NRK i HD - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 181

Tråd: NRK i HD

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Frode
    Suverent bilde på SuperBowl-sendingen på NRK1HD nå. Hvis dette bare er oppskalert SD lover det svært godt for HD-sendingene under OL...
    streamen er i HD da viasat sport HD sender den. Så da sender nrk oppskalert HD

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget skarpt bilde på superbowl finalen ja! Skikkelig søndag med the grand finale - MED sylskarpt bilde.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke se forskjell mellom sendingen på NRK HD og viasat HD, eneste er at lyden er veldig forsinket på viasat.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode
    Suverent bilde på SuperBowl-sendingen på NRK1HD nå. Hvis dette bare er oppskalert SD lover det svært godt for HD-sendingene under OL...
    Husk at det fortsatt kun er SD man ser på NRK1 HD, ingenting er oppskalert. Dette kommer først når OL starter.

Eneste grunnen til at man ser forskjell fra den normale NRK1 er at HD kanalen har større båndbredde, og den da ikke er komprimert så mye. Selv om NRK1 ikke er overkomprimert fra før heller.

Den andre grunnen er at det ser ut til at NRK1 HD har en litt lysere innstilling fra NRK enn den normale kanalen (Hos meg på GET HD PVR). Dette blir som å si at MP3 har bedre lyd enn CD fordi MP3 har høyere volum.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Husk at det fortsatt kun er SD man ser på NRK1 HD, ingenting er oppskalert.
    Går ut fra at du egentlig mener at alt er oppskalert ?

NRK1 HD sender i 720p hele tiden bortsett fra istriktssending(Østlandsendingen) som går ut i 576i MPEG2. Siden NRK sier de kun sender NRK1 livesendingene fra OL i ekte HD så må nesten sendingene på NRK1 HD nå være SD oppskalert til HD. CD HDPVR bytter automatisk til 720p. Sendingen er definitivt i 720p. Resultatet er veldig bra. Blir spennende å se hvor bra det blir med ekte HD under OL. Det blir sikkert også anledning til å sammenlikne med Eurosport HD som sender OL i 1080i.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke glem SVT HD da dere :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Går ut fra at du egentlig mener at alt er oppskalert ?

NRK1 HD sender i 720p hele tiden bortsett fra istriktssending(Østlandsendingen) som går ut i 576i MPEG2. Siden NRK sier de kun sender NRK1 livesendingene fra OL i ekte HD så må nesten sendingene på NRK1 HD nå være SD oppskalert til HD. CD HDPVR bytter automatisk til 720p. Sendingen er definitivt i 720p. Resultatet er veldig bra. Blir spennende å se hvor bra det blir med ekte HD under OL. Det blir sikkert også anledning til å sammenlikne med Eurosport HD som sender OL i 1080i.
    NRK har IKKE starten noen HD sendinger enda. Så det som er på NRK1 HD idag er kun SD, og heller ikke oppskalert SD.

NRK starter HD sendingene fra OL, og da blir nok også det som de ikke har i HD, oppskalert til HD. Nå er det kun SD som sendes der.

Så vidt jeg har skjønt så vil det kun være merket HD i sammen med NRK logoen når det er HD de sender, tipper dette også gjelder oppskalert SD. Grunnen til at din dekoder switcher til 720p er nok at NRK har en kode i sendingen som sier til din dekoder at det er 720p som den kanalen skal vise, selv om det i dag ikke vises.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at superbowl finalen i går ble sendt i SD, switchet mellom NRK, NRK HD og viasat HD og forksjellen mellom NRK og NRK HD var som natt og dag, mens på NRK HD og viasatHD klarte jeg ikke se forskjell i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at Super Bowl-bildet var knallbra, men jeg tviler egentlig veldig sterkt på at NRK vil holde det hemmelig at de sender et program i HD. De har sendt veldig mye forhåndsreklame for Super Bowl, og de har ikke nevnt HD med et ord. Da jeg for et par uker siden sendte en mail til NRK svarte de:

Jo da, NRK skal sende Super Bowl, men det blir ikke i HD. Det skulle vi selvsagt gjerne ha gjort, men det er dessverre ikke mulig. Så den som vil se sport i HD må nok vente til OL i Vancouver. Dette har med infrastrukturen i NRK å gjøre, men det blir for omfattende å komme inn på det her og nå.
    Sånn nøyaktig hvorfor det skal være vanskeligere å formidle et direktesignal fra USA enn et direktesignal fra Canada, kan man jo lure på, og det vil være merkelig om de ikke har infrastrukturen klar når det bare er fem dager igjen til OL begynner, men dette var nå i hvert fall svaret jeg fikk. Jeg så ikke på nattens sending, og jeg har bare tatt opp SD-varianten, så jeg skal ikke si noe veldig skråsikkert om hvorvidt sendingen faktisk var i HD eller ikke. Jeg synes bare det virker svært usannsynlig at NRK skulle holdt dette hemmelig til siste minutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at det er merkelig hvis Superbowl ikke ble sendt i HD på NRK HD. Som andre sier så var bildet så utrolig mye bedre enn NRK SD. Jeg var også innom Viasat Sport HD, og bildet på NRK HD (som var SD???) var faktisk skarpere og bedre.

Og HVIS NRK HD sendte Superbowl i SD så gleder jeg meg virkelig til at de begynner å sende i HD!!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viasat kanalene er av de kanalene som blir komprimert mest her i landet. Jo mer komprimering jo dårligere blir bildet. NRK er kanalen som komprimerer minst. Dette gjør de også på HD. Siden Super Bowl er tatt opp i HD, så har man ett utrolig godt utgangspunkt for SD sendinger. Jo bedre ting er inn, jo bedre ser det ut når det havner i SD på skjermen.

At man ser forskjell på NRK og NRK HD har nok med at det er større båndbredde hele veien for HD kanalen, og dermed blir den komprimert enda mindre enn den normale kanalen. Samt at for meg så ser den ut til å være sendt med en lysere fremtoning. Det blir samme trikset som produsenter av TVer bruker når de skal selge dem, jo lysere jo bedre tror folk det er.

Bare sitt å se på NRK når de faktisk skrur på HD og oppskalert SD, da vil man se forskjellen med en gang. Bare synd de ikke kjører i 1080i for enda større forskjell. Flimringen pga "i" vil de fætreste merke når det er HD.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at din dekoder switcher til 720p er nok at NRK har en kode i sendingen som sier til din dekoder at det er 720p som den kanalen skal vise, selv om det i dag ikke vises.
    Nei grunnen er at NRK1 HD sender H.264 streamen i 720p på satellitt. NRK oppskalerer alt derfor til 720p på NRK1 HD. Lett å sjekke med DVBViewer + USB CI kort. En dekoder kan også oppskalere SD til 720p men dette er ikke tilfellet her siden sendingen er i 720p.

Hvis du har GET så kan det jo forsåvidt være at GET ikke sender det samme som på satellitt men det er i såfall litt merkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare synd de ikke kjører i 1080i for enda større forskjell. Flimringen pga "i" vil de fætreste merke når det er HD.
    Flimringen er ikke det største problemet med interlacingen. Det er verre når en ball eller en puck eller andre ting befinner seg på to helt forskjellige steder i de to halvbildene.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kvalitet får du på HD-sendingene?
    – Alle våre HD-sendinger vil ha en bitrate på 1,5 Gbit/s og komme ut i 720p, bekrefter Arild Hellgren, Teknologi-redaktør i NRK.

Men er det ikke 1080i som er den vanligste standarden på HD-sendinger?

- Det viktige er hvilken datastrøm som brukes, fortsetter Hellgren. - Vi i NRK har sett svært nøye på hvilket format som gir best bilde, og vår dom er entydig: 720p er det som gir best resultat. Og dette tror jeg ikke vi blir alene om heller. Jeg blir overrasket om ikke både TV2 og Canal Digital vil gjøre det samme som oss framover.

HD-TV: Endelig kommer NRK i HD - DinSide Bolig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Hvilken kvalitet får du på HD-sendingene?
    – Alle våre HD-sendinger vil ha en bitrate på 1,5 Gbit/s og komme ut i 720p, bekrefter Arild Hellgren, Teknologi-redaktør i NRK.
    1,5Gbps, ja

Jeg tror vel kanskje bitraten er noe lavere på DVB-x nettene

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Flimringen er ikke det største problemet med interlacingen. Det er verre når en ball eller en puck eller andre ting befinner seg på to helt forskjellige steder i de to halvbildene.
    Men i praksis er dette tydeligvis ikke noe problem når vi ser hvor fantastisk bra selv krevende fotball er i 1080i@50Hz fra C+ Sport HD.

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man ser forskjell på NRK og NRK HD har nok med at det er større båndbredde hele veien for HD kanalen, og dermed blir den komprimert enda mindre enn den normale kanalen. Samt at for meg så ser den ut til å være sendt med en lysere fremtoning. Det blir samme trikset som produsenter av TVer bruker når de skal selge dem, jo lysere jo bedre tror folk det er.

Bare sitt å se på NRK når de faktisk skrur på HD og oppskalert SD, da vil man se forskjellen med en gang. Bare synd de ikke kjører i 1080i for enda større forskjell. Flimringen pga "i" vil de fætreste merke når det er HD.
    Det er ikke tvil om at NRK logoen er i HD på NRK1 HD. Det er enkelt å se hvis man går så nære skjermen at man ser de enkelte pixlene. Og det betyr jo da selvfølgelig at bildet sendes i HD.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorhe
    Det er ikke tvil om at NRK logoen er i HD på NRK1 HD. Det er enkelt å se hvis man går så nære skjermen at man ser de enkelte pixlene. Og det betyr jo da selvfølgelig at bildet sendes i HD.
    Jeg drev å sammenlignet litt nå i kveld, og da var faktisk forskjellen MYE større enn det den var rett etter at den kom. Så at de faktisk sender i oppskalert SD vil jeg faktisk tro at de gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drev å sammenlignet litt nå i kveld, og da var faktisk forskjellen MYE større enn det den var rett etter at den kom. Så at de faktisk sender i oppskalert SD vil jeg faktisk tro at de gjør.
    Det er overhodet ingen tvil om at kanalen sendes i 720p. Det eneste spørsmålet er om innholdet faktisk er HD, eller om det er oppskalert SD.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par skjermskudd. Det første er fra nattens sending på NRK1. Det andre er fra en nyhetssending i dag morges på NRK HD.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •