Skal ikke Canal Digitals HDPVR gi bilde samtidig på RGB scart og HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ikke Canal Digitals HDPVR gi bilde samtidig på RGB scart og HDMI?

Nytt forsøk... Jeg la denne i feil kategori. Kanskje noen i denne avdelingen har svaret?

Jeg har Canal Digitals HD-PVR for parabolantenne koblet til en Sony 36" CRT-TV med RGB scart. Før dere begynner å hyle: Jeg ser aldri film på tv, bare i hjemmekinoen (der jeg har en CRT-prosjektør som en gang tilhørte en viss big boss her på forumet, men som nå er blodtrimmet med nye linser og diverse deler av en kjernekar fra området rundt Kongeparken og hovedsakelig fôres med Blu-ray og annet HD-materiale, eller DVD som er kjørt gjennom solid forbedring av FFDShow på en i7-HTPC). Og jeg tåler ennå ikke å se så mye som Dagsrevyen på en LCD-tv eller plasma uten å få fnatt. Jeg kommer ikke til å kjøpe flatskjerm før det blir OLED å få til spiselige priser i 2011-2012! Så er den mulige avsporingen fjernet, for så fram til da, blir det CRT-tv.

Men til kjøkkenet og soverommet har jeg et par år hatt to 19" LCD-skjermer som tv-er, matet via DVI av hvert sitt analoge tv/skjermkort (All-In-Wonder). Men nå som selv NRK er heldigitalt, gidder jeg ikke det lenger. Særlig siden bildet aldri er blitt mer enn halvdårlig pga. lage strekk med phonokabel til innboksen til skjermkortet. Derfor har jeg gått til innkjøp av to like Benq 24" lcd-skjermer (som til sammen kostet en tusing mindre enn de 19"-skjermene kostet for to år siden...) med HDMI-inngang til tv-en og fremdeles muligheten for å bruke dem som datamaskin på kjøkkenet/soverommet (med HDTV-episoder fra medieserveren) gjennom DVI-kabelene. Ved hjelp av en boks til en drøy hunderlapp fra eBay får jeg splittet og forsterket HDMI-signalet, så det uten problemer kan gå de 20 og 25 meterne til skjermene. Foreløpig er de bare testet i stua, men med de riktige kabellengdene. Og så lenge CD-boksen er stilt inn på HD, fungerer det utmerket. Men da er selvsagt tv-en i stua ikke til å se Dagsrevyen på engang! Kompositt gjennom scart fører uvergelig til brekninger hos meg...

Så kommer vi til det merkelige: For når boksen ikke er satt til HD, får jeg nå bare bilde igjennom scarten. For noen uker siden testet jeg noe lignende (bare med én skjerm), og da ga den også bilde når HD var slått av, så RGB-scarten funket. Men det har ikke noe med én eller to skjermer, for jeg har prøvd om igjen nøyaktig samme oppsett som da, og nå ville den ikke i det hele tatt. I løpet av en kveld med så mye banning at ungene forsvant til hvert sitt rom (enten det, eller så var det LotRO og MSN som lokket...) hadde jeg én gang HDMI-bilde uten HD. Men det forsvant igjen.

Jeg har prøvd alt, tror jeg. Full omstart av HD-PVR-boksen. Slå på skjermene først og koble til. Koble til først og så slå på skjermene. Ha på skjermene og trekke ut pluggen i begge ender og koble inn igjen og så videre. Men nei da. Det vil seg ikke, som det heter i visse deler av landet.

Har noen en idé om hvordan jeg skal få til dette? Kan det være en feil på HD-PVR-en min? Eller var det bare ren flaks at jeg hadde det til å virke en gang (og da virket det helt stabilt, med å koble til og fra, slå av og på skjerm og boks over flere dager)? Hjelp mottas med takk!

Siste nytt: Jeg ringte CDs kunde"service", og det var selvsagt bare mulig å snakke med førstelinjefolkene. Greit nok å følge et skjema på skjermen for en vanlig "Ola Dunk" som prøver å koble HDMI-pluggen i USB-inngangen foran...men liten hjelp for meg. Den første sa at det var SCART som overstyrte HDMI når tuneren ikke sto på HD, så jeg trakk ut begge SCART-pluggene. Det hjalp selvsagt ikke en dritt. Da jeg ringte tilbake, fikk jeg en dame som hørtes forholdsvis ung ut. To ganger måtte hun kontakte andre der (antakeligvis for å forstå hva jeg snakket om...) etter de vanlige spørsmålene om hvilken HDMI-kabel jeg brukte, den som fulgte med eller en annen. Sikkert en grei unnskyldning for dem, i retning av: "Du trenger den som fulgte med, den inneholder negativt ladede protoner som må til for å gi bilde på HDMI!" Etter andre "hold linjen et øyeblikk" var svaret at det ikke var mulig å få bilde på HDMI hvis ikke tuneren sto på HD. Like mye BS, selvsagt, siden jeg allerede har hatt det flere ganger, men ikke finner ut hvordan jeg får det konsekvent! Og til slutt sa hun: "Hvis du ikke kan snakke med en av oss her..." Og så ble linjen brutt. Interessant kundebehandling...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt for langt innlegg for min del men svaret på overskriften er NEI.
    HDMI og CVBS (video signalet) fungerer samtidig, ikke HDMI og RGB.
    Hva med å bruke SVHS og HDMI? mulig det blir bra nok.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, kortform: Det fungerer noen ganger og ikke andre ganger. Jeg trenger stabilitet, for det kan tydeligvis fungere. Og S-Video (separat farge og svart/hvitt) er altfor dårlig for en høykvalitets 36" CRT-tv. (SVHS er et stort sett dødt system for bedre kvalitet enn vanlig VHS, merkelig nok har til og med Canal Digital feilskrevet det som SVHS i menyene sine...)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    OK, kortform: Det fungerer noen ganger og ikke andre ganger. Jeg trenger stabilitet, for det kan tydeligvis fungere. Og S-Video (separat farge og svart/hvitt) er altfor dårlig for en høykvalitets 36" CRT-tv. (SVHS er et stort sett dødt system for bedre kvalitet enn vanlig VHS, merkelig nok har til og med Canal Digital feilskrevet det som SVHS i menyene sine...)
    Er det det samme trikset som noen bruker for å få 576i ut av HDMI da de ønsker at tv skal gjøre oppskaleringen og ikke boksen? tror ikke du får dette stabilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har en høykvalitets CRT-tv så har denne kanskje component-innganger. Komponent-utgangen og HDMI vil i hvert fall gi signal samtig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dennis, det vet jeg ikke.

GodtVoksen, godt tenkt. Men dessverre. Sony leverte bare komponent på tv-er til USA-markedet, mens det er RGB-scart i Europa. Men du fikk meg til å tenke litt også, og det fins faktisk overganger fra komponent til RGB-scart å få tak i! Vil bildekvaliteten være sammenlignbar mellom komponent- og RGB-utgangen på HDPVR-en?

Edit: Jeg tror jeg tar sjansen og bestiller et adapter fra eBay (England). Det kommer uansett ikke på mer enn en hundrelapp, så det må være verd forsøket! Jeg må bare teste at det funker på en skjerm med komponentinngang som jeg har stående her.

Her er adapteret: hama Scart to RGB Component Adapter IN & OUT Converter - eBay (item 350225068471 end time Oct-09-09 13:26:56 PDT)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dennis, det vet jeg ikke.

GodtVoksen, godt tenkt. Men dessverre. Sony leverte bare komponent på tv-er til USA-markedet, mens det er RGB-scart i Europa. Men du fikk meg til å tenke litt også, og det fins faktisk overganger fra komponent til RGB-scart å få tak i! Vil bildekvaliteten være sammenlignbar mellom komponent- og RGB-utgangen på HDPVR-en?

Edit: Jeg tror jeg tar sjansen og bestiller et adapter fra eBay (England). Det kommer uansett ikke på mer enn en hundrelapp, så det må være verd forsøket! Jeg må bare teste at det funker på en skjerm med komponentinngang som jeg har stående her.

Her er adapteret: hama Scart to RGB Component Adapter IN & OUT Converter - eBay (item 350225068471 end time Oct-09-09 13:26:56 PDT)
    Adapteren forutsetter at TV'n støtter component video. Adapteren kan ikke konvertere component til RGB signal.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanken også. Da falt den. Eller kan tv-en støtte det? Får prøve å finne det ut. Takk for at du sparte meg for en hundrings, iallfall.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Adapteren forutsetter at TV'n støtter component video. Adapteren kan ikke konvertere component til RGB signal.
    Denne ser ut til å konvertere signalet: Cypress Component to SCART (RGB) Converter [CYU-333] - $222.50 : Digital Home Technology!

Vet ikke hvor lett den er å få tak i her i Norge men.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det tipset! Men den er nok i dyreste laget sånn uten videre. Selv med australsk dollar. Og den vil sikkert være mye dyrere i Gnore. Men jeg har en kjenning der nede som kanskje kan sende den videre. Det får bli siste utvei...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det må bli den boksen uansett. Og så har den jo en ekstra fordel: Jeg kan få tak i en rimelig Blu-ray-spiller og bruke den på tv-en! Så kan fruen se Blu-ray-filmene om igjen i stua, siden Blu-ray-spillere som regel har komponentutgang. Jeg ser bare filmene på prosjektøren i kinoen uansett... Mail er sendt til firmaet. Ellers kontakter jeg kjenningen min "nedenunder"...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det må bli den boksen uansett. Og så har den jo en ekstra fordel: Jeg kan få tak i en rimelig Blu-ray-spiller og bruke den på tv-en! Så kan fruen se Blu-ray-filmene om igjen i stua, siden Blu-ray-spillere som regel har komponentutgang. Jeg ser bare filmene på prosjektøren i kinoen uansett... Mail er sendt til firmaet. Ellers kontakter jeg kjenningen min "nedenunder"...
    Kan boksen ta inn HD komponentvideo også altså?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F... det tenkte jeg ikke på. Hva om jeg stiller det til 576p i menyen? Er det ikke da SD-komponentvideo?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •