Canal Digital HD-PVR Sagem 101-ST Bytte harddisk / generell støydemping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 178
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital HD-PVR Sagem 101-ST Bytte harddisk / generell støydemping

Hei,
    er det noen her som har hatt suksess med å bytte harddisk i Sagem 101-ST? Jeg brøt meg forbi klistrelappen på undersida i går (der gikk garantien...) og tok en kikk inni. Under lappen som det står "do not open" på, finner du den eneste skruen i kabinettet. Resten av boksen er klipset sammen. For å få tilgang til klipsene, må du lirke av frontpanelet. Topplokket skal skli bakover etter at klipsene i fronten er huket av. Boksen er fem dager gammel med skitt au. Her er det jeg fant på innsida:

Legg merke til rommet på venstre sida. Noen hadde nok tenkt å plassere poweret der opprinnelig. Harddisken sperrer nesten helt for airflow inn i kabinettet. Den lille hårfønervifta må nok jobbe hardt for å få til noe særlig kjøling av andre komponenter. Det er kanskje bare Harddisken som blir så varm at det trengs kjøling? Desto større grunn til å bytte den.

Boksen er designet for å ta 2.5" disker også. Det er skruehull for både 3.5" og 2.5" disker:

Her har jeg montert en 2.5" disk jeg hadde liggende og slenge:

Jeg gjorde et forsøk på å starte opp tunern med den nye disken, men den kom bare opp med Err 07 i displayet. Det kunne muligens gått hvis boksen boota fra en intern flash tenkte jeg. Heldigvis starta tunern som normalt når jeg satte tilbake den gamle disken. Neste skritt blir å forsøke å klone den disken som sitter i. Er det noen som har hatt suksess med det?

Den medfølgende vifta kan nok med fordel byttes ut, men med hva?

Anyone?
    Øyvin

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir oppriktig deprimert på CD's vegne når jeg ser et så totalt bedritent design. Spesielt når de ikke tilbyr alternativer selv, og samtidig truer med å stikke kjeppe i hjula for 3.parts tunere. All honnør til deg som starter denne tråden og demonterer den boksen til trodd for risikoen ved evt reklamasjon/garantisak.

Disken fra tuneren er vel bare å koble til en vanlig PC, gitt at du har en stasjonær stående. Med mindre CD har benyttet et proprietært filsystem så bør det være fullt mulig å replikere dataene over på 2,5" disken.

Jeg har foreløpig avstått fra PVR-boksen pga alle varslene om støy, så jeg må nesten legge min lit til andre. Varierer viftehastigheten? Hvis den gjør det bør det være pga en tempsensor. Med 2,5" disken så støtter jeg fullt ut teorien om at varmeutvikling og gjennomstrømmingsmulighetene blir vesentlig bedre. Vifta bør i så fall gå på et minimum, kanskje man i ytterste konsekvens kan fjerne hele skiten..?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Jeg blir oppriktig deprimert på CD's vegne når jeg ser et så totalt bedritent design.
    Jeg ble i grunn ganske lettet når jeg så innmaten. Boksen var overraskende enkel å åpne og komponentene trenger åpenbart ikke rare lufthastigheten for å få tilstrekkelig med kjøling. Det designet der kan man gjøre noe med!

Disken fra tuneren er vel bare å koble til en vanlig PC, gitt at du har en stasjonær stående.
    Jeg har ingen pc med sata i det hele tatt. Derfor har jeg bestilt et par slike:
    THERMALTAKE BlacX A HDD Usb/eSata / MULTICOM

Om noen dager får dere svaret på kloningsforsøket mitt.

Varierer viftehastigheten? Hvis den gjør det bør det være pga en tempsensor. Med 2,5" disken så støtter jeg fullt ut teorien om at varmeutvikling og gjennomstrømmingsmulighetene blir vesentlig bedre. Vifta bør i så fall gå på et minimum, kanskje man i ytterste konsekvens kan fjerne hele skiten..?
    Viftehastigheten varierer. Ved oppstart går den på fullt hyl, men den roer seg ganske snart til et relativt akseptabelt nivå. Jeg forsøker meg først med å bytte disk og ser hvor mye vifta bråker etterpå.

to be continued.
    ØE

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vifta bare skal kjøle pga HDD så går det jo an å sette i en SSD og drite i vifta.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftehastigheten varierer. Er spent på resultatet!

For vår del så er støyen til tider svært plagsom, og jeg kan ikke fatte at det ikke går an å finne bedre design enn det som vises ovenfor. Regner med at strømmen ble tatt ut fra lommen for at det skapte enda mer varme som måtte transporteres og dermed at vifta gikk på full styrke hele tiden?

/S

Newcomer hunden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å lure på om jeg er den eneste som ikke har viftestøy eller annet støy fra denne
    Min står forøvrig veldig luftig og opplever bare støy ved oppstart ( ca 1 min ).
    Ellers så funker den bra til mitt bruk,leverer meget bra bilder....særlig hd 8)
    Og utseende er da ikke så ille.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd!
    jeg har selv en enhet som støyer svært lite. Det er rapportert tidligere at vifta i seg selv ikke bråker nevneverdig. Men at den ved mange tilfeller er montert dårlig, eller til og med ligger løst i chassis, og dermed skaper vibrasjoner og chassisstøy. Det er i så måte viktig at vifta skrues godt fast og avdempes godt mot chassis. Det sagt, så finnes det sikkert dyrere og bedre vifter der ute som gir høyere luftgjennomstrømning og enda mindre egenstøy..
    Jeg er veldig spent på kloningsforsøket. Det har blitt forsøkt tidligere. Men jeg kan ikke huske å ha lest om noen som faktisk har lykkes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunden
    Begynner å lure på om jeg er den eneste som ikke har viftestøy eller annet støy fra denne
    Min står forøvrig veldig luftig og opplever bare støy ved oppstart ( ca 1 min ).
    Ellers så funker den bra til mitt bruk,leverer meget bra bilder....særlig hd 8)
    Og utseende er da ikke så ille.
    Min er også tilnærmet helt stille så problemstillingen er heldigvis ganske ukjent for min del. Opplysningen bidrar forsåvidt ikke til diskusjonen utover å vise at dette ikke nødvendigvis er et generelt problem for boksen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Interessant tråd!
    Men at den ved mange tilfeller er montert dårlig, eller til og med ligger løst i chassis, og dermed skaper vibrasjoner og chassisstøy. Det er i så måte viktig at vifta skrues godt fast og avdempes godt mot chassis.
    Vifta mi ligger løst. Den holdes fast av en gummikappe som kommer i klem når lokket er på. Det er først og fremst vibrasjoner fra harddisken som plager meg. Denne vibrasjonen forplanter seg til boksen og stereobenken og jeg hører en svak humm-lyd. Totalt uakseptabelt for enhver hifi-nørd.

Det har blitt forsøkt tidligere. Men jeg kan ikke huske å ha lest om noen som faktisk har lykkes.
    Har du en link til tidligere kloningsforsøk? Jeg har forsøkt å google dette uten hell.

mvh,
    Øyvin

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å laste ned sw på nytt etter bytte av harddisk.
    Sett i strømmen med signaler inn.

1.Når 88.88 vises i displayet
    2.trykker du på OK
    3.deretter på MENU-knappen på fjernkontrollen.
    4.00 -- vises i displayet hvis dette blir gjort riktig. Mottakeren teller opp til 04 -- før den starter opp på nytt med den nye programvaren.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvine
    Har du en link til tidligere kloningsforsøk? Jeg har forsøkt å google dette uten hell.

mvh,
    Øyvin
    Nei, jeg har ingen direkte link til et kloningsforsøk. Men foruten på dette forum er boxen også inngående diskutert på Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster. Der er det beskrevet og tatt bilder av boksen og støydempingstiltak. Jeg mener også bytte av HDD har vært oppe flere ganger, uten at jeg husker om kloning har vært konkret diskutert. Tråden er lang og omfattende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ingen direkte link til et kloningsforsøk.
    Takk for tips om minhembio! Det ser ut til å være enklere enn jeg trodde:
    Canal Digitals HDTV-box med HDD - Minhembio forum
    Jeg var altså bare et par knappetrykk fra å få det til når jeg hadde den nye disken i

Jeg får desverre ikke testet dette før etter helgen. Jeg kommer tilbake med resultatet etterhvert.

Øyvin

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Suksess og fiasko

Hei,
    på mandag prøvde jeg å bytte disk igjen og det gikk som en drøm Følg linken til minhembio i posten ovenfor for veiledning. Boksen ble ganske mye stillere etterpå, men vifta står for veldig mye av støyen er jeg redd. Jeg rakk aldri å gjøre noe med dette, for på Torsdag døde disken. Boksen sto i standby om natta og morgenen etter hadde disken surra i gang(!) og sto og lagde en veldig høyfrekvent lyd. Når jeg prøvde å skru på kom det et par forskjellige feilmeldinger i displayet. Jeg åpna kassa og disken var så varm at den var ubehagelig å holde i. Heldigvis fungerte boksen med den gamle disken, men problemet er der fortsatt. Om jeg setter boksen i standby slår den seg først helt av (både disken og vifta stopper). Etter noen minutter starter disken å spinne, men det gjør ikke vifta! Er det noen andre som observerer samme oppførsel? Jeg har firmware 2.3.0 installert.

mvh,
    Øyvin Eikeland

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme boksen med samme firmware, og jeg har også opplevd at disken begynner å spinne når den står i stand by uten at vifta starter. Årsaken til det er jeg usikker på men gud og irriterende det er.

Sigurd.

Newcomer ehorn sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Har skiftet til 2,5" HDD

Hei. Har skiftet HDD, en SAMSUNG SpinPoint HM250HI - 2,5" - 250 GB - 8 MB - SATA (HM250HI) som jeg hadde ligende. Ved oppstart kom ER-07 i displaye, Trykte da en gang på powerknappen på fjernkontrollen, da fikk jeg ER-01. trykte en gang til så startet den med og laste ned sw. Etter ca 10min var den oppe å gikk 8) Og tempen på HDD er 33-35 grader(med vifta på plass)

Fikk informasjon fra Canal Digitals HDTV-box med HDD - Minhembio forum

Deretter tok jeg av lokket og boret ca 300 ø4 mm hull, så prøvde jeg å kjøre uten vifte, da steig tempen til 45-46 grader, men da var det ingen viftestøy

Er det noen her som har noe mening om hva max-tempen kan være?

Kommer tilbake med hvordan det går vidre /EH

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at makstemp ved viftekjøling på pc ikke bør overstige så mye mer enn 55-60 grader. da krasjer de. Så jeg ser for meg at HDD en i pvr ikke bør ha mye mer enn som så.

Newcomer ehorn sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stykket
    Har samme boksen med samme firmware, og jeg har også opplevd at disken begynner å spinne når den står i stand by uten at vifta starter. Årsaken til det er jeg usikker på men gud og irriterende det er.

Sigurd.
    Har du skiftet HDD? eller er det sån på alle med den firmware?

Opplever at disken begynner og spinne hos meg også når den har stått i stand by en stund.:???: /eh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ehorn
    Hei. Har skiftet HDD, en SAMSUNG SpinPoint HM250HI - 2,5" - 250 GB - 8 MB - SATA (HM250HI) som jeg hadde ligende.
    Var det problemer med din originale disk? Eller er denne Samsungen bedre på noen måte? Er den mer stillegående? Det hadde vært veldig interessant å sett om det også kunne byttes til en større disk. Har du mulighet til å prøve dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvine
    Hei,
    på mandag prøvde jeg å bytte disk igjen og det gikk som en drøm Følg linken til minhembio i posten ovenfor for veiledning. Boksen ble ganske mye stillere etterpå, men vifta står for veldig mye av støyen er jeg redd. Jeg rakk aldri å gjøre noe med dette, for på Torsdag døde disken.
    mvh,
    Øyvin Eikeland
    Hvordan har det gått med deg, Oyvine? Hvor stor var disken du satte inn? Har du forsøkt igjen med annen disk? Fikk du klonet innholdet på din originale?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått med deg, Oyvine? Hvor stor var disken du satte inn? Har du forsøkt igjen med annen disk? Fikk du klonet innholdet på din originale?
    Hei,
    det var ikke noe behov for kloning når jeg fant ut at pvr-en laster ned firmware selv via satelitt. PVR-en står og surrer og fungerer med den originale disken. Jeg var innom datakjeden i dag for å kjøpe en ny 2.5" disk. Etter at den forrige døde pga overoppheting brukte jeg litt tid på å finne en stillegående disk med lavt strømforbruk, nemlig denne:
    Datakjeden Trondheim / SAMSUNG HÃ¥rddisk 320GB 2.5 S-ATA
    Etter å ha kastet bort en time jobbtid med å finne parkeringsplass gå (langt) i regnet og stå i kø fant ekspeditøren ut at de ikke hadde disken på lager likevel. GRRR :evil: Jeg får vel ta og bestille disken fra en nettbutikk. De kan man kanskje stole på.

Ellers har følgende skjedd:
    1. Jeg har satt høyere bein(gummibein fra elfa) på boksen
    2. Jeg har tatt noen bilder med IR-kamera og funnet ekstremt varme komponenter (>100C etter en time!)
    3. Jeg har borret 8stk hull a 5cm i topplokket og dekket disse med metallgitter. Planen er å kjøre vifteløst.

Jeg kommer tilbake med bilder og ir-bilder etter hvert.
    Øyvin

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •