Merkelig signalkvalitet-problem...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig signalkvalitet-problem...

Hei,

Jeg har pr. dd. en Sagem HD-PVR fra Canal Digital med kun ett signal inn, dette ene signalet kommer fra en samleparabol for borettslaget.

Når jeg forøvrig bruker denne signalkilden har jeg ca. 127-128 i signalkvalitet inn på HD PVR'en. Det fungerer flott og tuneren gir signalet et grønt ok.

Men nå driver jeg og monterer opp en ekstraparabol slik at jeg skal kunne få utnyttet alle muligheter på HD PVR boksen, men sliter litt med det nye "ekstrasignalet".

Når jeg kobler det til HD PVR'en så har jeg klart å få det opp mot 144 i kvalitet, altså bedre enn fra den andre kilden, men likevel blir det ikke grønt og godkjent.

Det veksler mellom grønt og rødt, eller er bare rødt. Er ikke dette merkelig? Iogmed at det faktisk er høyere enn det andre.

Det skal også legges til at den nye ekstraparabolen som jeg monterer egentlig kommer fra Viasat, men det skal vel ikke ha noe å si? Det er forøvrig en Triax antenne, og den har ALPS universal LNB'er. Jeg bruker ikke noen DiSEqC selv om det fulgte med til den nye parabolen.

Er litt rådvill nå... Og sier på forhånd tusen takk for alle tips og kommentarer!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinz
    Hei,

Jeg har pr. dd. en Sagem HD-PVR fra Canal Digital med kun ett signal inn, dette ene signalet kommer fra en samleparabol for borettslaget.

Når jeg forøvrig bruker denne signalkilden har jeg ca. 127-128 i signalkvalitet inn på HD PVR'en. Det fungerer flott og tuneren gir signalet et grønt ok.

Men nå driver jeg og monterer opp en ekstraparabol slik at jeg skal kunne få utnyttet alle muligheter på HD PVR boksen, men sliter litt med det nye "ekstrasignalet".

Når jeg kobler det til HD PVR'en så har jeg klart å få det opp mot 144 i kvalitet, altså bedre enn fra den andre kilden, men likevel blir det ikke grønt og godkjent.

Det veksler mellom grønt og rødt, eller er bare rødt. Er ikke dette merkelig? Iogmed at det faktisk er høyere enn det andre.

Det skal også legges til at den nye ekstraparabolen som jeg monterer egentlig kommer fra Viasat, men det skal vel ikke ha noe å si? Det er forøvrig en Triax antenne, og den har ALPS universal LNB'er. Jeg bruker ikke noen DiSEqC selv om det fulgte med til den nye parabolen.

Er litt rådvill nå... Og sier på forhånd tusen takk for alle tips og kommentarer!
    Er du sikker på at du har funnet riktig satellitt ?
    Er det skikkelig kontakt i F-konnektor pluggene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Er du sikker på at du har funnet riktig satellitt ?
    Jeg tror det. Fellesparabolen til borettslaget ser ut til å peke i ganske samme retning. Den tar forøvrig både inn Viasat og Canal Digital. Ligger disse så nærme hverandre at de tas inn på samme posisjon?

Er det skikkelig kontakt i F-konnektor pluggene ?
    Skal dobbeltsjekke det, men tror det. Men er det ikke rart det med signalkvaliteten, eller er den "interne måleren" til tuneren ikke noe særlig tess?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det. Fellesparabolen til borettslaget ser ut til å peke i ganske samme retning. Den tar forøvrig både inn Viasat og Canal Digital. Ligger disse så nærme hverandre at de tas inn på samme posisjon?

Skal dobbeltsjekke det, men tror det. Men er det ikke rart det med signalkvaliteten, eller er den "interne måleren" til tuneren ikke noe særlig tess?
    Har du testet om begge tunerene fungerer selv om signalet indikeres dårlig ?
    Test opptak fra f.eks. TVNorge mens du ser på NRK. Fungerer dette uten problemer så er det bare en bug i HDPVR'n som gjør at den ikke viser riktig signalkvalitet for tuner 2.

Newcomer Kurt'en sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Opplevde noe av det samme når jeg koblet opp min CD HD-PVR. Jeg byttet om kablene på baksiden av tuneren (Sat IN1 og Sat IN2). Vet ikke om det var det som fikset det men du kan jo prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet om begge tunerene fungerer selv om signalet indikeres dårlig ?
    Test opptak fra f.eks. TVNorge mens du ser på NRK. Fungerer dette uten problemer så er det bare en bug i HDPVR'n som gjør at den ikke viser riktig signalkvalitet for tuner 2.
    Jeg har ikke forsøkt å koble til to signaler samtidig. Har bare en kortere og midlertidlig ledning fra den nye parabolen enda, og det medfører at jeg må ta med meg tuneren vekk fra stedet hvor jeg har det andre signalet som fungerer.

Dermed har jeg hele tiden bare brukt "Sat IN1" i mine forsøk.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står det mobilsendere å sånt nerheten av parabolen din så kan de forstyrre signalene.. slik at du har gode signaler men de er fucka... :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    står det mobilsendere å sånt nerheten av parabolen din så kan de forstyrre signalene.. slik at du har gode signaler men de er fucka... :neutral:
    Takk for tipset, men det er ingen mobilsendere i nærheten der.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, men det er ingen mobilsendere i nærheten der.
    jo, bare hyggelig :-D
    hvis parabolen henger på veggen å wifi-router står rett innenfor så lager det og av å til kluss...:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper problemet ditt ligger i forskjellige signalnivåer på inngangene, de bør være tilnærmet like.
    Hvorfor ikke ta begge fra den nye skåla?
    I boksen er det antagelig en AGC (automatisk gaine controll) kontroll felles for begge tunerene i boksen, det er ikke normalt at den skal få signaler inn med forskjellige nivåer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Tipper problemet ditt ligger i forskjellige signalnivåer på inngangene, de bør være tilnærmet like.
    Hvorfor ikke ta begge fra den nye skåla?
    I boksen er det antagelig en AGC (automatisk gaine controll) kontroll felles for begge tunerene i boksen, det er ikke normalt at den skal få signaler inn med forskjellige nivåer.
    Som jeg skrev litt ut i tråden har jeg enda ikke testet med to signaler inn samtidig, slik at det nye signalet er testet alene og da inn på Sat In1. Dermed skulle ikke det du nevner om AGC være noe problem vil jeg tro.

Ellers takk for tilbakemeldingen.

(jeg har forøvrig ikke testet to signaler inn samtidig fordi jeg har en midlertidlig og kortere leding fra den nye parabolen, og må fysisk ta meg tuneren til dette stedet)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løst! :D

Da var problemet løst og jeg har fått et godkjent signal fra den nye ekstraparabolen.

Jeg flyttet parabolen litt på veggen, men er ikke sikker på om det var dette som gjorde utslaget... Jeg mistenker nemlig at jeg kanskje hadde forsøkt meg på feil satelitt, slik som Bobben1 foreslo i sitt innlegg.

Tusen takk til alle bidro i tråden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •