Kabler fra gammel motorstyring blir til ny LAN-kabel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler fra gammel motorstyring blir til ny LAN-kabel ?

Jeg har behov for å legge en LAN-kabel inn i stua, og kom til å tenke på at jeg allerede har en del kabler liggende som ikke er i bruk. Det gamle analoge satellitt-anlegget hadde en tykk kabel som inneholdt antennekabel/koax, 5 signalkabler til motorstyringen og et kabel-par for 36V til motoren. Nå bruker jeg kun koax'en og de andre er dermed ledige.

Da er spørsmålet: Kan jeg bruke 4 av signalkablene til en 100Mb/s LAN forbindelse (RJ45), og dermed slippe å borre et nytt hull i stueveggen ?
    Den tykke kabelen har en lengde på 10-15 meter.

Totalt ledige ledninger i den tykke kablen er 7, og det er derfor ikke nok til en 1 Gb/s forbindelse hvis jeg har forstått riktig, da denne krever 8 tråder ?

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ovind
    Jeg har behov for å legge en LAN-kabel inn i stua, og kom til å tenke på at jeg allerede har en del kabler liggende som ikke er i bruk. Det gamle analoge satellitt-anlegget hadde en tykk kabel som inneholdt antennekabel/koax, 5 signalkabler til motorstyringen og et kabel-par for 36V til motoren. Nå bruker jeg kun koax'en og de andre er dermed ledige.

Da er spørsmålet: Kan jeg bruke 4 av signalkablene til en 100Mb/s LAN forbindelse (RJ45), og dermed slippe å borre et nytt hull i stueveggen ?
    Den tykke kabelen har en lengde på 10-15 meter.

Totalt ledige ledninger i den tykke kablen er 7, og det er derfor ikke nok til en 1 Gb/s forbindelse hvis jeg har forstått riktig, da denne krever 8 tråder ?
    En datakabel skal være tvunnet på en spesiell måte for å kunne garantere den hastigheten du ønsker, så jeg tror du må trekke en ny kabel. Hvis den gamle kabelen ligger i rør, så kan du jo bruke denne som trekkesnor for å trekke inn en ny kabel. Vær sikker på at du får Cat 5e eller Cat 6 når du skal kjøpe ny kabel.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen rør å trekke kabelen gjennom slik at jeg er nødt til å borre et nytt hull i stueveggen.

Men jeg har ikke helt gitt opp tanken om å bruke den gamle kabelen enda.
    Jeg antar at signalkablene ikke er tvunnet på den spesielle måten, er det da sannsynlig at jeg kan oppnå 100 Gb/s på 4 av signalkablene ? Jeg antar at kabelens lengde er 15 meter.

Hva skjer hvis jeg tar i bruk 4 signalkabler til en LAN-kabel og forbindelsen ikke er "god nok" ? Blir hastigheten (100Gb/s) redusert, i så fall hvor mye, eller gir systemet opp og prøver seg på 10Gb/s ?

Finnes det noe program for å teste kvaliteten på en LAN-forbindelse ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok alderig få 100Gb/s, men om kabelen din holder en kat3 standard, (som kan være tenklig om det er TP-kabel) vil du få maks 30-40 kbps igjennom denne...så om du får lurt protokollen til å tro det er ett 100 mbps nettverk, vil du alderig kunne utnytte dette...

Desverre!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ovind

Men jeg har ikke helt gitt opp tanken om å bruke den gamle kabelen enda.
    For kr. 45,- + plugger kan du få en NY kabel som funker til ditt formål. Den gamle kabelen bør du "gi slipp på", og donere til Grøften.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster jo ikke noe å prøve. Som du sier så er det 4 ledere som kreves for vanlig 100mb nettverk. Bare til å terminere og se om det funker. Om du ikke har behov for ett super raskt nett så gjør det jo ikke noe om du ikke får full fart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •