Norske/nordiske gratiskanaler på hytta?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Norske/nordiske gratiskanaler på hytta?

Hei!

Til høsten slukker det analoge TV-nettet på hytta. Vi ligger trygt plassert i en av Riks-TVs hvite felter, det eneste alternativet er derfor parabol. Er helt grønn på det, håper derfor at noen gi oss litt tips om hvilket utstyr vi trenger (har ikke noe fra før).

Vi ønsker først og fremst mottak av norske/nordiske gratiskanaler (NRK1, NRK2 ...), men med muligjhet for senere oppgradering, også til HD. Gratiskanalene ikke først og fremst på grunn av prisen, men ønsker ikke at "Der ingen trudde at nokon skulle bu" skal bli utkonkurrert av "Ungkaren USA" på hytta også ... (tror ikke kona er inne på dette forumet ...).

Med tanke på HD-sendinger samt at vi har CD kabel-TV hjemme vil kanskje en CD-basert løsning være det beste. CD har en satelitt-løsning for de som ikke får inn Riks-TV, denne ville egentlig vært ideell for oss, men er begrenset til faste bolig-adresser og ikke hytter. Noen som vet om denne også kan skaffes (om nødv. til en høyere pris) til hytter?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mio
    Hei!

Til høsten slukker det analoge TV-nettet på hytta. Vi ligger trygt plassert i en av Riks-TVs hvite felter, det eneste alternativet er derfor parabol. Er helt grønn på det, håper derfor at noen gi oss litt tips om hvilket utstyr vi trenger (har ikke noe fra før).

Vi ønsker først og fremst mottak av norske/nordiske gratiskanaler (NRK1, NRK2 ...), men med muligjhet for senere oppgradering, også til HD. Gratiskanalene ikke først og fremst på grunn av prisen, men ønsker ikke at "Der ingen trudde at nokon skulle bu" skal bli utkonkurrert av "Ungkaren USA" på hytta også ... (tror ikke kona er inne på dette forumet ...).

Med tanke på HD-sendinger samt at vi har CD kabel-TV hjemme vil kanskje en CD-basert løsning være det beste. CD har en satelitt-løsning for de som ikke får inn Riks-TV, denne ville egentlig vært ideell for oss, men er begrenset til faste bolig-adresser og ikke hytter. Noen som vet om denne også kan skaffes (om nødv. til en høyere pris) til hytter?
    Kjøp deg en parabol og en tuner for CD, gjerne brukt på finn.no og bruk kabeltvkortet ditt. Jeg gjør det på camping vognen og har gjort det i 3 år. Fungerer meget bra får inn alle de samme kanalene som hjemme og så koster det ikke noe ekstra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Kjøp deg en parabol og en tuner for CD, gjerne brukt på finn.no og bruk kabeltvkortet ditt.
    Vet ikke om resten av familien jubler om jeg skal ta en jobbehelg alene på hytta og stikker av med kabel-tv kortet ..... Får jeg inn gratiskanalene (inkl. NRK, NRK2) om jeg bruker CD tuneren uten kort?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om resten av familien jubler om jeg skal ta en jobbehelg alene på hytta og stikker av med kabel-tv kortet ..... Får jeg inn gratiskanalene (inkl. NRK, NRK2) om jeg bruker CD tuneren uten kort?

Nei..Du må abbonere på den minste pakken.koster nesten ikke no.
    Da har du nrk tv2 tv norge muligens 1 til husker ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få Nrk kanalene for en tusenlapp(engangssum)

Bestill NRK-pakken 990 kr - Canal Digital NO

Det å bruke kabeltvkortet tror jeg bare fungerer på eldre kort da de har begynt å pare kortene med dekoder.Det fungerte hos meg før men da jeg flyttet og fikk ny dekoder virket det ikke lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lommerusk
    Du kan få Nrk kanalene for en tusenlapp(engangssum)

Bestill NRK-pakken 990 kr - Canal Digital NO

Det å bruke kabeltvkortet tror jeg bare fungerer på eldre kort da de har begynt å pare kortene med dekoder.Det fungerte hos meg før men da jeg flyttet og fikk ny dekoder virket det ikke lengre.
    Det står at det kun kan knyttes opp imot fast bostedsadresse, ikke hytte eller lignende.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n-t
    Det står at det kun kan knyttes opp imot fast bostedsadresse, ikke hytte eller lignende.

FEIL det går meget godt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n-t
    Ja så ikke det

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lommerusk
    Ja så ikke det

Bare ringe anal + og spør etter tvilling kort.No problemo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    FEIL det går meget godt
    Denne NRK-pakken ville vært mitt førstevalg også, men trodde ikke den var aktuelle for hytte. Det ser også ut som om man skal gjøre en sjekk av bostedsadresse.

Hvordan kan du si at "det går meget godt", Beemer? Har du en "workaround" tar jeg gjerne den!

Mio

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne NRK-pakken ville vært mitt førstevalg også, men trodde ikke den var aktuelle for hytte. Det ser også ut som om man skal gjøre en sjekk av bostedsadresse.

Hvordan kan du si at "det går meget godt", Beemer? Har du en "workaround" tar jeg gjerne den!

Mio
    Det er forskjell på tvillingkort og NRK kort. NRK kort er tilgjengelig dersom det er dokumentert at det ikke er dekning fra bakkenettet på sin faste adresse. Det samme tilbyr Viasat. Det blir satt opp egne sendere for de husstandene som ikke har dekning fra hverken satellitt eller bakkenett. Dette er en ordning NRK har fått i stand som gjør at NRK har 100% dekning i Norge.
    Fra CD's web:
    "Det finnes områder i Norge hvor digitalt bakkenett (RiksTV) ikke har dekning. Dersom du bor i et slikt område, har vi et eget paraboltilbud til deg. Tilbudet gjelder for fast bostedsadresse og gjelder ikke hytter, fritidshus, campingvogn eller liknende. Bor du derimot i dekningsområdet til bakkenettet, gjelder Canal Digital sine ordinære produkter og priser."

Tvillingkort er egentlig multiroom abbonement der må det betales for abbonementet (til redusert pris).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mio

Som skrevet tidligere TEGN ET tvilling abbo.
    Ingen ting er gratis i dag.
    Derfor 0 problem.
    Har man ikke råd til billigste tvilling abbo.Så får man høre på radio.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor 0 problem.
    "Gratis" er egentlig ikke poenget. Det som er poenget er at vi ønsker NRK-kanalene, eller iallfall NRK1, som vi har i dag fra det analoge bakkenettet, ikke noe mer. Ut i fra svarene her ser det ikke ut som om vi kan få det uten å ta med (og betale for) en bunke kommersielle kanaler (ex. TV3, TV Norge etc)., noe vi IKKE ønsker (argumentet at det er bare å la være å se på dem kjøper jeg ikke, det funker ikke helt i praksis ..).

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor 0 problem.
    For å få et tvillingabonnement må man vel ha satellittabonnement fra før, noe trådstarter vel ikke har?
    Dessuten:
    Er godt mulig at du synes det er greit å gi bort penger til CD/Telenor for ingenting. Selv synes jeg ikke det, på tross av at jeg har mer enn nok av dem.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    For å få et tvillingabonnement må man vel ha satellittabonnement fra før, noe trådstarter vel ikke har?
    Dessuten:
    Er godt mulig at du synes det er greit å gi bort penger til CD/Telenor for ingenting. Selv synes jeg ikke det, på tross av at jeg har mer enn nok av dem.
    Liker eller ikke å kaste bort penger.Men det finnes ikke annet valg i dagens situasjon.
    Kan ikke abbonere kun på nrk du får automatisk med andre kanaler på den minste pakken.
    Selv om riks tv lovet i følge konsesjon at man kunne abbonere på enkelt kanaler.Noe de ikke fulgte opp.
    Poletikerne logrer med halen og vil tillate dette.Selv om det er brudd på konsesjonen

Slik jeg tolker teksten er dette et helt klart brudd på konsesjonsplikten, sier professor i signalbehandling ved Universitetet i Oslo, Torleiv Maseng.

I konsesjonen til RiksTV står det:
    "NTV plikter å gi forbrukerne tilbud om å abonnere på enkeltkanaler".

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker eller ikke å kaste bort penger.Men det finnes ikke annet valg i dagens situasjon.
    Kan ikke abbonere kun på nrk du får automatisk med andre kanaler på den minste pakken.
    Selv om riks tv lovet i følge konsesjon at man kunne abbonere på enkelt kanaler.Noe de ikke fulgte opp.
    Poletikerne logrer med halen og vil tillate dette.Selv om det er brudd på konsesjonen

Slik jeg tolker teksten er dette et helt klart brudd på konsesjonsplikten, sier professor i signalbehandling ved Universitetet i Oslo, Torleiv Maseng.

I konsesjonen til RiksTV står det:
    "NTV plikter å gi forbrukerne tilbud om å abonnere på enkeltkanaler".
    Dette stemmer ikke. Med en RiksTV dekoder (til ca. 699kr.) så kan du se NRK UTEN abbonement. Det er IKKE nødvendig å abbonere på andre kanaler.

Om du vil så kan du gå med gratis kort for enkeltkanalene RiksTV tilbyr (dvs. TV2 og lokaltv ).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Dette stemmer ikke. Med en RiksTV dekoder (til ca. 699kr.) så kan du se NRK UTEN abbonement. Det er IKKE nødvendig å abbonere på andre kanaler.

Om du vil så kan du gå med gratis kort for enkeltkanalene RiksTV tilbyr (dvs. TV2 og lokaltv ).
    Javel posetivt det da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •