Forskjellig lydnivå på programmer vs reklame? (CD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellig lydnivå på programmer vs reklame? (CD)

Har ikke dere irritert dere grenseløst over at noen kanaler kjører økt volum på sendingen i noen rekame/mellomsegmenter? Jeg finner det speiselt ille på Nat-Geo hvor jeg av og til må ty til justering av lyden. Problemet er også merkbart på Discovery og noen andre kanaler på 1`W

Er det noe man kan gjøre for å normalisere lydspor eller er dette prisgitt leverandør?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snooze
    Har ikke dere irritert dere grenseløst over at noen kanaler kjører økt volum på sendingen i noen rekame/mellomsegmenter? Jeg finner det speiselt ille på Nat-Geo hvor jeg av og til må ty til justering av lyden. Problemet er også merkbart på Discovery og noen andre kanaler på 1`W

Er det noe man kan gjøre for å normalisere lydspor eller er dette prisgitt leverandør?
    Det er TV kanalene selv som styrer dette så det er ikke leverandør avhengig.
    Normalt sett så er det ikke økt lydnivå men de som produserer reklamefilmer benytter dynamikk komprimmering av lyden som gjør at det blir javnt høyt lydnivå over lengre tid. Andre triks er "mer lyd" fra at støyfullt miljø for å vekke oppmerksomhet.

Jeg tror det er strengere regler i Norge for lydnivå på reklameinnslag men kanalene du nevner er underlagt Britisk lovgivning som antagelig er mer liberal på dette området (det er f.eks. lov med mye mer reklame i UK enn det f.eks. TV2 får lov til å sende fra Norge).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syne det er direkte uetisk å fyre opp lyden 50% på reklamer på barnekarnaler. Dette er nok veldig bevist, men veldig ufint. Spesielt når barna er så små at de ikke kan dempe lyden selv.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thhomas
    Syne det er direkte uetisk å fyre opp lyden 50% på reklamer på barnekarnaler. Dette er nok veldig bevist, men veldig ufint. Spesielt når barna er så små at de ikke kan dempe lyden selv.
    Noen TV'er og AVreceivere har funksjoner for å automatisk regulere "loudness" slik at lyden skal høres nogenlunde lik ut i nivå hele tiden. Se etter i TV'ns eller AVreceiverens settinger om det er noen valg for å komprimmere lyden. Slike funksjoner er ikke bra for lydkvaliteten men det er jo en helt annen sak ;-)

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eller annet sted så jeg at det er praksis/standard at reklamebyråene kjører 3 eller 6dB høyere lyd enn tv-programmene. I tillegg er det vanlig teknikk å kjøre veldig "mettet" lyd. Tror de komprimerer enormt, slik at alt høres kjempehøyt ut. Ref. P4-lyd og Radio1-lyd.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Et eller annet sted så jeg at det er praksis/standard at reklamebyråene kjører 3 eller 6dB høyere lyd enn tv-programmene. I tillegg er det vanlig teknikk å kjøre veldig "mettet" lyd. Tror de komprimerer enormt, slik at alt høres kjempehøyt ut. Ref. P4-lyd og Radio1-lyd.
    Jeg mener du har helt rett i dette. Det er spesielt den enorme komprimmeringen av lyden som gjør at lyden oppleves høyere selv om peak nivåene nødvendigvis ikke er høyere.

Alternativet er en TV eller AVreceiver som selv kan legge på enorm komprimmering hele tiden. Da vil forskjellen bli mindre mellom reklamer og vanlige programmer. Uansett så vil det bli vanskelig å unngå at f.eks. musikk i et reklameinnslag høres høyere ut enn f.eks. talen i en tegnefilm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i tillegg er det ofte oppkavet og stressende voiceover på reklamer. Jeg la spesielt merke til dette på en byggevarereklame for litt siden hvor mannen mer eller mindre ropte "FERDIG MALTE VEGGPLATER FOR BAAAAARE 79 KRONER" Utrolig irriterende :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verst i klassen må vel være Tele2, der det ropes HØYT, om reklamebudskapet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Kan noen forklare hva "mettet" lyd er for noe, og hvordan kan komprimert lyd høres høyere ut?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kan noen forklare hva "mettet" lyd er for noe, og hvordan kan komprimert lyd høres høyere ut?
    Sikkert andre som kan ha bedre forklaring enn meg men jeg skal forsøke.

Med komprimert/mettet lyd i dette tilfellet menes det nivå komprimmring (ikke mpeg bitrate reduksjon). Dvs. forskjellen (dynamikken) mellom laveste og høyeste lydnivå blir mye mindre slik at lyden høres konstant høy ut selv om topp nivået er uendret. Sterkt forenklet så kan man si det er en variabel lydforsterker som automatisk regulerer lydnivået til *høyt* nivå slik at lyden blir mer javnt over høy. Radiokanalene i FM båndet benytter slik ekstrem "compression" for å oppnå best mulig dekning/mottagerforhold. Det er totalt ødeleggende for lydkvaliteten.

Wikipedia har en del info om slik "compression".
    Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Ørene og hjernen vår opplever lyden som høyere når lyden er høy over lengre tid enn når lyden er høy i korte perioder.

Lyden høres også høyere ut når det er mye lyd i hele frekvensspekteret. Tale ved et bestemt lydnivå vil høres ut som er lavere i forhold til intens rock på samme lydnivå. Øret reagerer antagelig mest på totaleffeken i hele frekvensspekteret og ikke selve "peak" lydnivå. Reklamer inneholder ofte musikk og annen lyd som gjør at det er mye lyd i hele frekvensspekteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott at tv-selskapene gjør dette (og formatskifter mm.), slik at det blir enklere for htpc'en min å fjerne reklamen på opptakene. ER utrolig deilig å se et tv3 program helt uten reklame.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby volume skal vist nok fikse på dette.. funker ganske bra, er ikke så plaga lenger med høy lyd på reklame, men det er ett fåtall recievere som har dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •