The Wire- Mesterlig serie, eller bare en gigantisk hype?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

The Wire- Mesterlig serie, eller bare en gigantisk hype?

For å forsøke gjøre denne trådens åpningsinnlegg relativt kortDet har seg slik at jeg personlig foretrekker filmer som underholdningsformat fremfor serier. Noe det forsåvidt er flere grunner til:

-Filmer er ofte mer forseggjort, både når det gjelder bilde og lyd, noe som er viktig mtp anleggsinteressen.
    -Filmer er av kortere format. Man ser en film på et par timer, istedet for å se time etter time etter time av en gitt serie.
    -Jeg foretrekker en kortere intens og mer helstøpt kunstform, som jo film er sammenlignet med serier.

MEN, når det er sagt Så har jeg en bror som elsker serier, og jeg har nå blitt pushet på den påstått geniale The Wire, ikke bare 1.sesong, men samtlige 5 sesonger på dvd som ligger og ruver på tv bordet foran 46 tommeren min. For å være ærlig føler jeg meg ganske motløs over "oppgaven" med å gå løs på dette berget Jeg har liten erfaring i å ligge på sofaen å se serier i time etter time nemlig.

Kan noen fortelle litt om denne serien og hvorfor den er såpass kritikerrost som jeg har fått inntrykk av at den er?Hva er greia liksom? Er det verd å bruke så utallige mange timer som det vil ta å pløye gjennom alle disse 5 sesongene?

Hilsen Gilmour, som er litt motløs og usikker med dette berget av dvd plater foran seg

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns hvertfall The Wire var kanon bra!!!
    Den er ikke sånn 24 aktig, med skyting og en bombe som holder på å gå av hver gang episoden er ferdig, og gjør det "spennende" så en må se videre.
    Jeg vil si The Wire er mye mer inteligent serie, hvor historien, og karakterene er de som gjør serien. Var aldri kjempespennende som f.eks 24, men mer at historien er så sinnsyk god, og godt fortalt at du ville se mer.
    Siste punktet ditt, skrev du at du ville ha det kort og intenst, du får det ikke kort, da det er 5 sesonger, heller ikke intenst om det er skyting, eksplosjoner o.l du er ute etter, men intenst på den måte at hele serien fanger deg.

Ikke lett å forklare dette, da det er hva jeg syns, men prøv den første sesongen nå når høstværet kommer, gi den en sjangs!!!
    Jeg tror ikke du angrer...
    Er en grunn til all den gode rosen den har fått world wide :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Jeg syns hvertfall The Wire var kanon bra!!!
    Den er ikke sånn 24 aktig, med skyting og en bombe som holder på å gå av hver gang episoden er ferdig, og gjør det "spennende" så en må se videre.
    Jeg vil si The Wire er mye mer inteligent serie, hvor historien, og karakterene er de som gjør serien. Var aldri kjempespennende som f.eks 24, men mer at historien er så sinnsyk god, og godt fortalt at du ville se mer.
    Siste punktet ditt, skrev du at du ville ha det kort og intenst, du får det ikke kort, da det er 5 sesonger, heller ikke intenst om det er skyting, eksplosjoner o.l du er ute etter, men intenst på den måte at hele serien fanger deg.

Ikke lett å forklare dette, da det er hva jeg syns, men prøv den første sesongen nå når høstværet kommer, gi den en sjangs!!!
    Jeg tror ikke du angrer...
    Er en grunn til all den gode rosen den har fått world wide :-D

Hehe, jepp, har innsett at det vanskelig kan bli kort og intenst med den lengden vi snakker om alle sesongene. Var mest for å innvie dere i mine vanlige preferanser når det gjelder dette feltet at jeg nevnte de punktene8)

Og ja: jeg er helt enig, all den gode omtalen gjør meg nysgjerrig. Men ønsker mer kjøtt på beinet fra dere AV forumere også, da jeg vet at anmeldere også ofte aper etter hverandre.

Kanskje jeg kan forsøke sesong 1, for å se hva jeg synes, ikke noe dumt tips. Jeg MÅ jo ikke se alle 5 sesongene for enhver pris naturligvis

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte den ikke i starten, men fan av HBO så fortsatte å se. Etter den 7 episoden eller noe så måtte jeg bare se mest mulig på kortest tid.

Veldig gjennomført på alle måter så anbefaler å se hele første sesongen før du eventuelt bestemmer om du ikke liker den.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 4 første sesongene er meget bra, den siste imponerte ikke meg.

Som det er skrevert lenger oppe her kan den være litt tung å komme i gang med, det tar seg opp et stykke ut i sesong 1.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt mer å mer fan av serier. Man blir så mye bedre kjent med karakterene da enn det man blir i film Synes forøvrig The Wire var knallbra, men den er litt spesiell, og kan ta litt tid å komme inn i. Var vel ca halvveis i sesong 1 før jeg ble helt hektet.

Skal sies at jeg fremdeles ser filmer, men har blitt mye mer kresen her enn jeg var før. Å komme over en bra serie, og se man har masse sesonger foran seg er i mine øyne mye bedre. Istedet for ett par timer med en film man liker, kan man ende opp med flere hundre timer med god underholdning i en skikkelig serie.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte The Wire svært godt! En god serie er for meg fin underholdning fordi man gjerne er "sikret" at man liker neste runde med underholdning - neste episode altså.

Aberet er selvfølgelig at det er tungt å svelge at gode serier legger inn årene.

Jeg har flere serier jeg setter høyt, The Wire er en av disse. Kan ellers anbefale Strike Back, Doctor Who, Torchwood og et lass til, Suits og Franklin and Bach er trivelig advokatserier med litt forskjellig vinkling på ting.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt en kanon serie, jeg har dog bare sett de første to sesongene men the wire er faktisk en av de veldig få seriene som kan brukes til og definere hvor bra tv faktisk kan være.

The wire er også en ganske tung serie, det 'koster' litt emosjonelt og se den.

Gode filmer er fantastiske men en god tv serie har noe nettop en film på to timer aldri vil ha og det er nettop god tid, ordentlig karakter utvikling og ikke som så mange filmer som må rase igjennom plottet.

Nå fins det jo masse serier som faller rett på trynet når det gjelder dette og (csi,ncis nye hawaii five0 etc) syns og selv at mange bok serier er best tjent med en tv serie (gjort riktig selvsagt) i min mening.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Wire er en serie som virker veldig troverdig, og jeg opplevde den som meget bra, men i den tredje sesongen gikk jeg rett og slett lei av narkolanging, narkolanging og atter narkolanging.....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Wire er en annerledes serie, der du f.eks ikke har helter.

Politi, mordere, langere, politikere, narkomane, journalister og lærere får like mye oppmerksomhet i serien, altså ikke en bestemt hovedrolle. Alle sesongene er virkelig knallbra, men ikke forvent bomber og eksplosjoner i annenhver scene.

På grunn av så mange karakterer som skal ha oppmerksomhet, begynner den relativt rolig. Det er bevisst at man skal måtte se 4-5 episoder før det begynner å ta av. Dette er gjort for at man skal bli godt kjent med karakterene, og derfor større empati for alle sider av saken.

Serien er ikke overdreven, den er laget for å være mest mulig realistisk. Flere av skuespillerne er hentet fra gatehjørnene i Baltimore. En av "langerne" har sittet inne for å ha skutt og drept en person.

Innspillingene måtte flyttes ut av Baltimore og til Philadelphia(tror jeg det var) pga av sterkt press fra politikere som mislikte sterkt at enkelte karakterer(korrupte politikere) ble portrettert til å ligne veldig på dem.

Se 6 episoder. Er du ikke hektet da, er dette ikke noe for deg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    The Wire er en annerledes serie, der du f.eks ikke har helter.

Politi, mordere, langere, politikere, narkomane, journalister og lærere får like mye oppmerksomhet i serien, altså ikke en bestemt hovedrolle. Alle sesongene er virkelig knallbra, men ikke forvent bomber og eksplosjoner i annenhver scene.

På grunn av så mange karakterer som skal ha oppmerksomhet, begynner den relativt rolig. Det er bevisst at man skal måtte se 4-5 episoder før det begynner å ta av. Dette er gjort for at man skal bli godt kjent med karakterene, og derfor større empati for alle sider av saken.

Serien er ikke overdreven, den er laget for å være mest mulig realistisk. Flere av skuespillerne er hentet fra gatehjørnene i Baltimore. En av "langerne" har sittet inne for å ha skutt og drept en person.

Innspillingene måtte flyttes ut av Baltimore og til Philadelphia(tror jeg det var) pga av sterkt press fra politikere som mislikte sterkt at enkelte karakterer(korrupte politikere) ble portrettert til å ligne veldig på dem.

Se 6 episoder. Er du ikke hektet da, er dette ikke noe for deg.

Takk for et gnistrende godt og konkret reflektert svar

Ser jo forøvrig at samtlige hittils i tråden som har svart skryter serien opp i skyene, noe som neppe er tilfeldig. Serien må jo inneha kvaliteter som er spesielle når det favner såpass bredt som jeg har inntrykk av at denne serien gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at den er så populær/kritikerrost i mine øyne og som delvis er nevnt på før i tråden er kvaliteten på alle deler av serien. Det er skrevet og spilt såpass bra igjennom alle sesonger. Det er en serie som engasjerer deg uten å pushe på deg såpeaktig drama og voldsom spenning rundt alle hjørner. Du blir heller engasjert og fascinert over hvor godt alt er laget, hvor naturlig det føles i forhold til de fleste andre serier og fordi personer og ting som skjer i serien generelt føles mer realistisk.

Den tar seg god tid til å bygge opp alt og kan derfor virke litt langtekkelig eller kanskje kjedelig til tider, men det er verdt det og jeg synes det er en knallgod serie.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dere har overbevist meg alle sammen

Nå om få min skal jeg se mine jomfruepisoder av The wire, forsøker komme igjennom 3-4 episoder ikveld iallfall så får vi se

Oppdaterer i tråden mot slutten av kvelden når jeg har fått sett noen episoder. Takk for alle innspill sålangt og alle som har tatt seg tid til å svare.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får banne litt i kjerka, jeg da. Fikk ikke rockefot av denne, liker litt mer tradisjonelle serier. Blir spennende å høre hva du syns.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Jeg får banne litt i kjerka, jeg da. Fikk ikke rockefot av denne, liker litt mer tradisjonelle serier. Blir spennende å høre hva du syns.

enig med du.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til imorra tidlig, med kaffekoppen og avforum til frokost for å lese dommen til Gilmour!!!
    Tror jeg faktisk blir skuffet om han ikke likte den..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg for kort tid siden avsluttet episode nr 3 av sesong 1, og dette var beklageligvis ikke veldig imponerende i min bok. Tror ikke jeg greier prioritere 6 episoder, eller hele sesong 1 slik flere har anbefalt

For å forsøke oppsummere litt om mine synspunkter så er manus, skuespill, og generell handling i serien absolutt god og jeg føler jeg forstår hva serien vil ha frem. Dog treffer dette meg ikke på noen spesiell måte. Det blir som å se en flott,pen og billedpen dame- det hjelper ikke at hun er rålekker om du ikke får sommerfugler i magen av henne

Problemene for min del, og mine preferanser er mangel på nerve i det som skjer, mye av dette føler jeg er knyttet til elendig lydbruk blant annet- spesielt mtp å skape stemning/atmosfære ift det som skjer. Altså, det hele blir noe flatt og livløst, om jeg kan bruke en slik beskrivelse. Musikk,lydbruk og stemningsskaping i såp henseende er nærmest ikke eksisterende i de episodene jeg så, noe jeg la godt merke til (filmelsker som jeg er).

For å illustrere hva jeg føler mangler i klartekst så er jeg stor fan av svenske thrillere/kriminalfilmer(krimserier av primært EN grunn. Nettopp grunnet måten de bruker intens dialog hos skuespillerne på og intense karakterer som brenner seg fast på netthinnen (for eks Bjurmann og Lisbeth Salander i "menn som hater kvinner", eller den nådeløse,profesjonelle og brutale skurken Nicolas Lehmann i "livvaktene").Bare jeg tenker på isblikket,den grå frakken og kroppsspråket til sistnevnte så får jeg gåsehud. Vel, dette er på et vis en avsporing, men er nødvendig for å utdype hvilke typer elementer jeg opplever mangler i The wire.Disse elementene er for meg ganske så sentrale ift om jeg blir truffet av en serie eller film på skjermen. Jeg er klar over at denne serien ikke kan forventes å inneha struktur og form som en thriller/spenningsfilm på 2 timer-men til tross for det føler jeg disse x faktorene for meg mangler her.

At lyd og bilde er totalt utdatert ift dagens HD utgivelser på blu-ray gjør ikke akkuratt saken noe bedre stilt. Jeg innser at dette ikke er en type serie som skal surfe på knivskarp 1080p bilde og tonnevis med lydeffekter, men her er alikevel produksjonen på et slikt lavt nivå at jeg nesten fra starten finner det som en negativ faktor når det gjelder førsteinntrykk.

Dette koker jo ned til preferanser og smak, men jeg har iallfall gitt det et hederlig forsøk, noe mer kan jeg ikke gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare minne om at sesong 1 kom ut i 2002 og innspilling en god stund før det igjen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Det var da som svarte!!!!
    Men men, ikke alle kan ha de samme preferanser på hva som er bra og ikke..
    Jeg skulle ønske The Wire kom med flere sesonger hvertfall 8)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Hmm.. Det var da som svarte!!!!
    Men men, ikke alle kan ha de samme preferanser på hva som er bra og ikke..
    Jeg skulle ønske The Wire kom med flere sesonger hvertfall 8)
    +1
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •