Bildekvalitet Canal Digital tunere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet Canal Digital tunere

Har i dag en vanlig Canal Digital parabol-tuner med kun scart utgang.
    Digital mottaker CDC 5050 - Canal Digital NO

Får nå en Philips 42" LCD i hus snart, og lurer på om det bildemessig er mye å hente på å oppgradere til HD-PVR tuneren, med HDMI-tilkobling? Tenker da ikke på HD-kanalene... Vet også at det er mye software-strul med denne, men tenker nå kun bildekvalitet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har i dag en vanlig Canal Digital parabol-tuner med kun scart utgang.
    Digital mottaker CDC 5050 - Canal Digital NO

Får nå en Philips 42" LCD i hus snart, og lurer på om det bildemessig er mye å hente på å oppgradere til HD-PVR tuneren, med HDMI-tilkobling? Tenker da ikke på HD-kanalene... Vet også at det er mye software-strul med denne, men tenker nå kun bildekvalitet.
    Med scart osv så gjøres det digitale signalet om til analogt, før det går ut av tuneren....med HDMI og kun med HDMI så er signalet digitalt inn i TV, og "gjøres" dermed ikke om til analogt....før dine "analoge" øyne ser det på skjermen...
    så foskjellen kan være dramatisk....men fremdeles så gjelder: garbage in...garbage out....
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Med scart osv så gjøres det digitale signalet om til analogt, før det går ut av tuneren....med HDMI og kun med HDMI så er signalet digitalt inn i TV, og "gjøres" dermed ikke om til analogt....før dine "analoge" øyne ser det på skjermen...
    så foskjellen kan være dramatisk....men fremdeles så gjelder: garbage in...garbage out....
    mvh
    Hvis man sammenlikner analog RGB 576i med HDMI 576i så vil nok de fleste slite med å se noen forskjell. Oppskaleringen til 1080i (eller 720p) kan gi et inntrykk av at kvaliteten er blitt forbedret selv om det egentlig ikke er mer detaljer i bildet enn i 576i signalet. HDPVR'n til Canal Digital oppskalerer 576i rimelig bra (hvertfall ikke noe dårligere enn en rekke andre HD mottagere jeg har testet) mens den andre HD boksen uten harddisk oppskalererer 576i med dårlig resultat.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke at bildet ble bedre fra SD til HD-dekoder. Faktisk så er endel kanaler dårligere, men jeg bytta TV rett før jeg bytta dekoder så det kan hende at det er grunnen. Gamle TV'en er en LCD som er spesielt bra på dårlige signal og den nye er en billig billig plasma.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt opp mange slike HD dekodere fra CD på diverse tv`er, og ja du ser god forskjell fra Scart til HDMI, ikke bare att den oppskalerer men du får mindre støy på bildet ved bruk av HDMI da du slipper D\A konverteringen...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Har satt opp mange slike HD dekodere fra CD på diverse tv`er, og ja du ser god forskjell fra Scart til HDMI, ikke bare att den oppskalerer men du får mindre støy på bildet ved bruk av HDMI da du slipper D\A konverteringen...

Godt poeng. De fleste MPEG4 baserte mottagerene har innebygget MPEG støyfilter når det oppskaleres til HD. Det kan gjøre at bildet ser mer behagelig ut.

Newcomer Kurt'en sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hei.

Jeg kjørte tv-signaler via cammodul og CD-kort i den innebygde tuneren i min Pioneer KRP500A i 7 mnd og var meget fornøyd med dette. Så fant selvfølgelig Canal Digital ut at de skal parre kort og mottager bla,bla,bla... slik at HD-kanalene forsvant. :evil: Tenkte derfor å kjøpe en bra tuner men p.g.a. pairingen så endte jeg opp med CD sin HD-PVR-tuner.

Etter å ha koblet opp denne og opplevde jeg at bilde på SD-kanalene fra CD sin tuner var dårligere enn den innebygde tunerern i KRP'n. Bildet har bra farger men er mye mer tåkete. Mer myk i overgangene. Mye "blur" hvis du skjønner. Likte bedre de "skarpere" linjene slik den innebygde tuneren har. Hele bildet ble mye renere/skarpere.

Etter å ha prøvd meg frem litt fant jeg løsningen på problemet. Jeg gjorde følgende:

-Endret først fra RGB til YCbCr på CD PVR
    Dette hjalp noe på bilde men fortsatt var det for "soft".

-Endret så til fra 1080i til 576p i oppløsning på CD PVR og da....voila.....ble bildet suverent. Det som skjer er at med en lav oppløsning fra CD-tuneren så oppskalerer Pioneeren bildet slik at det blir supert. :-D Har du en tv med bra oppskalering så er det en idé å prøve å la denne ta seg av bildebehandlingen. Hadde ikke dette funket hos meg så hadde mest sansynlig tuneren gått i retur innen angrefristens utløp.

PS. Kjører HDMI via Onkyo og til TV

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kurt'en
    Hei.

-Endret så til fra 1080i til 576p i oppløsning på CD PVR og da....voila.....ble bildet suverent. Det som skjer er at med en lav oppløsning fra CD-tuneren så oppskalerer Pioneeren bildet slik at det blir supert. :-D Har du en tv med bra oppskalering så er det en idé å prøve å la denne ta seg av bildebehandlingen. Hadde ikke dette funket hos meg så hadde mest sansynlig tuneren gått i retur innen angrefristens utløp.

Som du skriver så avhenger dette veldig av TV'n som oppskalerer. Det avhenger nok også av øynene som ser. Min Pioneer 507 XA syns jeg gir best resultat når HDPVR'n oppskalerer til 1080i. Mye av årsaken er antagelig MPEG støyfilter som HDPVR'n sannsynligvis benytter i forbindelse med oppskalering av SD->HD. Kanskje bildene blir litt mer soft men 576p mot Pioneer 507XA syns jeg blir veldig grovkornet.

For to software versjoner siden så hadde også HDPVR'n en feil som gjorde at oppskalering 576i->1080i så veldig dårlig ut. Du har sikkert fått oppgradert HDPVR'n til siste versjon men sikkert lurt å dobbeltsjekke at du har fått med deg oppdateringen. Software versjonen skal være 2.3.0 hvis du har fått oppgradert softwaren i HDPVR'n.

06. oktober 2009 - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kurt'en
    Hei.

Jeg kjørte tv-signaler via cammodul og CD-kort i den innebygde tuneren i min Pioneer KRP500A i 7 mnd og var meget fornøyd med dette. Så fant selvfølgelig Canal Digital ut at de skal parre kort og mottager bla,bla,bla... slik at HD-kanalene forsvant. :evil: Tenkte derfor å kjøpe en bra tuner men p.g.a. pairingen så endte jeg opp med CD sin HD-PVR-tuner.

Etter å ha koblet opp denne og opplevde jeg at bilde på SD-kanalene fra CD sin tuner var dårligere enn den innebygde tunerern i KRP'n. Bildet har bra farger men er mye mer tåkete. Mer myk i overgangene. Mye "blur" hvis du skjønner. Likte bedre de "skarpere" linjene slik den innebygde tuneren har. Hele bildet ble mye renere/skarpere.

Etter å ha prøvd meg frem litt fant jeg løsningen på problemet. Jeg gjorde følgende:

-Endret først fra RGB til YCbCr på CD PVR
    Dette hjalp noe på bilde men fortsatt var det for "soft".

Hei,
    Synes faktisk det samme med min 508xd at bilde ble klarere når jeg skiftet fra 1080i til 576 på CD PVR.
    Når det er sagt men muligens litt innbillning fra min side så mener jeg fortsatt at bilde var bedre før (for noen måneder siden) og lurer på om jeg muligens var litt borti antenna(tallerken) når jeg "malte" i sommer, ser ut av signalkvalitet at den er "grønn" og skal være ok, husker imidlertid at når eg tidligere hadde force dekoder så synes jeg at det ble et bedre bilde og betydlig vil eg si når signalkvaliteten var bedre, ikke så lett å se på CD PVR synes eg.
    Når det er sagt så er det vel mange som sier at "er det bilde digitalt" så er det ingen forskjell, så eg er litt i tvil om hva som er riktig.
    Uansett for meg så ble bilde klarere med å sette dekoder til 576, men fortsatt ikke helt fornøyd.

mvh
    Geir

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GFE
    Hei,

Når det er sagt så er det vel mange som sier at "er det bilde digitalt" så er det ingen forskjell, så eg er litt i tvil om hva som er riktig.
    Uansett for meg så ble bilde klarere med å sette dekoder til 576, men fortsatt ikke helt fornøyd.

mvh
    Geir
    Et digitalt signal vil ikke bli gradvis dårligere når signalet reduseres. Når signalet er dårlig så vil du se det som mer eller mindre konstant problem med korte frysninger,sort skjerm eller fryst bilde. Det er også vanlig at bildet oppløses i store terninger(mosaikk). Er signalet dårlig nok så vil CDHDPVR gi melding om at signalet er for dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Et digitalt signal vil ikke bli gradvis dårligere når signalet reduseres. Når signalet er dårlig så vil du se det som mer eller mindre konstant problem med korte frysninger,sort skjerm eller fryst bilde. Det er også vanlig at bildet oppløses i store terninger(mosaikk). Er signalet dårlig nok så vil CDHDPVR gi melding om at signalet er for dårlig.
    Hei,

Takker for denne oppklaringen, mulig at det da kun er innbillning fra min side at eg mente at tv bilde var bedre "før" på min 508xd med samme dekoder.

Mvh
    Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Standard HD tuner fra CD

Jeg har akkurat satt opp alle rom pakken opp til mitt rom. Jeg har foreløpig kun scart kabel imellom den VANLIGE dekoderen og tven. Og bildet er jeg ikke særlig fornøyd med. Så jeg har bestilt meg en standard HD dekoder(ikke pvr). En kompis av meg sier at bildet ikke kommer til å bli noe bedre på de vanlige kanalene(foruten HD kanalene) fordi det avhenger ikke av tuneren og HDMI kabelen, men av hvilke signaler satelitten sender til parabolen. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Takk på forhånd for svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD dekoder vs HD PVR bildekvalitet

Hei,
    jeg har akkurat byttet fra standard HD mottaker til HD PVR fra CD. Jeg har tittet på gammeldags analogt bakkenett fram til tirsdag denne uka når nettet ble slokket her i Trondheim. TVn ble svart gitt, så da dro jeg ut og kjøpte en gjør-det-selv parabol-pakke på City radio og tv service (fikk 798,- i rabatt for å montere selv Jeg ble svært skuffet over bildekvaliteten. Etter tre dager med skuffelse, justeringer på tvn og febrilsk googling, bar det tilbake til butikken for å få tak i en bedre dekoder. Jeg kødder ikke: det var faktisk bedre bilde med analogt bakkenett enn med såkalt 'hd' mottaker fra CD(!) (Ja, jeg har siste firmware og ja, jeg bruker hdmi-kabel!) Jeg slet litt med å overbevise betjeningen om at jeg hadde bedre bilde før, men han måtte innrømme at det var bedre bilde på PVR-en. Nå sju timer senere må jeg bare si at jeg er mega-fornøyd Det er STOR forskjell fra HD dekoderen til PVRen. Sannhetsvitnet på dette er samboeren min (hun er lege og gir katten i alt sånn teknisk dilldall). Boksen summer en smule, men jeg skal nok få has på støyen tenker jeg. Tvn jeg sitter og ser på er en PDP-5080. Den trives best med 720p inn så vidt jeg kan bedømme. Det er i alle fall konklusjonen så langt. Alle de tre innstillingene (576p, 720p og 1080i) var skrot fra den gamle boksen.

Er utrolig fornøyd med at jeg fikk byttet. Stor takk til City radio og tv-service for at det gikk uten masse om og men (man har jo 14 dagers full retur-rett i følge norsk lov).

hilsen,
    Øyvin

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvine
    Hei,
    jeg har akkurat byttet fra standard HD mottaker til HD PVR fra CD. Jeg har tittet på gammeldags analogt bakkenett fram til tirsdag denne uka når nettet ble slokket her i Trondheim. TVn ble svart gitt, så da dro jeg ut og kjøpte en gjør-det-selv parabol-pakke på City radio og tv service (fikk 798,- i rabatt for å montere selv Jeg ble svært skuffet over bildekvaliteten. Etter tre dager med skuffelse, justeringer på tvn og febrilsk googling, bar det tilbake til butikken for å få tak i en bedre dekoder. Jeg kødder ikke: det var faktisk bedre bilde med analogt bakkenett enn med såkalt 'hd' mottaker fra CD(!) (Ja, jeg har siste firmware og ja, jeg bruker hdmi-kabel!) Jeg slet litt med å overbevise betjeningen om at jeg hadde bedre bilde før, men han måtte innrømme at det var bedre bilde på PVR-en. Nå sju timer senere må jeg bare si at jeg er mega-fornøyd Det er STOR forskjell fra HD dekoderen til PVRen. Sannhetsvitnet på dette er samboeren min (hun er lege og gir katten i alt sånn teknisk dilldall). Boksen summer en smule, men jeg skal nok få has på støyen tenker jeg. Tvn jeg sitter og ser på er en PDP-5080. Den trives best med 720p inn så vidt jeg kan bedømme. Det er i alle fall konklusjonen så langt. Alle de tre innstillingene (576p, 720p og 1080i) var skrot fra den gamle boksen.

Er utrolig fornøyd med at jeg fikk byttet. Stor takk til City radio og tv-service for at det gikk uten masse om og men (man har jo 14 dagers full retur-rett i følge norsk lov).

hilsen,
    Øyvin
    Jeg er helt enig med deg. HDPVR'n gir mye bedre blider for SD kanaler som oppskaleres til 1080i. HDPVR ga tidligere like dårlige bilder som standard HD mottageren men dette ble fikset for et par softwareversjoner siden. HD bildene var også dårligere før HDPVR'n fikk fikset dette i software. Har også sett samme feil på andre mottagere som ikke er CD godkjent men som
    benytter samme type ST Micro chipset.

Det har også kommet oppdatering til standard HD dekoderen men det ser kun ut til å ha fikset kvalitetsproblemene som var på HD sendinger.

Jeg har forøvrig en HD mottager som kan sende 576i over HDMI. Når jeg tester denne mot min Pioneer 507 XA så er jeg ikke i tvil om at HDPVR med oppskalering til 1080i ser bedre ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er muligheten for flere satelitter på cd hd pvr mottakeren. Er den sperret for det? Vurderer å gå over fra den enkle hd dekoderen til pvr, men vil helst unngå å ha to tunere i stua (fruen er avhengig av et par åpne kanaler på Hotbird). Etter de siste oppgraderingen har den enkle CD Hd dekoderen mulighet for både astra og hotbird i itllegg til thor og sirius. En negativ ting med den er at den ofte resetter seg, så kanalsøket må gjøres om igjen. Det tar litt tid med den når det er 4 satelitter.

Eller gode forslag for en annen HD dekoder som har bra brukergrensesnitt, og som har mulighet for 4 satelitter eller mer? (Er ikke redd for CD parring, my snakk, lite problem).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •