Canal Digital HD-PVR Sagem 101-ST Bytte harddisk / generell støydemping - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 178
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvine
    Hei,
    det var ikke noe behov for kloning når jeg fant ut at pvr-en laster ned firmware selv via satelitt.
    Øyvin
    Ok, takk for info!
    Kloning ville også være interessant med tanke på å få med seg opptak som ligger på original disk. Jeg har svært mange timer med filmer og serier jeg en dag håper å få tid til å se... ;-)

Newcomer ehorn sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Var det problemer med din originale disk? Eller er denne Samsungen bedre på noen måte? Er den mer stillegående? Det hadde vært veldig interessant å sett om det også kunne byttes til en større disk. Har du mulighet til å prøve dette?
    Nei ingen problemer med orginaldisken, hadde bare den ligende. Måtte bare prøve og se om det virket, og det gikk det faktisk.Er nok en av de som har mer mot en forstand:-D
    Men når det er sakt så skal jeg jo se hvor lenge det går uten vifte. En 2,5" er jo utrulig mindre fysisk. Hvis det går greit så kjøper jeg en 500 Gb seinere.
    Men hvor varm kan den egentlig være tru
    Da kommer jeg tilbake med resultate /eh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ehorn
    Har du skiftet HDD? eller er det sån på alle med den firmware?

Opplever at disken begynner og spinne hos meg også når den har stått i stand by en stund.:???: /eh
    Min er helt original. om det er sånn på alle med den firmwaren er jeg ikke sikker på men håper det blir fiksa, nytter ikke ha den på soverommet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Jeg blir oppriktig deprimert på CD's vegne når jeg ser et så totalt bedritent design. Spesielt når de ikke tilbyr alternativer selv, og samtidig truer med å stikke kjeppe i hjula for 3.parts tunere. All honnør til deg som starter denne tråden og demonterer den boksen til trodd for risikoen ved evt reklamasjon/garantisak.
    Det er synd at CD tvinger dere til å bruke noe som essensielt er billig skrot, i tillegg har jo tuneren klare tekniske begrensinger. Pr. nå sitter jeg og ser tre kamper med bilde-i-bilde fra aftenens CL kamper, mens CD PVR'en tydeligvis har vansker med opptak mens man ser live-tv. At dere som kunder aksepterer en tuner med en liten harddisk hvor innholdet attpåtil er kryptert er tilnærmet pinlig. At dere ikke kan være sikre på å beholde opptakene deres fordi de for evig er prisgitt PVR'ens driftssikkerhet er vel noe som drar kraftig ned på kundelojaliteten deres? Selv en gammel VHS-spiller er jo mer funksjonell.

Personlig sier jeg opp den dagen jeg må ta til takke med Ladaen fra CD.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rapport modding og målinger

Hei,
    her kommer en liten rapport fra pvr asylet. Jeg er redd det er depresivt lesestoff.

Først noen gladbilder:

Sånn ser boksen min ut nå. Man skulle tro dette ville gi ganske god lufting?

Nærbilde av ett av hullene. Det er større åpning i gitteret enn hva som fremkommer av bildet.

Jeg tok som sagt med et IR-kamera fra jobb for å ta noen målinger. Det ble en heller miserabel affære. Jeg hadde håpet på å kunne kjøre enheten vifteløst og oppnå like lave eller lavere temperaturer som det man oppnår med den lille tøysevifta som blåser rett i veggen på hardisken.

Her er måleresultatene:
    Varme ICer PVR:
    - IR F7821
    - Hexfet power mosfet
    - 9.5mohm @ Id=10A
    - Måler 108C case (var 101C før åpning av case)
    - 92C original kapsling, standby 1t
    - 101C original kapsling, påslått 1t
    - 108C hull i kapsling, med vifte
    - 118C hull i kapsling, uten vifte

ST 78273 73C PHL 927
    - Hva er dette?
    - 64C original kapsling, standby 1t
    - 74.5C original kapsling, påslått 1t
    - 81C hull i kapsling, med vifte
    - 86C uten vifte, hull i kapsling

AKM AK4706VQ
    - 2CH 24bit DAC with AV Switch & HD/SD Video Filter
    - Fra datablad Ta(max) = 70C
    - 64C original kapsling, standby, 1t
    - 58C original kapsling, påslått 1t
    - 63C hull i kapsling, med vifte
    - 67C hull i kapsling, uten vifte

Allegro A92EET 0930 462M
    - Hva er dette?
    - ??C original kapsling, standby, 1t
    - ??C hull i kapsling, med vifte
    - 62C hull i kapsling, uten vifte

Harddisk
    - 48C original kapsling, standby, 1t
    - 37C original kapsling, påslått 1t
    - 43C hull i kapsling, med vifte
    - 53C hull i kapsling, uten vifte

«CPU»
    - 71C hull i kapsling, uten vifte

Jeg regner ikke med at noen klarer/gidder å sette seg inn i hva dette skal bety. Her er mine konklusjoner:
    - Komponentene i denne pvr-en opererer på grensen til hva man kan kalle forsvarlig. Merk at jeg har enheten stående alene på toppen av et bord uten varme komponenter i umiddelbar nærhet og med ekstra høye ben for å oppnå god lufttilgang under chassiset.
    - Bugen som fører til at hdd-en spinner opp i standby uten av vifta starter bør rettes opp snarest. Jeg kan tenke meg at denne bugen alene er skyld i et vesentlig antall havari hos kundene til CD.
    - Selv om jeg har perforert chassiset ganske utførlig, klarer jeg ikke å komme ned til de fra før av høye driftstemperaturene som man oppnår med en bitteliten tøysevifte med vanskelige arbeidsforhold.
    - Jeg tør ikke kjøre denne boksen vifteløst før jeg har fått til bedre kjøling enn hva jeg har nå.

Til slutt tar vi med et par IR-bilder bare fordi at det er kult

Her er den varmeste kretsen på kortet etter en time påslått. Dette er en mosfet som tåler 155C junction temperatur.

Her er den samme kretsen i min nye kapsling uten vifte.

Her har jeg forsøkt å få et bilde av 'CPU'-en til pvr-en. Kjøleribba ser kald ut, men det er bare fordi den er blank og fungerer som et speil for IR. Man kan anta at de høye temperaturene rett nedenfor kjøleren er noe i nærheten av riktige for 'CPU'-en.

Disse to IC-ene har det svett. Det er vel egentlig disse to jeg er mest bekymret for i tillegg til disken og CPU-en

hilsen,
    Øyvin

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    her kommer en liten rapport fra pvr asylet. Jeg er redd det er depresivt lesestoff.

Jeg tok som sagt med et IR-kamera fra jobb for å ta noen målinger. Det ble en heller miserabel affære. Jeg hadde håpet på å kunne kjøre enheten vifteløst og oppnå like lave eller lavere temperaturer som det man oppnår med den lille tøysevifta som blåser rett i veggen på hardisken.

Her er måleresultatene:
    Varme ICer PVR:
    - IR F7821
    - Hexfet power mosfet
    - 9.5mohm @ Id=10A
    - Måler 108C case (var 101C før åpning av case)
    - 92C original kapsling, standby 1t
    - 101C original kapsling, påslått 1t
    - 108C hull i kapsling, med vifte
    - 118C hull i kapsling, uten vifte

ST 78273 73C PHL 927
    - Hva er dette?
    - 64C original kapsling, standby 1t
    - 74.5C original kapsling, påslått 1t
    - 81C hull i kapsling, med vifte
    - 86C uten vifte, hull i kapsling

AKM AK4706VQ
    - 2CH 24bit DAC with AV Switch & HD/SD Video Filter
    - Fra datablad Ta(max) = 70C
    - 64C original kapsling, standby, 1t
    - 63C hull i kapsling, med vifte
    - 67C hull i kapsling, uten vifte

Allegro A92EET 0930 462M
    - Hva er dette?
    - ??C original kapsling, standby, 1t
    - ??C hull i kapsling, med vifte
    - 62C hull i kapsling, uten vifte

Harddisk
    - 48C original kapsling, standby, 1t
    - 37C original kapsling, påslått 1t
    - 43C hull i kapsling, med vifte
    - 53C hull i kapsling, uten vifte

«CPU»
    - 71C hull i kapsling, uten vifte

Jeg regner ikke med at noen klarer/gidder å sette seg inn i hva dette skal bety. Her er mine konklusjoner:
    - Komponentene i denne pvr-en opererer på grensen til hva man kan kalle forsvarlig. Merk at jeg har enheten stående alene på toppen av et bord uten varme komponenter i umiddelbar nærhet og med ekstra høye ben for å oppnå god lufttilgang under chassiset.
    - Bugen som fører til at hdd-en spinner opp i standby uten av vifta starter bør rettes opp snarest. Jeg kan tenke meg at denne bugen alene er skyld i et vesentlig antall havari hos kundene til CD.
    - Selv om jeg har perforert chassiset ganske utførlig, klarer jeg ikke å komme ned til de fra før av høye driftstemperaturene som man oppnår med en bitteliten tøysevifte med vanskelige arbeidsforhold.
    - Jeg tør ikke kjøre denne boksen vifteløst før jeg har fått til bedre kjøling enn hva jeg har nå.

Til slutt tar vi med et par IR-bilder bare fordi at det er kult

Her er den varmeste kretsen på kortet etter en time påslått. Dette er en mosfet som tåler 155C junction temperatur.

Her er den samme kretsen i min nye kapsling uten vifte.

Her har jeg forsøkt å få et bilde av 'CPU'-en til pvr-en. Kjøleribba ser kald ut, men det er bare fordi den er blank og fungerer som et speil for IR. Man kan anta at de høye temperaturene rett nedenfor kjøleren er noe i nærheten av riktige for 'CPU'-en.

Disse to IC-ene har det svett. Det er vel egentlig disse to jeg er mest bekymret for i tillegg til disken og CPU-en

hilsen,
    Øyvin
    Hmm... Tro hva gamle erverdige NEMKO ville sagt til dette????
    Hadde neppe fått godkjenning nei... :-(

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags tilkobling har vifta som sitter på? Er det standard 'pc-kontakt' så man evt kan kjøpe en 120mm vifte og montere i topplokket?
    En Noctuavifte med dempeledd hørere man neppe, samt at den burde gi vesentlig bedre luftgjennomstrømming. Om det lar seg montere på en elegant måte er jeg litt mere usikker på..

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror løsningen på tempproblemet er å bruke aluminiums chassi for å lede varmen ut og vekk. med drahjelp av en vifte. Ga CD ideer om hva som kunne være lurt å tenke på på fremtidige dekodere.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne hva som skjer. Men det høres som om harddisken starter å spinne i stand by her hos meg. Boksen blir veldig varm når den står i stand by. Når jeg aktiverer tunneren og den har stått på noen minutter så detter tempen ca 10 greader

Ringte CD og de hadde selvfølgelig ikke hørt om dette tilfelle før, noe som jeg synnes er merkelig
    Vil oppfordere fler til og lytte til boksen sin å høre om det er noe som surrer og går inni der mens den står i stand by. Det er først etter ca 3-4 minutter at det starter. Det kan umulig være gunstig for disken
    Er det noen som har det sån så gjør oss andre oppmerksom på det. /eh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte CD og de hadde selvfølgelig ikke hørt om dette tilfelle før, noe som jeg synnes er merkelig
    "Aldri hørt om problemet" liksom. Jeg sendte mail om problemet til dem i går. Nicole Edström hos kundeservice sendte meg prompte et forslag om å resette til default instillinger og formattere disken. Det hjalp selvfølgelig ikke det spøtt. I dag snakket jeg med ei som heter Anna på teknisk kundeservice i Porsgrunn. Hun ville sende meg en ny HD-PVR. Jeg prøvde å si at det kunne bli vanskelig da jeg har åpnet boksen min. Etter litt frem og tilbake fortalte jeg hele historien om at jeg har åpnet boksen og saget luftehull og greier. Hun var svært forståelsesfull men kunne ikke se hvordan hun kunne hjelpe meg. Hun skulle i alle fall notere seg bak øret at problemet eksisterer og at det finnes flere kunder som har samme problem.

Det jeg lurer på nå er om det i det hele tatt eksisterer noen der ute som kjører med V2.3.0 og som IKKE har dette problemet? Anyone?

Dere andre som har samme problem som meg kan enkelt få ny boks fra Canal Digital om det er interessant.

hilsen,
    Øyvin

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på nå er om det i det hele tatt eksisterer noen der ute som kjører med V2.3.0 og som IKKE har dette problemet? Anyone?
    Jeg har ikke merket noe til dette. Jeg vet på den annen side ikke hva boksen foretar seg når jeg ikke er der... Men det hender jo at jeg er i nærheten og har som sagt ikke merket noe. Hvor lenge etter man har slått av er det disken spinner opp?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Aldri hørt om problemet" liksom. Jeg sendte mail om problemet til dem i går. Nicole Edström hos kundeservice sendte meg prompte et forslag om å resette til default instillinger og formattere disken. Det hjalp selvfølgelig ikke det spøtt. I dag snakket jeg med ei som heter Anna på teknisk kundeservice i Porsgrunn. Hun ville sende meg en ny HD-PVR. Jeg prøvde å si at det kunne bli vanskelig da jeg har åpnet boksen min. Etter litt frem og tilbake fortalte jeg hele historien om at jeg har åpnet boksen og saget luftehull og greier. Hun var svært forståelsesfull men kunne ikke se hvordan hun kunne hjelpe meg. Hun skulle i alle fall notere seg bak øret at problemet eksisterer og at det finnes flere kunder som har samme problem.

Dere andre som har samme problem som meg kan enkelt få ny boks fra Canal Digital om det er interessant.

hilsen,
    Øyvin
    Jeg fikk også tilbudt om en ny HD-PVR men måtte si det samme som deg, at jeg hadde åpnet den og boret ca 600 hull både i lokket og bund og satt inn en 2,5" HDD. Kunne jo tenkt meg å koble ut vifta. Men selv da så steik tempen til 49 grader. Så jeg aktiverte den turbohyllende vifta igjen Så nå er tempen 32 grader. Har ikke hatt noe problem med bilde, lyd eller opptak.
    Skal prøve meg med en liten speningsregelator og senkke speningen til +-6volt inn på vifta.
    Men for øvrig tror jeg alle med siste sw v.2.3.0. har den surringa fra harddisken i stand by, eller hva? Her må nok CD skjerpe seg :evil: /eh

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke merket noe til dette. Jeg vet på den annen side ikke hva boksen foretar seg når jeg ikke er der... Men det hender jo at jeg er i nærheten og har som sagt ikke merket noe. Hvor lenge etter man har slått av er det disken spinner opp?
    Etter ca 5-10 min.
    Ikke nok med det, så står mest sannsynlig prosessoren og jobber. den er like varm som når boksen er aktiv. for det er vel der fra harddisken får signaler om og starte og holde den igang???? litt enkelt sagt av en amatør. /eh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke merket noe til dette.
    Interessant. Gidder du å sjekke hva slags SW-versjon du kjører? Er du helt sikker på at disken ikke går? (Prøv å legge øret inntil boksen.)

Hvor lenge etter man har slått av er det disken spinner opp?
    Ikke lenge. Jeg har ikke tatt tida, men det skjer etter ca 1-3 min tipper jeg.

Skal prøve meg med en liten speningsregelator og senkke speningen til +-6volt inn på vifta.
    /eh
    Det er en eller annen form for regulering i boksen fra før. Vifta girer seg opp til max i starten før den slakker av igjen. Kanskje du kan prøve deg med en liten seriemotstand på ledningen? Det er en viss fare for at vifta ikke starter om du senker spenningen for mye.

Men for øvrig tror jeg alle med siste sw v.2.3.0. har den surringa fra harddisken i stand by, eller hva? Her må nok CD skjerpe seg :evil: /eh
    My thoughts exactly. Kanskje problemet bare eksisterer for dem som har åpna boksen og plugga til en 2.5" (fast eller midlertidig)

Jeg har forøvrig bestilt meg to slike vifter:
    FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 50MM 17DB RETAIL - Produktinformasjon
    http://www.fractal-design.com/img_prod/50mm.jpg

Og en slik harddisk:
    Samsung SpinPoint M6 HM320JI - harddisk - 320 GB - SATA-150 - Produktinformasjon

mvh,
    ØE

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbakemeldninger at det er fler med orginal boks som opplever det samme. /eh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar det for gitt at jeg har siste versjon. Den ble vel oppdatert i begynnelsen av oktober, eller noe slikt? Men jeg skal sjekke.
    Spinner den kontinuerlig etter at den har blitt satt i stdby, altså helt til man slår den på igjen?
    Da kan jeg sjekke om den spinner i kveld. Jeg kan også sjekke temperaturen umiddelbart etter jeg har slått på og igjen noen min. seinere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spinner den kontinuerlig etter at den har blitt satt i stdby, altså helt til man slår den på igjen?
    Ja

Da kan jeg sjekke om den spinner i kveld. Jeg kan også sjekke temperaturen umiddelbart etter jeg har slått på og igjen noen min. seinere.
    God ide.

Ø

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lagt merke til slike problemer men siden jeg ikke har koblet til tuner2 så får jeg heller ikke inn EPG. Boksen driver å lagrer EPG på disk når den settes i standby.

Det var noen som opplyste tidligere at man kan få boksen til å gå i standby raskere ved å trykke to ganger på standby. Kanskje det kan være en ide å teste hva dette har å si for disken som spinner etter at mottageren er satt i standby.

Sjekket også software versjonen og siste software versjon er 2.3.0 så da er hvertfall boksen oppgradert.
    06. oktober 2009 - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg har ikke lagt merke til slike problemer men siden jeg ikke har koblet til tuner2 så får jeg heller ikke inn EPG. Boksen driver å lagrer EPG på disk når den settes i standby.
    Det er forskjell på å ikke legge merke til problemet og å være sikker på at problemet ikke er der. Gidder du ta en dobbeltsjekk? Jeg har heller ikke koblet til tuner2.

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det var noen som opplyste tidligere at man kan få boksen til å gå i standby raskere ved å trykke to ganger på standby. Kanskje det kan være en ide å teste hva dette har å si for disken som spinner etter at mottageren er satt i standby.
    Jeg får prøve meg litt fram med dobbelttrykking da. Må innrømme at jeg har liten tro på den løsningen også. Boksen går i standby helt fint. Problemet er at den våkner opp igjen sånn halvveis og blir stående med harddisken snurrende i en slags zombie-modus. The return of the living dead.

mvh,
    ØE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på å ikke legge merke til problemet og å være sikker på at problemet ikke er der. Gidder du ta en dobbeltsjekk? Jeg har heller ikke koblet til tuner2.
    Jeg får prøve meg litt fram med dobbelttrykking da. Må innrømme at jeg har liten tro på den løsningen også. Boksen går i standby helt fint. Problemet er at den våkner opp igjen sånn halvveis og blir stående med harddisken snurrende i en slags zombie-modus. The return of the living dead.
    Jeg har prøvd nå med dobbelt trykk, en kabel og ta strømmen (da starter den opp i st.by). Ingenting hjelper, HDD starter opp igjen etter 2-4 min samme hva.
    Bruker en watt måler i tillegg for å være sikker på at resultatet er riktig, lett å høre at HDD spinner opp men ikke så lett å høre at den går etterpå.
    Den bruker 32w på, 18w av og 23w av med hdd spinnende.

Men jeg har en boks som ikke gjør det, den er av en eldre utgave.
    Den med feilen har ST3250310cs HDD, den som ikke har dette problemet har en WDC WD2500AABS-62SDA0

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •