Dårlig lyd på Viasat plus HD. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jaeger
    Er ikke hdmi inngang på den.

Ok...men optisk...jeg opplever vel det sånn at lyden med HDMI blir jevnere....enn bare med optisk...så en ny receiver vil nok gjøre susen...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel sån at lyden på alle HD kanalene er kodet i AC3 (i alle fall hos canal digital og bskyb).. Kjører du AC3 ut, eller downmixer du i selve tuneren? På min DM800 kan jeg velge å downmixe til PCM stream ut fra tuneren.. Regner med disse pakketunerene også har samme mulighet.. Da kan du helt sikkert booste opp volumet litt ut fra boksen, da volum kontrollen på boksen mest sansynelig vil fungere også på HD kanaler.. Bakdelen er at alt blir i stereo, selv om de sender Dolby digital lyd.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett så vil Dolby Digital høres ut som lavere lydnivå pga. større dynamikk. Derfor er det litt merkelig om man opplever at Dolby Digital lyden er høyere enn vanlig MPEG1 stereo. De fleste mottagerene kan justere volum på kanaler som sender MPEG1 stereo. Hvis man har kommet i skade for å regulere ned volum på mottageren så vil sannsynligvis Dolby lyden høres høyere ut.

Det kan også være at lydvolumet på mottageren for MPEG1 stereo(PCM) er satt noe lavt "default" slik at man bør regulere opp. Det skader hvertfall ikke å forsøke å trykke på volum+ på en kanal som utelukkende sender MPEG1 stereo (f.eks. TV3,NRK,TV2) så finner man ut om mottageren kjører med max volum slik den bør.

Har flere ganger tidligere fått meg sjokk siden jeg har kommet i skade for å regulere ned volumet på en vanlig TV kanal (dvs. MPEG1->PCM stereo). Da blir høy lyd når man zapper til en kanal som sender Dolby Digital.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet det ut. Hvis jeg forandrer lyd fra engelsk til f.eks norsk så blir det høyere, men det lagrer seg jo ikke da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaeger
    Har funnet det ut. Hvis jeg forandrer lyd fra engelsk til f.eks norsk så blir det høyere, men det lagrer seg jo ikke da.
    Dette henger mest sansynelig sammen med at den engelske lyden går i dolby digital (AC3), mens den norske er i PCM.. .Regner med du får volum kontrollen til å fungere på tuneren når du endrer til Norsk? Som en skrev tidligere, så er en enkel løsning å justere ned lyden på kanaler som ikke sender med DD lyd, da denne vanlig vis er noe lavere... Slik vil du få samme lydnivå på alle kanalene... Regner med det samme gjelder for TV1000 når de sender DD lyd?!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volum virker ikke uansett.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Fikk en slik pakke til jul, og her er det veldig mye høyere volum på HD-kanalene, spesielt mtvHD og tv1000HD filmkanalen, sport og nat geo HD er bare litt høyere volum enn alle de andre kanalene. Har en Samsung dekoder (uten harddisk). Kjører lyden via den optiske utgangen. Har ingenting å utsette på kvaliteten på lyden i HD-kanalene i mitt tilfelle, låter virkelig bra på både film og musikk her.
    Så den har bedre lyd?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •