Stadig svakere signaler - europaparabol Triax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stadig svakere signaler - europaparabol Triax

Jeg har søkt litt rundt i forumet uten å bli helt klok, så jeg våger meg på en ny tråd.

Svigers sitt parabolanlegg har gradvis fått svakere signaler, og nå har det blitt et problem. Signalet er for svakt og bildet hakker. Dette gjelder både på Astra og Thor.

Anlegget er en 4 hoders Triax (med alps lnb) + Samsung tuner.

Jeg trodde først det var enten kabel som hadde trukket fukt, eller antenne ute av posisjon. Har byttet kabel, og justert antenne, fremdeles svake signaler. Kan være at jeg burde prøvd en dyrere coax, vet ikke hvilken kvalitet som er brukt.

Er den noen andre komponenter som kan svikte slik gradvis?
    DiseqC switchen?
    Er det en idè å bytte lnb? Ser at dragonsat har lnb til en grei penge.

Tips mottas!

P

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så enkelt som at noen trær har vokst seg høye slik at toppen kommer i veien for signalet?

Da trenger du kanskje en sånn:

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en sånn?

Hilsen politisk korrekt.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tuneren er en Samsung AX 9500 eller lignende så kan det være tunerdelen som er svekket.Disse tunerene har en svakhet i tunerdelen.
    Merkes først på høye frekvenser som TV2 Norge at det blir mosaik i bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for noen svar.

Trær er utelukket.
    Husker ikke navnet på tuneren, men omtrent alle kanaler har blitt dårligere.

Tror jeg begynner med å skifte diseqc. Har jo vært en fuktig sommer.
    Sikkert ingen ulempe å finne lnb med lavere støytall heller?

P

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt så kan du prøve å få lånt den en annen tuner før du demonterer i hytt og gevær. Hvis den tuneren heller ikke får inn gode signaler så ligger sikkert feilen i antennen/parabolen.
    :-D

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pipemann
    Takker for noen svar.

Trær er utelukket.
    Husker ikke navnet på tuneren, men omtrent alle kanaler har blitt dårligere.

Tror jeg begynner med å skifte diseqc. Har jo vært en fuktig sommer.
    Sikkert ingen ulempe å finne lnb med lavere støytall heller?

P
    Tviler på at det er feil på Disecq eller lnber,da hadde det hvert null signal.
    Skjekk først med en annen tuner.Samsung 9500 ax, ay az har alle den svakheten med tunerdelen med mosaik på kanaler.Til slutt så klarer ikke
    tuneren og ta inn noe som helst.
    Parabolen kan også være kommet litt ut av stilling, sjekk også dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Tviler på at det er feil på Disecq eller lnber,da hadde det hvert null signal.
    Skjekk først med en annen tuner.Samsung 9500 ax, ay az har alle den svakheten med tunerdelen med mosaik på kanaler.Til slutt så klarer ikke
    tuneren og ta inn noe som helst.
    Parabolen kan også være kommet litt ut av stilling, sjekk også dette.
    Akkurat. Da får jeg prøve å få lånt en tuner. Litt synd, den er ikke så gammel. 4-5 år tipper jeg.

Får vel ikke erstattet den med noe bra, CD tunerne fikser vel ikke diseqc.
    Må vel ha CD tuner nå for å få ting til å virke..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diagnosen til "denny 68" virker plausibel, og kan verifiseres ved å teste anlegget med lånt tuner. Hadde selv en Samsung 9500 kjøpt i 2002. Denne hadde nevnte svakhet i tunerdelen. Over tid begynte bildene å fryse og lyden falt ut. Fikk byttet tunerdelen på garantien. Mottageren fungerte da igjen tilfredsstillende et par år før de samme problemene oppstod, og etterhvert måtte jeg skifte ut mottageren.

Hvis svigerfar til "pipemann" må bytte tuneren, er billigste løsning CDC 5050 fra Canal Digital. For eksisterende kunder koster den 495 kr. Denne mottageren håndterer de fire satellittposisjonene på nevnte Triaxspeil, men heller ikke flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øbben

Hvis svigerfar til "pipemann" må bytte tuneren, er billigste løsning CDC 5050 fra Canal Digital. For eksisterende kunder koster den 495 kr. Denne mottageren håndterer de fire satellittposisjonene på nevnte Triaxspeil, men heller ikke flere.
    Men denne tuneren kan vel ikke sortere kanallister osv? Virker ganske simpel.
    Vil f.eks en Vantage tuner gjøre jobben?

Vet at slike ting er diskutert i div. tråder, men det har blitt litt uoversiktlig for meg. Noen sier pairing er aktivert, andre benekter osv....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Vet at slike ting er diskutert i div. tråder, men det har blitt litt uoversiktlig for meg. Noen sier pairing er aktivert, andre benekter osv....
    Jeg tror nok at det er bare tull å tro at ikke pairing blir og allerede er igang for å bli gjennomført.Da jeg nettopp måtte få nytt CD kort så bekreftet konsulenten at pairing var grunn til at jeg måtte få nytt kort.Jeg er ikke sikker på at hun hadde lov til å svare på mitt spørsmål om pairing,men hennes svar kom uten å blunke.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig det blir og komme pairing. Men når dette skjer vet selv ikke CD og det blir kun og gjelde HD-kanaler.Det kan meget godt komme løsning på dette dersom det blir gjennomført.Har ingen tro på at Cd klarer for all fremtid og stenge muligheten bruk av tredjepartstunere som Dreambox og tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CDC 5050 har 8 favorittlister. Hadde forgjengeren CDC 5000, som var enkel, grei og stabil. Dessuten kan den ta inn de fire satellittene på parabolen til Pipemanns svigerfar. Bruksanvisningen finnes forøvrig på CDs hjemmeside.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Samsungen som hadde gitt seg. Hentet ut en CDC-5050 og fikk den til å virke greit. Kr. 495,-

Tunere har vel forventet levetid på mer enn 3,5 år, men jeg orket ikke å krangle med forhandler. Han stod på 2 års reklamasjonsfrist.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Samsungen som hadde gitt seg. Hentet ut en CDC-5050 og fikk den til å virke greit. Kr. 495,-

Tunere har vel forventet levetid på mer enn 3,5 år, men jeg orket ikke å krangle med forhandler. Han stod på 2 års reklamasjonsfrist.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at en tuner må ha 5 års reklamasjonsrett. Den er da vel ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Jeg skjønner godt at du ikke gidder krangle når det er snakk om et så lite beløp, men samtidig kan det være verd å krangle på det bare for å skape arbeid for butikken som ikke følger norsk lov.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •