Sammenkoblingsfilter og blårøyk fra Dreambox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenkoblingsfilter og blårøyk fra Dreambox

Kjøpte et sammenkoblingsfilter, og tilhørende kontakt på biltema. Nå klarte jeg og koble feil, slik at signalene beregnet for RiksTV ble byttet om med signalene for parabol. Resultatet var at det stod blårøyk opp fra Dreamboxen (DM-100)

Regner med at det har og gjøre med at det er spenning fra bakkenettsignalet som ikke boksen tålte. Spørsmålet er: er det trygt å bruke et slikt filter, eller kan jeg oppleve det samme når jeg får en ny DM100(har bestilt og kjøpt ny)? Filterert er jo bare et frekvensfilter, det fjerner kanskje ikke spenning?

Spørmål 2: Ser for meg at det fort koster like mye og reparerer DM100 som det en ny koster, men hadde jeg klart og reparere den hadde det jo vært ok. Har jo brukt for en til. Noen som vet hvor jeg kan få tak i deler? Ser for meg at det var inngangsmodulen som ble ødelagt.

-L-

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    ...Regner med at det har og gjøre med at det er spenning fra bakkenettsignalet som ikke boksen tålte. ...
    Hvilken spenning skulle det være? En antenne gir da ikke noe spenning.

Utgangen fra en paraboltuner har DC spenning for strømforsyning av LNB. Kobler du denne til en antenne så er det stor mulighet for kortslutning.
    Men en skikkelig tuner bør jo tåle såpass.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørmål 2: Ser for meg at det fort koster like mye og reparerer DM100 som det en ny koster, men hadde jeg klart og reparere den hadde det jo vært ok. Har jo brukt for en til. Noen som vet hvor jeg kan få tak i deler? Ser for meg at det var inngangsmodulen som ble ødelagt.

-L-
    Kjøp Reparasjon av Dreambox Modeller - Raskt og Effektivt

Står ikke nevnt akkurat DM100, men du kan jo spørre.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Nei vanligvis ikke, men store UHF og VHF antenner i nærheten av høyspentledninger kan gi ganske høy spenning. Det har jeg selv erfart. Det var så høy spenning at det slo en gnist ved tilkobling av antenneledningen som gikk ned i 1. etasje.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangen fra en paraboltuner har DC spenning for strømforsyning av LNB. Kobler du denne til en antenne så er det stor mulighet for kortslutning.
    Det er min erfaring at tunere har sikkerhetsfunksjon som gjør at en korslutning av LNB spenning ikke skal føre til andre problemer enn manglende signal (evt. en feilmelding). Hvis en tuner mangler slik sikring så kan det nok lett
    bli blårøyk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, tenkte kanskje at det var det, siden tuneren ble ødelagt da jeg koblet feil. Det store spørsmålet er jo om jeg skal tørre og koble opp med splitteren når jeg får ny tuner, eller om jeg bare bør fjerne bakkenettsignalet. Har ikke lyst til å ødelegge en til....

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tenkte kanskje at det var det, siden tuneren ble ødelagt da jeg koblet feil. Det store spørsmålet er jo om jeg skal tørre og koble opp med splitteren når jeg får ny tuner, eller om jeg bare bør fjerne bakkenettsignalet. Har ikke lyst til å ødelegge en til....
    Jeg regner med du har et antenneuttak/splitter ala denne: Biltema Norge for å skille bakkenettsignal og satellittsignal?
    Jeg kjøpte tilsvarende sammenkoblinsfilter og antenneuttak på Clas Ohlsson. Satellittuttaket på antenneuttak viste seg å være kortsluttet. Jeg fikk byttet antenneuttaket og nummer to var OK.

Jeg ville kanskje koblet opp allt bortsett fra LNB og satellitt-tuner og deretter målt at det ikke er kortslutning mellom skjerm og senterleder på kabelen til satellitt-tuneren, og heller ingen spenning mellom disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill. Har nå koblet det opp riktig, og etter og ha målt litt, turde jeg og koble til den nye boksen. Alt virker som det skal.

-L-

Newcomer Rotta sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er noen uheldige jordstrømmer ute og går her.
    Prøv med galvanisk skille, slike som er påkrevd for kabel-TV nå om dagen.
    F.eks. nederst på siden til Bleken elektronikk

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en helt ubegrunnet tanke. Hvor skulle de jordstrømmene komme fra?

Enten har du ikke tenkt deg om, eller så skjønner du ikke hva det er med kabel-TV som gjør at det er mulig med jordstrømmer der, og at galvanisk skille er helt irrelevant på bakkenett og satellitt.
    Galvanisk skille på parabolantenne ville jo gjøre at LNB ikke får strøm, og derfor ikke kan fungere.

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en helt ubegrunnet tanke. Hvor skulle de jordstrømmene komme fra?

Enten har du ikke tenkt deg om, eller så skjønner du ikke hva det er med kabel-TV som gjør at det er mulig med jordstrømmer der, og at galvanisk skille er helt irrelevant på bakkenett og satellitt.
    Galvanisk skille på parabolantenne ville jo gjøre at LNB ikke får strøm, og derfor ikke kan fungere.

Dette er faktisk ikke umulig. Før ble skjermen i en antennekabel på ett bakkenett koblet sammen på felles jordskrue i ett skap i gata. På samme måte som E-verket også gjør det. Disse skapene som står ved siden av hverandre får dermed samme jordpotensial i ett felles anlegg (også sammen med telefonkabel).

Ved uheldige omstendigheter ved en jordfeil i 230V anlegget til en nabo, kan man dermed få 230V tilbake i skjermen til antennekabelen som går inn i huset.

Har du parabol er jordskjermen i antennekabelen helt adskilt fra andre spenninger.

Litt vanskelig å forklare men jeg har jobbet med denne problemstillingen i 10 år på ett E-verk.
    Hvordan det er nå er jeg litt usikker på da jeg har hatt en annen stilling i 6 år, men tror de har blitt mer obs på problemet.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Dette er faktisk ikke umulig. ...
    Skjønner ikke hvor du vil med argumentasjonen?
    Du beskriver problemer som har med kabel-TV å gjøre, men kabel-TV har jo absolutt ingenting med denne tråden å gjøre.
    Bortsett da fra avsporingen om galvanisk skille.

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvor du vil med argumentasjonen?
    Du beskriver problemer som har med kabel-TV å gjøre, men kabel-TV har jo absolutt ingenting med denne tråden å gjøre.
    Bortsett da fra avsporingen om galvanisk skille.
    Enig att det kanskje ikke har noe med tråden å gjøre, men det kan hjelpe noen andre om hvorfor det faktisk kan komme jordstrømmer inn i et kabelantenneanlegg. Nå var det ikke jeg som startet avsporingen og hvis du ikke skjønte hvor jeg ville med det du kalte en argumentasjon er det ikke mitt problem.
    Det er faktisk tenkelig att det er som Rotta sier, att det er noen uheldige jordstrømmer ute å går, selv om det muligens ikke er slik i dette tilfellet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •