Er det lov å nekte meg å bryte binding?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det lov å nekte meg å bryte binding?

Heisann.

Jeg kjøpte meg en HD dekoder fra Viasat i sommer. Har nå lyst til å avslutte abb og ringte derfor å høre hva det kostet å bryte denne bindingen.

Blei litt overrasket når jeg da fikk som svar at det ikke var lov å bryte bindingen hos Viasat. Dem hadde ingen ordning med dette.

Er fullt inneforstått med at jeg da må betale ett bindingsbrudd gebyr. Dette pleier å tilsvare det som omtrent står igjen på tuneren om jeg sku kjøpt den til full pris, event litt mer.

Er det noen her som veit om dette er riktig?? Er det lov å praktisere dette?

Mente jeg har lest at det ikke er lov å nekte noen å bryte binding mot gebyr, men jeg finner ikke igjen dette nå. Tenkte jeg sku sende dem en epost, greit å hatt noe å vist til om dette stemmer.

Håper på svar

Mvh
    Marius

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste står i kontrakten du fikk ifra Viasat.

Men ja, det er lov å bryte en kontrakt/binding, men da ofte mot ett gebyr.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jo at det er lov å bryte binding, men er det lov av Viasat og NEKTE meg å bryte bindingen?

Det er værtfal 7-8 år siden jeg tegnet abb hos viasat, så abb vilkår har jeg ikke lenger. Denne tuneren jeg kjøpte blei kjøpt i sommer med binding fram til neste sommer.

Det jeg lurer på er om Viasat kan nekte meg å bryte bindingen mot ett event. gebyr?

Marius

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel redd for at du skal finne på noe muffens

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke står noe annet i kontrakten så må du nok betale hver måned frem til sommeren igjen. Men det er jo veldig rart hvis du ikke kan betale de resterende månedene som et engangsgebyr da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel kanskje en ording for videreføring?
    Prøv å selg shiten med abonnomanget og alt som videreføring til en annen person, denne vil da få bindingstiden som står igjen??

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke viasat som reklamerer med "På dine vilkår".?? Ta de på ordet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo litt flisespikkeri. De kan jo si at du kan bryte bindingen mot et månedlig gebyr tilsvarende det abonnementet koster frem til neste sommer.

Det er neppe noen lov mot å prise gebyret like høyt som abonnementet koster ut bindingstiden. Litt av vitsen med bindingen er jo å sikre at de har deg som kunde ut bindingstiden.
    --
    Thorbjørn

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du skal ringe inn en gang til..
    Har en del erfaringer med Viasat, og det er desverre ikke mye positivt å si om deres kundeservice.. Tror ærlig talt dama (går utifra det var d?) du snakka med ikke hadde peiling... Du skal ha lov til å bryte ett slikt abnm, mot ett gebyr. Enkelt og greit

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er i grunnen ganske enkelt - hvis man bare leser den lille skriften:

Viasats normale abonnementsvilkår er at alle abonnement starter med en 12-månedersperiode - hvoretter abonnementet automatisk går over til et løpende abonnement dersom det ikke blir sagt opp før utløpet av den første 12-månedersperioden.

Ved oppsigelse i løpet av den første 12-månedersperioden løper abonnementet uansett ut denne 12-månedersperioden. Etter den første 12-månedersperioden - når avtalen har gått over til et løpende abonnement - er oppsigelsesfristen 3 måneder.

Så vår venn marjusen har inngått en avtale som binder ham i 12 måneder. Punktum.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du bryte om det koster deg like mye som å fortsette ut bindingstiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    når avtalen har gått over til et løpende abonnement - er oppsigelsesfristen 3 måneder.
    TRE måneder? Man kan si opp en leilighet med kortere frist enn det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    TRE måneder? Man kan si opp en leilighet med kortere frist enn det.
    Ikke særlig kundevennlige, nei, Viasats abonnementsbetingelser - som forøvrig er lette å finne på Viasats hjemmeside. Men dessverre er det slik at skriver man under, gjelder de. Og skriver man ikke under, får man neppe noe abonnement. Makta rår.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dessverre er det slik at skriver man under, gjelder de. Og skriver man ikke under, får man neppe noe abonnement. Makta rår.
    Så enkelt er det nok ikke. Forbrukerkjøpsloven og avtaleloven gir forbrukere en god del ufravikelige rettigheter, som man ikke kan si fra seg i en kontrakt. Jeg tror kanskje ikke den sier noe om bindingstid eller oppsigelsestid, så i akkurat dette tilfellet er det sannsynligvis ikke relevant.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved oppsigelse i løpet av den første 12-månedersperioden løper abonnementet uansett ut denne 12-månedersperioden. Etter den første 12-månedersperioden - når avtalen har gått over til et løpende abonnement - er oppsigelsesfristen 3 måneder.
    Er jo teknisk sett nødt til å betale i 15mnd da? Det er litt av ett lureri.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Så enkelt er det nok ikke. Forbrukerkjøpsloven og avtaleloven gir forbrukere en god del ufravikelige rettigheter, som man ikke kan si fra seg i en kontrakt. Jeg tror kanskje ikke den sier noe om bindingstid eller oppsigelsestid, så i akkurat dette tilfellet er det sannsynligvis ikke relevant.
    Sant nok - det er forsåvidt et generelt prinsipp: Ingen er bundet av en avtale eller de deler av en avtale som er i strid med lovverket. Det gjelder såvel for forbrukere som næringsdrivende.

Det eneste jeg kan tenke meg kan redde vår venn marjusen, er om han i utgangspunktet har angrefrist, og at Viasat har brutt en eller annen bestemmelse i den forbindelse. Skjønt de er vel proffe nok til å gjøre dette riktig. Get gjorde i hvert fall det da jeg signerte. Måtte signere på alle prikkede linjer på kontrakt, angrefristskjema og hele pakken før jeg fikk Get-boksen min. Null smutthull.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Er jo teknisk sett nødt til å betale i 15mnd da? Det er litt av ett lureri.
    Nei - hvis han sier opp - tatt etter hukommelsen nå, har ikke tid til å google akkurat i øyeblikket - senest en måned før det første bindingsåret utløper, er avtalen begrenset til den første 12-månedersperioden. Altså ett års binding. Skulle han derimot oversitte denne første fristen for oppsigelse, løper avtalen automatisk videre med tre måneders oppsigelse. Gjelder å notere slike nøkkeldatoer i kalenderen - ellers kan man få seg en og annen overraskelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - hvis han sier opp - tatt etter hukommelsen nå, har ikke tid til å google akkurat i øyeblikket - senest en måned før det første bindingsåret utløper, er avtalen begrenset til den første 12-månedersperioden. Altså ett års binding. Skulle han derimot oversitte denne første fristen for oppsigelse, løper avtalen automatisk videre med tre måneders oppsigelse. Gjelder å notere slike nøkkeldatoer i kalenderen - ellers kan man få seg en og annen overraskelse.
    Ok. Ja, kan lønne seg det ja. Alltid noen triks så de tjener enda mer penger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •