Pace DS250NV, Viasat og EPG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Pace DS250NV, Viasat og EPG

Hei!

Jeg er nybegynner med parabol og tv-tunere. Har kun brukt vanlig antenne fram til nå (som legges ned 9. juni i Agder).

Fikk en "gratis"-pakke fra Viasat som inneholdt Pace DS250NV - mottakeren (alias Strong SRT6752/Samsung DSB-B560N). Fungerte greit, men jeg fikk ikke EPGen til å virke. Jeg synes det er en viktig funksjon, så jeg balet med det en stund før jeg ga opp.

Ringte Viasat. Fikk beskjed om å oppdatere firmwaren. Virket fortsatt ikke. Prøvde å oppdatere firmwaren på nytt, men ingen lykke denne gangen heller. Prøvde hele kvelden å få kontakt med kundeservice, men uten hell. Ringte kundeservice på nytt neste dag. Ny mann: "Å nei, EPG virker ikke på disse boksene lenger. Funskjonen er fjernet for å gi bedre bilde på NRK".

Er jo litt irritert over at jeg ikke fikk vite dette når jeg inngikk avtalen. Litt rart egentlig. Skulle tro Viasat skuffer ut disse boksene i hopetall, og ingen av disse kundene får EPG.

Vel vel, nok klaging. Det jeg håper på er tips om hvordan jeg da skaffer meg oversikt over programmene. Finnes det f.eks. websider e.l. som viser Viasats EPG?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg ikke skjønner. Hvordan kan Viasat tjene båndbredde (for å bedre bildet for bl.a. NRK) ved å disable EPG på denne boksen? EPG sendes jo på Sirius 4 (4.8E) - 11862.00 V - Txp: B8 - Beam: BSS Nordic i flg. KingofSat uansett. Kan det være denne boksen har en egen EPG-løsning som krever disse data sendt over en spesiell kanal, som bare disse boksene lytter på?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EPG sendes også ut på NRK frekvens

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker? Jeg finner under NRK-frekvensen XSI_Data, CORE SI og NRK Ekstra som datakanaler under Sirius 4 (4.8E) - 12015.00 V - Txp: B16 - Beam: BSS Nordic (se KingofSat). Kanskje en av disse tre inneholder EPG?

Uansett, selv om spec'en sier boksen støtter EPG, virker det hverken på NRK-frekvensen eller den nevnte ovenfor. Ser enkelte websider sier boksen støtter Viasat-EPG. Kanskje dette er en sær løsning som nå er fjernet (ref. svar ovenfor jeg fikk fra kundeservice)?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt mer om DVB og EPG på nettet.

Ut fra Wikipedialinkene over, forstår jeg det slik at det finnes to måter å formidle EPG på:

EPGdata kan legges inn i kanalen på samme måte som video, lyd, tekstTV o.s.v.. Jeg gjetter på at det er slik "nå og neste"-EPG distribueres. Denne fungerer jo greit for meg på mange kanaler. Jeg går ut fra at det er denne typen EPG Kewell79 nevner ovenfor for NRK's del.

Full EPG regner jeg med sendes over egen kanal (frekvens o.s.v. nevnt ovenfor). Det er vel denne som gir program for flere dager og aktiveres med EPG-knappen på fjernkontrollen.

I flg. Viasat er sistnevnte fjernet på min mottaker. Om dette er korrekt, må det bety at min boks ikke forstår standard full EPG, og må mates spesielt gjennom egen Pace-kanal. Forestiller meg at kanalene under "Sirius 4 (4.8E) - 11996.00 H - Txp: B15 - Beam: BSS Nordic" (se KingofSat) brukes til noe slikt.

Stoler ikke helt på Viasat, siden jeg har fått motstridende opplysninger (se over). Det kan vel også bety at det er noe galt med boksen? Noen som kan si noe om dette?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pace TDS 460NV pvr som jeg hadde en del problemer med i begynnelsen. Bl.a når jeg gikk inn på info på enkelte kanaler mistet jeg teksten på National Geografic og Viasat Nature, History osv. Etter mange telefoner og mye frem og tilbake hos Viasat fikk jeg ny tuner. Samme suppa igjen. Helt til det kom en ny firmware oppgradering. Siden da har tuneren funket noenlunne greit. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-) På tide å ringe kundeservice hos Viasat igjen skjønner jeg. Problemet er bare at jeg aldri kommer gjennom :-( Jeg kommer tilbake med info når jeg en eller annen gang har fått fatt i dem.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info. Jeg har samme boks og EPG har sluttet og virke hos meg også. Den virket helt fint tidligere. Hvordan oppdaterer jeg firmware på boksen?

Vidar

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Bare til info. Jeg har samme boks og EPG har sluttet og virke hos meg også. Den virket helt fint tidligere. Hvordan oppdaterer jeg firmware på boksen?

Vidar
    Det varierer jo litt fra boks til boks. Det beste er nok å ringe Viasat(?)kundeservice og få rett fremgangsmåte til akkurat din boks.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Ta ut kontakten!
    - Sett den inn og vent til alle lampene lyser!
    - Trykk i rask rekkefølge (ikke samtidig) på <standby>, <pil opp>, <pil ned>, <standby>!

Alle lampene vil nå tenne på nytt og forbli lysende 10-20 minutter. Ett statusbilde vises på TVen med framgangsindikator. Husker ikke helt om bildet kun var synlig via VHF-modulatoren. Jeg måtte i alle fall stille TVen inn manuelt for å se statusbildet. Er egentlig ikke noe problem, for lampene vil være god nok indikator. De slukker når firmwaren er ferdig lagret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Takk for svar :-) På tide å ringe kundeservice hos Viasat igjen skjønner jeg. Problemet er bare at jeg aldri kommer gjennom :-( Jeg kommer tilbake med info når jeg en eller annen gang har fått fatt i dem.
    Fikk nå omsider kontakt med Viasat kundeservice. Førstemann ut sa: "Joda, den boksen SKAL ha EPG som fungerer". Jippi :-D , tenkte jeg! "Det har nettopp kommet ny firmware. Last ned, så fungerer det nok!" Så jeg gjorde. Nei fortsatt ingen EPG. Ny telefon: "Hmmm ..., det var rart". Andremann sa han ville sjekke dette på laben: "Nei, dette virker ikke hos oss heller. EPG er fjernet for å gi bedre bilde på TV3. Dette har jeg fra teknikkerne. Det er mange som har klaget. Jeg synes også dette er dumt." :cry: , tenkte jeg.

Da får vi bare konkludere med at slik er det, slik blir det.

Prøvde å få en teknisk forklaring, men kundeservice kjente ikke til slikt. Førstemann rådet meg til å stille inn tuneren på TV3 (der EPG-kanalen lå før). Virker ikke som de selv har fått med seg at EPG-data er flyttet til samme kanal som bl.a. FEM. Dessuten er det ingen av dem som har hørt om egen kanal for EPG. "Finnes ikke slike kanaler!".

Da kan ikke jeg skjønne annet enn at denne boksen har hatt proprietær EPG, sendt gjennom en særskilt kanal bare for denne boksen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •