Parabol på hytta - Råde i Østfold

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol på hytta - Råde i Østfold

Hei!
    Fikk anbefalt denne sida av en venn av meg som påsto det fantes svært mange kunnskapsrike mennesker her ...8)

Saken er den at jeg har ei hytte i Østfold. Før kunne jeg ta inn NRK1 og TV2 (pluss TV Norge med snø) fra Vestfold ved hjelp av ei bordantenne.
    Hvis jeg kjøper digital dekoder - vil jeg da få inn flere kanaler med den samme antenna? Eller må jeg ha ny?

Jeg har mest lyst på parabol med gratisprogrammer. Jeg vil gjerne ha tyske, franske og engelske programmer. Har sjekket de forskjellige satellittene, men blir bare forvirra.

Hvor mange satellitter kan jeg ta imot sendinger fra med én parabol - med evt. fire hoder?
    Hvilke norske og svenske stasjoner kan jeg ta inn ved hjelp av parabol - noen i det hele tatt?

Tar parabolen inn norske stasjoner som jeg evt. kan aktivisere med et riks-tv kort i dekoderen, eller trenger jeg egen antenne?

Noen som har noen gode forslag til rimelig utstyr - først og fremst for å få inn gratis satellittkanaler?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan ta inn bakkenettet med bordantenne kommer an på lokale forhold. Må prøves på stedet.

Med parabol må man ha et hode per satellitt. Så det er mulig å se 4 satellitter med en parabol og 4 hoder.

Svenske og norske kanaler er kodet, og du får ikke svensk kort i Norge.

Parabol og Riks-TV er to helt forskjellige ting. Forskjellige leverandører, forskjellige antenner og dekoder.

Gratiskanaler kalles FTA (Free To Air), så se etter FTA mottaker. Disse har ikke mulighet for kortleser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Hårek

Takk for svar. Kjøpte dekoder til norsk bakkenett i dag, siden jeg skjønte den opererer ved siden av parabolen. Så får vi se om det holder med bordantenne som før.

Da er det altså parabol som gjenstår.
    Om jeg kjøper en parabol med flere hoder, trenger jeg vel en fagmann til å justere hodene så de stilles korrekt inn?
    Vet det finnes hundrevis av gratiskanaler. Men da jeg kikka nettet på hvilke satellitter som sendte hvilke gratiskanaler, ble jeg bare forvirra. Finnes det et nettsted som gir en grei oversikt over dette, og er det noen geografiske begrensninger på hvilke satellitter man kan ta ned ut i fra der man er? Hytta mi er i Råde i Østfold.
    Finnes det kombinasjoner av satellitter man ikke kan ta inn med en og samme antenne?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nordiske kanalene ligger på Thor og Sirius. Disse satellittene ligger ganske nær hverandre, og det er relativt enkelt å montere og justere to hoder på en og samme parabol.
    Tilsvarende for Astra og Hotbird. Hvordan det er å få alle fire på en parabol har jeg ikke erfart, men antar det blir vanskeligere jo flere hoder man setter på.
    Astra og Hotbird har mye gratiskanaler. På de nordiske er det svært få.
    Her finnes info for Thor: 1° West programming - TelenorSBC
    Her er for hele verden: LyngSat - Lyngemark Satellite
    Alternativt: SatcoDX Satellite Control Center 1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, Hårek!
    Kjempehyggelig av deg! :-D
    Hva er forskjellen på en FTA-mottaker og en annen satellittmottaker, forresten? Kan man kombinere - ha både gratis- og betalkanaler?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig mottager som tar betal-kanaler kan naturligvis også ta gratiskanaler.
    Men en FTA mottaker kan ikke dekode betal-kanaler.
    Free-to-air - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    En vanlig mottager som tar betal-kanaler kan naturligvis også ta gratiskanaler.
    Men en FTA mottaker kan ikke dekode betal-kanaler.
    Free-to-air - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ikke for å være vanskelig8) , men det finnes unntak. Canal Digitals HDPVR tar kun inn Canal Digital sine kanaler. Viasats gamle pvr, Pace TDS460 kan kun ta imot Viasats kanaler, det samme med begge hd-dekoderne deres. Ingen av disse tar imot frie kanaler
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar igjen!

Noen som har den "beste" kombinasjonen av 2 satelitter med både gratis- og betalkanaler (for evt. senere kjøp av kort)? Vil ha europeiske kanaler, offisielle tyske (ARD ZDF osv) , franske (TF1 osv), engelske (BBC, ITV ...) og andre land.

Etter det jeg forstår er det ikke mulig å ta inn Sverige eller Danmark eller norske (TV Norge osv.) pr. satelitt?
    Lurer også på hvordan nordmenn i Europa da kan se på norske TV-kanaler ...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg forstår er det ikke mulig å ta inn Sverige eller Danmark eller norske (TV Norge osv.) pr. satelitt?

Alle nordiske kanaler kan du få med satelitt i nordeuropa,nordmenn i europa har sikkert ordnet seg ett abonnemang fra norge for norske kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle

Alle nordiske kanaler kan du få med satelitt i nordeuropa,nordmenn i europa har sikkert ordnet seg ett abonnemang fra norge for norske kanaler.
    Har kikket på linken til THOR som Hårek ga meg i beg. av tråden. Jeg finner ikke TVNorge eller FEM på lista?
    Men man kan altså ta inn de nordiske kanalene via parabol. Kan THOR tas inn i Østfold? Hvilke av de nordiske kanalene krever abonnement - og hvor får man tak i evt. kort?

Beklager at jeg er så uvitende, men jeg får motstridende svar fra folk jeg snakker med og er rimelig forvirra. :-?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tordivel
    Har kikket på linken til THOR som Hårek ga meg i beg. av tråden. Jeg finner ikke TVNorge eller FEM på lista?
    Men man kan altså ta inn de nordiske kanalene via parabol. Kan THOR tas inn i Østfold? Hvilke av de nordiske kanalene krever abonnement - og hvor får man tak i evt. kort?

Beklager at jeg er så uvitende, men jeg får motstridende svar fra folk jeg snakker med og er rimelig forvirra. :-?
    TVNorge og FEM er begge med her: Programmes listing - TelenorSBC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •