2 hoder, twin lnb, 2 diseq switcher. Bare problemer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 hoder, twin lnb, 2 diseq switcher. Bare problemer!

Hei.
    Håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg har hatt en parabol med 2 hoder og enkelt uttak på hvert hode som gikk til en diseq-switch (2 inn 1 ut). Herifra gikk det til en viasat tuner som virker. Jeg tok bort viasat tuneren og koblet til en drambox, ingen problemer så langt.

Så vil jeg ha en tv til en annen plass i huset.
    Jeg går til innkjøp av en diseq switch fra biltema, 2 twin lnb parabol hoder(altså med 2 uttak). Jeg kjøper kabel og alt tilbehør som trengs.

jeg monterer så de nye hodene og strekker kabel fra dem og til den nye diseq switchen, jeg tar de "gamle" kablene og også kobler til hodene som går til den tilhørende diseq switchen jeg allerede hadde. altså 2 hoder med 2 utganger hvor jeg har 4 kabler hengende. 2 av de fra begge hodene til en diseq switch og de to andre til den andre switchen. en for canal digital og en for viasat. jeg kobler den eksisterende til dreamboxen og får bilde som før.

Jeg kobler så den andre kabelen fra den nye diseq switchen til en viasat tuner 25 meter lenger borte. Ingen bilde, får besked om at det ikke mottas signal. Jeg kobler så inn dreamboxen for å forsikre meg om at ikke det er tuneren fra viasat. Får så melding: tuning failed.

Jeg tenker at det er noe med kabler eller switch. Jeg kobler så kablene til switchen som gikk til stua inn på switchen til det nye tv rommet. så får jeg bilde...både på dreambox og viasat tuner i dette rommet, setter så viasat tuneren inn i stua uten å få bilde og signal meldingsfeil dukker opp men jeg har bilde på dreamboxen. jeg trodde det var switchen. Jeg bytter om å kobler den nye switchen til kablene i stua og kobler kun til denne og ikke det nye rommet. Jeg får bilde, kobler så den gamle switchen til det nye rommet. Ingen bilde. Jeg fortsetter og bytte rundt på tunere og switcher uten at det er logikk i noen ting. jeg bytter kablene (de nye fra antenne hodene og til switchen) hjelper ikke. Jeg dra til biltema og leverer inn switchen og hodene, drar til et radio og tv senter og kjøper kvalitet switch og hoder og kobler til igjen. Ingen bilde på begge, kun den ene. Jeg bytter rundt, kjører jeg på den i det nye rommet uavhengig av om det er dreambox eller viasat tuner får jeg bilde, så kobler jeg på stua. der får jeg ikke bilde men har i det nye rommet med god kvalitet. bytter rundt på dette også om hverandre med tunere osv. uten hell. Med andre ord alt utstyret er i orden og sjekket men jeg får kun bilde på en av plassene uanvhengig av hvilken tuner det er, og ja jeg har internett begge plasser for dreamboxen.

Det ser ut som om jeg kun får på en av gangen enda jeg har 1 dreambox, 1 viasat tuner, 2 diseq switcher og twin lnb. Kablene er det godt signal i men jeg får ikke begge to opp å fly...er så lei nå at det er rett før jeg ringer montør. Noen som har noen tips???

HJELP!

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta en recap her :

Du får bilde på to satposisjoner fra begge steder så lenge tuneren på den andre plassen ikke er påslått ?

Jeg har lyst å si at problemet ligger i tunerene sitt oppsett men problemet ligger nok ute på veggen din i form av at switchene dine lekker eller at lnb lekker signal over fra den ene utgangen til den andre . Det kan også være en kombo av begge ...

Om begge swichene er koblet til hvert sitt lnb og du får signal på hvert tv så fremt den "andre" tunere er slått av så begynner jeg lure på disse lnb men om tuner 1 (samme hvilken av dem) sender ut strøm på kabelen og ut til sin switch og dette påvirker signalet fra switch nr2 så skjønner jeg ikke helt hvor dette signalet skal komme fra som gjør at signalet ditt forsvinner til tuner 1 om tuner 2 er påslått .

For alt kommer da fra tuneren ut kabelen > til switchen som switcher til rett utgang > videre til lnb ... eller andre veien om du vil . Om problemet ligger i at den ene tuner2 påvirkes av strøm/diseqc kommandoer fra tuner1 og dette gjør at tuner2 ikke får signal så er det da lnb som gir signal og lnb for thor/sirius eller hvilken det måtte være er da tilknytte begge tunerene .

La oss se om noen andre også har synspunkter ....
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det er merkelig.

Det var nok litt forvirrende slik jeg forklarte det, men er meget frustrert.

Enkelt så kan man si at jeg får bilde på den ene tuneren hvis den andre ikke er koblet til, uavhengig av hvilken av tunerne som er slått på, igjen uavhengig av i hvilket rom de er i. Ergo. Signalet er da i orden i begge rom i forhold til kabling og styrke osv.

Jeg har jo også byttet switch og lnb. Jeg har altså prøvd lnb fra biltema, switch fra biltema uten hell. Byttet så til lnb fra radio tv senter og switch fra radio tv senter. Samme problemet. Det eneste som ikke er byttet ut er diseq switchen som allerede var i bruk. Hvis det er noe mer strøm problemer her, kan det være den kanskje? Jeg ha vanskelig for å tro det. Jeg legger ved en tegning (ikke mitt beste kunstverk men illustrerer koblingene).

Som sagt så uavhengig av hvordan jeg bytter rundt på utganger på LNB og hvilken switch jeg bruker. Har som nevnt over ikke prøvd å bytte ut switchen som var montert i sin tid av montør.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zapaia
    Det eneste som ikke er byttet ut er diseq switchen som allerede var i bruk.
    Husk på det at denne switchen nå er koblet til samme lnb som du har i ditt "andre-rom" og som ikke må forveksles med CD`s "alle-rom" .

Siden du ikke har gjort noe med denne og denne lekker hva gjør det med resten av oppsettet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Switchen er koblet som den alltid har vært

Skjønner ikke helt hva du mener? Denne (eksisterende) diseq switchen er koblet som den alltid har vært. Fra utgang på hver sitt hode og til switchen, og fra switchen til tuner. Så er de andre to utgangene koblet til en ny diseq switch som går videre til viasat tuneren. Den "gamle" switchen er koblet til dreamboxen og funker helt fint, men den nye switchen er koblet til viasat tuneren som nå som dreamboxen er koblet til ikke virker. Det er nok ogverdt å ta med at der jeg kjøpte switchen anbefalte de den til viasat tuner. Denne switchen er den som blir brukt mot viasat tuneren.

Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Husk på det at denne switchen nå er koblet til samme lnb som du har i ditt "andre-rom" og som ikke må forveksles med CD`s "alle-rom" .

Siden du ikke har gjort noe med denne og denne lekker hva gjør det med resten av oppsettet ?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er at Viasattuneren sender ut strøm selv om den står i standby.
    Og så skjønner jeg ikke hvorfor du bruker switch på Viasattuneren, den kan jo ikke ta noe annet enn signaler på 5 øst.Du må skjekke om switchene dine er High isolasjon.Men som sagt Viasattuneren kan ikke funke samtidlig med dreamboxen slik det er koblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aha

Aha! Ok, jeg har tenkt på dette og det virker jo forsåvidt meget logisk. Hvis jeg kobler bort switchen som viasat tuneren er koblet til og kobler kabelen direkte fra hodet og til tuneren vil det funke? Jeg vil fortsatt kunne ha dreamboxen koblet slik den er nå?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil fungere .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte hode da?

Ok. Vil det og si at jeg kan koble tilbake et av de hodene med bare en utgang for tilkobling til cd's satelitt mot dreamboxen? Ikke sikkert jeg gjør det da det kanskje er greit å ha det ekstra til senere. Men må den enden evt termineres da, den på hodet som ikke blir brukt?

Takker så langt for alle svar. Skal prøve dette så. Fort regnet gir seg litt

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du trenger ikke gjøre noe med den ledige utgangen annet enn du kan bruke en liten "dråpe" grease eller slik at du forhindre korrosjon som kan skape problemer om utgangen skal benyttes en gang i fremtiden .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk

Tusen takk for hjelp her, det var så enkelt som å ta bort den ene switchen som nevnt. Er jo meget logisk. Rart med det men noen ting som ofte er de enkleste går deg hus forbi mens man holder på å knote.

Uansett, takk for all hjelp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •