Hvordan finne ut om jeg kan få inn parabol ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan finne ut om jeg kan få inn parabol ?

Hei,

Lurte på om det var noen råtriks for å finne ut om jeg kan satse på parabol eller ikke, med tanke på "fri sikt" mot satelitt.

Jeg har dessverre ikke helt klar sikt rett sør, det er noen trær i veien. Dog er det noen gliper her og der, så spørsmålet er hvor mye fri sikt må det faktisk være... Trærne er et stykke unna, men det spørs om det er 20grader stigning eller mer som må til for å gå klar.

Finnes det noen måler man kan sjekke ut med, evt tilbyr leverandører å sjekke før man går til innkjøp ? (litt surt å kjøpe for å finne ut at det ikke går liksom..)

rundis

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rappet fra CD' kundevilledning

Sitat Opprinnelig postet av CD
    Installasjon av parabol

Vi anbefaler alltid våre kunder å ta kontakt med en autorisert installatør når parabolen skal settes opp. En installatør har ordentlig verktøy for å sette opp parabolen og kan dermed utføre dette arbeidet lettere og mer nøyaktig.

Ønsker du å sette opp parabolen selv, er det veldig viktig at du leser monteringsanvisningen som fulgte med parabolen nøye. Vi kan ikke gi en detaljert beskrivelse av hvordan man setter opp parabolen, da dette er avhengig av type og merke parabol. Den beste hjelpen finner du derfor i bruksanvisninger som følger med utstyret. Det er også svært viktig at du finjusterer både selve parabolen og mikrobølgehodet etter at parabolen er satt opp. Klikk på linken til høyre for mer informasjon om finjustering.

TIPS TIL INSTALLASJON AV PARABOL:
    Parabolen skal festes på mot sør med fri sikt. Se parabolmanualen for nærmere spesifikasjoner av grader, eller bruk listen under. Juster så høydevinkelen (elevasjon) på parabolen ifølge monteringsanvisningen.
    Det følger et ark med parabolen med et kart som viser riktig vinkel der du bor. På antennefestet er det en gradeskala som skal justeres til riktig høydevinkel. Det er viktig at festet er i vater - om ikke, må dette kompenseres enten opp eller ned på vinkelen.

Grader fra sør til nord:
    Bryne - 23 °
    Kristiansand - 23 °
    Tønsberg - 22°
    Haugesund - 22,5 °
    Stavanger - 22,5 °
    Oslo - 21°
    Bergen - 21,5 °
    Drammen - 21,5 °
    Florø / Førde - 20°
    Geilo - 20°
    Hamar - 20°
    Kristiansund - 19°
    Molde - 19°
    Lillehammer - 19,5°
    Ålesund - 19,5°
    Trondheim - 18°
    Namsos - 17°
    Steinkjær - 17,5°
    Mo I Rana - 14,5°
    Bodø - 13,5°
    Svolvær - 12,5°
    Harstad - 11°
    Tromsø - 10°
    Alta - 9°
    Kirkenes - 9°

Juster så antennen forsiktig sideveis. Juster en centimeter av gangen, og vent noen sekunder mellom hver justering. Fortsett med dette til signalindikatoren gir utslag. Finjuster til slutt både sideveis og høydevinkel. Det er viktig at du følger med på indikatoren når du strammer til skruene da den har lett for å bli litt svakere når du fester parabolen.

Følger du disse instruksjonene skal du i teorien få signaler inn. Det behøver ikke dermed si at de blir spesielt bra. Derfor er det viktig at du fortsetter med finjustering etter at parabolen er satt opp. Har du fortsatt problemer, ta kontakt med en installatør.

Årsaken til at det er så viktig med en autorisert installatør er fordi en riktig installasjon av parabolen setter grunnlaget for hvordan du opplever TV-en din senere. Dette fordi det er mulig å få inn kanalene med utmerket billedkvalitet uten at antennen er 100 % riktig innstilt. Dermed vil alt fungere veldig bra, men med en gang det er litt dårlig vær eller snø lander i tallerkenen, vil du antakeligvis få problemer med at kanaler faller ut. Dette unngår du ved å finjustere parabolen og mikrobølgehodet nøye.
    Vinkelen på parabolen avhenger av hvor i landet du bor. Det avgjør også hvor stor disk du skal ha. Når det gjelder trær så har jeg det samme problemet. Det største problemet med trær er at de vokser :wink: Slik at jeg/vi har flyttet disken 3 ganger nå. Og nå må vi flytte den igjen. God redskap å ha er motorsag :twisted:

Når det gjelder måleutstyr så blir det satt direkte på LNB'en, slik at det er nødvendig med disk og lnb montert. Om det finnes andre tekniske løsninger vet jeg ikke. Hva med å forhøre deg med folk som har installert slikt før. Slik at de kan få sett hvordan det ser ut hos deg???

Husk at disken ikke nødvendigvis måå monteres på huset.....

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm får vel satse på at det er mulig å levere tilbake skiten dersom det ikke går.

Motorsag hadde vært flott, men iom at jeg bor i sameie er det ikke fullt så lett... Uansett må vel først finne ut om det er "tillatt" med parabol i sameiet.

Kabel suger.. og bredbåndstv er liksom ikke helt der. Sukk.

rundis

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert levert tilbake parabolen, problemet er abonnementet. Viasat og Canal Digital er ikke akkurat værdens mest forbrukervennlige selskap.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •