Hvorfor er dette produktet forbudt i Norge??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er dette produktet forbudt i Norge??

Products | SmartWi® Multi Room Solution

Et produkt som kunne frigjort oss i fra steinalderløsningene som blir tilbudt fra Viasat og Canal Digital med et lass med kabler inn til huset,rundt om i huset,og for ikke å snakke om at de krever abonement for hver(t) enkel tuner/kort i huset!!!
    Er de redde for at noen av signalene kan sniiike seg over til naboen?
    Så vidt jeg har greid å finne ut,så er det ikke noe lovforbud i mot å benytte dine betalte tv-signaler til hva du måtte ønske,så lenge du holder det internt i din husstand. Derfor lurer jeg fælt på hvordan selskapene har greit å skaffe seg monopol på "tv i flere rom",i mot betaling,uten at alternative løsninger er tillatte??? Har de svært gode lobbyister? Noe må det være,når de greier å få et produkt som loven ikke har forbud i mot,til å bli forbudt i Norge!
    Ahh,hvor enkelt tv-livet kunne vert,om ikke grådigheten styrte alt!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes flere nyttige topicer vist du søker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Er de redde for at noen av signalene kan sniiike seg over til naboen?
    Det er ikke "politisk" korrekt, men jeg er enig med deg. At det har blitt forbudt er vel mye pga av essensen du skriver over her. Den menige man er villig til å ganske langt for å skaffe seg piratkort, piratdekodere, dele koder, lure seg unna lisensen osv for å slippe å unna dem høy utgiftene vi har på TV. Slik har det vært i flere 10år så hvorfor skulle ikke dette systemet også brukes til juks og fanteri?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det kunne fungere da? Eller blir det kluss med pairing?

Disse står forresten oppført som leverandør:

Velkommen til TVECO

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er ikke "politisk" korrekt, men jeg er enig med deg. At det har blitt forbudt er vel mye pga av essensen du skriver over her. Den menige man er villig til å ganske langt for å skaffe seg piratkort, piratdekodere, dele koder, lure seg unna lisensen osv for å slippe å unna dem høy utgiftene vi har på TV. Slik har det vært i flere 10år så hvorfor skulle ikke dette systemet også brukes til juks og fanteri?
    Det første man diskuterte på mange forumer var nettopp mulighetene for å "misbruke" dette, til og med repetere for å øke sende/mottak ble testet.
    Ikke rart STOP gikk inn for å stoppe den.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper likevel ikke på begrunnelsen.Skal man forby biler som kan kjøre raskere enn 80? Det er lov å ha,og eie bil selv om den muligens kan gå raskere enn 80,og det er også lov å eie og bruke et system som lar deg benytte dine betalte tv-signaler i ditt eget hjem slik du måtte ønske!! Det finnes ikke en lov i dette land som forbyr det,og det er bare når det gjelder narkotika det i så fall finnes en paralell mtp å forby alt,i stedet for å legalisere det som er regnet som svakere middel.
    Der er altså kjernen.Et forbud som virker hemmende på intern TV-distribusjon i ditt hjem uten lovhjemmel,er praktisert på samme måte som den ekte loven som gjelder narkotika.At det går an!!
    Hvordan kan man kalle det "ikke politisk korrekt"!! Visst .... er det politisk korrekt å kreve at vi kan dra fordel av det manglende lovforbudet,og forlange dette solgt i Norge på lik linje med andre lovlige produkter,som ikke er forbudte.
    Forbud uten lovhjemmel er luris det!! Det er noen som skal tjene penger på oss,igjen,og det er BARE det som er grunnen!!

Hvorfor ikke forbrukerombudet griper fatt i en sak som involverer størsteparten av norges befolkning,er meg en gåte!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men vil det kunne fungere da? Eller blir det kluss med pairing?

Disse står forresten oppført som leverandør:

Velkommen til TVECO
    De forhandler alle produkter fra leverandøren,untatt dette naturligvis!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    finnes flere nyttige topicer vist du søker
    De eneste nyttige topicer å finne for lovlige løsninger i Norge innebærer en haug med kabler,ekstra hoder,splittere,ledd,multiswitcher og jeg vet ikke hva,+ at du helst skal betale ekstra om det er snakk om mer enn ett ekstra apparat.
    Selv om jeg skulle betalt ekstra,(noe jeg ikke vil av prinsipp.Et ab.får være nok!),så ville et antennestrekk på 130 m skaffet meg store problemer med ekstra kabling,forsterkere og alt annet.Steinalderløsninger med høy prislapp! Det er det det er.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke forbudt og bruke Smartwi, men forbudt og selge det i norge.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Det er ikke forbudt og bruke Smartwi, men forbudt og selge det i norge.
    Akkurat! Det er så langt de kan komme,når det ikke er et lovforbud,men jeg lurer bare på hvordan i huleste de de har greid å få det til!!

Noen ganger lurer jeg på om det er bare meg som har flere enn ett tv-apparat i heimen,for engasjementet burde vært langt høyere rundtomkring,eller er vi bare blitt så vant til at alt skal koste skjorta her i landet at vi ikke reagerer når vi blir forsøkt flådd lenger.
    Kanskje frykten for big-brother "Canal Digital/Viasat" er større enn lysten på å ta tilbake den muligheten vi faktisk hadde før det digitale bakkenettet slukket de åpne signalene...? Det var ikke all verdens til kanalantall,men det var i alle fall nok til at ungene på kjellerstua var noenlunde fornøyde,og signalene var åpne!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper likevel ikke på begrunnelsen.Skal man forby biler som kan kjøre raskere enn 80? Det er lov å ha,og eie bil selv om den muligens kan gå raskere enn 80,og det er også lov å eie og bruke et system som lar deg benytte dine betalte tv-signaler i ditt eget hjem slik du måtte ønske!!
    Det finnes ikke en lov i dette land som forbyr det,og det er bare når det gjelder narkotika det i så fall finnes en paralell mtp å forby alt,i stedet for å legalisere det som er regnet som svakere middel.
    Der er altså kjernen.Et forbud som virker hemmende på intern TV-distribusjon i ditt hjem uten lovhjemmel,er praktisert på samme måte som den ekte loven som gjelder narkotika.At det går an!!
    Hvordan kan man kalle det "ikke politisk korrekt"!! Visst .... er det politisk korrekt å kreve at vi kan dra fordel av det manglende lovforbudet,og forlange dette solgt i Norge på lik linje med andre lovlige produkter,som ikke er forbudte.
    Forbud uten lovhjemmel er luris det!! Det er noen som skal tjene penger på oss,igjen,og det er BARE det som er grunnen!!

Hvorfor ikke forbrukerombudet griper fatt i en sak som involverer størsteparten av norges befolkning,er meg en gåte!
    Nei, ærlig talt. Nå høres du ut som en femåring som ikke får viljen sin, alt handler ikke om deg. Det er helt klart fordeler og bakdeler med dette produktet, klarer du ikke å skille ut disse i argumenteringen din så har du et lite problem. Det er helt tydelig flere lover og reger enn du er klar over, og disse eksemplene dine er jo helt urelevante. Hva har fartsgrenser og narkotika med dette å gjøre, stick to the case!

Hvis alle hadde oppført seg eksemplariske så hadde vi ikke hatt slike begrensinger, men nå er ikke verden slik. Forbudet har mest sannsynlig kommet pga av snyltene normenn og det er uten tvil destruktivt for tv-leverandørene.

Diskusjonen i denne tråden bør i såfall være om det i hvilken grad dette er destruktivt. Eller driver tv-leverandørene med ris til egen ræv her slik som plateselskapene har gjort dem siste årene?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vel fremdeles ha flere hoder på antenna og en kabel til hvert rom eller? Den sender vel ikke TV signaler, bare koding av kort, eller tar jeg feil?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for OT, men har ikke du en quiz å løse SveinS? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ærlig talt. Nå høres du ut som en femåring som ikke får viljen sin, alt handler ikke om deg. Det er helt klart fordeler og bakdeler med dette produktet, klarer du ikke å skille ut disse i argumenteringen din så har du et lite problem. Det er helt tydelig flere lover og reger enn du er klar over, og disse eksemplene dine er jo helt urelevante. Hva har fartsgrenser og narkotika med dette å gjøre, stick to the case!

Hvis alle hadde oppført seg eksemplariske så hadde vi ikke hatt slike begrensinger, men nå er ikke verden slik. Forbudet har mest sannsynlig kommet pga av snyltene normenn og det er uten tvil destruktivt for tv-leverandørene.

Diskusjonen i denne tråden bør i såfall være om det i hvilken grad dette er destruktivt. Eller driver tv-leverandørene med ris til egen ræv her slik som plateselskapene har gjort dem siste årene?
    Destruktivt?? Hvordan da? Du svarer nedsettende og arrogant,og har ingen grunn til å si at "alt handler om meg".Jeg er IKKE hyperliberal ellers,og synes slett ikke at alt skal være fritt fram,tut og kjør,som du tydeligvis ønsker å framstille det.Derimot har jeg ryggmargsrefleks for alle hindringer som ligger i veien for et så enkelt som mulig liv,og dette er ett av dem.Om alle hadde oppført seg eksemplariske,hadde vi godt kunne ha hatt rent anarki naturligvis,men nå er ikke verden så flott,og den menneskelige handlemåte kan ikke reguleres ved en lovgivning som gir lite rom for individuell frihet.
    Du nevner lite om saken,derimot finner du det betimelig å sette spørsmålstegn ved min evne til å skille snørr og bart.
    Ja-det er selvfølgelig bakdeler ved at naboen KAN ta signaler fra dette,men da må tuneren hans aktivt stilles inn etter "mitt" kort,(her bor han 100 m unna,så dette er dermed uaktuellt),men som nevnt,skal da heller produktet være forbudt i salg,fordi noen KAN misbruke det? Selvfølgelig nei!!
    Sammenligningen med biler i salg i Norge er slett ikke urelevant,og kan du ikke takle en lingnelse,så er det ikke meg som har et forståelsesproblem.
    Loven er klar,og det er ingen lugubre avskyggninger som burde fremme advokatkontorenes livsgrunnlag.Produktet er lov å eie,og det er lov å bruke! Det er ingen tvil om det. Ja,det er helt greit å bestille fra utlandet.Ingen hindringer der. Det er likevel et prinsipp at lovlige produkter i bruk,skal også være lovlige i salg i Norge.Kan det være så mye å diskutere?Det minner svært mye om ryggstrykning,når man evner å legge en bekymring for programleverandørenes inntjeningsgrunnlag til grunn for at det er best at det forblir som det er..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Destruktivt?? Hvordan da?
    Det er riktig det at jeg ikke har svart direkte med argumneter fordi jeg verken har analysert eller satt meg direkte inn i denne saken. Jeg skal være ganske forsiktig med å uttale meg, men for meg er det ganske innlysende at "du" kan lett få med deg "hele" nabolaget på ett abonnement. Og det uten at myndighetene/Tv-leverandørene hadde hatt mulighet til å håndheve loven i de tilfellene ulovligheter forekommer. Altså det er snakk om fortapt fortjeneste og at tv-leverandørene mister kontroll over sitt eget produkt.

Når det er sakt så har du "ingen" naboer og det virker som du er ærlig og redelig og ikke typen til utnytte systemet, så jeg kan for såvit forstå ditt standpunkt.

Du svarer nedsettende og arrogant,og har ingen grunn til å si at "alt handler om meg".
    Jeg har ikke til hensikt å være arrogant eller nedsettende. Jeg synes selv at du går "hardt" ut og jeg svarte ærlig å redelig på det, og det er noe jeg står for.

Hvis du tror det er uten grunn dette er produktet er blir ulovlig så tror jeg du tar feil. Jeg tror faktisk tv-leverandørene har ærlig og redelig loven på sin side. Men hvis dem skal kunne forvare at dem har gjort dette ulovlig så bør dem komme med andre rimelige alternativer, og da må du nok finne deg i å strekke en ledning.

Hvis du klarer å bygge opp noen gode analyser/fakta rundt dine teorier hvor du får med fordeler, ulemper og ikke minst konsekvensert med dette systemet, og det sett både fra forbrukers øye og fra leverandørs øye så er jeg denne første til å støtte deg. For jeg også synes ikke leverandørene operere optimalt idag, men jeg ser begrensingene og at dette ikke er så enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her vil uansett være parring av kort mot tuner.

Og om jeg ikke husker feil, så parres kortet mot en helt bestemt tuner, og ikke en tuner type.

Så noe slikt ville vært ubrukelig i Norge uansett, da kortet kun kan være parret mot en tuner om gangen.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt lovlig å eie den der, både å kjøpe å selge. ingen lover som sier noe annet. er som alt annet morro, lov å eie men ikke å bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SmartWi ble brakt opp for konkurrransetilsynet, her står det litt mer om saken:

Sak nr. 10/2006

Jeg vil tro at alle som ville selge den i norge kan få problemer, men å kjøpe og eie et slikt produktet skal ikke være noe problem etter min oppfattning. Om den er lov å bruke blir i utgangspunktet en avtale mellom deg og TV-leverandøren, står det ingenting om dette i din avtale så er det bare å bruke.

Det som er litt syn er at konkurransetilsynet ikke tar høyde for eller setter spørsmålstegn til forbrukers rettigheter angående pris og funksjon. Selv er jeg vel i den oppfattning at tv-leverandørerne burde vel solgt dette produktet selv, men det er vel som nevnt flere ganger i denne tråden, saga blott, siden det nå er parring av kort og dekoder?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SmartWi ble brakt opp for konkurrransetilsynet, her står det litt mer om saken:

Sak nr. 10/2006
    ja, det er måten den blir solgt på som er ulovlig.
    hadde de solgt den som trådløs tippekort leser eller simkortleser så hadde det vært en helt annen sak.
    akkurat som trimsett til moped å hjemmebrent apparat

politiradio er heller ikke lov å selge men en radioscanner er fullt lovlig. samme produkt men annen beskrivelse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •