NRK i HD - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 181

Tråd: NRK i HD

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    NRK er med i EBU og EBU anbefaler 720p/50 til HDTV men i framtiden er 1080p/50 målet. EBU har noe info på:
    EBU Technical Review
    Bra link forresten.... :-D

Det var en ting jeg ble litt usikker på angående teknikken, hva er forskjell på antall "frames" på feks xxxx25i kontra xxxx25p? Slik jeg så illustrasjonen i linken så gikk interlace dobbelt så fort som progressiv. Vil det si i mitt spørsmål at 25i gir 50 "halve scan", mens 25p gir 25 "hele scan"?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    NRK er med i EBU og EBU anbefaler 720p/50 til HDTV men i framtiden er 1080p/50 målet. EBU har noe info på:
    EBU Technical Review
    Takk for en meget informativ link Bobben1, der lærte jeg mye ;-)

Skal bli spennende og se ishockey i 720p, har bare sett det i 1080i og 576i tidligere.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Det var en ting jeg ble litt usikker på angående teknikken, hva er forskjell på "frames" på feks xxxx25i kontra xxxx25p? Slik jeg så illustrasjonen i linken så gikk interlace dobbelt så fort som progressiv. Vil det si i mitt spørsmål at 25i gir 50 "halve scan", mens 25p gir 25 "hele scan"?
    Ja 25i gir 50 "halve scan" pr. sekund, totalt 25 hele bilder pr. sekund. Det er en gammel analog komprimmeringsteknikk for å spare analog båndbredde. 25p gir 25 hele scan pr. sekund.

En annen veldig bra forklaring på filmformat og konvertering til video finnes på
    Hjemmekino.no - Guide - Progressiv scan
    Hovedpoenget er at det aldri vil kunne oppstå en bevegelse mellom to interlace delbilde scan når orginalmaterialet er 24p film speedet opp 4% til 25p.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var en ting jeg ble litt usikker på angående teknikken, hva er forskjell på "frames" på feks xxxx25i kontra xxxx25p? Slik jeg så illustrasjonen i linken så gikk interlace dobbelt så fort som progressiv. Vil det si i mitt spørsmål at 25i gir 50 "halve scan", mens 25p gir 25 "hele scan"?
    Her er det grundig forklart What is deinterlacing? The best method to deinterlace movies og her Nicky Pages' Digital Solutions

Egentlig er 25i interlaced filma med 50 bilder (field) Men krympa ned til 288 horisontale linjer.
    Disse er så fletta(blenda) sammen til 576 horisontale linjer i 25fps i TVen din

Ved 25p signal/film så viser TVen din egentlig filmen i med 50fps i 50HZ
    ved å forstørre hvert field til 576 linjer og dermed bedre flyt og detaljer.

Det samme gjør jeg ved encoding av actionfylt filmclipp i virtualdub med rette deinterlaced filter og får ut et klipp med 50fps.
    Da ungår man at raske objekter blir utydelige.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min dreambox dm7000s spilte jeg inn fra NRK1 HD for moro, til hdd
    Selv om tuneren ikke kan vise bilde (kun lyd)
    Førte så opptaket over til PCen og kunne se det der pga den kan vise HD oppløsning
    Mediainfo viste disse data på opptaket

General
    ID : 23
    Complete name : C:\Documents and Settings\bruker\Skrivebord\NRK1_HD-07_02_2010-12_51-Black_Sheep.ts
    Format : MPEG-TS
    File size : 89.3 MiB
    Duration : 1mn 3s
    Overall bit rate : 11.8 Mbps

Video
    ID : 526 (0x20E)
    Menu ID : 3515 (0xDBB)
    Format : AVC
    Format/Info : Advanced Video Codec
    Format profile : Main@L4.0
    Format settings, CABAC : Yes
    Format settings, ReFrames : 4 frames
    Bit rate : 10.7 Mbps
    Width : 1 280 pixels
    Height : 720 pixels
    Display aspect ratio : 16:9
    Frame rate : 50.000 fps
    Resolution : 24 bits
    Colorimetry : 4:2:0
    Scan type : Progressive
    Bits/(Pixel*Frame) : 0.233
    Stream size : 81.2 MiB (91%)
    colour_primaries : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4, SMPTE RP177
    transfer_characteristics : BT.709-5, BT.1361
    matrix_coefficients : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4 709, SMPTE RP177

Audio
    ID : 712 (0x2C8)
    Format : MPEG Audio
    Format version : Version 1
    Format profile : Layer 2
    Bit rate mode : Constant
    Bit rate : 256 Kbps
    Channel(s) : 2 channels
    Sampling rate : 48.0 KHz
    Resolution : 16 bits
    Video delay : -674ms
    Stream size : 1.93 MiB (2%)
    Language : Norwegian

Text
    ID : 577 (0x241)
    Format : Teletext
    Language : Norwegian

Skal forresten pensjoner DM7000s boksen da jeg har skaffa DM8000HD med ekstra dvb-T kort for bakkenet signal

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe format som heter 720p 25Hz. Man får vel kun 720p i 50 eller 60 Hz. Så NRK sender nok 720p i 50 Hz. Om da da har 50 individuelle bilder i sekundet eller om de kjører 2 og 2 vet man vel ikke.

Men det har vel vært snakk om at 720p og 1080i tar så å si den samme plassen å sende.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det som irriterer meg veldig, er at jeg må inn og forandre output hver gang jeg skifter fra eller til NRK1 HD, siden alle de andre HD kanalene sender i 1080i.

Dette er tungvindt og tidskrevende, på Canal Digitals HD PVR kan man dessuten ikke komme inn i setup hvis den holder på med opptak :evil:

Så jeg kommer nok og se mye av OL på Eurosport HD isteden.

Leste en eller annen plass at NRK sa de valgte 720P fordi det var den europeiske standarden, det stemmer jo ikke. Jeg tror bruk av minst mulig båndbredde i bakkenettet er den egentlige årsaken.
    Jeg har 2 stk CD HDPVR, en for norsk og en for svensk TV...de står begge to på 1080i ut og min HK konverterer til 1080p.....aldri noen problemer med bildet på noen som helst slags måte....enten kilden er 720p eller 1080i.....

Hvis bildet er bra, hva er da vitsen med å sitte å tenke på at hvisomatte dersomatte osv de hadde gjort slik og sånn, så hadde ALT blitt så mye bedre...hadde jeg bare hatt den forsterkeren som har 7X1000 watt og de SVÆRE høyttalerne....og 6 subber på 1000 watt hver....GET REAL!

ellers så er dette med 720 og 1080 veldig godt forklart nedover her....
    og jeg skjønner ikke alle som tror at det med mest tall er bedre enn det med minst tall....mange andre ting spiller inn...synes Vancouver bildene er bra på alle de 5 platformer jeg kan se de på...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg har 2 stk CD HDPVR, en for norsk og en for svensk TV...de står begge to på 1080i ut og min HK konverterer til 1080p.....aldri noen problemer med bildet på noen som helst slags måte....enten kilden er 720p eller 1080i.....

Hvis bildet er bra, hva er da vitsen med å sitte å tenke på at hvisomatte dersomatte osv de hadde gjort slik og sånn, så hadde ALT blitt så mye bedre...hadde jeg bare hatt den forsterkeren som har 7X1000 watt og de SVÆRE høyttalerne....og 6 subber på 1000 watt hver....GET REAL!

ellers så er dette med 720 og 1080 veldig godt forklart nedover her....
    og jeg skjønner ikke alle som tror at det med mest tall er bedre enn det med minst tall....mange andre ting spiller inn...synes Vancouver bildene er bra på alle de 5 platformer jeg kan se de på...

Det er vel helt riktig det du sier. Men alle vil nok ha det på den måten de selv syntes er best. Personlig ville jeg likt at NRK sendte i 1080i for de ekstra detaljene, men i praksis så merker man ikke det før man kjeder seg og sitter å sammenligner, og da kan nok også kanskje båndbredden og innstillinger fra avsender (NRK vs Eurosport) også spille inn.

Men ikke for å virke blærete eller noe slik, men leste hva du sa om oppsettet ditt, men sitter det ikke en bedre bilde behandler i TVen enn i forsterkeren din? Slik at det hadde vært bedre å la signalene gå rett igjennom forsterkeren og latt TVen ta seg av deinterlacingen?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er vel helt riktig det du sier. Men alle vil nok ha det på den måten de selv syntes er best. Personlig ville jeg likt at NRK sendte i 1080i for de ekstra detaljene, men i praksis så merker man ikke det før man kjeder seg og sitter å sammenligner, og da kan nok også kanskje båndbredden og innstillinger fra avsender (NRK vs Eurosport) også spille inn.

Men ikke for å virke blærete eller noe slik, men leste hva du sa om oppsettet ditt, men sitter det ikke en bedre bilde behandler i TVen enn i forsterkeren din? Slik at det hadde vært bedre å la signalene gå rett igjennom forsterkeren og latt TVen ta seg av deinterlacingen?
    Joda, skjønner hva du mener...men har jo hatt dette oppsettet en stund...og før jeg fikk ny forsterker så hadde jeg den ene CDHDPVR rett inn i TV'en...
    og har eksprimentert med alle varianter...men kommer tilbake til det jeg begynte med...og det er sånn som det er nå...og synes at stort sett alt ser så bra ut som jeg kan forvente....samme gjorde jeg med min forrige flatskjerm en Panasonic HD READY PX 70 som jeg hadde fra mai 08 til jan 09...både fotball EM som gikk i 720 og OL på Viasat samt div filmer i HD fra begge boksene så flotte ut, og da hadde jeg samme innstilling på oppsettet mitt...
    men BluRay var jo best da...såklart...og med den nye TV'en så ble vel BluRay et hakk bedre...og det er jo det samme hva vi mener...NRK har bestemt seg for å sende i 720P fordi de mener det er best...har jo sett Berlineroplene på SVT1 i HD....helt utmerket....samme med f eks den serien=Johan Falk som går på TV 2 i kveld...den sendte TV4 i HD...litt sløvt av TV 2 der....
    Have a nice day in HD :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå er jeg ganske uenig i oppfattningen din, ikke det at det er noe galt i hvordan du tenker for det har noe med interessen å gjøre. Du tenker litt som min mor, hvorfor i det helt tatt kjøpe seg HD-utstyr? Og hva er det som er så galt med at vi som entusiaster ønsker å strekke oss mot best mulig kvalitet? For min personlig del så håper jeg vi ikke stopper utviklingen på hverken 720p eller 1080i selv om at det er vanskelig å se forskjell eller er at enkelte ikke er intressert i forskjellen.

Mitt TV vet jeg gjør en bedre jobb på konvertering av signaler enn nesten enhver dekoder kan, så derfor har jeg lyst at den gjør jobben i steden. At moren min og mange andre ikke bryr seg om dette har jeg full forståelse for.

Man kan jo spørre seg om alt annet man forestar seg, hvorfor tweeke høyttalerene, hvorfor fornye forsterkern, hvorfor være nøye når man foretar en adyssey kalibrering.... i mitt yrke så er det nettopp denne tanke gangen som skiller en flink person fra en person som virkelig er dyktig.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Vel, nå er jeg ganske uenig i oppfattningen din, ikke det at det er noe galt i hvordan du tenker for det har noe med interessen å gjøre. Du tenker litt som min mor, hvorfor i det helt tatt kjøpe seg HD-utstyr? Og hva er det som er så galt med at vi som entusiaster ønsker å strekke oss mot best mulig kvalitet? For min personlig del så håper jeg vi ikke stopper utviklingen på hverken 720p eller 1080i selv om at det er vanskelig å se forskjell eller er at enkelte ikke er intressert i forskjellen.

Mitt TV vet jeg gjør en bedre jobb på konvertering av signaler enn nesten enhver dekoder kan, så derfor har jeg lyst at den gjør jobben i steden. At moren min og mange andre ikke bryr seg om dette har jeg full forståelse for.

Man kan jo spørre seg om alt annet man forestar seg, hvorfor tweeke høyttalerene, hvorfor fornye forsterkern, hvorfor være nøye når man foretar en adyssey kalibrering.... i mitt yrke så er det nettopp denne tanke gangen som skiller en flink person fra en person som virkelig er dyktig.

Kan jo ha noe med alderen min å gjøre..Been there, done that..enjoy what you've got...har holdt på med lyd(avspilling) og sett på TV siden begynnelsen av 60 tallet..og aner ikke hvor mange forsterkere/forforsterkere/platespillere/høyttalere osv jeg har hatt men hadde skikkelig dilla for ca 30 år siden, jobbet tett med Electrocompaniet og hadde alt fra JBL, Infinity og Quad høyytalere osv, og har ALLTID hatt TV lyden gjennom anleggene mine..og kommet fram til at less is more...og at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd.... og at det jeg har nå gir meg akkurat det jeg vil ha i min lille stue..

PS: Min bror og jeg har kjøpt oss HD utsyr fordi vi digger det, og til jul fikk vår 88 gamle mor sin første flatskjerm, riktignok "bare" 32 tommer, men hun koser seg fælt med TV2 og NRK1 i HD....

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det andre som reagerte på kraftige komprimeringsproblemer (macroblocking) på lyse flater (f.eks snø)? Var til tider helt ekstremt.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Er det andre som reagerte på kraftige komprimeringsproblemer (macroblocking) på lyse flater (f.eks snø)? Var til tider helt ekstremt.
    Ikke hos meg..men snøen var veldig hvit...men hva bruker du av utstyr?
    og hva slags tv kilde

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hos meg..
    Ingen slike problemer hos meg heller..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri opplevd så lite makroblocking på MPEG-4 materiale ever.

Kjører Riks-TV Grundig med HDMI mot 720P projektor. Beste "maten" PJen har fått så langt
    Flott kontrast og farger, og panoreringer i en klasse jeg aldri har sett.

Så ett kort tilfelle av makroblocking på kombinert langrenn i går kveld. Det var da ett av kameraene overeksponerte voldomt i et parti med mye sol. Tipper det var en kamera-issue, siden produksjonen ellers er helt MB-fri.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis bildet er bra, hva er da vitsen med å sitte å tenke på at hvisomatte dersomatte osv de hadde gjort slik og sånn, så hadde ALT blitt så mye bedre...hadde jeg bare hatt den forsterkeren som har 7X1000 watt og de SVÆRE høyttalerne....og 6 subber på 1000 watt hver....GET REAL
    Det var da voldsomt så bastant du er.

Baserer du din konklusjon ved bruk av 42”, 50”, 60” skjerm eller kanskje projektor?

Jeg vil uansett hevde at min Pioneer LX5090 og Epson TW5500 har bedre skalering/konvertering enn Canal Digitals Sagem boks, jeg ser i hvert fall forskjell på det.

Jeg ser absolutt ingen grunn til og ”….GET REAL” som du anbefaler :wink:

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det var da voldsomt så bastant du er.

Baserer du din konklusjon ved bruk av 42”, 50”, 60” skjerm eller kanskje projektor?

Jeg vil uansett hevde at min Pioneer LX5090 og Epson TW5500 har bedre skalering/konvertering enn Canal Digitals Sagem boks, jeg ser i hvert fall forskjell på det.

Jeg ser absolutt ingen grunn til og ”….GET REAL” som du anbefaler :wink:
    I can live with that....:-)

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hos meg..men snøen var veldig hvit...men hva bruker du av utstyr?
    og hva slags tv kilde
    Canal Digital's HD PVR (satelitt). Så det riktignok på 106" lerret. Forét projektoren med både 1080p (oppskalert via surround-receiver) og 720p. Var akkurat samme problemet på NRK1 (ikke HD). Omgikk også receiveren, men med samme resultat.

Har aldri opplevd en slik macroblocking før, uansett kilde (parabol SD og HD, DVD osv.)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en gammel post om HD streaming. Hvor det tas opp at selv om det heter 720p, 1080i eller 1080p, så burte enkelte ting ikke kalles HD for det

Why HD movie downloads are a big lie | George Ou | ZDNet.com

Men NRK sender vel med høyere båndbredde enn 1.5-3.5 Mbps, det var vel nevnt her at de lå på rundt 15 Mbps hvis jeg ikke husker feil. De BDene som bruker mest overføringshastighet ligger på gjennomsnittlig ca 40 Mpbs, mens bildet vel her tar opp 25-35 av dem (Alle lydsporene tar også opp en del.)

Men når kommer NRK med bedre lyd? Den er jo grei i dag, men hadde vært greit med enda bedre. De lurer nok seerene litt på NRK 1 HD ved å ha den litt høyere enn NRK 1. Høyere er for mange bedre.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Canal Digital's HD PVR (satelitt). Så det riktignok på 106" lerret. Forét projektoren med både 1080p (oppskalert via surround-receiver) og 720p. Var akkurat samme problemet på NRK1 (ikke HD). Omgikk også receiveren, men med samme resultat.

Har aldri opplevd en slik macroblocking før, uansett kilde (parabol SD og HD, DVD osv.)
    Det er jo live da..mange ting som kan skje underveis fra vestkysten av Canada....ellers tror jeg at man skal tenke på hvor forskjellig bilder skapes i div projektorer og LCD/LED og plasma tv'er....med levende bilder og mye hvit snø...sitter og ser på utfor og veklser litt mellom RiksTV/Viasat/Eurosport...
    Eurosport virker hakket vassere...skulle gjerne likt å vite om RiksTv som i utgangspunktet har en lavere bitrate på SD signalene sine, om de matcher CD/Viasat?
    Men flotte bilder okkesom :-)

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •