Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 277
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter
    Det jeg ikke begriper er at det henvises til krav om sikkerhet når det innføres pairing for HD. Men ligger ikke sikkerheten i kortet da? Såvidt jeg skjønner er det vel også pairing på Viasat's vanlige kanaler? Slik var det i hvert fall da jeg benyttet Triax tuner. Jeg vet visst for lite om dette.

M en det er jo en forferdelig uting at distributørene skal kunne styre hvilket mottakerutstyr man benytter.

Men hele dette markedet er vel ikke annet enn en veritabel loppemaskin.

Vi burde ikke ha noe behov for både CD og Viasat, ett selskap alene kunne jo like godt distribuere alle kanaler. Så ble vi kvitt en masse dobbelt-administrasjon. Da gjenstod det bare fritt valg av hvilke kanaler man ville, eller ikke ville se på...

Det må vel være noe som ikke er helt i orden når mange bruker finner at de trenger begge kortene.

Der er jeg veldig uenig med deg, det beste hadde vært om vi fikk 10-15 fler aktører på markedet, slik at der ble en reell konkuranse om kundene. Da hadde kanskje leverandørene følt seg tvunget til å yte service, tillate andre tunere og la brukerne velge mer fritt i programpakkene.
    Det du beskriver er jo et skritt tilbake i tid til NRK dagene, en kanal eller levrandør uten konkurranse kan stort sett gjøre som den vil, men kommer det fler så må de være tilpasningsdyktige.

Mangelen på konkuranse mellom de to aktørene viser seg jo i at de har et stadig mer likt prisnivå og regelsett, det eneste som har skjedd siste årene er jo at de tydeligvis blir mer og mer enige med hverandre om hvordan en levrandør skal utnytte sin posisjon.

Etter min oppfattning burde markedet åpnes for alle levrandører som er innad i EØS for å selge abonementer, da hadde nok CD og Via fått ut fingeren.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det er begrenset båndbredde på satelitten, det er dyrt å sende opp satelitt og den må byttes med jevne mellomrom. Tviler på at det er realistisk å ha 10-15 tilbydere i norge...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baxter
    Der er jeg veldig uenig med deg, det beste hadde vært om vi fikk 10-15 fler aktører på markedet, slik at der ble en reell konkuranse om kundene. Da hadde kanskje leverandørene følt seg tvunget til å yte service, tillate andre tunere og la brukerne velge mer fritt i programpakkene.
    Det du beskriver er jo et skritt tilbake i tid til NRK dagene, en kanal eller levrandør uten konkurranse kan stort sett gjøre som den vil, men kommer det fler så må de være tilpasningsdyktige.

Mangelen på konkuranse mellom de to aktørene viser seg jo i at de har et stadig mer likt prisnivå og regelsett, det eneste som har skjedd siste årene er jo at de tydeligvis blir mer og mer enige med hverandre om hvordan en levrandør skal utnytte sin posisjon.

Etter min oppfattning burde markedet åpnes for alle levrandører som er innad i EØS for å selge abonementer, da hadde nok CD og Via fått ut fingeren.
    De fleste har nå 3 aktører å velge mellom (Viasat,CD og RiksTV). Jeg tror mange ikke velger billigste alternativ men det alternativet som gir de mest interessante kanalene (dvs. de dyreste kanalene). De som ikke vil betale 5-øre velger antagelig gratiskanalene i bakkenettet (TV2,NRK,lokaltv,åpenkanal).

I ekstreme tilfeller kan man også antagelig velge mellom Viasat,CD,RiksTV,GET eller Lyse(Altibox).

Jeg kan forstå at kabel og IPTV kunder ikke er helt fornøyd siden det er vanskelig å bytte operatør dersom man ikke kan sette opp UHF antenne eller parabol eller har dekning fra innendørs antenne for bakkenett. Da skulle man tro at kabeltv var det desidert dyreste alternativet av alle operatører men det er stikk motsatt såvidt jeg kan se.

Gresset er ofte grønnere på den andre siden av gjerdet. Det er flere operatører i Norge enn i mange andre land som har betydelig flere innebyggere enn Norge. Det hadde vært fint med 10-15 men jeg er ikke så sikker på om det nødvendigvis hadde redusert prisen når det blir såpass mange. Hver operatør ville fått store kostnader ved å sende kanalene (f.eks. via satellitt) og mange færre kunder til å fordele kostnadene på. I tillegg så skal man huske på at TV kanalene sannsynligvis ikke ville selge seg billigere via nye operatører. Et eksempel er f.eks. Canal+ som koster like mye pr. måned via CD,GET,Lyse osv.

Egentlig er dette markedsstyrt. Nye operatører vil garantert starte opp dersom investeringene bare gir høy nok avkastning. Problemet er at det kan ta 5-10 år før en operatør begynner å gå med overskudd og med et mettet marked og finanskrise så er det nok lite sannsynlig at det dukker opp mange nye operatører. Når det ble lyst ut konsesjon for bakkenett så var det kun en søker (og det var i de gode tidene). Hadde det vært letttjente penger å starte opp som ny operatør så ville det vært mange søkere til en slik konsesjon.

Operatørene må også betale for å sende hver eneste kanal som skal ut i nettet. Det gjelder til og med åpne kanaler på Astra,Hotbird osv.

I England og Tyskland er dette et mindre problem pga. det store antallet innbyggere men likevel ser man at det er veldig få opratører. I England og Tyskland velger mange kanaler å sende ukodet via satellitt pga. det store antall seere gir bra mulighet for reklameinntekter. Dette er selvfølgelig også noe Norske kanaler hadde gjort dersom det hadde resultert i mere penger i kassa.

En annen sak er at Europeiske operatører antagelig ser Norge som et lite interessant marked siden digitaltv allerede er rullet ut (og at vi er å regne for en middels stor by i Europeisk sammenheng). Folk vil også gjerne ha de Norske kanalene som ikke sendes av operatører ute i Europa. Tilbud av enkelt kanaler er det også lite av ute i Europa men noen operatører har et tilbud som gjør at man selv kan sette sammen kanaler i en større pakke.

Det er mange land som også har bare en betaltv operatør via satellitt. F.eks. England (Sky). I USA er det to (Dish & DirecTV).

Vil tippe at det kan bli mange nye operatører via WEB TV løsninger siden det da holder med internet oppkobling. Problemet er at det gir veldig dårlig kvalitet og for mange vil ikke slike billige løsninger være bra nok. Det er heller ikke alle TV kanalene som tilbyr WEB TV selv om det er en måte å tilby enkelt kanaler på. Det er sannsynligvis heller ikke alle TV kanaler som vil la seg distrbuere via WEB TV pga. dårlig kvalitet. Tror ikke en gang TV2 tilbyr enkelt kanaler via WEB TV. Det er også eksempler der en TV kanal ikke har rettigheter til å sende alt innhold på WEB TV.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forfriskende å lese dine velfunderte innlegg, Bobben1! Det er bra at vi får noe motvekt til all sytingen..
    :-)

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Forfriskende å lese dine velfunderte innlegg, Bobben1! Det er bra at vi får noe motvekt til all sytingen..
    :-)
    Hehe .. tror det er vanskelig å finne et mer pro-CD forummedlem enn deg Ole. Om du ikke er ansatt av Canal Digital, så burde du hvertfall fått betalt for PR-verdien.

Fra spøk til alvor, så synes jeg at folk må kunne få si at de vil si opp CD abonnementet hvis kortene kun fungerer med CD mottakere. Dette uten å bli kalt for sytete.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gjør jo selvfølgelig dette for at det ikke skal gå an å ta med kortet fra stua og opp på soverommet når du kanskje kunne tenke deg å se på TV 15 min der. Da tvinges jo du evt. til å kjøpe AlleRom etc. Det samme når det gjelder hytta.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det, så må dette begrense seg til HD-kanaler a la måten Viasat gjør det på. Det må da være mange Canal Digital abonnenter i landet med gamle Canal Digital godkjente SD mottakere hvor mottakerne ikke har den nødvendige hardware for denne pairingen. Sannsynligvis så har HD mottakerne til Canal Digital dette, og at de da kan paire disse kortene for mottak av HD-kanalene.

Ikke det at det vil være den store trøsten, men jeg går ut fra at vi uansett vil kunne se Canal Digtals SD kanaler med våre CD kort i ikke-godkjente mottakere.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet for vårt syt her inne bunner vel stort sett i det ikke finnes alternativer til Sagem-mottakerne, når CD pairer kort og mottakere. Og at mange av oss ikke godtar å ha sånt "søppel" i stua. (((regner med jeg får en reaksjon fra OleM nå:-D )))
    Hva om CD hadde kunnet komme med godkjente "high-end"-mottakere?
    Problemet er nok at CD ikke kan/vil godkjenne tunere som har muligheter for å laste opptak ut av tuneren. Og linux-tunerne er selvsagt fullstendig utelukket (siden du kan gjøre stort sett hva du vil med dem).
    De ønsker nok heller ikke å godkjenne en tuner der en (på et eller annet vis) kan få tilgang til Viasats kanaler.
    Hvis jeg ikke husker feil, nevnte Tandberg en gang i tiden at Technisat-tuneren var inne til godkjenning hos CD. Ser ikke ut til at det har gått bra, men hadde den vært en alternativ godkjent mottager, tror jeg mange hadde vært fornøyde, selv om den er dyr. Men det hadde nok blitt en strippet utgave vi hadde fått, kan jeg tenke meg, helst uten usb og nettverkskontakt, kanskje også uten cam-plasser.
    Vantage (som jeg har selv) kommer nok aldri til å bli godkjent, siden det går an å laste ut ukrypterte opptak, nettverkskontakt, samt patcha firmware som gir tilgang til Viasat.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av n-t
    Utgangspunktet for vårt syt her inne bunner vel stort sett i det ikke finnes alternativer til Sagem-mottakerne, når CD pairer kort og mottakere. Og at mange av oss ikke godtar å ha sånt "søppel" i stua. (((regner med jeg får en reaksjon fra OleM nå:-D )))
    Hva om CD hadde kunnet komme med godkjente "high-end"-mottakere?
    Problemet er nok at CD ikke kan/vil godkjenne tunere som har muligheter for å laste opptak ut av tuneren. Og linux-tunerne er selvsagt fullstendig utelukket (siden du kan gjøre stort sett hva du vil med dem).
    De ønsker nok heller ikke å godkjenne en tuner der en (på et eller annet vis) kan få tilgang til Viasats kanaler.
    Hvis jeg ikke husker feil, nevnte Tandberg en gang i tiden at Technisat-tuneren var inne til godkjenning hos CD. Ser ikke ut til at det har gått bra, men hadde den vært en alternativ godkjent mottager, tror jeg mange hadde vært fornøyde, selv om den er dyr. Men det hadde nok blitt en strippet utgave vi hadde fått, kan jeg tenke meg, helst uten usb og nettverkskontakt, kanskje også uten cam-plasser.
    Vantage (som jeg har selv) kommer nok aldri til å bli godkjent, siden det går an å laste ut ukrypterte opptak, nettverkskontakt, samt patcha firmware som gir tilgang til Viasat.
    Jeg er enig i dine faktiske betraktninger om boxer og godkjenninger og ikke godkjenninger i ditt innlegg.Men- nå har det seg sånn at jeg faktisk er enig med OleM om CD`s tuner og at den ikke skaper de store problemene for meg heller.Hva om "søppeltuneren" er den eneste som kan bringe gode programmer inn i stua i fremtiden? Hva om vi i denne diskusjonen også hadde husket at dette gjør alle de andre distributørene i Europa?? Hva er det som får CD til å innføre dette med pairing?? Er det en en mulighet for at CD er pålagt å innføre dette for at de skal kunne få beholde mulighetene for å vise oss HD kanaler i fremtiden av rettighetshaverne? Jeg tror det er på tide og innse at dersom det skal bli flere HD-kanaler lagt ut til oss,så er dette med pairing den prisen vi må betale for at det skal skje.Jeg er overbevist om at CD ikke har en dritt de skulle ha sagt i denne saken. Det er "take it or leave it". Jeg tror ikke at CD gjør dette hvis de ikke hadde vært nødt.Det koster penger,tid og mye " bråk" med sine kunder,men de har nok ikke noe valg.Det CD nå burde gjøre er å finne nye og bedre tunere som kan godkjennes.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av baxter

Hei Baxter!

Du har forsåvidt rett -men min tanke var jo at det burde være nok med en distributør hvis eneste oppgave skulle være å administrere sattelitt-trasnsmisjonen - på vegne av programleverandørene (altså TV2, TVN, TV4, Eurosport, TV3 osv), og fakturere hver enkelt bruker etter hvilke kanaler han abonnerte på. Og ha et gebyr for jobben. Men man kunne jo tenke seg at andre leverandører også kunne gi det samme tilbudet - til en lavere pris. Det skulle vel bli omtrent som med Telenor/Tele2 - og alle mobiloperatører?

Men i hvert fall: Markedet funger nå helt på leverandørenes premisser, vi har ingenting vi skulle ha sagt. Løsningen ville selvsagt være at noen fant opp noe som kunne tvinge frem en løsning som lot oss få det vi ønsker på de vilkår vi ønsker - til en pris som begger parter kunne leve med...

Og det tror jeg teoretisk er mulig; haken er bare at det bryter med det nåværende prinsipp med profittmaximering...

Det skulle vært interessant å vite: Hva har piratvirksomhet egentlig betydd, og betyr - om det fortsatt finnes?, for operatørene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    De fleste har nå 3 aktører å velge mellom (Viasat,CD og RiksTV).
    Problemet er ikke at det ikke finnes alternativer, men at ingen av alternativene opptrer som representanter for sine kunder. Alle signaldistributører lar seg bruke som instrumenter for profittmaksimering på vegne av innholdsleverandørene. Det vi trenger er en eller flere store aktører som stiller seg på kundenes side for å oppnå bedre betingelser. På sikt er dette også i distributørenes interesse siden deres eksistens trues av alternative media.

Dessuten er det på høy tid at konsesjonsgivende myndigheter følger opp de intensjoner som er lagt for distribusjon av digitale media. F.eks. er det interessant å vurdere pairing opp mot post og teletilsynets retningslinjer mht det å fremme valgfrihet og innovasjon innen mottakerutstyr.

Til sist må nevnes mulige skjær i sjøen for CD om de utelukker alle alternativer uten at de selv er i stand til å levere mottakere med akseptabel kvalitet/funksjonalitet. Helt elementære ting som bildestøy og mangelfull håndtering av skifte mellom 4:3/16:9 er jo gjengangere på diverse brukerforum over lengre tid uten løsning. Som prinsipp bør entusiastene i det minste kunne få kjøpt en høykvalitetsløsning et eller annet sted med CD's velsignelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte CDs HD PVR etter å ha lest om den kommende pairingen. Så ikke ut til å bli noen vei utenom for HD mottak fra CD. Mottok boksen fra CD etter fire dager. Nå står den i hyllen ved siden Vantage 8000. Ingen oppstartsproblemer. Foretok softwareoppdateringen som ble lagt ut i mars. Bra bilde på HD og SD, men etter min subjektive oppfatning er ikke farvene like gnistrende klare og varme som på Vantage. Boksen støyer, men mest i starten. Harddisken fungerer bra så langt.

CD sendte nytt programkort med boksen til tross for at kortet ble skiftet så sent som i februar. En del kanaler jeg ikke abonnerer på (som Canal +) ligger foreløpig åpne, akkurat som i februar.

Det er to rørnedføringer (coax-in-pipe) til stuen og uaktuelt med flere. Siden den ene er forbeholdt en multifeed-coax til Vantage, kan jeg bare ha én kabel til CD-boksen (burde hatt to).

CD-boksen ser dessverre ikke ut til å motta andre Thor-transpondere enn CDs egne. Løsningen blir at jeg skaffer meg en Thor LNB med to uttak slik at Thors øvrige transpondere kan mottas på Vantage.

Et spørsmål til erfarne CD HD PVR-brukere: Er det noen mulighet for å koble til CD-boksen for opptak fra en annen receiver som Vantage (f.eks. fra tysk TV)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    De gjør jo selvfølgelig dette for at det ikke skal gå an å ta med kortet fra stua og opp på soverommet når du kanskje kunne tenke deg å se på TV 15 min der. Da tvinges jo du evt. til å kjøpe AlleRom etc. Det samme når det gjelder hytta.
    CD skriver jo at "Så har du mer enn en tv-mottaker hjemme hos deg, må vi få vite hvilke du har slik at vi kan koble programkortet til dem."
    Dvs. at du kan vel da ta med deg kortet fra stua til soverommet eller hytta hvis du er registrert som eier av alle boksene (samme som Riks-tv har for sine bokser). Selvfølgelig må da alle boksene være godkjent av CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD's primære begrunnelse er press fra innholdsleverandørene. Innholdsleverandørene er ikke særlig opptatt av at om kortene kan brukes i en eller flere mottakere. Derimot kjemper de med alle midler for å lukke alle hull i signalkjeden som potensielt kan brukes til å ta frem en kopi som kan distribueres på andre former. Derfor skal brukerne så langt det er mulig låses til utstyr som ikke kan kommunisere med omverdenen. For HD betyr det at eneste godtatte utgang fra boksene er HDMI med HDCP. Dessuten ønsker den samme innholds-bransjen at utvalget av mottakere skal reduseres og at utvikling av slike kun skal skje på oppdrag (etter kontrakt) fra distributører. Dermed får de kontroll over pengestrømmen og kan sørge for at midler til innovasjon og utvikling av alternativ teknologi holdes på et absolutt minimum. Om det vil være en god langsiktig strategi vet ingen, men historisk har ikke slike initiativ vært effektive mer enn en kort periode.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da vel flere bokser enn CD sine pappesker som har HDMI med HDCP?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Ja, men her er det også snakk om å kontrollere finansiering av produktutvikling og holde utvalget på et minimum. Så snart det finnes flere konkurrenter finnes det et marked med motivasjon til produktutvikling ut over det som aksepteres av mediaselskapene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Skjermkortet mitt har HDMI med HDCP

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    CD's primære begrunnelse er press fra innholdsleverandørene. Innholdsleverandørene er ikke særlig opptatt av at om kortene kan brukes i en eller flere mottakere. Derimot kjemper de med alle midler for å lukke alle hull i signalkjeden som potensielt kan brukes til å ta frem en kopi som kan distribueres på andre former. Derfor skal brukerne så langt det er mulig låses til utstyr som ikke kan kommunisere med omverdenen. For HD betyr det at eneste godtatte utgang fra boksene er HDMI med HDCP. Dessuten ønsker den samme innholds-bransjen at utvalget av mottakere skal reduseres og at utvikling av slike kun skal skje på oppdrag (etter kontrakt) fra distributører. Dermed får de kontroll over pengestrømmen og kan sørge for at midler til innovasjon og utvikling av alternativ teknologi holdes på et absolutt minimum. Om det vil være en god langsiktig strategi vet ingen, men historisk har ikke slike initiativ vært effektive mer enn en kort periode.
    Det låter vettugt, ingenting er som et monopol! Det er money, money, money hele veien. Men i det lange løp vil nok monopolistene bite i gresset - de kan ikke leve uten oss!

Vi ser jo hvorledes platebransjen stadig forlenger sine rettigheter, og myndighetene er lydige redskaper. Men også her er det en utvikling i gang som blr vanskelig å stoppe. Pirate Bay saken er vel bare en begynnelse.

Selv om det gjelder musikk og ikk tv: Jeg har lurt mye på om det er vetugt at en artist, om han så er bedre enn både Beethoven, Mozart, Caruso, Sinatra og Loius Armstrong: Er det helt ok at han skal bli mulitmillardær av den grunn - bare fordi teknologien gir ham tilgang til et enormt marked? Hans innsats blir jo ikke dobbelt så my verd av den grunn - talentet, jobben, innsatsen er jo den samme?

Men dette blir aldri diskutert, og det er vel fordi distributør og rettighetshaverbransjen lever høyt på dette... Artistene er bare et nødvendig onde som har tilkjempet seg gode avtaler. Anderledes var det før, Billie Holiday eller Anita O'Day ble avspist med en neve dollar og null royalties.

Beg pardon, no more off topic from now on.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til syvende og sist blir produktet dårligere. For min del er det uaktuelt å bruke CD's utstyr, å betale flere tusen kroner i året med de enorme begrensningene en slik standardboks innebærer er helt uaktuelt.

Jeg kan heller ikke se at innholdsleverandørene har noe å tjene på å innskrenke sitt eget marked - iallefall her i Norge. Det distribueres minimalt med orginalmateriale som ikke allerede er tilgjengelig via flere andre kilder som er lett å kopiere. Det lille man får severt av skandinavisk egenprodusert orginalstoff slik som sportssendinger mm. er det nok frapperende lite penger i når først begivenheten er kringkastet - hvem **** vil betale for å se en fotballkamp fra i går?

I mine øyne burde forbrukerrepresentantene gå hardt ut og presse igjennom kundens rett til å anvende og oppbevare og se de tv-sendingene vedkommende har kjøpt og betalt for etter eget forgodtbefinnende. Hvorfor skal du ikke kunne se dine serier og filmer du har betalt for i opptak på din ipod når du er ute å reiser? Hvorfor skal du ikke kunne lage din egen ti-på-topp video av ditt favorittlags beste skåringer?? Å begrense våre muligheter til å anvende et produkt vi har betalt for fordi det potensielt kan innnebære at man misbruker denne retten er også uakseptabelt. Folk som ikke innser dette burde få bilen sin plombert til 90 km/t et års tid, eller bli nektet å beholde aviser man abonnerer på etter å ha lest dem fordi man kunne komme i skade for å klippe ut nyhetene og lage collage av dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er også helt enig i idéen om at ett selskap tar seg av distribusjonen over satellitt - alle kanaler med samme type kryptering, og at man deretter hadde "operatører" (som på mobilmarkedet) som kunne tilby ulike (eller like) programpakker med tilhørende programkort som man kunne putte i den tuneren man selv ønsker å benytte.

Det viktigste er uansett å unngå at man må ha flere tunere for å kunne se på de kanalene man abonnerer på. For meg er det totalt uaktelt å svitsje mellom to (eller flere) tunere når jeg i realiteten bare skal bytte kanal.

Den dagen Dreamboxen ikke lenger kan dekryptere signaler fra CD og Viasat kommer jeg til å si opp abonnementene mine.

Slik jeg ser det er de eneste alternativene per i dag IPTV eller kabel-tv. RiksTV mangler flere kanaler som er "et must" for meg.

Forøvrig er det utrolig at man i år 2009 ikke klarer å lage godkjente tunere til noe digitalt tv-system som klarer å skifte kanal på under 1 sekund...Dreamboxen bruker bare noen tideler på å svitsje mellom krypterte kanaler.

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •