Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 277
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor kan ikke CD få fingern ut og tillate kort-pairing med Vantage tunere f.eks?

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvorfor kan ikke CD få fingern ut og tillate kort-pairing med Vantage tunere f.eks?
    For å opprettholde monopolet på tunerene sine? Dette må nok via Konkurransetilsynet for at CD i det hele tatt skal vurdere å gi slipp på muligheten til å tvinge folk til å kjøpe deres boks sammen med abonnement. HD PVR 101 er en sikker melkeku, og dersom flere bokser blir offisielle må en jo høyne kvaliteten på denne/gå ned i pris...

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil folk ha is i magen, eller vil vi se masse Vantage, Technisat, osv. tunere billig til salgs på AVtorget nå? Før Canal Digital iverksetter pairing.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øbben
    Fremfor å gå og irritere meg over den kommende men ikke helt uventede pairingen, bestilte jeg i stedet CD HD PVR idag siden leveringstiden nå kan komme til å øke utover de varslede 1 - 2 uker. Dette betyr 3000 kr ut av vinduet og enda en boks i hyllen, men samtidig tilgang til en harddisk som jeg ennå ikke hadde skaffet til min kjære Vantage. Kommer til å kjøre 7 satellittposisjoner på Vantage og Thor på CD-boksen. Innlegg i Forumet tyder på at CD HD PVR er blitt bedre etter softwareoppdateringen.
    Godt jobba, slike kunder gribbegjengen venter på....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Antakelig fordi Vantage ikke har den HW som skal til for å gjennomføre slik kort-pairing. Jeg vet CD jobber med andre boksleverandører for godkjenning av bokser. Kravet til boksleverandør for å få boksen godkjent er nettopp at de støtter CAS-7 kortpairing, eller hva det heter. Det er sikkert noen andre krav også slik som lokalisert SW f. eks. Jeg har blitt fortalt at de også jobber med dyrere "high end" alternativer. Jeg håper ny Technisat tuner kan være en kandidat for godkjenning.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Godt jobba, slike kunder gribbegjengen venter på....
    Hehe.. Du er bare helt utrolig... :-)

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Du er bare helt utrolig... :-)
    Du er jo ikke så værst selv heller da...........

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Antakelig fordi Vantage ikke har den HW som skal til for å gjennomføre slik kort-pairing.
    Det krever sannsynligvis at hardware er forberedt for dette fra fabrikk. I følge Conax WEB så ser det ikke ut som "pairing" støtte er noe som kan oppgraders i software. Software basert "pairing" gir trolig veldig dårlig sikkerhet.

Conax - en, products, cas extended, pairing

"Unlike standard Conax CAS7 STBs, Conax STBs with Pairing module have to be configured with unique data at production time. Therefore, Conax STBs with Pairing module must be specifically produced and the pairing data must be included from the outset."

Det fungerer antagelig 100% som for RiksTV siden de også benytter Conax pairing.

Viasat benytter trolig også noe liknende for HD kanalene men for SD kanalene må nesten Viasat benytte software basert pairing med dårligere sikkerhet (gamle Viasat Viaccess baserte mottagere ble jo software oppgradert til NDS/parring)

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så løsningen kan kanskje bli å kjøpe en CAM når (eller hvis) Canal Digital kommer med en slik løsning. Jeg har en RiksTV CAM idag i min Vantage 7100TS, og dette fungerer fint med mitt RiksTV kort. Der er vel kortet pairet med STB ID på CAM'en.

Men vi får nå først vente og se hva som eventuelt skjer. Kanskje de tunerne vi har nå klarer å overstyre pairingen som kommer. 8)
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    Så løsningen kan kanskje bli å kjøpe en CAM når (eller hvis) Canal Digital kommer med en slik løsning. Jeg har en RiksTV CAM idag i min Vantage 7100TS, og dette fungerer fint med mitt RiksTV kort. Der er vel kortet pairet med STB ID på CAM'en.

Men vi får nå først vente og se hva som eventuelt skjer. Kanskje de tunerne vi har nå klarer å overstyre pairingen som kommer. 8)
    Tror også det er lurt å ha litt is i magen og vente å se. Det er ikke alltid lurt å ta problemene på forskudd ;-)

Dersom "pairing CAMer" blir tilgjengelig og de fungerer med HD kanalene så eksisterer det jo ikke noe problem. CAM'er for IDTV kommer (bekreftet av Canal Digital på NRK nettmøte).

RiksTV har ingen HD kanaler og har trolig en stor betydning. Det interessante spørsmålet er om programselskapene bak HD kanalene vil tillate at Canal Digital og andre operatører tilbyr bruk av "pairing" CAM for HD kanaler . Det gjør det i såfall utrolig enkelt å lage digitale kopier. HDCP har egentlig ingen hensikt så lenge CAM'er og ikke godkjente mottagere fungerer. Ingen ved sine fulle fem ville gjøre noe så tungvint som å kopiere fra HDMI når man kan lage perfekte digitale kopier ut av CAM'n mot en "ikke godkjent" mottager med harddisk.

Håper selvfølgelig CAM'ene vil klare HD kanaler men når man ser hysteriet rundt kopibeskyttelse på BlueRay osv. så aner det meg at filmselskaper ol. ikke vil tillate digital kopiering av HD innhold.

Common Interface versjon 2 (CI+) løser slike problemer ved at modulen låses til dekoder/tv. Da er det ikke mulig å kopiere innhold. Jeg tror ikke det finnes TV'er eller dekoder som støtter CI+. Dersom en TV/dekoder skal støtte CI+ så må den ha egen hardware for dette (den kan ikke software oppgraderes til CI+).

CI Plus : the Common Interface Plus official web site :

• I have a TV (STB) with a CI slot. Can I upgrade it to CI Plus? Back on top

* Generally speaking, such upgrade is not possible due to the process of encryption which is required by CI Plus and which is not required by current CI.

Om tuneren klarer å overstyre "pairingen" kan du jo lett finne ut ved å teste RiksTV kortet direkte i tuneren.

Det finnes et eksempel på en operatør som tillatter CAM for SD kanaler men ikke tillater dette for HD kanaler. Det er ComHem i Sverige som benytter Conax CAS7 pairing for HD kanalene. Det virker også som Viasats HD kanaler er bedre beskyttet enn SD kanalene ( trolig ikke uten grunn).

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Tror også det er lurt å ha litt is i magen og vente å se. Det er ikke alltid lurt å ta problemene på forskudd ;-)

Dersom "pairing CAMer" blir tilgjengelig og de fungerer med HD kanalene så eksisterer det jo ikke noe problem. CAM'er for IDTV kommer (bekreftet av Canal Digital på NRK nettmøte).

RiksTV har ingen HD kanaler og har trolig en stor betydning. Det interessante spørsmålet er om programselskapene bak HD kanalene vil tillate at Canal Digital og andre operatører tilbyr bruk av "pairing" CAM for HD kanaler . Det gjør det i såfall utrolig enkelt å lage digitale kopier. HDCP har egentlig ingen hensikt så lenge CAM'er og ikke godkjente mottagere fungerer. Ingen ved sine fulle fem ville gjøre noe så tungvint som å kopiere fra HDMI når man kan lage perfekte digitale kopier ut av CAM'n mot en "ikke godkjent" mottager med harddisk.

Håper selvfølgelig CAM'ene vil klare HD kanaler men når man ser hysteriet rundt kopibeskyttelse på BlueRay osv. så aner det meg at filmselskaper ol. ikke vil tillate digital kopiering av HD innhold.

Common Interface versjon 2 (CI+) løser slike problemer ved at modulen låses til dekoder/tv. Da er det ikke mulig å kopiere innhold. Jeg tror ikke det finnes TV'er eller dekoder som støtter CI+. Dersom en TV/dekoder skal støtte CI+ så må den ha egen hardware for dette (den kan ikke software oppgraderes til CI+).

CI Plus : the Common Interface Plus official web site :

• I have a TV (STB) with a CI slot. Can I upgrade it to CI Plus? Back on top

* Generally speaking, such upgrade is not possible due to the process of encryption which is required by CI Plus and which is not required by current CI.

Om tuneren klarer å overstyre "pairingen" kan du jo lett finne ut ved å teste RiksTV kortet direkte i tuneren.

Det finnes et eksempel på en operatør som tillatter CAM for SD kanaler men ikke tillater dette for HD kanaler. Det er ComHem i Sverige som benytter Conax CAS7 pairing for HD kanalene. Det virker også som Viasats HD kanaler er bedre beskyttet enn SD kanalene ( trolig ikke uten grunn).
    Meget godt innlegg. Det bunner naturligvis (som det alltid gjør) i den evige paranoia fra innholdsleverandørene ang. kopibeskyttelse. Men jeg må si at jeg stiller meg noe uforstående til dette; da en vet med sikkerhet at programmene blir kopiert uansett hvilken beskyttelse som påtvinges. Det eneste en gjør er å henge ut en hel masse lovlydige brukere i sin misjon om å "ta" et par dedikerte freeloadere (som uansett definitivt vil sno seg rundt og skaffe tilgang på annet vis)

De som har interesse av å kun kopiere filmer vil uansett ikke benytte en betal-TV satelittjeneste (el. satelitt i det hele tatt)--da det ikke akkurat er der filmene først dukker opp (ei heller i samme kvalitet som Blu-Ray)

Jeg syns dette i bunn og grunn har en hel haug med paralleller til det like hjernedøde soneregimet på DVD & Blu-Ray/deCSS/BD/BD+ etc. Det har jo som vi alle vet stoppet en hel mengde pirater.
    (og la oss heller ikke nevne at BD+ skulle vare i "minst 10 år" og ble knekt etter 6. mnd.)

Definitivt enig at det gjelder å ha is i magen. Men går alt som verst vil Canal Digital bli sagt opp--de har allerede økt prisene sine betraktelig før dette stuntet ble offisielt kunngjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ved sine fulle fem ville gjøre noe så tungvint som å kopiere fra HDMI når man kan lage perfekte digitale kopier ut av CAM'n mot en "ikke godkjent" mottager med harddisk.
    Synes det er like greit å finne løsninger nå, i stedet for å vente på at de slår på alt av dilledall i CAS7.

De løsninger og workarounds som blir igjen nå, tettes med tiden uansett...

Den ultimate løsningen som vi _alle_ venter på uansett er jo et nytt konsept ala Hulu, Spotify e.l for "TV" som er tilrettelagt for oss sluttbrukere.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ikke noe om dette allerede er implementert? Kommer det, eller er det allerede innført?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mail sendt til forbrukerrådet, i første omgang for å høre om dette er noe de kan se på.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Da er mail sendt til forbrukerrådet, i første omgang for å høre om dette er noe de kan se på.
    Ut fra tidligere praksis så er nok oddsen for at noe skjer ganske lav.

Det var mye snakk om dette når Viasat innførte "pairing" for en god del år siden men jeg tror konklusjonen var at Norske myndigheter ikke kunne gripe inn uten at det ville være i strid med EU reguleringer/direktiver.

Siden operatører som Viasat, GET ,Lyse osv. har brukt pairing i årevis så hadde det naturligvis allerede sjedd noe for lenge siden hvis det var i strid med lover&regler. Det er etterhvert mange operatører i EU som også benytter "pairing" (det blir flere og flere). Sky UK var de første som brukte pairing for minst 10 år siden. Sky har aldri blitt pålagt å fjerne pairingen.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Bobben1 har helt rett i det han sier, skjer nok ikke noe fra forbrukermyndighetene denne gangen heller. Til syvende og sist koker dette ned til noe så enkelt som at enten godtar du og betaler eller sier opp hele greia. "Vårt" problem er vel at vi er endel over gjennomsnittet interessert, hvermannsen ser på sin 32", ser ingen forskjell og er fornøyd. Tror nok heller ikke det blir så mange oppsigelser at det kommer til å bekymre Canal Digital nevneverdig, desverre. Får vel håpe at et eller annet "klokt" hode finner et mottrekk mot dette hvis det blir en realitet. Er i utgangspunktet mot "piratvirksomhet" ,men det er jammen i ferd med å endre seg.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Tror nok Bobben1 har helt rett i det han sier, skjer nok ikke noe fra forbrukermyndighetene denne gangen heller. Til syvende og sist koker dette ned til noe så enkelt som at enten godtar du og betaler eller sier opp hele greia. "Vårt" problem er vel at vi er endel over gjennomsnittet interessert, hvermannsen ser på sin 32", ser ingen forskjell og er fornøyd. Tror nok heller ikke det blir så mange oppsigelser at det kommer til å bekymre Canal Digital nevneverdig, desverre. Får vel håpe at et eller annet "klokt" hode finner et mottrekk mot dette hvis det blir en realitet. Er i utgangspunktet mot "piratvirksomhet" ,men det er jammen i ferd med å endre seg.......

Skjønner. Dere har sikkert rett, men det er verdt et forsøk i alle fall. Fikk vite av forbrukerrådet at det var forbrukerombudet som eventuelt tok slike saker. Så da sendte jeg den dit. Syns dette virker ganske likt som apple/iPod saken? Du kjøper innhold og blir bundet til en avspiller som leverandøren leverer? Thon var jo ivrig på den ballen, så det går jo an å håpe? Eller gav de seg etter at de sluttet med DRM? Kan man fortsatt bare bruker iPod/iTunes som avspiller for ting kjøpt i iTunes?

Forøvrig tror jeg piratkopiering bare er en av grunnene her. Sikkert mer sammensatt en som så. Når det analoget bakkenettet slukker er det jo endel som har behov for signaler på hytta. Og det er ganske lett å ta med seg et programkort... En tuner er litt værre. Resultatet er at de nå kan selge det samme produktet til kundene sine to ganger! (dog til under 1/2 pris andre gang, men like vel).

wukka.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ut fra tidligere praksis så er nok oddsen for at noe skjer ganske lav.

Det var mye snakk om dette når Viasat innførte "pairing" for en god del år siden men jeg tror konklusjonen var at Norske myndigheter ikke kunne gripe inn uten at det ville være i strid med EU reguleringer/direktiver.

Siden operatører som Viasat, GET ,Lyse osv. har brukt pairing i årevis så hadde det naturligvis allerede sjedd noe for lenge siden hvis det var i strid med lover&regler. Det er etterhvert mange operatører i EU som også benytter "pairing" (det blir flere og flere). Sky UK var de første som brukte pairing for minst 10 år siden. Sky har aldri blitt pålagt å fjerne pairingen.
    Dette er selvsagt helt rett og jeg kan tilføye at Sky heller aldri etter 1997 har hatt problemer med "hacking". Systemet skifter svært ofte internkodenøkler" som gjør hackingen til en relativt håpløs jobb.Etter hva jeg forstår så er det dette systemet CD skal bruke??
    Stølen

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ulik teknologi. Telenor-datteren Canal Digital kjøper teknologi fra Telenor-datteren Conax når det gjelder kryptering. Det siste nå er at de knytter kortet opp mot tuneren/CA-modulen (CAM), det er denne som leser og oppdaterer kortet.

Det folk vanligvis gjør er å bruke en uautorisert tuner sammen med et orginalt kort. Den uautoriserte tuneren kan programmeres slik at den kan lese og oppdatere kortet uten autorisert CAM. Det er dette de nå vil få slutt på. Etter hva jeg har forstått, så har NDS/Viasat vært delvis suksessfylte med dette, men kun på HD kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke begriper er at det henvises til krav om sikkerhet når det innføres pairing for HD. Men ligger ikke sikkerheten i kortet da? Såvidt jeg skjønner er det vel også pairing på Viasat's vanlige kanaler? Slik var det i hvert fall da jeg benyttet Triax tuner. Jeg vet visst for lite om dette.

M en det er jo en forferdelig uting at distributørene skal kunne styre hvilket mottakerutstyr man benytter.

Men hele dette markedet er vel ikke annet enn en veritabel loppemaskin.

Vi burde ikke ha noe behov for både CD og Viasat, ett selskap alene kunne jo like godt distribuere alle kanaler. Så ble vi kvitt en masse dobbelt-administrasjon. Da gjenstod det bare fritt valg av hvilke kanaler man ville, eller ikke ville se på...

Det må vel være noe som ikke er helt i orden når mange bruker finner at de trenger begge kortene.

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •