NRK i HD - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 181

Tråd: NRK i HD

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kommer nrk til å sende masse i HD fremover, eller er det først og fremst nå under ol?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kommer nrk til å sende masse i HD fremover, eller er det først og fremst nå under ol?
    De kommer til å gradvis øke HD-tilbudet.

NRK1 i HD fra 12. februar 2010
    For å kunne sende i HD har NRK måttet oppgradere sin hovedkontroll, hvor alle NRKs programmer sendes fra. Denne oppgraderingen er NRK nå i mål med. 
Fra og med 12. februar kommer vi også til å sende en rekke andre programmer i HD. Det gjelder for eksempel:

Den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen
    Dramaserien “Himmelblå”
    Dokumentarserien Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Blant spillefilmer som blir sendt i HD er: Drageløperen, Spiderman 2, Den unge Jane Austen og Det gylne kompasset.

Etter hvert vil stadig flere programmer bli sendt i HD. NRK må skifte alt fra kabler til kameraer, redigeringsutstyr og nytt sendeutstyr, for å kunne sende alt NRK-innhold i HD-kvalitet, derfor går overgang skrittvis. Hvis alt NRK-innhold skulle sendes i denne bildekvaliteten allerede i dag, ville det ha kostet over 700 millioner utenfor NRKs budsjett.

Til å begynne med vil de vise en del egenproduserte serier og direktesendinger som f.eks. Melodi Grand Prix. Filmer og utenlandske serier kommer nok også etter hvert.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    I kveld sender NRK ”Steinhuggeren” et Svensk kriminaldrama, som ifølge tvguiden sendes i HD.

Så får vi bare håpe at man kjøper inn flere og flere serier og filmer i HD.

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva som kommer i HD fremover? Det står vel i NRKs sendeplan, men hvor finner jeg den?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nrk.no?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av happymeal
    nrk.no?
    Jeg har prøvd å søke der uten å finne noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    I kveld sender NRK ”Steinhuggeren” et Svensk kriminaldrama, som ifølge tvguiden sendes i HD.

Så får vi bare håpe at man kjøper inn flere og flere serier og filmer i HD.
    Utrolig bra kvalitet på 720p projektor bilde i 92 tommer Betydelig bedre enn oppskalert DVD fra oppoen min.
    Bare synd de ikke varter opp med 5.1 lyd enda...

Sjekk TV - NRK , under NRK1 er alle HD programmer merket med HD i teksten man får opp når man trykker på programmet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Sjekk TV - NRK , under NRK1 er alle HD programmer merket med HD i teksten man får opp når man trykker på programmet.
    Tusen takk!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    himmelblå er laget i HD så vi får se en skikkelig NRK egenproduksjon i HD denne søndagen
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det ser dessverre ikke ut til at de er konsekvente med merkingen. Det står HD på Himmelblå, men ikke på Oscarutdelingen. Jeg er ganske sikker på at NRK har annonsert at de skal vise Oscarutdelingen i HD.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste annonseringen jeg har sett det siste døgnet nevner ikke lenger HD. Håper virkelig at det blir HD. NRK fikk visstnok ikke rettighetene til Oscar-sendingen før for en uke siden.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett noe HD på oscaren via tv guiden, har sjekket hver dag siste uken

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    De siste annonseringen jeg har sett det siste døgnet nevner ikke lenger HD. Håper virkelig at det blir HD. NRK fikk visstnok ikke rettighetene til Oscar-sendingen før for en uke siden.
    Utfordringen er sikkert å få inn en HD feed som holder mål. Slike HD feeds bør benytte minimum 50Mbps for å unngå store generasjonstap og det er sikkert en utfordring å få til via satellitt fra USA. BBC klassifiserer f.eks. HD feeds med bitrate mindre enn 50Mbps som SD og det er de trolig ikke alene om. Det finnes sikkert EBU dokumenter som anbefaler det samme men jeg fant kun BBC 's krav/definisjon av ekte HD:
    http://www.bbc.co.uk/guidelines/dq/p...mats_v1_09.pdf

Fiber er nok mer vanlig for HD feeds og da benyttes det gjerne over 100Mbps.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Utfordringen er sikkert å få inn en HD feed som holder mål. Slike HD feeds bør benytte minimum 50Mbps for å unngå store generasjonstap og det er sikkert en utfordring å få til via satellitt fra USA. BBC klassifiserer f.eks. HD feeds med bitrate mindre enn 50Mbps som SD og det er de trolig ikke alene om. Det finnes sikkert EBU dokumenter som anbefaler det samme men jeg fant kun BBC 's krav/definisjon av ekte HD:
    http://www.bbc.co.uk/guidelines/dq/p...mats_v1_09.pdf

NRK1 sendte nok ikke Oscar i HD(som de annonserte helt i begynnelsen), men sammenlignet med bildet på svenske Kanal 9, så vil jeg vel si at bildet på NRK1 var veldig bra, mens det på Kanal 9 var på nivå med VHS....så all honnør til NRK som gjorde en bra jobb...som vanlig. :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Utfordringen er sikkert å få inn en HD feed som holder mål. SNIPP .. og det er sikkert en utfordring å få til via satellitt fra USA.
    NRK (og Eurovision) sendte OL sendingene med fiber fra Canada, og ikke satelitt, så tror nok HD feeds blir fortrukket sendt over fiber. (Noe du også kommer inn på.)

Se forøvrig NRKbetas interessante bakgrunns reportasje om NRKs HD sendinger fra OL: Bak kulissene: OL i Vancouver

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    NRK1 sendte nok ikke Oscar i HD(som de annonserte helt i begynnelsen), men sammenlignet med bildet på svenske Kanal 9, så vil jeg vel si at bildet på NRK1 var veldig bra, mens det på Kanal 9 var på nivå med VHS....så all honnør til NRK som gjorde en bra jobb...som vanlig. :-)
    Enig, sendingen var meget god. Ingenting som irriterte, utenom håret til programlederen, passet ikke.

Fryktet det verste Synnøve Svabø snakkingen i selve programmet. Men heldigvis slapp vi det. Og vi slapp også at de auto-tekstet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere enn meg som har merket at SD-sendingene til NRK1 nå ligger på omtrent halvert bitrate i forhold til tidligere?
    Muligens skjedde denne forandringen i forbindelse med at de innførte HD-kanalen - og da kanskje måtte dele litt på båndbredden på satelitten?

NRK1 i går kveld lå på rundt 4000 i bitrate. Vanligvis har de ligget på 7-8000.
    NRK2 og NRK3 lå på rundt 6-7000 (ikke helt sikker på om disse også har ligget på opp til 8000).

SVT1 og SVT2 ligger på tett oppunder 10000, og det merkes veldig godt på bildekvaliteten.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er vel at man skal bruke NRK HD uansett. Jeg velger aldri kanalplass 1 lengre på min HD PVR men plass 15. Jeg har snakket med Arild Helgren hos NRK og på HD kanalen sendes det MPEG4 og 720p raster uansett. SD materiale blir oppskalert av verdens beste videoprosessor fra Wilcox før det sendes ut. Båndbredden hos meg ligger på 10-12Mbit/s som er rundt det doble av det som sendes på kanalplass 1. Der sendes det i tillegg i MPEG-2 så vidt jeg kunne se. (noen dager siden jeg sjekket)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Er det flere enn meg som har merket at SD-sendingene til NRK1 nå ligger på omtrent halvert bitrate i forhold til tidligere?
    Muligens skjedde denne forandringen i forbindelse med at de innførte HD-kanalen - og da kanskje måtte dele litt på båndbredden på satelitten?

NRK1 i går kveld lå på rundt 4000 i bitrate. Vanligvis har de ligget på 7-8000.
    NRK2 og NRK3 lå på rundt 6-7000 (ikke helt sikker på om disse også har ligget på opp til 8000).

SVT1 og SVT2 ligger på tett oppunder 10000, og det merkes veldig godt på bildekvaliteten.
    Bitraten på NRK1,NRK2,NRK3 avhenger veldig av hva som sendes. Er innholdet krevende så blir det høy bitrate. Er innholdet lite krevende så blir bitraten lavere.

Bitraten NRK har brukt på NRK1 HD er sannsynligvis kun ubrukt bitrate i muxen når de ikke sender regionalsendinger. Jeg sjekket dette før de lanserte NRK1 HD og da var det mye ledig bitrate. Det er plass til ca. 40Mbit/s i muxen.

Dersom du sjekker NRK1 under regionalsendinger så har den lavere bitrate. Da sender også NRK1 HD i SD-MPEG2 med innhold fra NRK1 Østlandssendingen siden det ikke er plass til HD video under regionalsendinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet det varier noe, men serier som f.eks. House på onsdagskveldene har de pleid å kjøre med høy bitrate på minst 8000. Så er ikke tilfellet lenger.

Jeg har forøvrig bare SD-dekoder enn så lenge...

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •