffhengeren ut på at noen mysterier ser ut til å bli løst, eller er det spenning knyttet opp til personer, om de ovelever etc.? Hører nok til leiren som begynner å bli lei av dette langtrukkne greiene, jeg driter ganske bra i alle folka på øya, det er mysteriene rundt øya i seg selv som må oppklarest.

Ta f.eks episoden som gikk sist på TVN *Spoiler for de som ikke følger med eller noe som helst* - Sun er gravid og vi får den "flashback-storyen" om faren og mora til Jin. De lager et lite spenningsmoment over at han elskeren til Sun er faren. Men dette blir jo avkreftet, og foreldre historien blir raskt lagt på "is" med en "hold kjeft, ellers dreper jeg deg".. Lukter jo fyll-materiale lang vei... Så for å runde det av så legger jo hu dama igjen en beskjed til Ben. Give me a breake.

Nå skal jeg innrømme at jeg er så lei at det kan hende jeg går glipp av detaljer... men skylder det på serien..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg liker ikke en film som avslører plottet før halve filmen er igjen!

Eg liker en film som får meg til å lure, og til slutt forklarer alt! Er ikke noe vits for meg å se en to timer lang spillefilm hvis eg har skjønt hele filmen etter en halvtime og sitter igjen med null spørsmål om hva som foregår!

Derfor liker eg lost enda! Fordi me får stadig mer informasjon om Ben, the others, dharma, , de onde, de skipbrudne og øya, uten at hele puslespillet plutselig faller på plass!

Sesong to var gjesp i forhold til sesong 1 og 3! Det har tatt seg opp, og heldigvis! Men man kan ikke forvente at det skal skje like mye i hver episode i en sånn serie! Da ville saker og ting tatt helt av! Klart de kunne avsluttet! Men hvorfor? For noen ikke klarer å se en serie som de ikke skjønner?

Slutt å se serien hvis den er så drit! Det er mitt råd! Den kommer på DVD, og når serien er avsluttet så kan man jo bare se den om ryktene sier at dette var en bra avslutning!

Hvorfor ser man på en så dårlig serie? Man følger jo med? Det hadde ikke eg giddet om eg syntes serien va møkk, dritt, suge bigtime og bare bortkastet tid!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir en diskusjontråd hvis bare folk som "digger" serien skal kommentere? Dette har du fått litt tyn for før santa, en diskusjon kan godt inneholde både ris og ros. Du bruker sterke ord som "møkk, dritt, suge bigtime", selv vil jeg si at "Lost er ikke hva det en gang var".. "det har tapt seg". Er noen nyanser ute å går her. Alt er ikke sort og hvitt, for og imot. Jeg er for en snarlig forbedring og avsluttning.

Uansett, historiene som går på personer i lost blir stadig mer og mer urelevante for hva som skjer på øya. Og selve "flashback" historiene får en endelig avsluttning innen episoden er omme. Har du sett siste og kan fortelle litt om hva cliffhengeren går ut på? Om den er personorientert eller om det er vesentlige aspekter med "fenomenet øyen" som er på nippet til å bli avslørt.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hva blir en diskusjontråd hvis bare folk som "digger" serien skal kommentere? Dette har du fått litt tyn for før santa, en diskusjon kan godt inneholde både ris og ros. Du bruker sterke ord som "møkk, dritt, suge bigtime", selv vil jeg si at "Lost er ikke hva det en gang var".. "det har tapt seg". Er noen nyanser ute å går her. Alt er ikke sort og hvitt, for og imot. Jeg er for en snarlig forbedring og avsluttning.

Uansett, historiene som går på personer i lost blir stadig mer og mer urelevante for hva som skjer på øya. Og selve "flashback" historiene får en endelig avsluttning innen episoden er omme. Har du sett siste og kan fortelle litt om hva cliffhengeren går ut på? Om den er personorientert eller om det er vesentlige aspekter med "fenomenet øyen" som er på nippet til å bli avslørt.
    Tror ikke cliffhengeren bør diskuteres her, da den gir oss noen svar med hensyn til de overlevende fra oceania, samtidig som den gir enda flere spørsmål. Vent heller til du kan se den, og inntil da får du bare leve med spenningen

Jeg er forsåvidt enig om at folk kan både si ifra hva de liker og ikke liker med seriene i de forskjellige diskusjons trådene, så lenge folk ikke legger inn svar hvor de er negativ til hele serien sett under ett. (ie, "Jeg hater hele serien, har aldri skjønt poenget etc)

Konstruktiv kritikk, ja takk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha det på det rene, så var det ikke diskusjon rundt siste episode jeg var ute etter. Mer en avklaring om hvordan den er lagt opp. Sier du/dere at den hinter frempå en avsløring om øya som fenomen så blir jeg positivt overrasket og kommer til å glede meg.

Er det motsatt, person orientert, blir jeg skuffet og tenker mitt om de som skriver og lager serien.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hva blir en diskusjontråd hvis bare folk som "digger" serien skal kommentere? Dette har du fått litt tyn for før santa, en diskusjon kan godt inneholde både ris og ros.

Den var ikke rettet bare mot deg, så ikke ta det så ille opp! Eg har ikke fått tyn for det før her inne?! Må være fra deg isåfall, for det prellet av :-D

Har da aldri sagt noe om at du ikke kan kommentere i tråden? Eller noen andre! (Certainly not up to me) Hadde skrevet et laaaangt innlegg til mitt forsvar, men etter at eg rundet et kvart århundre har kanskje noe skjedd! Så , tar kortversjonen:

Bare lurte på ka som gjør at folk som ikke lenger synest Lost er bra, fortsatt ser på serien?! Du blandt andre er jo så lei at du får ikke med deg detaljer....

Jozho: angående sesongavslutningen, blir veldig vanskelig å si noe uten å ødelegge siste to episodene så om du ønsker det så kan eg skrive, men anbefaler heller å se!

Edit: Såg siste innlegget ditt Jozho: Man får noen aspekter som spiller inn på hva øya egentlig er, og hva the others er og hva de gjør! Det er personorientert, men på en måte som overrasket meg! 48 episoder etter denne sesongen sier jo sitt om at de kommer ikke til å avsløre noe som gjør at hvermannsen kan skjønne hele plottet... Dessverre.... DVD jozho!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tror du blir skuffet Jozho!

Men det er ikke fordi det er personorientert! Men det er fordi det helt garantert ikke kommer nok gode svar!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi: den ennå har en viss underholdnings verdi, og fordi jeg ennå håper på en snarlig løsning. Onsdagskveldene skjer det veldig lite også sånn ellers..

Og med det føler jeg meg berettiget til å kunne komme med et kritisk innlegg om hvorvidt serien nå handler mer om "hva som skjer" med personene framfor "hva ER øya". Detter reflekters selvsagt av mine forventninger til serien. Du kan si at jeg ikke klarte omstillingen som kom etter sesong 1 der man gikk fra å lure på hva som gjør øya til hva det er, og over til personskildringene og det psykologiske spillet mellom "The others" og de skipsbruddne.

(Hoved grunnen til mitt første innlegg var kommentaren om at TVN er treige.. En dårlig unskyling for å laste ned, og en ulempe når en slik serie skal diskuterest. Skulle nesten hatt to tråder, en for de som laster ned, "Pirat tråden", og en for de som ser den på TVN, "Lovlydig tråden" )

Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •