Nytt Canal Digital kort på Force parabol tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt Canal Digital kort på Force parabol tuner?

Hei

Gjelder Canal Digital parabol:

Er i ferd med å bestille et "alle rom" abonnement med Norgespakken. Fikk litt hakeslepp da jeg fikk bekreftelsesepost fra dem om at jeg også ville motta en tuner til kr. 495. Etter litt mailing tilbake fikk jeg vite at d ikke sender kun programkort, men kort som er "parret" til tuneren. Det ble også nevnt "godkjente tunere".

Spørsmålet er da om jeg kan bruke programkortet i en Force 536 som jeg har tenkt å benytte. Jeg finner dennen tuneren på Canal Digital sine websider så da må den vel være godkjent slik at jeg kan bruke kortet jeg får tilsendt?

Eller?

(Har forøvrig hovedabonnementet mitt på en Force 1155, og det har aldri vært noe problem med den.)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrSnurt
    Hei

Gjelder Canal Digital parabol:

Er i ferd med å bestille et "alle rom" abonnement med Norgespakken. Fikk litt hakeslepp da jeg fikk bekreftelsesepost fra dem om at jeg også ville motta en tuner til kr. 495. Etter litt mailing tilbake fikk jeg vite at d ikke sender kun programkort, men kort som er "parret" til tuneren. Det ble også nevnt "godkjente tunere".

Spørsmålet er da om jeg kan bruke programkortet i en Force 536 som jeg har tenkt å benytte. Jeg finner dennen tuneren på Canal Digital sine websider så da må den vel være godkjent slik at jeg kan bruke kortet jeg får tilsendt?

Eller?

(Har forøvrig hovedabonnementet mitt på en Force 1155, og det har aldri vært noe problem med den.)
    Force er ikke godkjent i "nysalg" lengre men det har ikke tilbakevirkende kraft. Dvs. de som hadde tegnet abbonement og mottatt smartkort før 2006 får ikke tilsendt ny mottager.

Dvs. dersom man tegner helt nytt abbonement(f.eks. alle rom) så leverer Canal Digital alltid med en mottager som støtter pairing. Du kan med stor sannsynlighet benytte smartkortet i Force'n din (hvertfall dersom kortet ikke blir pairet) selv om det ikke er supportert men dersom kortet en gang i fremtiden skulle bli "pairet" så må du benytte mottageren som følger med ( det er antageligvis årsaken til at CD ikke selger nye abbonement uten at pairing kompatibel dekoder følger med).

CD er den eneste operatøren som ikke kjører med full pairing. En rekke operatører (Viasat, GET, RiksTV osv.) har tatt i bruk pairing de siste årene så det vil nok også kunne komme på CD en gang i fremtiden. Også IPTV operatørene har liknende system.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke tilsendt ny gratis mottaker uansett, med mindre du er helt ny kunde, og da er det snakk om en standard mottaker av typen Handan, CDC-5050.
    For å bestille denne som AlleRom eller som ny boks vil denne koste 495,-.

Det kan ikke garanteres at kort av type 01127- vil fungere, da disse har en softpairing innebygd, og har også muligheter for hardpairing mot dekodere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man dersom "bikkja tygger kortet"? Får man ikke nytt kort da heller? Dvs. må man da kjøpe nytt kort OG tuner sammen. :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva gjør man dersom "bikkja tygger kortet"? Får man ikke nytt kort da heller? Dvs. må man da kjøpe nytt kort OG tuner sammen. :???:
    Bare å påstå at kortet er ulesbart. Ved CDC-5050 og 7000 så er riktig feilmelding "Kodet kanal". Ved HD og HD-PVR så er det "smartkort mangler".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en mail til Canal Digital og spurt om jeg kan benytte programkortet på den Force-tuneren jeg allerede har liggende. Denne er jeg meget godt fornøyd med (i likhet med min Force 1155 i stua) og vil helst kunne benytte denne. Får avvente svar fra CD...

Jeg lurer forøvrig hva Forbrukerombudet synes om denne prakisen med "parring" av kort og tuner. Det neste blir vel at mottakeren også parres til en bestemt tv. Kanskje vi i framtiden vil ha en situasjon hvor en musikk-cd fra SonyMusic kun kan spilles på en cd-spiller fra Sony eller en DVD kun kan spilles på en bestemt dvd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en mail til Canal Digital og spurt om jeg kan benytte programkortet på den Force-tuneren jeg allerede har liggende. Denne er jeg meget godt fornøyd med (i likhet med min Force 1155 i stua) og vil helst kunne benytte denne. Får avvente svar fra CD...

Jeg lurer forøvrig hva Forbrukerombudet synes om denne prakisen med "parring" av kort og tuner. Det neste blir vel at mottakeren også parres til en bestemt tv. Kanskje vi i framtiden vil ha en situasjon hvor en musikk-cd fra SonyMusic kun kan spilles på en cd-spiller fra Sony eller en DVD kun kan spilles på en bestemt dvd-spiller.
    Joda, så lenge den ligger på kundebildet ditt kan de bare linke over pakkene dine.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste blir vel at mottakeren også parres til en bestemt tv.
    HDCP kopibeskyttelsen på HDMI fungerer nesten på samme måte som "pairingen". En TV som ikke støtter HDCP over HDMI(eller DVI) vil ikke fungere med f.eks. en BlueRay spiller. Utstyrsprodusenter (av TV'er osv.) kan svartelistes av filmselskapene dersom de ikke overholder HDCP kravene.

På samme måte vil en gammel satellittmottager heller ikke kunne fungere med en evt. full "pairing". HDCP gir heller ingen kopibeskyttelse uten "pairing" men det er en annen sak.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi i framtiden vil ha en situasjon hvor en musikk-cd fra SonyMusic kun kan spilles på en cd-spiller fra Sony eller en DVD kun kan spilles på en bestemt dvd-spiller.
    Vi var jo veldig nære. Heldigvis tok industrien til fornuft og fjernet all form for DRM-teknologi fra CD'ene. Årsaken var jo at vi kunder ble rasende, fordi det hindret oss i å kopiere til eget bruk, det forhindret ikke piratkopiering og fordi de ikke lot seg spille av i alle mulige spillere. Det var rett og slett dårlig business. La oss håpe på at CD og Viasat etterhvert kommer til samme konklusjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Vi var jo veldig nære. Heldigvis tok industrien til fornuft og fjernet all form for DRM-teknologi fra CD'ene. Årsaken var jo at vi kunder ble rasende, fordi det hindret oss i å kopiere til eget bruk, det forhindret ikke piratkopiering og fordi de ikke lot seg spille av i alle mulige spillere. Det var rett og slett dårlig business. La oss håpe på at CD og Viasat etterhvert kommer til samme konklusjon.

Jo'a, men her er det to ting å tenke på: De kravene som blir fremlagt dem av signaldistributørene og at dette er en gullkilde for dem å leve på de kravene som blir satt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •