TV i tre rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: TV i tre rom

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV i tre rom

Hei folkens! Jeg kunne trengt litt hjelp her... Vi har nå tre TV'er i huset, men bare to bokser fra Canal Digital. Vi ser ikke så mye på TV at jeg en gang gidder å vurdere å oppgradere abonnementet enda mer. Det får jo være grenser når vi bare er to stykker!

Problemet mitt er som følger:
    For å få signal på TV'n på soverommet fikk jeg en kompis til å sette opp noe crappy greier med kabel gjennom loftet fra stua og gjennom veggene. Dette var PES som bare fy, og jeg fant ut at vi da ikke kan se på to forskjellige kanaler, men må se på det samme. Eller så må en av oss gå ned, og der er det uferdig, så det blir for tiden ikke brukt. Jeg vil gjerne ha muligheten til å switch'e kanaler i alle rom der jeg har TV uten at det skal gå noe særlig utover oppussingen av huset.

Hvordan gjør jeg dette så billig som mulig? Jeg så at Dreambox har en veldig billig model som heter DM100. Holder dette? Hvor mange må jeg evt ha for å dekke behovet i tre rom, og går det an å gjøre det trådløst? Viktig at det er relativt konevennelig dette her.

Spesifiserer bare en gang til at jeg er helt ny, og ser ikke så mye på TV at jeg gidder å begynne stort. Det får komme senere. (Vi har parabol på veggen, og tuner'n står i stua)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto ærligtalt ikke hva som var koblet opp og hvordan det var koblet opp :S

Men om jeg forsto deg rett så er oppsettet ditt slik:

Parabol -> tuner Stue -> tuner loft
    Parabol -> tuner kjeller

?

Er det koax kabel som går til tuner loft ifra tuner stue, eller er det bare overføring av lyd og bilde uten noen former for tuner?

Om det går kabel, så er det kun nødvendig å forlenge denne slik at den går direkte til parabolen, så bytter du hodet på pratabolen til en med 4 utganger. Så kobler du 1 kabel inn på hver utgang.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grisekjapt svar! Oppsettet er slik:

Parbol ute -> Tuner i stue (Canal Digital ikke HD)
    -> Tuner i kjeller (men denne kunne jeg tenke meg å kvitte meg med)
    -> Lyd Og bilde overføring via Kabel fra stue til soverom

Oppsettet utenom soverommet var slik da jeg flytta inn, men det er ihvertfall en TVkontakt i veggen i stua og nede i kjelleren. Det er ikke det på soverommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 2 kabler som går til parabolen, eller er det bare en?
    Isåfall, hvordan blir signalet splittet idag?

Enkleste løsningen er å bytte hode og trekke ny kabel til soverommet direkte ifra parabolen og så plassere en tuner der.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er greia da. Vi vil helst kvitte oss med den ene tuneren fra canal digital, og prøve en annen løsning. Det er to kabler fra parabolen tror jeg, men ikke helt sikker. Kan sjekke opp dette. Men hvis jeg trekker en kabel til soverommet og bytter hodet på parabolen, kan jeg da f.eks bruke en Dreambox der? Rør og alt ligger jo klart i veggen, så for vår del er det jo helst det at vi ikke har lyst på å høyne abonnementet så veldig mye mer når vi vet at det finnes andre løsninger der ute.

Greia er at jeg liker godt mulighetene dreamboxen gir, men har ikke skjønt hvordan den funker. Til sommeren skal vi kanskje bygge kinorom dersom pengene strekker til, og da synes jeg det er greit å ha noe som funker, for en Dreambox får jeg jo alltids solgt igjen. Da kan jeg evt kjøpe nye og bedre ting senere.

Er det dreambox som er greia å gå for, eller er det en IP box jeg helst vil ha? Igjen, takk for svar! Setter pris på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker du kabel direkte ifra parabol, så kan du ha hvilken som helst tuner du vil. CD har jo tvillingkort som ikke koster allverden å ha ekstra i mnd.

Eksisterer jo også div ulovlige metoder, vil vil tro man trenger 2 stk dreamboxer da, og ikke bare en (for å gjøre det på den halv-lovlige måten)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg rett nå, så kan jeg da ha en dreambox i kjelleren, og en på soverommet. CD-tuneren blir stående i stuen, og da vil jeg ha TV i alle tre rom?

Hvis det er tilfellet, så er det det jeg vil gjøre, men da er spørsmålet om Dreambox DM100 holder for å switche kanaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har noe som kalles cardsharing som man kan benytte på dreambox. Har man 2 dreamboxer kan man cardshare med seg selv. (Slik at man ikke bryter loven) Søk på google så finner du sikkert noe

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god hjelp! Jeg har allerede funnet en hel del på google.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste du må huske på, er at DB ikke er støttet ifra CD sin side. Så er ikke bare å plugge i kortet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •