Der slo lynet ned...og det lukter rart!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Der slo lynet ned...og det lukter rart!?

Lynet slo akkurat ned her og på loftsrommet, som har en eldre CD tuner og en lcd LG 32" stående, lukter det rart og jeg har ingen signal på tuneren.

Trodde først at det var det eletriske anlegget i rommet som det luktet av, men hovedbryter slo seg ikke av og ved nærmere sniffing rundt i rommet førte meg til tuneren. Den luktet det IKKE godt av!

HD PVR tuneren i stua har heller ikke signal, men det lukter da ikke som om Tor med Hammeren har sluppet en!!

Kan lynet ha slått ned i selve parabolen og fritert tuneren eller parabolhodet? Eller kan lynet ha "ristet" parabolen ut av stilling?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff det hørtes ikke bra ut. Funnet ut noe mer?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det ikke var noen annet elektrisk som tok kvelden da! Det med lyn er noe jeg bekymrer meg masse over, spesielt når jeg er på arbeid og ikke har muligheten til å trekke ut alle kontakter. Massevis av kroner borte i et nanosekund.. Blir spennende å høre hva som har skjedd hjemme hos deg. Nedslag i parabolantenna er sikkert ikke umulig..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynet tar vel alt på kursen når det slår ned? Eller hele strøm nettet på huset? Kompis fikk alt øddelagt når lynet slo ned hos han, 3 pc'er, 2 tv'er , dvd spiller, kjøleskap. Alt ble øddelagt hos han.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrujærn og titte nedi boksen om det er svidd noe...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kinorommet" og inventar er uskadet selv om alt sto på!

Lynet kom, som det så fint heter, fra klar himmel. Dvs det var vel noe grått og det var en del regn ( ), men fikk ingen forvarsel om at det skulle begynne å buldre. Lyn og torden kom uten mellomrom, så jeg tipper vi var i "the eye of the storm".

Skadene/problem så langt er:

Parabolsignal er ute både på loftet og i stua. Signalstyrke 44 på CD HD-PVR. På loftet (gammel CD tuner) er signalkvalitet/styrke begge på 8%?

Xbox 360 oppnår ikke kontakt med xbox live. Trolig er nettverkskortet "brent opp". Denne er wired til modem. Testet wired til laptop og dette virke, så modemet har klart seg!?
    360 må ha ett utrolig følsomt nettverkskort!

I og med at det er signal på parabolhodet mistenker jeg at selve skåla har blitt "slått" ut av stilling. Skal sjekke dette ut senere i dag.

Lufta som er på loftet kommer garantert fra CD-tuneren. Det lukter som nytt elektrisk utstyr som blir brukt for første gang X 10!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du for skrive alt opp og ta kontakt med forsikrings selskapet ditt

Gutten her fikk fart på seg i natt, våknet til sterkt lys glimt og bulder nesten med engang. Kom meg inn i stua og skrudde av alt. Heldigvis virker alt også. Pc'er som tv og anlegg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har såpass is i magen at de stoler fullt og helt på f.eks en Belkin Surgemaster , eller drar dere ut alt av strøm/antennekabler når Tor med hammeren kommer... ??

Til trådstarter: trist, veldig trist - lykke til med saken!

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Du for skrive alt opp og ta kontakt med forsikrings selskapet ditt
    Ofte kan lynnedslag ødelegge mer utstyr enn det som går med en gang... mange opplever at tv, kjøleskap mm slutter å virke etter noen dager/uker..

Tunerdelen i paraboltuneren blir "lett" ødelagt. Jeg har svidd et par når jeg har forsøkt montere parabol og droppet å ta strømmen på tuneren hver gang jeg tar ut antenneledningen. 8)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier aldri å ta ut noe som helst når det er tordenvær siden jeg aldri har opplevd at lynet har slått ned i nærheten av oss - kan jo ikke ha nedetid på serverne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg trekker ut noe er det nettverkskabel og kabeltv kabelen..

Ellers står anlegget i en monster sak som skal "sikkre" meg mot slikt.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    "Kinorommet" og inventar er uskadet selv om alt sto på!

Lynet kom, som det så fint heter, fra klar himmel. Dvs det var vel noe grått og det var en del regn ( ), men fikk ingen forvarsel om at det skulle begynne å buldre. Lyn og torden kom uten mellomrom, så jeg tipper vi var i "the eye of the storm".

Skadene/problem så langt er:

Parabolsignal er ute både på loftet og i stua. Signalstyrke 44 på CD HD-PVR. På loftet (gammel CD tuner) er signalkvalitet/styrke begge på 8%?

Xbox 360 oppnår ikke kontakt med xbox live. Trolig er nettverkskortet "brent opp". Denne er wired til modem. Testet wired til laptop og dette virke, så modemet har klart seg!?
    360 må ha ett utrolig følsomt nettverkskort!

I og med at det er signal på parabolhodet mistenker jeg at selve skåla har blitt "slått" ut av stilling. Skal sjekke dette ut senere i dag.

Lufta som er på loftet kommer garantert fra CD-tuneren. Det lukter som nytt elektrisk utstyr som blir brukt for første gang X 10!
    Det er veldig vanlig at ustyr som står bak routere / routermodem tar kvelden men ikke selve modemet. Opplevede det samme selv , og har sett mye rart når jeg jobbet for diverse forsikringselskap med å skrive skadevurderinger på PC utstyr. Vi så mer utstyr som tok kvelden av at lynet hadde kommet inn igjennom nettverket / ADSL linja enn vi så ting som hadde blitt ødelagt av overspenning på strømnettet. Husk at elektronisk utstyr kan være ganske så delikat, og det kan føre til feil på utstyret i senere tid, som en annen nevnte her. Hadde testet alt som er koblet til tunereren jeg.
    Naboen fikk svidd av scart-inngangen på tv'en sin men den fungerte helt fint ellers. Hadde aldri godtatt noe annet en ny tv i et slikt tilfelle.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triste greier, håper at det ordner seg.

Var selv oppe kl 05.15, måtte teste alt av elektronikk - men det ser ut som om det gikk bra.

Det smalt i hele huset, brannalarm og innbruddsalarm gikk, og det ble rimelig mørkt. Føler meg VELDIG HELDIG.

Lynet er jo "Lynraskt", men ikke like rask som mine sikringer og jordfeilbrytere

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være en fordel å montere overspenningsvern i sikringsskapet. Selv om lynet ikke slår ned direkte i anlegget (hadde det truffet parabolen tror jeg du hadde bodd på hotell nå), kan lynnedslag i nabolaget skape mye trøbbel. Som Coaslip har jeg opplevd at vanlig elektrisk utstyr overlever dette (strømpulsen er antagelig veldig kortvarig), men at alt utstyr som står i nettverk er blitt mos. Adsl-modemdelen fungerer, men alle switcher, routere og pc'er med nettverksport etc. er kaputt. Måtte nettopp bytte ut dreamboksen pga. lynnedslag, bare nettverket var mos på denne. Ellers virket den fint.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt meg til vanen å dra ut alt verdifull elektronikk når jeg forlater huset
    hver mandag morgen.. Til trådstarter, håper det ordner seg med forsikringa og
    at du ikke finner mer som er ødelagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skall du sikre deg mot lynnedslag så bør du montre et grov vern i sikringskapet
    og et finvern for hver komponet og da trenger du også jordet stikk.
    men 100% sikker blir du aldri ved dirkte treff av et lyn så går det meste i stykker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen dager etter...

Har fått testa ut den gamle tuneren hos noen andre og det viser seg at den tar inn noen kanaler (Fem, Viasat4), men ikke alle, så den er kaputt.

Skal få sjekke ut 360'en i nær fremtid. Har ringt kundesupport hos microsoft og de var ikke villige til å ta den inn før jeg hadde sjekket ut diverse porter på modemet.

Bestillte likegodt en ny Elite fra elkjop.no til 1990,-. Om denne funker så er jo modemet greit og den gamle 360'en har mest sannsynlig ett brent nettverkskort.

HD-tuneren har jeg ikke sjekket ut enda. Håper det er hodet ute som er feilen!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem solved!

Parabolhodet var problemet, det er skiftet og HD PVR tuneren fra CD har klart seg fint. Den gamle CD tuneren er derimot boss. Samt at nettverksortet i 360 er finito. Neste gang går jeg for wirelessadapter til 360, den er grei!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipe greier med ødelagt utstyr. Routeren gikk for et par uker siden, men kun den. Er ellers ikke så bekymret til vanlig. Forsikringen dekker jo slikt.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Kjipe greier med ødelagt utstyr. Routeren gikk for et par uker siden, men kun den. Er ellers ikke så bekymret til vanlig. Forsikringen dekker jo slikt.
    Her på Jæren hadde vi også problemer med torden/lyn.

Router/Modemet fra nextgentel tok kvelden og de brukte "kun" 9-10 dager å få på tilsendt nytt. 8 dager som å sende en person fra nettverksfirma for å konstatere at routeren var deffekt ... Men sånn utenom det...Synd vi fikk en Thomsom router istedet for den Inteno routeren som vi hadde...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •