Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 277
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har de startet pairingen? Jeg har en CD HD PVR satelitttuner og når jeg skal se HD-kanalene så står det nå "Programkortet må oppdateres for å se denne kanelen. Det kan ta opptil 2 timer." Det virket før...

Vel, etter flere timer (prøvd 2 ganger) så er jeg like langt.
    Jeg vet ikke men dersom smartkortet ditt er levert sammen med din CD HD PVR mottager så burde det fungere uansett om det er "pairing" eller ikke.

Da ville jeg kontaktet CD kundeservice for å høre om kortet er "parret" opp mot korrekt mottager(e).

Jeg tror også "pairingen" har vært aktivert lenge i CD sine "pairing klare" mottagere. Dvs. KUN mottager er parret- ikke smartkort. Kan lett bli misforståelser av dette...

Så vidt jeg har klart å lest meg til så fører det til at CDs "pairing" klare bokser ikke fungerer med andre "pairing klare" smartkort . Disse smartkortene hadde tidligere nr som starter med 01127... . De samme 01127... har fungert fint i alle mottagere som ikke støtter "pairing" men som sagt ikke i en annen "pairing klar" mottager. Det så jeg sist for 2 uker siden. 01127.. kortet fungerte ikke i en annen "pairing" klar mottager men fungerte helt fint i en gammel Conax CA modul. Slik skal det ha fungert i 4-5 år nå såvidt jeg har forstått.

Dersom smartkortet også "paires" så funker ikke mottagere som ikke har støtte for "pairing". Det er vel mulgens dette som er varslet kommer til å skje med HD kanalene i løpet av 2009.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er visse kort som ikke blir oppdatert, slik at hvis en ikke har korrekt kort, så vil HD kanalene falle ut. Du må ta kontakt med CD og sannsynligvis få nytt kort Tiger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Når det gjelder "pairing" og kopibeskyttelse så er det nå en interessant utvikling i Tyskland som nok viser at det er stort ønske fra TVkanaler/innholdsleverandører om å beskytte HD innholdet.
    ...og her er det vel snakk om Tysk dubbet programmer og filmer...
    Heldigvis går ikke alle i samme retning. Det er andre enn de tradisjonelle signal-leverandørene som også distribuerer TV. På sikt vil nok DRM for TV og film lide samme skjebne som for musikk. Mao at man bare vil betale en sum for å adgang til signalet, og kunne benytte det på det utstyret man selv ønsker.

Flere bredbåndsleverandører i Nederland, og en rekke andre EU-land tester for tiden bredbånds-TV som gir adgang til signaler både fra STB og datamaskiner. Tester selv med Linux og OSX-klienter, men Windows støttes også (på sikt kommer også nedskalering for mobile enheter). STB er tilknyttet egen linje fra MUX, og kobles som opsjon til lokalnett som streaming-gateway for andre enheter. Hos bredbåndsleverandøren tas alle kanaler opp som distribueres, og alle klienter får direkte adgang til livestream samt opptak fra de siste 2 ukene. STB har ikke opptaksmulighet, men det skal på sikt bli mulig å overføre kopier av opptak fra den sentrale basen til PC for dem som har behov for å ta vare på noe ut over 2 uker. Prismessig er det omtrent som andre alternativer for første TV. Prisen for andre TV/PC er 25% av basis og det samme for 3+. Dvs at for 150% av basis-prisen kan man benytte så mange TV/PCer man vil, i praksis begrenset av IPTV-linjens kapasitet på max 5 HD-kanaler samtidig (100Mbit). Ikke noe av innholdet som distribueres i dette systemet er kryptert, men likevel står TV og medieselskaper i kø for å være med. Med slike alternativer blir nok ikke mitt CD-abonnement særlig gammelt :-)

Problemet til de tradisjonelle TV-distributørene er at de i sin iver etter absolutt kontroll over brukermønsteret overser at det finnes alternative signalkilder. Dessuten minsker TV-tittingen, og spesielt yngre seere bruker stadig mer av sin tid på nett istedenfor TV. For dem blir TV-selskapenes tvangstrøye stadig mindre attraktiv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg vet ikke men dersom smartkortet ditt er levert sammen med din CD HD PVR mottager så burde det fungere uansett om det er "pairing" eller ikke.

Da ville jeg kontaktet CD kundeservice for å høre om kortet er "parret" opp mot korrekt mottager(e).

Jeg tror også "pairingen" har vært aktivert lenge i CD sine "pairing klare" mottagere. Dvs. KUN mottager er parret- ikke smartkort. Kan lett bli misforståelser av dette...

Så vidt jeg har klart å lest meg til så fører det til at CDs "pairing" klare bokser ikke fungerer med andre "pairing klare" smartkort . Disse smartkortene hadde tidligere nr som starter med 01127... . De samme 01127... har fungert fint i alle mottagere som ikke støtter "pairing" men som sagt ikke i en annen "pairing klar" mottager. Det så jeg sist for 2 uker siden. 01127.. kortet fungerte ikke i en annen "pairing" klar mottager men fungerte helt fint i en gammel Conax CA modul. Slik skal det ha fungert i 4-5 år nå såvidt jeg har forstått.

Dersom smartkortet også "paires" så funker ikke mottagere som ikke har støtte for "pairing". Det er vel mulgens dette som er varslet kommer til å skje med HD kanalene i løpet av 2009.

De egne produktlinjene på smartkortet med HD vil nå i første omgang ikke sendes til 01121- og 01127- kort. Så vidt jeg vet så vil 01127-kort fungere med "ikke-pairing" eller "softmod-hackede" pairingmottakere ut året. Etter det så vil det være hardpairing som ligger til rette på begge HD-mottakerene. På de eldre "standardmottakerene", så ligger det bare inne en softpairing som sendes ut over luft som en vanlig oppdatering av smartkortet.:neutral:

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da kan jeg si opp dritten fra 01.11, så er vi ferdig med dette fra nyttår.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Flott, da kan jeg si opp dritten fra 01.11, så er vi ferdig med dette fra nyttår.
    Det blir akkurat det samme som hos ViaSat, faktisk.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ingen rolle. Sitter her med en plastboks (Sagem HD uten hdd, som etter siste softwareoppdatering er helt ute av kurs på teksttv) Har snakket med deres "fantastiske" kundeservice og fått mange fantastiske råd , bl. annet å bruke scart isteden for hdmi, eller en annen uttalelse om at det har vært "litt" problem etter oppdateringen , men at dette gjelder i all hovedsak gamle CRT tvèr,. Har alle mailer her, kan godt legge dem ut. Sannheten er at SD bildene fra Technisat er bedre på et 110" lerret enn "HDbildene" til plastboksen deres. Men som sagt ikke avhengig av hverken dere eller Viasat.....Heldigvis.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Men som sagt ikke avhengig av hverken dere eller Viasat.....Heldigvis.
    Da blir det kanskje slutt på den evindelige sytingen?...;-)
    Jeg for min del er "avhengig" av PL i HD. Jeg vil også ha de norske kanalene, helst Norsk TV2 i HD snart også..
    Finnes det virkelig fullgode alternativer til CD for dette? Eller tar du til takke med tyskdubbet film?...

donrosa: Har du noe inside info angående nye tunere? Det verserer rykter om også en ny "High End" HD PVR. Kan dette være en maskin fra Technisat? Når kan vi forvente at det skjer noe?

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Da blir det kanskje slutt på den evindelige sytingen?...
    Jeg blir litt provosert av at du stadig klager på det du kaller "syting". Dette er jo ikke et forum kun for lovprising av Canal Digital. Jeg synes folk må få lov til å lufte sin frustrasjon og misnøye med CD på samme måte som du selvfølgelig skal få lov til å tilkjennegi din tilfredshet.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikkje til å stikke under ein stol att CD sin HD-PVR har oppført seg som ein beta-versjon siden dag 1. Kundeservicen er forferdelig dårlig også....:evil: Useriøst vil eg kalle det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del er "avhengig" av PL i HD. Jeg vil også ha de norske kanalene, helst Norsk TV2 i HD snart også..
    Og det burde du få uten de latterlige begrensningene som gjelder idag.

Jeg har derfor snakket med forbrukerrådet flere ganger gjennom noen måneder og de har tatt opp saken med "øvrige kompetente myndigheter og vil vurdere å ta opp denne saken".

Regner med at kompetente myndigheter er Post og tele, medietilsynet, forbrukerrådet og konkurransetilsynet.

De sa dog at det kom til å ta noe tid.

Jeg spurte om det var noe jeg kunne bidra med, og de sa at all informasjon som kunne belyse saken var av interesse. Jeg tenkte å samle det jeg har og sende over, men hvis noen andre har ting som er av interesse så kan jeg ta med det også.

Regner med at det er spesielt relevant dersom vi kan vise at dette er et grep gjort for å binde kundene hardere til CD (og iofs viasat) og at det ikke er piratbekjempelse som er hovedformålet. (selvom jeg mener at det er ulovlig uansett hva som er formålet)

wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det virkelig fullgode alternativer til CD for dette? Eller tar du til takke med tyskdubbet film?...

donrosa: Har du noe inside info angående nye tunere? Det verserer rykter om også en ny "High End" HD PVR. Kan dette være en maskin fra Technisat? Når kan vi forvente at det skjer noe?

Ut i fra det jeg hørte litt tidligere, er både Technisat, Hauppage og noen andre merker kandidater til den nye boksen.

Forøvrig er jeg jo enig at det er kjedelig med de begrensningene som er satt, men det må jo bli å peke samme finger på ViaSat som ovenfor CD, dog jeg synes ViaSat er enda litt mer snuskete med tanke på vanskeligheter med å si opp og dårlig info angående priser etter 12 mnd binding.

For min del som forbruker selv ville jeg satt pris på å kopiere opptakene mine fra HD-PVR'en. Jeg tok til og med ut harddisken på denne og forsøkte å sette denne inn i PCen, og fikk tilgang til selve disken, men det er et fullstendig ukjent, kodet format som opptakene lagres i...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Jeg blir litt provosert av at du stadig klager på det du kaller "syting". Dette er jo ikke et forum kun for lovprising av Canal Digital. Jeg synes folk må få lov til å lufte sin frustrasjon og misnøye med CD på samme måte som du selvfølgelig skal få lov til å tilkjennegi din tilfredshet.
    Kan dette være en forklaring. Slikt blir bare gjetting, men det at OleM gjentatte ganger forsvarer operatørenes motvilje mot å gi kundene adgang til ny og forbedret teknologi gir grunn til en viss skepsis.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    Kan dette være en forklaring. Slikt blir bare gjetting, men det at OleM gjentatte ganger forsvarer operatørenes motvilje mot å gi kundene adgang til ny og forbedret teknologi gir grunn til en viss skepsis.
    Tullprat! Nå må du rulle inn.. Kan du vise til et eneste sted hvor jeg "forsvarer operatørenes motvilje mot å gi kundene adgang til ny og forbedret teknologi"?
    Et eneste sted?
    Jeg er tvert i mot svært spent på hva de nye boksene kan prestere, spesielt hvis det kommer en "high end" HD-PVR.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av donrosa
    Ut i fra det jeg hørte litt tidligere, er både Technisat, Hauppage og noen andre merker kandidater til den nye boksen.
    Dette er spennende. Når kan man forvente informasjon om nye bokser, tror du?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Og det burde du få uten de latterlige begrensningene som gjelder idag.

Jeg har derfor snakket med forbrukerrådet flere ganger gjennom noen måneder og de har tatt opp saken med "øvrige kompetente myndigheter og vil vurdere å ta opp denne saken".

Regner med at kompetente myndigheter er Post og tele, medietilsynet, forbrukerrådet og konkurransetilsynet.

De sa dog at det kom til å ta noe tid.

Jeg spurte om det var noe jeg kunne bidra med, og de sa at all informasjon som kunne belyse saken var av interesse. Jeg tenkte å samle det jeg har og sende over, men hvis noen andre har ting som er av interesse så kan jeg ta med det også.

Regner med at det er spesielt relevant dersom vi kan vise at dette er et grep gjort for å binde kundene hardere til CD (og iofs viasat) og at det ikke er piratbekjempelse som er hovedformålet. (selvom jeg mener at det er ulovlig uansett hva som er formålet)

wukka
    Et viktig element er mulighetene CD og Visat får til å selge oss de samme programmene om og om igjen. Vi har fått PVR'er som har begrenset plass og ingen muligheter til å flytte opptakene. Snart frykter jeg at vi bare vil kunne se/beholde opptakene i et kort tidsrom (f. eks. et døgn) eller at de bli slettet etter at vi har sett dem (ref Betamax-dommen i USA). Distributørene har et åpenbart profittmotiv med dette (reklamesalg etc). "Piratbekjempelsen" er en syltynn forklaring ettersom majoriteten av nye serier o.l. blir sendt ukodet i HD i USA.

Når det gjelder CD og viasats innføring av parring er det to store problemer for disse aktørene:

1. Det er usikkert hva som kan defineres som DRM teknologi. At Viasat/CD innfører parring betyr ikke nødvendigvis at dette er DRM. Det er derfor ikke automatisk ulovlig å omgå denne parringen.
    2. Begrensningene parringen medfører strider åpenbart med en del rettigheter du har som forbruker. Mer spesifikt retten til selv å velge avspillingsutstyr jmfr. punkt i §3 i opphavsrettslovgiviningen.

Jeg håper vi får en rettsak eller lignende her. Om jeg hadde blitt infomert om at disse begrensingene ville komme som Canal Digital kunde ville jeg aldri investert såpass mye penger i utstyr, kabling innedørs/utendør etc. At CD de siste årene også har foretatt seg drastiske ting med abonnement/kortavgift uten å informere på forhånd eller utstede nye avtaler er ikke akkurat betryggende.

Som et apropos: At flere av dere åpenbart bifaller at CD/Viasat begrenser deres muligheter og rettigheter uten at dere får en eneste fordel tilbake er for meg uforståelig. At dere i tillegg kaller innlegg/ytringer som uttrykker bekymring over dette som "masing" er på grensen til provoserende, all den tid dere burde forstå at flere av oss har investert tusener i avspillingsutstyr o.l. som muligens blir ubrukelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har med interesse lest denne tråden. Hva er det Canal Digital og kanalene vil beskytte? Selv fikk jeg hakeslepp da jeg ønsket å bestille "alle rom" abonnement (kun med Norgespakken) og får opplyst at jeg også vil motta en egen boks og dermed ikke kan benytte den Force tuneren jeg har tilkoblet tv'en på arbeidsrommet. Hva er det med innholdet på NRK og de andre norske kanalene som gjør at jeg ikke kan velge tuner selv? Det er ikke en gang snakk om HD-kanaler...

Hvis dette får fortsette uten at noen griper inn så får vi vel snart en sitasjon hvor en BluRay plate man kjøper må parres til den spilleren man har i stua og hvis man skal spille plata på et annet rom eller hos naboen (huff og huff!) så må man kjøpe en plate til. Eller at en musikk-CD fra SonyMusic kun kan spilles på en cd-spiller fra Sony...

Ikke aktuelt i mitt tilfelle med Norgespakken, men hva er problemet hvis jeg tar med programkortet og ser en "betalingsfotballkamp" hos naboen? Jeg har jo bare ett kort, så kampen kan jo ikke vises hjemme samtidig. Om jeg ser en fotballkamp hos naboen eller om naboen kommer til meg for å se, må da være Canal Digital knekkende likegyldig på samme måte som det må være knekkende likegyldig om jeg ser en dvd hos naboen eller naboen ser den hos meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: Forbrukerombudet

Burde ikke denne skape presedens også med hensyn til valgfrihet rundt mottak av tv-kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrSnurt
    Har med interesse lest denne tråden. Hva er det Canal Digital og kanalene vil beskytte? Selv fikk jeg hakeslepp da jeg ønsket å bestille "alle rom" abonnement (kun med Norgespakken) og får opplyst at jeg også vil motta en egen boks og dermed ikke kan benytte den Force tuneren jeg har tilkoblet tv'en på arbeidsrommet. Hva er det med innholdet på NRK og de andre norske kanalene som gjør at jeg ikke kan velge tuner selv? Det er ikke en gang snakk om HD-kanaler...

Hvis dette får fortsette uten at noen griper inn så får vi vel snart en sitasjon hvor en BluRay plate man kjøper må parres til den spilleren man har i stua og hvis man skal spille plata på et annet rom eller hos naboen (huff og huff!) så må man kjøpe en plate til. Eller at en musikk-CD fra SonyMusic kun kan spilles på en cd-spiller fra Sony...

Ikke aktuelt i mitt tilfelle med Norgespakken, men hva er problemet hvis jeg tar med programkortet og ser en "betalingsfotballkamp" hos naboen? Jeg har jo bare ett kort, så kampen kan jo ikke vises hjemme samtidig. Om jeg ser en fotballkamp hos naboen eller om naboen kommer til meg for å se, må da være Canal Digital knekkende likegyldig på samme måte som det må være knekkende likegyldig om jeg ser en dvd hos naboen eller naboen ser den hos meg...
    Ingen som tvinger deg til å benytte den nye mottakeren. Putt kortet ditt i den gamle boksen, og voilá.

Jeg tror det som er saken med rettighetene har med rabatterte prisene å gjøre også, at de vil få inn rettighetspengene per aktive kort som de igjen må ut med til programdistributørene. Om alle hadde hatt 8 AlleRom, og delt det ut med naboer og bekjente hadde både CD/Viasat tapt mer penger, og det blir igjen vanskeligere for de å forhandle til seg bedre avtaler.

Til tross for det alle tror, så går ikke CD med et knakende overskudd nå om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av donrosa
    Ingen som tvinger deg til å benytte den nye mottakeren. Putt kortet ditt i den gamle boksen, og voilá.
    Det gjenstår å se. Jeg fikk fra Kundeservice vite at mottaker og kort er "parret". Og min oppfølgingsmail med spørsmål om kortet vil kunne brukes på min Force er ennå ikke besvart.

Mulig kortet vil virke i Force-tuneren, men hvorfor skal vi godta denne praksisen fra Canal Digital?

Kunde: Jeg skal ha den nye plata til "navn på artist"
    Betjening: Ok, artisten er på SonyMusic. Da får du med en CD-spiller fra Sony. Den koster 500 kroner.
    Kunde: Men kan jeg ikke spille plata på den CD-spilleren jeg allerede har hjemme?
    Betjening: Jo selvfølgelig, men du må allikevel ta med deg og betale for Sony-spilleren.

Ville du godtatt denne praksisen i platesjappa?

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •