1.0W og 28.2E (Astra2) på samme parabol--mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1.0W og 28.2E (Astra2) på samme parabol--mulig?

Har hørt at det ikke vil være nok spredning mellom hodene på en vanlig 88cm parabol for å oppnå dette, men ønsker allikevel å rette dette spørsmålet til guruer på forumet. 8) (optimism mode=on)

Vil dette kreve en separat dish, evt. en større el. kan dette oppnås på noe vis?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Har hørt at det ikke vil være nok spredning mellom hodene på en vanlig 88cm parabol for å oppnå dette, men ønsker allikevel å rette dette spørsmålet til guruer på forumet. 8) (optimism mode=on)

Vil dette kreve en separat dish, evt. en større el. kan dette oppnås på noe vis?
    Det går fint med denne med en multifeedholder med 4 eller 5 lnbholdere,eneste problemet er Astra 2d som du må ha egen parabol for.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av hvilken tuner du har, så er det enkleste her å kjøpe en liten motorstyring til ca 7-800kr. Denne vil ikke bare gi deg 1w og 28e, men den vil gi deg alt i mellom. Den vil også gi deg fordelen med at du utnytter antennen fullt på den aktuelle satelitten du ser på. Ulempen er at de fleste slike motorer flytter seg relativt langsomt, ca 2grader i sekundet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Tuneren er forøvrig en Vantage HD8000S. Mulig motorstyring kan være løsningen? Men blir vel litt "funky" med 4-hoder som flyttes for å få inn èn ekstra satelitt :???: (samt det å retrof.itte en motor på Triax TD88 kanskje ikke er helt vanlig) ...gruble...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problemer, den festes mellom eksisterende veggfeste/mast, og festes til antennen med de eksisterende festene som er der, og så setter du på den orginale holderen for et hode, det vill ta en time.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med styringen fra tuner? Holdes posisjonene automatisk styr på via selve motordelen, el. er det manuell styring som benyttes?

Beklager litt senile spm., men sist jeg benyttet motorisert anlegg var ifm. med en 1.75m antenne midt på 80-tallet, via separat motorstyringsboks & tuner fra Rockwool.

EDIT: det jeg mener å si er altså om det er en allmenn, knirkefri standard for å lokalisere satelittene på (antar det gjøres via DiSEqC boksen?) Ellers er det jo egentlig ikke særlig grunn til å hive på en masse hoder (med mindre en skal se på ett prog. fra Sirius og Thor samtidig, f.eks)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mottar 8 satellittposisjoner på en (99x105) Norsat Europa-antenne (1W og 5/7,9,13,16,19,23,28E). Brakett følger med for 1W og 5,13,19E. Det var problem med plassering av mellomliggende LNB'er. Fjernet derfor beslaget og bygget ut med sidematere til den sentrale Hotbird-LNB'en. Signalene blir litt marginale (i Oslo) på noen av Astra 2-transponderne (f.eks. True Movies), men forøvrig fungerer antennen utmerket. Har prøvd den enda mer usentrerte 5W uten å motta signal.

Den ideelle parabolen for multifeed må væreT90. men den blir mer dominerende på husveggen. Hadde selv en 165 cm motorstyrt parabol da jeg jobbet i utlandet. Min anbefaling vil være multifeed for å unngå ventetid og støy ved posisjonsskifte på en motorstyrt antenne. Det er andre "Europa-antenner" i markedet med mer fleksible LNB-fester enn Norsat.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den styres via Diceqs protokollen, og er i all hovedsak universell, og der er minne i tuneren som holder posisjonene.

Her er et eksempel: h*tp://parabolutstyr.no/catalog/index.php?cPath=112_113&sid=59e40abb491f4c0f1e2306 d9904adce

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baxter
    Den styres via Diceqs protokollen, og er i all hovedsak universell, og der er minne i tuneren som holder posisjonene.

Her er et eksempel: h*tp://parabolutstyr.no/catalog/index.php?cPath=112_113&sid=59e40abb491f4c0f1e2306 d9904adce
    Takk for info--skal sjekke denne ut.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øbben
    Mottar 8 satellittposisjoner på en (99x105) Norsat Europa-antenne (1W og 5/7,9,13,16,19,23,28E). Brakett følger med for 1W og 5,13,19E. Det var problem med plassering av mellomliggende LNB'er. Fjernet derfor beslaget og bygget ut med sidematere til den sentrale Hotbird-LNB'en. Signalene blir litt marginale (i Oslo) på noen av Astra 2-transponderne (f.eks. True Movies), men forøvrig fungerer antennen utmerket. Har prøvd den enda mer usentrerte 5W uten å motta signal.

Den ideelle parabolen for multifeed må væreT90. men den blir mer dominerende på husveggen. Hadde selv en 165 cm motorstyrt parabol da jeg jobbet i utlandet. Min anbefaling vil være multifeed for å unngå ventetid og støy ved posisjonsskifte på en motorstyrt antenne. Det er andre "Europa-antenner" i markedet med mer fleksible LNB-fester enn Norsat.
    Dette er et oppsett det står respekt av (burde nesten ha lagt med bilde ) Antar du kjører alt inn på en 8x (el. 8x2) DiSEqC? (dvs. VM i kabling bak antennen?)

Den mest sexy løsningen ville definitivt vært å hatt 1.0W+5.0E & 19E+28.2E -- dersom en kan få dette til ved å ha nok rom mellom LNB for Sirius til LNB for Astra. (Men er som sagt helt på dette området.)

Så antennen (Triax TD 88 ) er i utgangspunktet ikke en begrensning; det er selve stangen som må tilpasses? (bygge ut med ekstra sidemating, etc.?) Hadde vært ganske artig å få dette til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei DragOnFly,
    Har 2 Spaun SAR 411F-svitsjer bak parabolen, hver med inngang fra 4 LNB'er. De 2 svitsjene er koblet mot en Spaun SUR 420 F. Sistnevnte har 4 innganger, slik at man (med flere 411 F) kan ha opptil 16 LNB'er inn på samme coaxledning. Det var mye prøving og feiling før jeg fikk satt 420 F i korrekt modus (3 valg) og lagt inn riktige parametre for DiSeqC-modus og DiSEqC 1.1 på min Vantage (ingen hjelp i bruksanvisningen).

LNB'ene var enkle å montere med sideveis justering på sidematerene til høyre og venstre for Hotbirdposisjonen. Den ene er plassert mot 6E og dekker både 5E og 7E.

Siden du er så heldig at du bor på Vestlandet, dvs "nesten i Storbritannia", kan du sjekke ut antenner som tar inn Astra 2d, som sender BBC og ITV ukodet. Hotbird er også en posisjon med en mengde frie kanaler hvorav noen sikkert er av interesse.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øbben
    Hei DragOnFly,
    Har 2 Spaun SAR 411F-svitsjer bak parabolen, hver med inngang fra 4 LNB'er. De 2 svitsjene er koblet mot en Spaun SUR 420 F. Sistnevnte har 4 innganger, slik at man (med flere 411 F) kan ha opptil 16 LNB'er inn på samme coaxledning. Det var mye prøving og feiling før jeg fikk satt 420 F i korrekt modus (3 valg) og lagt inn riktige parametre for DiSeqC-modus og DiSEqC 1.1 på min Vantage (ingen hjelp i bruksanvisningen).

LNB'ene var enkle å montere med sideveis justering på sidematerene til høyre og venstre for Hotbirdposisjonen. Den ene er plassert mot 6E og dekker både 5E og 7E.

Siden du er så heldig at du bor på Vestlandet, dvs "nesten i Storbritannia", kan du sjekke ut antenner som tar inn Astra 2d, som sender BBC og ITV ukodet. Hotbird er også en posisjon med en mengde frie kanaler hvorav noen sikkert er av interesse.
    Takker for enda mer detaljer. Som sagt var målet å benytte eksisterende Triax TD88 antenne--dersom mulig--siden denne nettopp er satt opp; og justere de fire LNB til å dekke posisjonene 1.0W+5.0E (evt. 6.0E) & 13.0E + 28.2E

Astra 2D er naturligvis interessant nettopp pga. punktene du nevner. Så for ordensskyld; det er ikke mulig å oppnå dette med denne antennen? Du nevner å sjekke ut antenner som tar inn Astra 2D, antar disse er Norsat Europa el. Wavefrontier T90 toroidal antenne?

Beklager alle spørsmålene...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med spørsmål, det er slik du lærer.
    Jeg kan ikke svare sikkert mht størrelsen, men jeg bor i nærheten av Ålesund, og her er 120cm minimum for å få inn BBC og Itv kanalene hele tiden.

Kan nevne at jeg har en 120cm Andrews/ChannelMaster med en Jaeger 1224 AzEl 36volt motor, denne er koblet opp mot en SuperJack2 for kontroll av motoren med diseqs signalene fra min Dm8000. Jeg har også en FIBO 90cm, med samme oppsett men med en DM800, og en DM7000 som ekstratuner med en liten generisk antenne på 60cm.

Her er noen bilder: h*tp://www.dreambox-center.com/forum/viewtopic.php?f=358&t=1282&hilit=skryteposten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drag0nFly kan egentlig bare prøve seg frem med sideveis justering av LNB'ene på Triax88-antennen. Denne er med 85-95 cm noe mindre enn Norsat- antennen. Astra 2D blir nok for svak i usentrert posisjon, mens Astra 2A og 2B samt EB1 kan du kanskje klare. Astra 2A/2B har nordlige og sydlige beamer, der de nordlige har de sterkeste signalene i Norge.

Astra 2D kan ifølge rapportene mottas problemfritt på Sørvestlandet med bl.a. T90. Astra 2D mottas sikkert av andre i Bergen, men har ikke funnet noen mottaksrapporter på nettet.

En annen løsning er å kjøpe en separat antenne (av riktig størrelse) for Astra 2 (2D) mottak, og koble kabelen fra denne inn på svitsjen. Samtidig kan du dreie Triax noe mot vest slik at Thor kommer nærmere sentrum.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly

Heisann

Raven G90 antenne med 5 hoders Multifeed Sidematter

Se på denne linken:
    h**p://www.santronic.no/shop/product_info.php?products_id=237

Mvh Fiko
    SANTRONIC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne når jeg surfet litt, ser ikke dum ut denne, ser også ut som hodene er smale nok til å ta sattelitter med liten avstand.
    inverto multiconnect system

Tror jeg skal ha meg en slik til den ikke motoriserte antennen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alps Uni-Single hoder kan også være en løsning for satellittene som ligger tettest. LNB'ene er gjennomgående smale. Har selv kjøpt et par stykker på tysk nettbutikk, og de fungerer bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •