Periodevis dårlig bilde TV2 og TVN

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Periodevis dårlig bilde TV2 og TVN

Har i perioder, blant annet i skrivende stund, dårlig bilde/ikke bilde på TV2 og TVNorge. NRK er helt klart. Har ganske gammel antenne, Strong SRT8700 tuner. Virker som dette er mer fremtredende i regnvær enn ellers, men vet ikke om det er noen sammenheng. Har abonnement fra Canal Digital

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av abr133
    Har i perioder, blant annet i skrivende stund, dårlig bilde/ikke bilde på TV2 og TVNorge. NRK er helt klart. Har ganske gammel antenne, Strong SRT8700 tuner. Virker som dette er mer fremtredende i regnvær enn ellers, men vet ikke om det er noen sammenheng. Har abonnement fra Canal Digital
    Hvis det er en trøst har jeg det samme problemet,altså ikke noe galt med ditt utst:???: yr

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også den siste tiden hatt noe problemer med bilde på bla tv2, tvnorge, tv3 samt noen andre kanaler. Jeg har parabol fra canal digital.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også. Hva det skyldes vet jeg ikke, men det er typisk svakt digitalt signal symptomer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever også dette for tiden. Det gikk fra periodevis godt nok til ikke godt nok. Nå har jeg ikke fått gode nok signaler fra TV2, TVNorge, TV3 (og noen til) siden før sommeren. Utrolig frustrerende, og Canal Digital sier bare at jeg skal prøve å justere parabolen, men ingenting hjelper. Fint/dårlig vær har ingenting å si for meg. Jeg er (som sikkert flere her også) svært takknemlig for tips som kan hjelpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor dere? har ikke dette problemet.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke problemer. Det kan også være interessant om problemet oppstår med standard CD Triax TD64 antenne uten sidemating eller om det benyttes en annen antenne med eller uten sidemating.

Sidemating gir som kjent dårligere signaler (kun deler av reflektoren utnyttes). Spesielt sidemating Astra,Hotbird,Sirius,Thor gir mye redusert signal på 1-vest dersom det benyttes en vanlig parabol. Multifokus paraboler som Torodial T55 og T90 gir bedre resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil i hverfall TV2 flytte til en ny frekvens, denne er nok sterkere en den gamle: http://www.telenorsbc.com/upload/PDF...ove_170409.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Hvor bor dere? har ikke dette problemet.
    Bor i grenseland mellom Nordland og Troms.

Med tanke på antenne - hvordan ser man om har standard CD Triax TD64 antenne uten sidemating eller annen antenne med eller uten sidemating? Regner meg jeg har billigste sort - som fulgte med når jeg kjøpte en pakke fra Viasat i sin tid

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i grenseland mellom Nordland og Troms.

Med tanke på antenne - hvordan ser man om har standard CD Triax TD64 antenne uten sidemating eller annen antenne med eller uten sidemating? Regner meg jeg har billigste sort - som fulgte med når jeg kjøpte en pakke fra Viasat i sin tid
    Sjekk hvor mange LNB-er/hoder du har. Er du Viasat kunde? Jeg har sjekket bare CD sitt signal til nå, skal sjekke viasat også.
    Hvis du er CD kunde nå og bruker en antenne beregnet for Viasat så kan det hende du bør gå opp en størrelse, Viasat sender sterkere enn CD og kan bruke mindre skåler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Sjekk hvor mange LNB-er/hoder du har. Er du Viasat kunde? Jeg har sjekket bare CD sitt signal til nå, skal sjekke viasat også.
    Hvis du er CD kunde nå og bruker en antenne beregnet for Viasat så kan det hende du bør gå opp en størrelse, Viasat sender sterkere enn CD og kan bruke mindre skåler.
    Har 2 LNB-hoder. Antennen er kjøpt i forbindelse med en Viasat-pakke for noen år siden. Har en CD-antenne kjøpt senere som ligger på loftet. Har ikke orket å skifte, da jeg ikke har sett behovet. CD-antennen har 1 hode, og er en del fysisk mindre enn den jeg bruker. Har sagt opp mitt Viasat-ab., så trenger strengt tatt bare 1 hode nå, men vet fremdeles ikke om jeg orker skifte...

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 LNB-hoder. Antennen er kjøpt i forbindelse med en Viasat-pakke for noen år siden. Har en CD-antenne kjøpt senere som ligger på loftet. Har ikke orket å skifte, da jeg ikke har sett behovet. CD-antennen har 1 hode, og er en del fysisk mindre enn den jeg bruker. Har sagt opp mitt Viasat-ab., så trenger strengt tatt bare 1 hode nå, men vet fremdeles ikke om jeg orker skifte...
    CD bruker triax td78 til sine pakker i Nord-Norge.Viasat bruker et annet merke,tipper parbolen din er ca 82cm høy og ca 72 cm bred som skulle
    være nok selv om du sidemater 1west.Finjuster parabolen og kjøp deg en paraply så signalet ikke svekkes når det regner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bor i Bergen og jeg har også til tider dette problemet. Har parabol fra CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... det jeg også synes er merkelig er at hvis jeg tar ut strømkontakten til tuneren blir bildet ofte bedre etterpå. Av og til bare for ei kort stund, ofte faktisk stabilt bedre. Er dette bare tilfeldig, eller finnes en sammenheng (jeg ser ikke sammenhengen)?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... det jeg også synes er merkelig er at hvis jeg tar ut strømkontakten til tuneren blir bildet ofte bedre etterpå. Av og til bare for ei kort stund, ofte faktisk stabilt bedre. Er dette bare tilfeldig, eller finnes en sammenheng (jeg ser ikke sammenhengen)?
    Nå er TV2 flyttet til Thor5. Dersom du har fått inn TV2 fra Thor5 i kanallista så heter kanalen nå TV2 (N). Dersom antenna/LNB'en din har trøbbel med highband så kan det hjelpe at TV2 (N) nå også kan mottas fra lowband Thor5.

TV2 (N) er på samme transponder som alle de andre TV2 kanalene så dersom du aldri har hatt trøbbel med de andre TV2 kanalene så vil sannsynligvis TV2 (N) fungere fint.

Tidlig i Desember så stopper TV2 sendingen på Thor3 så det er lurt å gjøre et nytt kanalsøk skal man unngå å miste TV2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha en fin dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er at de norske kanaler sendes fra antenner (transpondere) på satelittene som peker i litt forskjellig retning (de har forskjellig beam / footprint).

Videre sendes de med horisontal og vertikal polarisering, hvor vertikal trenger dårligst gjennom atmosfæren.

TV2, TVN, TV3 Norge (og en del andre) sender med den dårligste beam (Nordic & Central and Eastern Europe) og med for liten antenne/feil innstilt vil de normal falle først ut, og selvsagt jo lenger nord jo dårligere signal, for satelittene henger over ekvator. Du finner oversikt her: Canal Digital on Thor 3/5 at 0.8°W - LyngSat, kanalene med problemer står nesten nederst.

Jeg vil tippe dere ikke får inn noen av de siste kanalene, som sendes vertikalt polarisert.

Alle disse kanalene skulle flyttes vekk fra Thor 3 (som begynner å bli gammel og dårlig) og over på Thor 6 i år, men utskytingen er minst 1/2 år forsinket, så det kan nok oppstå flere problemer med Thor 3 etter hvert.

Det er videre slik at gamle LNB kunne ha problemer med høye frekvenser, men siden det har fungert før tror jeg ikke det er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Nå er TV2 flyttet til Thor5. Dersom du har fått inn TV2 fra Thor5 i kanallista så heter kanalen nå TV2 (N). Dersom antenna/LNB'en din har trøbbel med highband så kan det hjelpe at TV2 (N) nå også kan mottas fra lowband Thor5.

TV2 (N) er på samme transponder som alle de andre TV2 kanalene så dersom du aldri har hatt trøbbel med de andre TV2 kanalene så vil sannsynligvis TV2 (N) fungere fint.

Tidlig i Desember så stopper TV2 sendingen på Thor3 så det er lurt å gjøre et nytt kanalsøk skal man unngå å miste TV2.
    Jeg fant TV2(N) - og den funka fint - rakk det akkurat før jeg i dag startet på nytt med ny tuner fra CD. Turte ikke kjøpe Dreambox pga pairing. Uansett ser det ut til at tuneren funker greit - med unntak av HD-kanalane (sliter med signalene, samtidig som de blir karakterisert som gode). Det får jeg sjekke med andre tråder...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også canal digital og her forsvant også tv norge ..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •