RG-59 eller RG-6 som følger med CD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RG-59 eller RG-6 som følger med CD?

Hei,

Jeg har en HD PVR boks fra Canal Digital og sammen med denne kom det to kabelruller som jeg ikke er sikker på om er RG-59 eller RG-6? Det står ikke noe merket på selve kabelen heller.

Har prøvd å lese litt på nettet og det virker som om RG-59 er tynnere (8,1 mm) enn RG-6 (10,2 mm). Stemmer det? Er det alltid slik?

Kabelen som fulgte med CD-utstyret er ca. 8 mm i tykkelse, vil det da si at det er RG-59?

Bør jeg forøvrig ha RG-6? Skal ha ett strekk på ca. 45-50 meter tipper jeg.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinz
    Hei,

Jeg har en HD PVR boks fra Canal Digital og sammen med denne kom det to kabelruller som jeg ikke er sikker på om er RG-59 eller RG-6? Det står ikke noe merket på selve kabelen heller.

Har prøvd å lese litt på nettet og det virker som om RG-59 er tynnere (8,1 mm) enn RG-6 (10,2 mm). Stemmer det? Er det alltid slik?

Kabelen som fulgte med CD-utstyret er ca. 8 mm i tykkelse, vil det da si at det er RG-59?

Bør jeg forøvrig ha RG-6? Skal ha ett strekk på ca. 45-50 meter tipper jeg.

RG 59 har 6,1mm utvendig diameter og RG6 har 7mm utvendig diameter.
    Tipper det er RG6 som følger med CD, men med 45-50 meter strekk vil
    vil det ikke noen problemer uansett valg av kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    RG 59 har 6,1mm utvendig diameter og RG6 har 7mm utvendig diameter.
    Tipper det er RG6 som følger med CD, men med 45-50 meter strekk vil
    vil det ikke noen problemer uansett valg av kabel.
    Men det som er litt rart er at Komplett har to ulike F-plugger, og dimenesjonene på disse sier dette om kabeltykkelse ift RG59 og RG6:

Type 1:
    F-plugg Twist on
    RG-6 (10,2mm kabel)

Type 2:
    F-plugg Twist on
    RG-59 (8,10mm kabel)

Er dermed litt forvirret :???:

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinz
    Men det som er litt rart er at Komplett har to ulike F-plugger, og dimenesjonene på disse sier dette om kabeltykkelse ift RG59 og RG6:

Type 1:
    F-plugg Twist on
    RG-6 (10,2mm kabel)

Type 2:
    F-plugg Twist on
    RG-59 (8,10mm kabel)

Er dermed litt forvirret :???:
    Det må være feile opplysninger på komplett sin hjemmeside. Det må våre 3 lag skjerm eller jordkabel for komme opp i sånne dimensjoner.Det er sjelden det er bruk for større enn 7mm f-konnektor.F-konnektoren måles innvendig i gjengene og ikke utvendig.Mulig det er blitt gjort hos Komplett.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til litt opplysninger: F-konektor til RG59 har 5,7mm innvending mål der hvor kabelen gjenges på og F-konektoren til RG6 er 6,8mm der kabelen
    gjenges på.Det finnes også 2 lags og 3 lags skjerms koaks og disse benytter 7,5 og 8,2 mm F-konektorer.RG11 er en annen type kabel for lange strekk som bruker spesielle F-konektorer .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dim har du allerede fått svar på(en RG-6 er rett under 8mm). Men når det kommer til avmantlingen av RG-59 eller RG-6 skal det fra der du kapper ytterskjermen og frem til der du avslutter dielektrikumet(skum-greien rundt senteren) være ca 6 mm. Hvis det er en kabel med tre skjermer kan du fjerne den ytterste folien for å komme til kordelene. Disse skal brettes tilbake. Senteren bør være mellom en til tre mm utenfor konnektoren. Verken for lang eller kort er bra. Skal du lage litt kabler kan det være greit å invistere i en god avmantler. Corning/Cabelcon lager godt verktøy og gode konnektorer. Det er kan også være greit å huske at du ikke skal bøye kabelen for mye. Lag en sving som tilsvarer en golfball og du er på gang. Og terminer for all del ikke kabelen i begge ender og la resten av kveilen ligge bak TVen. Bruk kun den lengden du trenger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •