Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 277
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du tenker antagelig på en annen type sikkerhet, tilgang til sendingen uten å betale.
    Her er det snakk om muligheten for å hente ut ukrypterte opptak. Det er det mange opptakere som kan, ikke bare de kjente Linux boksene.

Filmindustrien forsøker å tette all hull for digital kopiering, derfor HDCP etc.

Kan det dokumenteres at de uten problemer kan ta ut digitale kopier?
    Selvfølgelig. Det selges haugevis av slikt utstyr i usa som gjør at du kan gjøre hva du vil med det du mottar, inkludert å overføre det til pc'en din eller ipoden din. Pussig nok mener alle å vite at innholdbeskyttelsen er så mye strengere i usa. Tvert i mot:
    HDTV FAQ - HDTV World - CNET.com
    Ask Engadget HD: How can I record premium content on my HTPC?

Anbefaler deg å lese denne:
    Into the DTV era, with no broadcast flag mandate | Electronic Frontier Foundation
    Høyesterett i USA har nylig sikret at opptaks- og avspillingsmuligheter for bl.a. HDTV sendinger ikke kan begrenses.

Det selges også mottagere for satellittv som gir de samme mulighetene:
    Home of the R5000 High-Definition TV PVR

Man kan også spørre seg om hvorfor alle tror at det er filmselskapene som vil beskytte innholdet, når levernadørene faktisk ønsker en situasjon hvor du ikke kan oppbevare opptakene dine i det hele tatt. Da kan de selge deg det samme innholdet gang på gang, i realiteten "leier" vi TV-opptakene. Filmselskapene vet at digitaltv-kundene ikke er noen stor trussel for deres inntekter. Filmene vi får se har allerede blitt melket på videomarkedet, og eventuelle digitalkopier vi kan distribuere vil for lengst være utdatert. Dessuten vil de være skjemmet av logoer og reklame.

Ber dere legge merke til følgende avsnitt fra wikipedia:
    Det andre punktet gjelder et tillegg i den norske loven. Lovteksten stadfester at forbudet ikke skal være til hinder for at en privat bruker skal kunne spille av innholdet på «det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr». Loven åpner altså for omgåelse av «effektive» DRM-systemer, men spesifiserer ikke hva slags utstyr det er snakk om. I forarbeidene til utvidelsen står det at unntaket skal gjelde for å konvertere CD-innhold til MP3-format, samtidig motsier forarbeidene seg selv ved å også hevde at man ikke uten videre kan regne med å få spilt av innholdet på en CD i en mp3-spiller. All den tid det ikke foreligger en høyesterettsdom knyttet til paragrafen kan man ikke med sikkerhet si hva som inkluderes i unntaket.
    Les også resten. Det kan være lurt å vite hva man prater om.
    Digital rights management - Wikipedia

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    n Viasats "pairing" hadde selvfølgelig blitt stoppet for mange
    år siden dersom det strider mot lovene. Da må man evt. klage på EU/EØS regler/reguleringer på området. Det hjelper lite å
    klage til Norske myndigheter som sannsynligvis bestemmer veldig lite på dette området.
    Her er jeg svært uenig. Vi har vår egen opphavsrettslovgivning som regulerer dette, og parringen er åpenbart i konflikt med deler av denne eller i det minste svært diskutabel (se over). EØS/EU har ingenting med dette å gjøre, meg bekjent er det stortinget som vedtar lover her i landet, inkludert forslag fra eu/eøs, og den noprske stat som håndhever disse.

Dette vil heller ikke bli "stoppet" av seg selv. Kundene må klage, i dette tilfellet til forbrukerombudet eller lignende instanser og/eller noen må gå til sak. Så lenge alle her sitter på baken og aksepterer dette fordi de tror det må være sånn fordi "hollywood bestemmer" (som mange har fått det for seg) vil viasat og CD kunne gjøre hva de vil.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Her er jeg svært uenig. Vi har vår egen opphavsrettslovgivning som regulerer dette, og parringen er åpenbart i konflikt med deler av denne eller i det minste svært diskutabel (se over). EØS/EU har ingenting med dette å gjøre, meg bekjent er det stortinget som vedtar lover her i landet, inkludert forslag fra eu/eøs, og den noprske stat som håndhever disse.

Dette vil heller ikke bli "stoppet" av seg selv. Kundene må klage, i dette tilfellet til forbrukerombudet eller lignende instanser og/eller noen må gå til sak. Så lenge alle her sitter på baken og aksepterer dette fordi de tror det må være sånn fordi "hollywood bestemmer" (som mange har fått det for seg) vil viasat og CD kunne gjøre hva de vil.
    @ Luria.
    Hvordan skal vi klare å gå til sak, uten at dette koster 10 til 20 CD-abbonement i advokat utgifter? Kan vi påberope oss fri rettshjelp til dette, da CD og Viasat innskrenker våre rettigheter, og reduserer utbytte av en vare vi har kjøpt hos disse?
    Skal vi klare dette, så må vi jo organisere oss i en stor gruppe for i det hele tatt ha muligheten til å "sloss" for våre rettigheter.

Har du eller andre noen konkrete forslag?

Det er helt greit at CD og Viasat selger eget utstyr, og lover gull og grønne skoger rundt deres mottaker matriell (tenker da på kvalitet, software og oppdateringer).
    Men hvis vi kjøper "high-end" utstyr fordi vi vil ha bedre kvalitet enn disse "papp-boksene" til programleverandørene, så BURDE det være helt greit hvis leverandør / selger av "high-end" mottakere tar seg av kundestøtte og software oppdateringer, og fikk disse "godkjent" av eks. Viasat og CD, på lik linje som RiksTV.

Akk ja, det var enklere før.

Mistenker at hele saken koker ned til "ekstreme" provisjoner av salg av CD og viasat sine bokser fra forhandler til sluttbruker, og at den lojale forhandler-kjeden i sammen med CD og Viasat vil ha det slik.

Enkelt å selge en pappeske med boks, kort og det en trenger, rett fra en pall i butikken, registrere abb. på kunden, få provisjon, og slippe å tenke mer over salget eller kundestøtte....

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria

Er i grunn litt enig med deg for "den som tier samtykker". Poenget mitt er at det sannsynligvis blir utrolig vanskelig å få gjennomslag noe Viasat saken viste. Etter dette har GET,RiksTV og Lyse tatt i bruk samme type ordninger uten en eneste klagesak såvidt jeg vet.

Er ingen jurist men de Norske folkevalgte kan hvertfall ikke lage lover eller vedtak som strider mot EØS direktiver. Det går sikkert men det vil bli omgjort dersom det strider mot EØS avtale (eller evt. andre avtaler).

Pairing/kortlåsing er allerede tatt opp i stortinget for flere år siden (når Viasat innførte pairing) men da kom det ikke langt. Det hadde jo vært fint om det hadde skjedd noe den gangen så hadde man ikke hatt noen diskusjon nå :-)

Det blir spennende følge med men jeg er redd for at det ikke ender med noe annet enn full reprise av sakene som ble opprettet når Viasat tok i bruk "pairing" (stortinget, post&teletilsynet, forbrukerombud osv). Det som er helt sikkert er at slikt evt. må reguleres ved lov/vedtak slik at loven blir lik for alle operatører og alle distribusjonsformer (inkl. IPTV osv.). Løsningen er jo rimelig enkelt at alle operatører blir pålagt til å tilby CAMs som følger common interface standarden eller evt. CI+ som også er en Europeisk standard.

Det har også vært rykter om at CD kommer med en "pairing CAM" i løpet av året da så det er mulig det er storm i et vannglass i øyeblikket ;-)

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Det har også vært rykter om at CD kommer med en "pairing CAM" i løpet av året da så det er mulig det er storm i et vannglass i øyeblikket ;-)
    En CAM løser ikke problemet. Vantage fungerer svært bra med innebygget kortleser, men med CAM kan den ikke håndtere mer enn en kryptert strøm av gangen.
    Topfield bruker bare CAM, og det medfører en del problemer - krypterte opptak som går ut på tid, og upålitelig oppførsel ved opptak i bakgrunnen.
    Jeg ga opp og solgte min 7700, Vantage fungerer vesentlig bedre på opptak.

Jeg er nå sterkt i villrede om det er innholdsleverandørene som står bak, eller om distributørene villeder oss. De må jo være sammen om dette, hadde vært litt av en bombe om en innholdsleverandør skulle si at det er fritt fram å ta ut opptak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde planlagt å kjøpe en vantage 8000 twin, men det er ikke lurt å kjøpe det , fordi da riskere jeg at signalen er borte fra CD i løpet av året?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinde
    Hadde planlagt å kjøpe en vantage 8000 twin, men det er ikke lurt å kjøpe det , fordi da riskere jeg at signalen er borte fra CD i løpet av året?

Nei signalet blir ikke borte men man har mistet muligheten for å motta Canal Digital sine HD-kanaler med alle andre mottagere enn CD sine egne "godkjente" mottagere .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis riktig det Luria skriver, man kan laste alt man orker av HD sendinger fra nettet, det være seg serier eller filmer. Ting som går på tv "over there". Kommer nok noen kjappe løsninger her etterhvert også , får se det positive i det , mer sosialt å se premier league på en pub enn hjemme på loftstua. For min del kan canal digital drite og dra.......

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i grunn litt enig med deg for "den som tier samtykker". Poenget mitt er at det sannsynligvis blir utrolig vanskelig å få gjennomslag noe Viasat saken viste. Etter dette har GET,RiksTV og Lyse tatt i bruk samme type ordninger uten en eneste klagesak såvidt jeg vet.

Er ingen jurist men de Norske folkevalgte kan hvertfall ikke lage lover eller vedtak som strider mot EØS direktiver. Det går sikkert men det vil bli omgjort dersom det strider mot EØS avtale (eller evt. andre avtaler).

Pairing/kortlåsing er allerede tatt opp i stortinget for flere år siden (når Viasat innførte pairing) men da kom det ikke langt. Det hadde jo vært fint om det hadde skjedd noe den gangen så hadde man ikke hatt noen diskusjon nå :-)

Det blir spennende følge med men jeg er redd for at det ikke ender med noe annet enn full reprise av sakene som ble opprettet når Viasat tok i bruk "pairing" (stortinget, post&teletilsynet, forbrukerombud osv). Det som er helt sikkert er at slikt evt. må reguleres ved lov/vedtak slik at loven blir lik for alle operatører og alle distribusjonsformer (inkl. IPTV osv.). Løsningen er jo rimelig enkelt at alle operatører blir pålagt til å tilby CAMs som følger common interface standarden eller evt. CI+ som også er en Europeisk standard.

Det har også vært rykter om at CD kommer med en "pairing CAM" i løpet av året da så det er mulig det er storm i et vannglass i øyeblikket ;-)

Situasjonen er annerledes nå, all den tid signalene i de nye boksene går via hdmi/hdcp rett i TV'en. Vi kan ikke lenger koble en opptager mellom tv og tuner slik vi kunne med de gamle boksene. Jeg er usikker på om post og teletilsynet eller forbrukerombudet er klar over alle de nye tekniske begrensningene som følger med PVR'ene fra de store leverandørene og parringen. Det vi alle KAN gjøre er å sende e-post/brev til forbrukerombudet o.l. og påpeke at vi alle plutselig taper penger på egeninnkjøpt utstyr, at retten vår til å ta opp og avspille er blitt innskrenket kraftig uten at vi er informert om bakgrunnen for dette etc. etc. Hvorfor kan ikke CD/Via dokumentere sine påstander om at dette er nødvendig? Jeg har hatt abonnement i alle år, og har aldri blitt orientert om dette. I mine øyne er dette et direkte kontraktsbrudd fra CD (og Via etc), noe som veier tyngre enn alle hensyn til opphavsrett og drm CD måtte påberope seg. Pengene tilbake og våre utlegg dekket!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart dette kun er rå spekulasjon fra programleverandørene.Jeg fatter ærlig tal ikke at det i det hele tatt er mulig å tro at de bare er veldedige leverandører av service til folket!!
    De melker alt de greier ut av seerne,og som staten forlengst har funnet ut,så er det helt utrolig hvor mye folk er villige til å betale for,når de bare blir vant til det.
    Dette blir aldri bedre,hverken på service,muligheter eller kostnad så lenge vi bare sitter å koper på det lille tilbudet vi betaler trippelt for,og det snart uten både opptaksmuligheter og gratis flere-rom-muligheter.
    Dette var jo mulig å få til for 10-15 år siden så lenge du bare utstyrte deg med tunere som var tilpasset! Da trengtes kun ett abonement,eller du kunne bare ta med deg kortet fra en tuner til den andre.Viasat,CD,og div andre lev.gikk også i samme dåsa uten problemer.
    Sannheten er at de kun legger alle mulige kjelker i veien for å tjene mest mulig penger på de registrerte seerne,under dekke av å skulle demme opp for pirater.Piratene var riktignok langt mer utbredt tidligere,men de har aldri vært mer enn et marginalt problem,og de er greie å skylde på når kuene skal melkes
    Mvh Rune

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Piratene var riktignok langt mer utbredt tidligere,men de har aldri vært mer enn et marginalt problem,og de er greie å skylde på når kuene skal melkes
    Dette er en interessant betraktning. Da må jeg bare få spørre deg; Hvorfor tror du det er færre pirater nå?
    Hvor marginalt problemet var, vet ikke jeg. Kanskje du kan fortelle hva du baserer uttalelsen på? Det jeg i hverfall vet, er at for ca 15 år siden kjente jeg flere som hadde piratkort enn lovlig abb...

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kan du jo snu det på hodet og spørre hvorfor vi som betaler godt over 6 lapper pr. år på forskudd ikke skal få bruke en mottager som er brukbar. Siste geniale softwareupdate tok knekken på tekstv., men iflg. canal digital måtte dette komme av at jeg hadde en gammel CRT tv.........Og det er det noen år siden jeg hadde.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er en interessant betraktning. Da må jeg bare få spørre deg; Hvorfor tror du det er færre pirater nå?
    Hvor marginalt problemet var, vet ikke jeg. Kanskje du kan fortelle hva du baserer uttalelsen på? Det jeg i hverfall vet, er at for ca 15 år siden kjente jeg flere som hadde piratkort enn lovlig abb...
    Vel,jeg kjente noen som hadde piratkort,men de fleste av dem igjen ga opp etterhvert og gikk tilbake til det normale abonementet pga de stadige oppgraderingsproblemene.
    Tallmateriale over piratene dengang finnes jo ikke,bare de temmelig opplagte sterkt overdrevne estimatene fra leverandørene.-men det er jo klart at det er bare å ta de for god fisk om man skulle ønske det.Uansett er det vel bare akademisk interesse for slikt pr i dag..
    Pirater i dag lever et komplisert TV-liv,for selskapene har etterhvert og langt på vei gjort det alt for komplisert for en ukyndig seer å benytte en slik løsning,og det er i seg selv greit nok det. Det jeg likevel er så fripostig å påstå,uten fnugg av bevis riktignok,er at selv når den siste pirat takker for seg,så vil de likevel figurere som en stooor utgiftspost i leverandørenes regnskap,slik at vanlige kunder også i framtiden er sikret stadig nye og kreative metoder å bli melket for penger på!
    Mh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Nei signalet blir ikke borte men man har mistet muligheten for å motta Canal Digital sine HD-kanaler med alle andre mottagere enn CD sine egne "godkjente" mottagere .

Ok, hvis jeg skjønner det riktig er det BARE HD-kanaler som man ikke kan se? De vanlig SD kanaler kan man se?
    Stemmer det?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinde
    Ok, hvis jeg skjønner det riktig er det BARE HD-kanaler som man ikke kan se? De vanlig SD kanaler kan man se?
    Stemmer det?

Du får se alle SD-kanaler som Canal Digital sender men ingen HD-kanaler utenom TvNorge ihvertfall så langt . Andre høyoppløselige kanaler på andre satelitter fungerer fortsatt fint .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Du får se alle SD-kanaler som Canal Digital sender men ingen HD-kanaler utenom TvNorge ihvertfall så langt . Andre høyoppløselige kanaler på andre satelitter fungerer fortsatt fint .
    Sålangt så ser det ut som det er HD kanalene i familepakka som ikke oppdateres dersom man ikke har et "pairing" smartkort. TVNorge HD er jo i Norgespakka og Canal+ sine HD kanaler i Canal+ pakka. Dersom (eller når?) HD kanalene "paires" så vil kun CDs HD mottagere klare å dekode HD kanalene slik det også er tilfellet med Viasats HD kanaler.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at vi som har CD på kabel får samme problem. Jeg er en av di som er frustrert med HD-PVR (samme boks som dere har) lurte på å kjøpe en Dreambox HD-PVR. Det la jeg på is når jeg så dette med pairing. Hva gjelder software oppdatering, så venter vi ennå, vi har venta i 15 måneder nå, det skjer ikke noe som helst. I april sa CD at nå var det like før, gjensto bare litt testing av stabiliteten, så skulle den sendes ut i juni.

Nå er vi snart inne i august, og ingen oppdatering så langt. Er stygt redd for at CD har funnet ut at den franske drittboksen har svakheter som ikke lar seg fikse med softwareoppgradering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Si meg hvem du omgås og jeg skal si deg hvem du er... Nå, spøk til side - det forteller vel bare noe om hvilken bekjentskapskrets DU har. Den ligner ikke min - og jeg tror de aller fleste av oss er ganske ukjent med pirater.

Det finnes sikkert endel der ute, men sannhetne er vel at det kreves endel fikleferdigdigheter, kunnskaper og bekjentskaper for å ha noe utbytte av det. Og hva får man igjen? Plunder og heft. For de aller, aller fleste er det bedre å ha straight utstyr og ab, og så er det bare tut og kjør. Derfor er det bare forjaævlig dette selskapene holder på med. Det handler nok først og fremst om profittmaksimering.

Jeg tror piratvirksomhet må væer bare for spesielt interesserte - og jeg lurer på om ikke mange pirater også har et eller annet gyldig kort?

Men, uten at jeg har greie på det - hvis signalene går via HDMI så bør det vel være mulig å lage en tappekran på veien slik at de også kan gå til en opptaker?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VHS må bli svaret.De greier vel ikke å stoppe den gamle videospilleren enda vel..
    Man må blåse HD og slikt en lang mars da,men opptak blir det i alle fall!
    Mvh Rune ;-)

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter
    ... hvis signalene går via HDMI så bør det vel være mulig å lage en tappekran på veien slik at de også kan gå til en opptaker?
    Nei. Det er der HDCP kommer inn i bildet. High-bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia, the free encyclopedia

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •