Streame dreambox utenfor lokalt nettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Streame dreambox utenfor lokalt nettverk

Jeg skal flytte til anti-parabolland (borettslag) og må derfor kvitte meg med min elskede dreambox.. Eller må jeg det..?
    Har nemlig muligheten til å sette den hos en kompis som har 10/10 linje. Dermed skal det være STORE muligheter for å streame et absolutt godkjent bilde over internet.

Spm blir da HVORDAN man gjør dette..? Noen som vet..? Noen som har prøvd..? Noen som har fått det til..?

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre akkurat som du streamer på det lokale nettverket, men må da forwarde de rette porter i routeren til Dreamboxen.

10/10 skal holde rent teoretisk hvis du får full hastighet hele veien, men det er nok noen flaskehalser på veien som vil gjøre at dette hakker litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Du kan gjøre akkurat som du streamer på det lokale nettverket, men må da forwarde de rette porter i routeren til Dreamboxen.

10/10 skal holde rent teoretisk hvis du får full hastighet hele veien, men det er nok noen flaskehalser på veien som vil gjøre at dette hakker litt.
    hmmm.. så det er ikke "værre" altså..? Jeg trodde det ville by på større problemer mtp at dreambox`n vil ligge innenfor et lokalt nettverk med mange forskjellige iper (pc, annen dreambox, samt min dreambox)

Ip`n jeg trenger blir jo til routeren til min kompis..? Men hvordan kan jeg da finne MIN dreambox der inne, og ikke den andre f.eks..? Er det porter som styrer dette, og ikke ip? (de to dreamboxene vil jo ha forskjellig ip i hans nettverk)

Jeg forklarer meg kanskje som en DASS (hehe) her, men mtp ditt passende nick (STREAM faktisk hehe) så skjønner du sikkert hva jeg mener (det gjør sikkert andre også som vil bidra her)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av panzer81
    Jeg skal flytte til anti-parabolland (borettslag) og må derfor kvitte meg med min elskede dreambox.. Eller må jeg det..?
    Har nemlig muligheten til å sette den hos en kompis som har 10/10 linje. Dermed skal det være STORE muligheter for å streame et absolutt godkjent bilde over internet.

Spm blir da HVORDAN man gjør dette..? Noen som vet..? Noen som har prøvd..? Noen som har fått det til..?

Takker for alle svar!
    10/10 holder neppe.... Disse internet forbindelsene er som regel overbooket ganske kraftig så du vil ikke få kontinuerlig 10/10 gjennom nettet. Det avhenger av hvor mye data andre som deler på samme kapasitet benytter. Du har sikkert 10/10 til sentralen men det er fra sentralen og videre i nettet det som regel er ganske kraftig overbooking. Overbooking er basert på at det statistisk sett er skjelden alle laster ned mye data samtidig. Internet er nok ikke designet for at alle skal laste ned store datamengder kontinuerlig og samtidig.

Har du og kameraten din samme ISP og bor veldig nær hver andre så er det kanskje mindre (eller ingen) overbooking mellom dere.

Et annet problem du kan få er utfall dersom kameraten din belaster linja mye med egen ned/opplasting. Dessuten så vil surfing hos kameraten din antagelig gå ganske treigt hvis du laster ned 10Mbps over hans linje...

Det er spesielt TV2 og NRK som kan ligge i nærheten av 10Mbit. HD kanaler ligger mye høyere (opp til 20Mbit).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    10/10 holder neppe.... Disse internet forbindelsene er som regel overbooket ganske kraftig så du vil ikke få kontinuerlig 10/10 gjennom nettet. Det avhenger av hvor mye data andre som deler på samme kapasitet benytter. Du har sikkert 10/10 til sentralen men det er fra sentralen og videre i nettet det som regel er ganske kraftig overbooking. Overbooking er basert på at det statistisk sett er skjelden alle laster ned mye data samtidig. Internet er nok ikke designet for at alle skal laste ned store datamengder kontinuerlig og samtidig.

Har du og kameraten din samme ISP og bor veldig nær hver andre så er det kanskje mindre (eller ingen) overbooking mellom dere.

Et annet problem du kan få er utfall dersom kameraten din belaster linja mye med egen ned/opplasting. Dessuten så vil surfing hos kameraten din antagelig gå ganske treigt hvis du laster ned 10Mbps over hans linje...

Det er spesielt TV2 og NRK som kan ligge i nærheten av 10Mbit. HD kanaler ligger mye høyere (opp til 20Mbit).

hmmm.. nedslående nyheter. Vi har ikke samme ISP, og vi vil også bo 20mil unna hverandre.

Jeg mener dog å ha lest at du kan bestemme kvaliteten på bildet som streames med div software som er utviklet for dette spesielt til dreambox.

En annen tanke som slår meg er å evt kjøpe en slingbox.. Om denne er kompitabel med dreambox...?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en slingbox. Den fungere meget godt, i tillegg kan du kose deg med godt tv-bilde på mobilen (om du har super 3g).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som VET om Slingbox funker 100% mot Dreambox da...? Og hvilken versjon av slingbox bør jeg evt kjøpe..? Jeg skal utelukkende ha to funksjoner:

1: Se på tv
    2: Skifte kanal

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompis har slingbox mot dreamboks. Dette funker 100 %. Ettersom du bare har en kilde trenger du vel bare en slingbox solo.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Kompis har slingbox mot dreamboks. Dette funker 100 %. Ettersom du bare har en kilde trenger du vel bare en slingbox solo.
    Har jeg forstått dette riktig...?

Jeg setter dreamboxen hos kompisen min, han kobler den opp mot sin parabol. Han kobler slingboxen opp mot dreamboxen (lyd og bilde) for å så koble slingbox videre til router så den er på nett.

Jeg installerer slingbox software på MIN pc, og får dermed kontakt med min dreambox med bilde og lyd..?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Kompisen min har mye glede av dette, han pleier å se tv på mobilen uansett hvor han er. Slingboxen justerer selv bitrate mm ihht overføringshastighet. Resultatet blir meget bra. Dreamboxen styres med en ir sender som er koblet til slingboksen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Kompisen min har mye glede av dette, han pleier å se tv på mobilen uansett hvor han er. Slingboxen justerer selv bitrate mm ihht overføringshastighet. Resultatet blir meget bra. Dreamboxen styres med en ir sender som er koblet til slingboksen.
    Men vær klar over at dersom Slingboxen ikke klarer mer enn 1Mbit/s så vil kvaliteten på sport osv. bli mye dårligere enn det man er vant til dersom man kobler slingboxen til en flat-tv. 1Mbit/s er selv med "state of the art" videokomprimmering ikke noe som kan gi god SD kvalitet på en vanlig flat-tv men det vil være nok for en liten rute på en PC skjerm eller tv på små skjermer (f.eks. mobiltelefon). Tror det finnes en Slingbox Pro som kan sende med opp til 3Mbps men uansett så vil ikke 3Mbps gi like bra som fra satellitten direkte.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slingbox har ingen begrensning oppad til 1 Mbs, hvor i all videste har du det fra? Merk at videostrømmen komprimeres. Slinboxen bruker all den båndbredde du er villig til å gi den, og justerer bildekvaliteten deretter. Ellers finnes jo slingbox pro hd: Gadgetell Review: Slingbox Pro-HD + HDTV Magazine Reviews - Slingbox PRO-HD , denne har flere inn/utganger og kan streame hd-signaler.

Forøvrig lurer jeg på om du Bobben1 faktisk har sett videokvaliteten til slingbox? Det du skriver virker å være basert på antagelser.

Jeg har sett dette i bruk, og videokvaliteten er meget bra. Det er selvfølgelig ikke like bra som om dreamboksen var koblet rett på tv, men bildet er jevnt, flyter bra selv over dårlige forbindelser og er fritt for komprimeringsartifakter. Med en vanlig internettforbindelse kan man fint se dette på en vanlig flatskjerm (32") uten å irritere seg over kvaliteten. Bildet er jo faktisk så bra at denne boksen er blitt en salgsuksess.

Som med alt annet - dette bør prøves selv. Heldigvis har man bytte/returrett her i landet, slik at man se med egne øyne istedet for å måtte stole på hva mer eller mindre kvalifiserte folk mener på et forum

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slingbox har ingen begrensning oppad til 1 Mbs, hvor i all videste har du det fra? Merk at videostrømmen komprimeres. Slinboxen bruker all den båndbredde du er villig til å gi den, og justerer bildekvaliteten deretter. Ellers finnes jo slingbox pro hd: Gadgetell Review: Slingbox Pro-HD + HDTV Magazine Reviews - Slingbox PRO-HD , denne har flere inn/utganger og kan streame hd-signaler.

Forøvrig lurer jeg på om du Bobben1 faktisk har sett videokvaliteten til slingbox? Det du skriver virker å være basert på antagelser.

Jeg har sett dette i bruk, og videokvaliteten er meget bra. Det er selvfølgelig ikke like bra som om dreamboksen var koblet rett på tv, men bildet er jevnt, flyter bra selv over dårlige forbindelser og er fritt for komprimeringsartifakter. Med en vanlig internettforbindelse kan man fint se dette på en vanlig flatskjerm (32") uten å irritere seg over kvaliteten. Bildet er jo faktisk så bra at denne boksen er blitt en salgsuksess.

Som med alt annet - dette bør prøves selv. Heldigvis har man bytte/returrett her i landet, slik at man se med egne øyne istedet for å måtte stole på hva mer eller mindre kvalifiserte folk mener på et forum
    Jeg skreiv "dersom Slingboxen ikke klarer mer enn 1Mbit/s" så kan man ikke forvente samme kvalitet ( ofte vil kodeken redusere skarpheten i stedet for å lage pixelering slik MPEG2 har en tendens til å gjøre). Klarer Slingbox "SD" mye mer enn 1Mbps så er jeg helt enig i at problemet blir mindre.

Det er sannsynligvis en H264 eller Windows media liknende kodek og da er det naturlig at max. bitratene er ca. 5Mbps for SD og ca. 20-25Mbps for HD.

Vet du hvor jeg kan finne Slingbox spec'en som viser max. bitrater og hvilken kodek de benytter ?

Finner veldig lite info i Slingbox tech specs når det gjelder max. bitrater , kodek og flere steder ble det oppgitt max. 1Mbps når jeg googlet tidligere i dag men jeg var som sagt ikke sikker på om dette faktisk var max. bitraten.

Nå fant jeg riktignok info som sier følgende om Pro modellen:
    "Sling Media has cranked the bit rate to 8Mb/sec; up from the Classic model's 2.5Mb/sec". Det høres fremdeles lavt ut men sikkert bra nok for mye. Film,serier osv. er jo ekstremt mye enklere å komprimmere enn en fotballkamp ( som natt og dag egentlig). NRK sender jo opp til 5Mbps SD H.264 i bakkenettet (i følge USB DVB-T grabbing). Da blir tippeligafotballen bra den.

Videokvaliteten vil uansett alltid reduseres når den kodes om på nytt men den kan sikkert bli mer en god nok for mye innhold (og ikke minst for små tv'er,mobiler . Folk finner jo på å se på YouTube også. Det må først og fremst være muligheten for å se TV på mobilen eller laptop når man er ute å reiser som er Slingboxens store fordel.

Jeg skulle gjerne ha hatt en Slingbox selv men da ville jeg heller ikke forvente like bra kvalitet som med HDMI kabelen plugget direkte i TV'n fra satellitt mottageren.

panzer81 har sikkert tilgang til digital kabeltv eller IPTV i borettslaget. Kabeltv abbonement er som regel billigere enn parabol abbonement og gir flere kanaler som f.eks. SVT1,SVT2 osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •