NRK i HD - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 181

Tråd: NRK i HD

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Et plaster på såret er at du får Karen Marie Ellefsen i HD da!

Var det ikke bare direktesendinger som skulle sendes i HD?
    ;-) :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne kanalen et speil av NRK1, slik at det samme tv-programmet gjelder (som TV-Norge)?

Og hva skjer med denne kanalen etter OL? Begynner de etterhvert med HD på andre programmer også?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK satser videre på HD med serier og egenproduksjon.....og NRK HD vil være ett speil av NRK i SD.

NRK1 i HD fra 12. februar 2010

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kull
    Er denne kanalen et speil av NRK1, slik at det samme tv-programmet gjelder (som TV-Norge)?

Og hva skjer med denne kanalen etter OL? Begynner de etterhvert med HD på andre programmer også?
    Den er for det meste helt lik den normale NRK1, men for meg som har GET, så er ikke lokalsendingene (distriktnyheter osv) ikke det samme. Østfold nyhetene er ikke på HD kanalen, men noe annet, tror det er Oslo sendingene som er der. Men det bryr meg egentlig meget lite.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser på Reprise av Åpningssermonien på nrk hd.

Tja, ser da brukbart ut, men syns det er kjedelig at tvn min bare godtar 1080i fra riksboksen :-/ ME WANT 1080p !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sitter og ser på Reprise av Åpningssermonien på nrk hd.

Tja, ser da brukbart ut, men syns det er kjedelig at tvn min bare godtar 1080i fra riksboksen :-/ ME WANT 1080p !!!
    NRK sender i 720p.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xorcist
    NRK sender i 720p.
    " Ikke mere " hmm Likt og fått opp singnal info (bitrate lyd og oppløsning på bilde som blir sendt/mottas ) på den riksboksen min

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xorcist
    NRK sender i 720p.

" Ikke mere " hmm Likt og fått opp singnal info (bitrate lyd og oppløsning på bilde som blir sendt/mottas ) på den riksboksen min

Nå anses vel 720p som like bra eller bedre enn 1080i..... !?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå anses vel 720p som like bra eller bedre enn 1080i..... !?

1. 1080p
    2. 720p
    3. 1080i

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. 1080p
    2. 720p
    3. 1080i
    På en del musikk utgivelser så brukes det 1080i. Kan ikke si jeg merker store forskjellen fra 1080p.

1080i har fortsatt lik mengde detaljer som 1080p, mens 720p er en del mindre. Så jeg mener 1080i burte vært nummer 2.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det hadde vært snakk om filmet materiale ,dvs. 25p så hadde nok rekkefølgen blitt slik at 1080i rykker opp på andreplass og 720p havner sist. Mye serier,drama,musikkvidoer osv. ser også ut til å være produsert i 25p. Enklest å se dersom det panorerers litt for raskt.

25Hz Film på HDTV:
    1. 1080p/25 (skal kunne støttes i dagens HD mottagere)
    2. 1080i/25
    3. 720p/50

50Hz Sport på HDTV:
    1. 1080p/50 (ikke støttet av hardware i HDTV mottagere)
    2. 720p/50
    3. 1080i/25

Men,men.. til HDTV så er nok 720p et bedre allround format. Tas det hensyn til hvilken tv størrelse folk faktisk kjøper og avstanden fra tv så holder nok 1280x720 statisk oppløsning lenge og så er jo oppløsningen på bevegelige bilder mye bedre enn for 1080i.

Et problem med 720p er antagelig at mange (trolig alle??) HD sendinger produseres i 1080i. OL sendingene antagelig er produsert i 1080i/30. Da vil man ikke få like bra resultat som om sendingene hadde vært produsert i 720p men uansett så hadde antagelig signalet måtte blitt konvertert fra 60fps til 50fps. Konveertering av 1080i/25 til 720p/50 er komplisert men antagelig "piece of cake" i forhold til å konvertere 1080i/30 til 720p/50. En konvertering fra 1080i/30 til 1080i/25 er antagelig enda vanskligere enn konvertering fra 1080i/30 til 720p/50.

NRK bruker sikkert en state of the art videoprossor/konverter for det lille jeg har sett på har vært bra :-)

Film i 1080p krever ikke mer bitrate enn film i 1080i (muligens mindre?) siden framerate kun er 25fps. Det spiller vel egentlig ingen rolle om film sendes i 1080i eller 1080p siden det til slutt skal kunne gi eksakt samme frames når disse flettes i sammen igjen.

Sport på HDTV krever 50Hz oppdatering. Derfor vil 1080p for sport kreve 50 bilder pr. sekund. Dvs. ca. dobbelt så mye informasjon som 720p/50 og 1080i/25. Veldig mye av denne ekstrainformasjonen vil MPEG4 kodeken kunne sende veldig effektivt. Her har "myten" vært at 1080p/50 krever mer bitrate enn 1080i/25 men det stemmer ikke. 1080p/50 vil IKKE kreve mer bitrate enn 1080i/25 men vil kreve 15-20% mer bitrate enn 720p/50.
    http://tech.ebu.ch/docs/testmaterial...gs_1080p50.pdf

Hovedbremsen for 1080p/50 er at ingen mottagere støtter dette og at broadcasterene ikke produserer innhold i dette formatet. 1080p/50 krever at mottageren støtter MPEG-4 H.264/AVC Level 4.2 mens alle HDTV mottagerene som er solgt støtter MPEG-4 H.264/AVC Level 4.0 eller 4.1.
    H.264/MPEG-4 AVC - Wikipedia, the free encyclopedia

Hadde alle mottagere støttet 1080p/50 så kunne NRK i teorien ha oppskalert til 1080p/50 i stedet for å sende OL sendingene i 720p/50.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å kikket litt på Eurosport HD og åpningssermonien der, og syntes den så bedre ut der enn det jeg så på NRK 1 HD.

Var å så litt på NRK 1 HD via parabol i går, Canal Digital med sin HD PVR, og det var mye større forskjell hos meg mellom NRK 1 og NRK 1 HD. Men skal legge til her at jeg har en litt bedre TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    25Hz Film på HDTV:
    1. 1080p/25 (skal kunne støttes i dagens HD mottagere)
    2. 1080i/25
    3. 720p/50

50Hz Sport på HDTV:
    1. 1080p/50 (ikke støttet av hardware i HDTV mottagere)
    2. 720p/50
    3. 1080i/25

Men,men.. til HDTV så er nok 720p et bedre allround format. Tas det hensyn til hvilken tv størrelse folk faktisk kjøper og avstanden fra tv så holder nok 1280x720 statisk oppløsning lenge og så er jo oppløsningen på bevegelige bilder mye bedre enn for 1080i.
    Dette er kansje litt OT, men jeg synes at det er litt relevant alikevell når NRK har valgt 720p og ikke 1080i. Hva begrunner NRK valget med?

Jeg må si at dette her har jeg ikke grei på, og det er sikkert en del ting jeg ikke har fått med meg.

TV er for meg er bevegelse, siden jeg er av den oppfattning at alle HD formatene gir et godt "stillbilde" betyr ikke at alle bildene blir gode i bevegelse. Hvis jeg ikke har misforstått helt så vil 1080i være best på "stillbilder", mens 720p være best på bevegelser som også er viktigest for meg.

Slik jeg har forstått det så oppdaterer 1080i bare halvparten av pixlene pr scan, mens 720p oppdatere oppaterer alle pixlene pr scan. Vil ikke det si at ved interlace-teknikken så er det bare hvert andre scan som er av ekte HD-kvalitet (under panorering og bevegelser)? Er det noen som kan utdype denne interlace teknikken?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg veldig, er at jeg må inn og forandre output hver gang jeg skifter fra eller til NRK1 HD, siden alle de andre HD kanalene sender i 1080i.

Dette er tungvindt og tidskrevende, på Canal Digitals HD PVR kan man dessuten ikke komme inn i setup hvis den holder på med opptak :evil:

Så jeg kommer nok og se mye av OL på Eurosport HD isteden.

Leste en eller annen plass at NRK sa de valgte 720P fordi det var den europeiske standarden, det stemmer jo ikke. Jeg tror bruk av minst mulig båndbredde i bakkenettet er den egentlige årsaken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skal man stille inn mottakeren på?

Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det som irriterer meg veldig, er at jeg må inn og forandre output hver gang jeg skifter fra eller til NRK1 HD, siden alle de andre HD kanalene sender i 1080i.
    Ja, det har blitt en del forskjellig krinkastingsformater og innspillingmetoder, dette begynner å bli vansklig. Jeg har pr dagsdato kanaler som sender 576i, 720p og 1080i, hva skal jeg stille inn altiboxen på for å få til enhver tid best resultat? For å forandre på disse instillingene så må jeg slå den av og på, det tar minst 5 minutter, jeg kan jo ikke gjøre dette hver gang jeg skal se på en "annen" kanal....

Det som hadde vært ideelt var om mottakerene kunne gi "sourse direkt", altså det formatet som til enhver tid ble sendt orginalt fra TV-selskap ble sendt direkte til TVen!?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Canal digital HD, men finner ingen kanal som heter NRK1 HD. Hvor er denne?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Har Canal digital HD, men finner ingen kanal som heter NRK1 HD. Hvor er denne?
    Tror det er kanal 15 på parabol og kanal 13 på kabel-TV.

Kan hende du må kjøre oppdatering eller noe slikt

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kansje litt OT, men jeg synes at det er litt relevant alikevell når NRK har valgt 720p og ikke 1080i. Hva begrunner NRK valget med?
    NRK er med i EBU og EBU anbefaler 720p/50 til HDTV men i framtiden er 1080p/50 målet. EBU har noe info på:
    EBU Technical Review

Jeg må si at dette her har jeg ikke grei på, og det er sikkert en del ting jeg ikke har fått med meg.

TV er for meg er bevegelse, siden jeg er av den oppfattning at alle HD formatene gir et godt "stillbilde" betyr ikke at alle bildene blir gode i bevegelse. Hvis jeg ikke har misforstått helt så vil 1080i være best på "stillbilder", mens 720p være best på bevegelser som også er viktigest for meg.
    Jeg mener du har forstått det rett :-D

Slik jeg har forstått det så oppdaterer 1080i bare halvparten av pixlene pr scan, mens 720p oppdatere oppaterer alle pixlene pr scan. Vil ikke det si at ved interlace-teknikken så er det bare hvert andre scan som er av ekte HD-kvalitet (under panorering og bevegelser)? Er det noen som kan utdype denne interlace teknikken?
    Det syns jeg var en veldig god forklaring. I tillegg så kan det jo nevnes at det er pixlene i annenhver rad/linje som oppdateres i hvert scan når det sendes interlaced. En ørliten bevegelse med kamera mellom hvert scan så er kvaliteten i interlace bildet fullstendig ødelagt inntil kamera igjen står i ro. Selv når kamera står i ro så vil objekter som beveger seg se ut som
    de er uskarpe.

En god videoprossesor kan reparere noe av interlace bildenes dårlige oppløsning ved bevegelser men det kan aldri bli like bra som ekte progressiv video. OL produseres antagelig interlaced. Det er antagelig mest fornuftig å sende i produksjonsformatet (som antagelig er 1080i) så lenge det ikke benyttes en ekstremt bra videoprosessor. Når NRK konverterer bildene til 720p så betyr det sannsynligvis at alle deler fordelen av en ekstremt god videoprossesor som koster minst et titallsganger så mye som selv avforum entusiaster har råd til

720p vil heller ikke kreve like høy bitrate som 1080i. I et bakkenett med begrenset båndbredde spiller dette trolig også en rolle.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle

Dette er tungvindt og tidskrevende, på Canal Digitals HD PVR kan man dessuten ikke komme inn i setup hvis den holder på med opptak :evil:

Så jeg kommer nok og se mye av OL på Eurosport HD isteden.

Leste en eller annen plass at NRK sa de valgte 720P fordi det var den europeiske standarden, det stemmer jo ikke. Jeg tror bruk av minst mulig båndbredde i bakkenettet er den egentlige årsaken.
    720P er distribusjonsstandarden anbefalt av European Broadcasting Uninon. NRK er ikke alene. SVT og DR har også valgt 720p for sine HD kanaler.

HDPVR kan veksle mellom 1080i og 720p automatisk via HDMI etter en fabrikk reset. Det er bare et problem og det er at HDPVR'ns automatikk streiker dersom du har valgt en annen HDMI kilde til TV'n (eller vekslet mellom innganger på AVreceiver). Det funker mye bedre med komponent. Da veksler boksen alltid til 720p for 720p sendinger og så slipper man å gjøre fabrikkreset hver gang man skal ha det til å fungere.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    HDPVR kan veksle mellom 1080i og 720p automatisk via HDMI etter en fabrikk reset. Det er bare et problem og det er at HDPVR'ns automatikk streiker dersom du har valgt en annen HDMI kilde til TV'n (eller vekslet mellom innganger på AVreceiver). Det funker mye bedre med komponent. Da veksler boksen alltid til 720p for 720p sendinger og så slipper man å gjøre fabrikkreset hver gang man skal ha det til å fungere.
    Er du sikker på at dette funker på HD PVR for kabel også?

Etter factory reset må man jo dessuten inn i menyene og forandre preferanser og kanskje lyd innstillinger også. Så da er man tilbake til en masse trykking igjen. Det beste hadde vært om CD kunne implementere et valg for source direct i dekoderne. Men det har vi jo spurt om i årevis og responsen er omtrent like lovende som hvis man ber Krekar om og levne landet frivillig

Ellers har jeg nettopp oppdaget at SVT HD har DD5.1 på sin sending og det er jo positivt for en innflyttet skåning som meg :-D

Edit: Ser ut som man mister favorittlister også ved factory reset, så dette prøver jeg neppe.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •