Alternativ til Canal Digital HD-PVR for Parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ til Canal Digital HD-PVR for Parabol

Jeg har i dag en HD-PVR fra CD til min parabol. Jeg synes at den egentlig er helt OK, men det er noen mangler/irritasjonsmomenter ved den som har fått meg til å vurdere å skifte den ut.
    Jeg er klar over at det er "ørten" tråder om dette emnet her inne på AVforum, men jeg har ikke klart å finne noen tråd som tar opp mitt problem.
    Jeg har også en MacBook (midlertidig løsning frem til Mac Minien kommer i hus) med Plex software. Plex Media Center for OS X.

Hovedproblemet mitt med CD sin tuner er at det tilsynelatende ikke er mulig å hente ut opptakene for å lagre dem på en ekstern disk uten å måtte bruke loddebolt... Det er ikke aktuelt for meg.

I tillegg bråker den som en støvsuger.

Den løsningen jeg har lyst på er rett og slett en dekoder som har minimum de samme spesifikasjonene som CD sin HDPVR (særlig viktig med 2 tunere slik at man kan se live tv på en kanal samtidig som man tar opp fra en annen). Den må også være mer støysvak. I tillegg må det være mulig å hente ut opptakene til en ekstern disk. Gjerne ved at den kan kobles til Mac, slik at jeg kan få tilgang til opptakene uten å måtte flytte på ledninger.

For å si det veldig enkelt; hadde jeg fått tilgang til harddisken på den dekoderen jeg allerede har, samt at den hadde bråkt litt mindre, ville jeg vært fornøyd. Men det ser ut til å være vrient. Derfor har jeg begynt å se meg om etter alternative dekodere.

Jeg har sett en del på Elgato EyeTV 310, Dreambox av ymse varianter, og AB IPbox. Men det finnes jo så utrolig mange varianter av disse...

EyeTV 310 ser ut til å være den løsningen som ligger nærmest opp til det jeg vil ha, men i andre tråder her på forumet virker det som at det er en del problemer med å få den til å virke med HD-sendinger fra CD. Dessuten så ser det ikke ut til at den har 2 tunere.
    Dreambox er jo en gammel slager til dette bruket. Men kan en DB linkes opp mot en Mac? DB finnes jo også i ørten ulike varianter. Hvilken variant passer til mitt behov?
    Hva med AB IPBox 9000HD med 2 DVB-S2 tunere? Den ser også ut til at kan gjøre det aller meste jeg vil. Men er det noen som har noen erfaringer med den?

Det optimale ville være en tuner som legger opptakene direkte til en ekstern disk, som jeg også har tilgang til med min Mac, slik at jeg kan bruke Plex til å se på opptakene. Men det er ikke noe must...

Om noen her inne har hatt samme problem/ønsker som meg er jeg veldig takknemlig for tips og råd :-D

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje burde du se på Vantage HD 8000. Har 2 tunere, og opptak kan legges på USB disk.
    Eventuelle problemer med å hente ut opptak er ikke teknisk (loddebolt hjelper ikke), det er policy. Og det ser ut som CD vil stramme til og muligens sperre for alle slike muligheter i fremtiden.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finn noe med _minimum_ de samme spesifikasjonene som CD sin HD-PVR burde ikke by på noe problem akkurat... De fleste alternativene du har nevnt er gode. Har selv kjørt Elgato EyeTV med CD KabelTV, men ble ikke helt fornøyd. Mangler EPG for mange norske kanaler, og h264-ytelsen var ikke mye å skryte av sist jeg prøvde. Men det er mulig de nye mini'ene er bedre på det området. Ellers er EyeTV ganske "slick", og det skal også være mulig å få til støtte for flere tunere, selv om det vel ikke er helt offisielt støttet. Men jeg ville heller vurdert å installere bootcamp og kjøre windows med MediaPortal og/eller XBMC.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få adgang til signal/opptak med alternativt utstyr blir stadig vanskeligere. Frykten for piratkopiering gjør at alt skal være kryptert hele tiden, med mindre signalbehandlingen foregår i en forseglet boks. HD signaler med full kvalitet skal så bare leveres til tv/monitor med HDCP.

Når CD innfører parring av kort/mottaker senere i år vil ikke 3-parts mottakere lenger kunne brukes for HD (kanskje ikke SD heller). Det har vært noe snakk om at det skal komme en CAM som skal velsignes av CD, men da blir det nok en CAM med CI+ grensesnitt. Foreløpig er det få, om noen, mottakere som støtter dette. Fleksibel maskinvare som DM o.l. vil trolig aldri kunne få CI+ sertifisering.

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EPG på mac er ikke noe problem. Du kan bruke XMLtv og importere data automatisk med 7 dagers EPG.

Har en DVB-s tuner som fungerer med mac til salgs: http://avforum.no/avtorget/showprodu...=47659&cat=500

Den ser ut som en liten Mini. Ellers har bl.a. Terratec en ekstern USB CI. Eller du har mulighet for å kjøre software cam, hvor da kortet sitter i en mottager ett-eller-annet sted i verden (også kalt Card Sharing). Brukte den løsningen selv med en dreambox i en etasje og iMac med dette TV-kortet i den andre.

Om du går for en løsning med Plex, og i tillegg velger en løsning med ekstern tuner, er en Harmony en smart investering. Harmony har full støtte under Plex, og takler vel samtlige sat mottagere.

Flere har paring av kort og lesere, men de fleste har vel fått med seg at det ikke er noe "problem". Uansett vil en godkjent CAM fungere med kortet. Spørs når vi ser dette; Har vært snakk om dette i noen år nå, men enda har ingenting skjedd.

Windows og/eller Linux på en Mac er idioti. Komprimerings-systemet til Apple er h264, og de nye Mini maskinene har Nvidia kort med hardware encoder. 1080p på min 2Ghz under Plex er helt problem fritt, og på et annet forum nevnte at CPU bruken ved avspilling av 1080p lå på 35% på sin nye 2Ghz macbook. Den nye Quick Time som kommer med Snow Leopard ser også lovende ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Flere har paring av kort og lesere, men de fleste har vel fått med seg at det ikke er noe "problem". Uansett vil en godkjent CAM fungere med kortet. Spørs når vi ser dette; Har vært snakk om dette i noen år nå, men enda har ingenting skjedd.
    Foreløpig har det vært tomme trusler, men at CD har annonsert innføringen offentlig tyder på at det vil endres i løpet av året. Viasat har tatt i bruk pairing på hd-kanalene allerede. I sin annonsering spesifiserer ikke CD om også SD-kanaler blir berørt, men man kan håpe de gjør som viasat som i det minste lar kunder med 3-parts mottakere beholde SD-kanalene. Ingen pairing-CAM er godkjent enda, og ifølge en bekjent som jobber som tekniker hos CD er det lite trolig at dette vil skje før CI+ kommer for fullt. Da vil det kanskje bli mulig med lukkede HTPC-løsninger under Windows og OSX, men open-source løsninger blir utestengt. Etter det jeg vet har ingen enda klart å simulere conax pairing eller å knekke CI+ krypteringen som er de alternativene man har til å få adgang til signalet i et slikt system.

Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Windows og/eller Linux på en Mac er idioti. Komprimerings-systemet til Apple er h264, og de nye Mini maskinene har Nvidia kort med hardware encoder. 1080p på min 2Ghz under Plex er helt problem fritt, og på et annet forum nevnte at CPU bruken ved avspilling av 1080p lå på 35% på sin nye 2Ghz macbook. Den nye Quick Time som kommer med Snow Leopard ser også lovende ut....
    Meg bekjent tilbyr ikke Nvidia HW-encoder på sine kort. Deres HW-decoder derimot fungerer utmerket. Uten å si noe om hva som er best/anbefales kan også nevnes at om video-chipen støtter VDPAU fungerer det også utmerket under linux. CPU-last ved avspilling av 1080i fra HD-mottaker er kun 2-3% med en 1GHz Atom CPU. En soft-CAM som er aktiv ved opptak eller live-TV belaster CPUen langt mer enn avspillingen gjennom VDPAU. Skal man først fikle med Linux er det bedre å skille opptak/lagring i en boks som stues bort (kjeller/loft) og bruke en taus, kompakt atom/nvidia boks som front-end.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    men man kan håpe de gjør som viasat som i det minste lar kunder med 3-parts mottakere beholde SD-kanalene.
    Det er sannsynligvis en liten misforståelse av virkeligheten dersom du mener Viasat bevist støtter 3 parts mottagere :wink: .

Noen har nok "cracket" NDS light software pairingen som benyttes for å beskytte Viasats SD kanaler. Hadde alle Viasats SD mottagere også støttet hardware pairing så hadde neppe 3 parts bokser fungert lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er sannsynligvis en liten misforståelse av virkeligheten dersom du mener Viasat bevist støtter 3 parts mottagere :wink: .
    Jeg har (mis)forstått det slik at man antok pairing ville skape for mye problemer for folk med gammelt utstyr, mens HD jo krever nye mottakere. Selv har jeg ikke testet Viasat så jeg vet ikke eksakt hvilke krypto-mekanismer som brukes på de ulike kanalene. Det jeg vet er at folk klarer å motta Viasat's SD-kanaler med softcam så da er det vel slik at open-sasc-ng el.l klarer å simulere NDS-pairingen som brukes på disse kanalene. Det er vel forresten ganske logisk når programvaren greier å håndtere SKY som benytter et liknende NDS system.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har (mis)forstått det slik at man antok pairing ville skape for mye problemer for folk med gammelt utstyr, mens HD jo krever nye mottakere. Selv har jeg ikke testet Viasat så jeg vet ikke eksakt hvilke krypto-mekanismer som brukes på de ulike kanalene. Det jeg vet er at folk klarer å motta Viasat's SD-kanaler med softcam så da er det vel slik at open-sasc-ng el.l klarer å simulere NDS-pairingen som brukes på disse kanalene. Det er vel forresten ganske logisk når programvaren greier å håndtere SKY som benytter et liknende NDS system.
    Viasat oppgraderte kun supporterte&godkjente Viasat-Viaccess baserte mottagere til NDS. Andre fikk eller måtte skaffe seg nye NDS-Viasat godkjente mottagere. Det var ingen støtte for 3 parts mottagere.

Den antagelig årsaken til at såkalte softcam's fungerer er at de mest sannsynlig inneholder en liten "piratsoftware" snutt som knekker NDS pairing krypteringen. Det er antagelig rimelig enkelt for de rette personene å hacke software baserte pairingkryptering. Det er vel egentlig bare å disassemble softwaren. Softwaren ble også sendt over satellitt så hvem som helst kunne få tak i den. Noe av hensikten med pairingen er å hindre kort deling over internet så jeg tviler veldig sterkt på at det er Viasat eller NDS som skulle stå bak slike uautoriserte softcams Spørsmålet er vel heller når NDS evt. tetter eller om de kan tette hullet i software paringen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig bare å disassemble softwaren. Softwaren ble også sendt over satellitt så hvem som helst kunne få tak i den.
    Det hjelper ikke så mye. Man må uansett få tilgang til de unike nøklene fra en godkjent boks. De er av naturlige grunner ikke del av en kringkastet programvareoppdatering. Noen bokser gjør det enkelt å lese av slikt, andre krever at man tar ut og leser av innholdet i ROM-kretser.

Noe av hensikten med pairingen er å hindre kort deling over internet så jeg tviler veldig sterkt på at det er Viasat eller NDS som skulle stå bak slike uautoriserte softcams
    Hvem har påstått det?

Spørsmålet er vel heller når NDS evt. tetter eller om de kan tette hullet i software paringen...
    De vil vel tette igjen så godt det lar seg gjøre uten å tvinge nye bokser på alle kundene (kostnadsspørsmål). Problemet alle sliter med i denne sammenhengen er at prinsippet med distribusjon av krypterte data til mange mottakere (broadcast) vanskelig kan gjøres helt vanntett. De fleste slike mekanismer blir cracket før eller siden.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke så mye. Man må uansett få tilgang til de unike nøklene fra en godkjent boks. De er av naturlige grunner ikke del av en kringkastet programvareoppdatering. Noen bokser gjør det enkelt å lese av slikt, andre krever at man tar ut og leser av innholdet i ROM-kretser.
    Viasat softwareoppgraderte mange bokser over luft til NDS. Dette er bokser som ikke kan ha hatt nøkler osv. i software/hardware fra før. Det er sikkert ikke helt ideelt sett med Viasat&NDS sine øyne men billigere enn å bytte ut samtlige mottagere.

De vil vel tette igjen så godt det lar seg gjøre uten å tvinge nye bokser på alle kundene (kostnadsspørsmål). Problemet alle sliter med i denne sammenhengen er at prinsippet med distribusjon av krypterte data til mange mottakere (broadcast) vanskelig kan gjøres helt vanntett. De fleste slike mekanismer blir cracket før eller siden.
    Det er jeg helt enig i. Det var heller ikke meningen å påstå at Viasat/NDS står bak softcams men mitt poeng er bare at Visasat/NDS nok helst hadde sett at slike softcams ikke fungerte .

Denne setningen kan derfor muligens gi litt feil bilde av situasjonen:
    "men man kan håpe de gjør som viasat som i det minste lar kunder med 3-parts mottakere beholde SD-kanalene."

Ikke så nøye egentlig da :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er helt på bærtur men...

Er det ikke bare å fjerne HDCP "problemet" i en konverteringsboks og sende signalene til et Video/TV kort?

L.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Mulig jeg er helt på bærtur men...

Er det ikke bare å fjerne HDCP "problemet" i en konverteringsboks og sende signalene til et Video/TV kort?

L.
    Konverteringsbokser finnes. Problemet er at du enten trenger veldig stor lagringsplass eller veldig kraftig PC.

Det er sent på kvelden, nei unnskyld tidlig på dagen, men jeg tror du trenger ca. 50 MB/s for å lagre dette ukomprimert.

3 GB/minutt
    180 GB/time
    OSV.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Konverteringsbokser finnes. Problemet er at du enten trenger veldig stor lagringsplass eller veldig kraftig PC.

Det er sent på kvelden, nei unnskyld tidlig på dagen, men jeg tror du trenger ca. 50 MB/s for å lagre dette ukomprimert.

3 GB/minutt
    180 GB/time
    OSV.
    Jeg ser poenget men har ikke dette noe med videokortet å gjøre? En del kort er vel i stand til å lagre en stream i predefinert codec?

L.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Jeg ser poenget men har ikke dette noe med videokortet å gjøre? En del kort er vel i stand til å lagre en stream i predefinert codec?

L.
    Utvalget av HDMI capture-cards er enda noe begrenset. Men man har da f.eks Hauppauge's HDPVR som er i stand til å levere inntil 1080p kodet i H.264/AC3 over USB i flere alternative bitrater opp til 15-Mbit.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canal Digital HD PVR opptak mac

Hei

Har selv Canal Digital HD PVR og lurer på hvordan jeg kan få best mulig opptak på en mac. Harddisken på PVR-boksen fylles jo som kjent opp ganske fort. Har en DVD-recorder som nå tar opp via scart og er ikke fornøyd med kvaliteten på opptaket. Kikket på Hauppauge HD PVR, men kan ikke se at den støtter mac. Virket veldig praktisk at den kan komprimere/konvertere HD opptak så det kan brennes på DVD.

Har en hvit macbook (2007) i huset og kjøper en ny macbook pro så snart de nye modellene kommer. Hadde vært kult å kunne ta opp både HD og SD video på macen. Det er kanskje lettere å ta opp komponent signal enn hdmi pga HDCP eller?

Er jo digital/optisk lyd ut på HD PVRen. Er det mulig å ta opp digital lyd og kanskje til og med surround av noe slag?

Har også en gammel CD dekoder (ikke HD) i 2. etg. kanskje denne kan brukes med eyeTV eller noe som en nødløsning.

edit: ser jeg har postet spørsmål om CD cabel i en tråd om parabol. Men problemstillingen er kanskje den samme enten man er på cabel eller parabol.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •