Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 277
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Jeg ringer dem og spør jeg :-)

Takk. Dette var svært nyttig og spennende.

Er ikke helt enig i at de (regjeringen/departementet) avviste å gripe inn. Det var vel snarere snakk om å se an utviklingen.

Både på europeisk (EU) og på nasjonalt nivå (Post- og teletilsynet) arbeides det for tiden med analyser om interoperabilitet innen interaktive digitale tv-tjenester mv. Ett av temaene er hvorvidt markedet selv vil produsere "énboks" mottakerløsninger (felles tilkoblingspunkt). Arbeidet innen EU vil danne grunnlag for videre regulering av markedene for satellitt- og digital-TV, samt utviklingen av digitalt bakkenett mv. På denne bakgrunnen vil jeg følge utviklingen i satellitt-TV og digital-TV markedet nøye fremover. Avhengig av den tekniske, markedsmessige og regulatoriske utvikling i EU/EØS-området vil jeg eventuelt vurdere ytterligere regulering på området for å sikre forbrukernes valgfrihet.

Mulig dette er regjeringspråk for "NEI", men jeg syns nå det virker som om det er håp. Det er jo 5 år siden og lite har skjedd. Dermed burde det være mulig å få noen til å se på det igjen... (hvis det fortsatt er politisk vilje)

Uansett tror jeg ikke dette er noe som er til hindper for at noen av forbrukermyndighetene ser på dette igjen. (?) Snarere tvert i mot. Det er jo fem år siden de sa at de skulle følge nøye med, og lite har skjedd. Desto større grunn til å blåse liv i saken igjen.

En (av mange) ting jeg heller skjønner. Fyren fra FRP sier jo følgende: "For å sikre forbrukernes mulighet til friest mulig å velge leverandør av kanalpakker kan forbrukermyndigheter eller Post- og teletilsynet pålegge de ulike leverandører å velge kompatible kodesystem."

Stemmer dette, eller er det bambus.

wukka.
    Jeg tolker teksten du limer inn som det i EU jobbes med muligheten for å pålegge at distributører tilbyr Common Interface CAM's slik det fungerte i Skandinavia før 2004.

Om det FRP fyren sier er bambus skal jeg ikke påstå men jeg vet heller ikke om det er så enkelt som det høres ut til.

Dersom alle distributører tilbyr common interface CAMs så er saken løst. Da vil alle produsenter kunne produsere mottager som er kompatibel med alle kodesystemer slik fyren fra FRP antagelig ønsker. Så og si alle eksisterende "ikke godkjente" dekodere har også plass til CAM .

Da blir det som det var i gode gamle dager når det var åpent mottagermarked og nøkkelen for å få til dette var common interface CAM. Det fungerer selvfølgelig bare dersom alle distributører tilbyr CI-CAM (evt. CI+) men da må det selvfølgelig komme et pålegg som det som gjør at alle distributører må følge dette selv om det er satellit,kabel,iptv eller bakkenett.

Det er mange distributører i EU som kjører med "pairing" (det blir stadig flere) og som ikke tilbyr common interface CAM. Den største er antagelig Sky i UK. Blir spennede å se hva EU har tenkt å gjøre med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser det kommer en cam for pairing for cd dk. vil denne komme til norge og passe fleste eksterne tunere .eller passer den bare til tv tunere

Få Canal Digital satellit TV uden settop box

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Har limt litt fra en blogg her. Anbefaler de av dere som er nysgjerrige på dette å lese resten også : Opphavsrett og eiendomsrett: To vidt forskjellige ting! | Liberaleren

Hva er eksemplarrettigheter?

Det å kjøpe et eksemplar av et verk innebærer retten til å:

* Låne bort eksemplaret
    * Gi bort eller selge eksemplaret
    * Ta kopier til eget privat bruk av eksemplaret
    * Lese/bruke eksemplaret så ofte/mange ganger en vil
    * Bruke eksemplaret med eller uten selvvalgt tilleggsutstyr eller på selvvalgt og lovlig kjøpt avspillerutstyr

Disse rettighetene, la oss kalle dem eksemplarrettigheter, har alltid vært uadskillelig forbundet med eierskap av eksemplaret. Eiendomsrett til eksemplaret består i å ha eksemplarrettigheter. Dette har vært så opplagt og allmenngyldig at det ikke har vært nødvendig med noe eget ord for å beskrive det. Teknologien har imidlertid utviklet seg slik at det nå er mulig å frata mennesker rettigheter som man tidligere ikke trodde kunne fjernes - og
    derfor er det nå nødvendig med et eget ord som beskriver disse rettighetene.

Eksemplarrettigheter kan altså nå fjernes ved tekniske inngrep. Faktisk er slik rettighetsfjerning i ferd med å bli en storindustri. Det er forunderlig at i en tid hvor kostnadene forbundet med både fremstilling og distribusjon er lavere enn
    noensinne, bygges det opp en industri som ikke produserer noe av verdi, og hvis eneste formål er rettighetsfjerning for å hindre tilgang! Et ekstremt uttrykk for fiendtlighet mot ny teknologi og menneskelig og sosial fremgang. Og selvsagt kaller man det ikke rettighetsfjerning; i beste Orwellianske tradisjon brukes et uttrykk som gir inntrykk av det stikk motsatte, altså av at man får noe, nemlig rettighetsadministrasjon eller DRM (Digital Rights Management).

En annen måte å beskrive eksemplarrettigheter på er de seks rettighetene som DigitalConsumer.org går inn for å lovfeste for å definere og ivareta kundens eiendomsrett over eksemplarer av åndsverk ved kjøp:

1. Retten til å “tidsforflytte” (timeshift) innholdet (bruke det når du vil)

2. Retten til å “romforflytte” (spaceshift) innholdet (bruke det hvor du vil, i hvilken spiller du vil)

3. Retten til å sikkerhetskopiere (ta back-up) (denne retten må være ubegrenset i tid og antall, dvs. ikke styrt av kopisperrer)

4. Retten til å velge plattform eller avspiller etter eget ønske

5. Retten til å endre format eller oversette innholdet til andre formater

6. Retten til å bruke verktøy/teknologi for å gjennomføre rettighetene ovenfor.

Som forbruker har vi vel ikke eiendomsrett til alt det som sendes? De reglene som beskrives i forhold til kjøp og bruk av et elektronisk åndsverk kan ikke 100% sidestilles med det å se på et åndsverk som streames over satellitt. Mulig at det blir mer relevant å sammenligne med leie av en film? Her er det nok noe strengere begrensninger i forhold til hva forbrukeren kan gjøre med det som leies.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tolker teksten du limer inn som det i EU jobbes med muligheten for å pålegge at distributører tilbyr Common Interface CAM's slik det fungerte i Skandinavia før 2004.
    Det jobbes fra flere vinkler. Ett viktig aspekt i disse dager er monopoldannelser og hvordan DRM brukes til å opprettholde sådanne. F.eks når det gjelder media-senter-løsninger er det svært begrensede valgmuligheter. Valgmulighetene finner man hovedsaklig i friprog-miljøet (mange linux-baserte bokser), men de bekjempes av Microsoft og Apple gjennom deres aktive deltakelse i utvikling av f.eks. CI+. På dette grunnlag pågår det en diskusjon i flere land om CI+ og liknende mekanismer skal forbys. Forbrukerrådet og PT er gjort oppmerksomme på problematikken og har lovet å ta slike argumenter med i sine betraktninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria, det der var litt av en, hva skal jeg si, bombe? Men jeg tror det stemmer - pg jeg liker det ikke!

Men vi ser vel stadig en tendens til at myndigheter gjør sitt beste for å jevne veien for utsugerne - hvis eneste ratrionale er "sug max ut av fjolsene".

Det suges enorme beløp og gjøres alt for å optimalisere systemet. At en bruker skulle ha noe å si, nei for en uhyrlighet. Dette er næringsliv må vite, og det er jo hellig. Samfunnet skal holde kjeft og la oss sette dagsorden...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Som forbruker har vi vel ikke eiendomsrett til alt det som sendes? De reglene som beskrives i forhold til kjøp og bruk av et elektronisk åndsverk kan ikke 100% sidestilles med det å se på et åndsverk som streames over satellitt. Mulig at det blir mer relevant å sammenligne med leie av en film? Her er det nok noe strengere begrensninger i forhold til hva forbrukeren kan gjøre med det som leies.
    Her blander du inn eiendomsrett, som er noe helt annet og ikke nevnt i innlegget. Du har faktisk de samme rettighetene til å ta lage et eksemplar til privat bruk enten dette dreier seg om en CD du eier eller om det er en kringkastingsutsendelse som CDs satelittsendinger. Dette eksemplaret skal du kunne lagre på nær sagt hva du vil i hvilket som helst format (f.eks. din ipod) Her står det greit forklart: Alt du trenger Ã¥ vite om Ã…ndsverkloven - Norgesglasset - NRK

Ved å frata deg muligheten til å bruke eget utstyr fratar også CD deg retten til å ta kopi til eget bruk. Den eneste lovhjemlingen som dekker CD er at man ikke kan omgå DRM-systemer. Vi tvinges altså til å kjøpe utstyr med DRM systemer slik at CD kan begrense våre muligheter til å gjøre opptak vi faktisk har rett til å gjøre. Det er dette som er essensen i parring. Vi har rett til å gjøre opptak, men ikke rett til å hacke CDs utstyr. Om nå parring IKKE skulle vise seg å være et DRM-system (slik regionskoding på DVD plater ikke er DRM system) må CD faktisk droppe parringen. I mine øyne vil CD slite med å bevise at parring er et DRM system, og det er jo uansett helt åpenbart i konflikt med våre rettigheter som forbruker.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria, nå er vel eiendomsrett nevnt 3 ganger i innlegget ditt, så henvisningen var vel relevant :-)

Lenken til artikkelen hos NRK var interessant og sier jo faktisk at jeg kan ta opp og kopiere alt som sendes av tv-programmer. Jeg kan f.eks. ta opp en barnefilm, konvertere den til divx, og se la ungene se den i bilen helt uten dårlig samvittighet. Veldig bra!

Det eneste vi bryter ved bruk av en ikke cd-godkjent tuner er avtalevilkårene med CD. Selve avtalevilkårene kan helt klart diskuteres da det kan argumenteres at vilkårene bryter andre lover og er urimelige.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    Det jobbes fra flere vinkler. Ett viktig aspekt i disse dager er monopoldannelser og hvordan DRM brukes til å opprettholde sådanne. F.eks når det gjelder media-senter-løsninger er det svært begrensede valgmuligheter. Valgmulighetene finner man hovedsaklig i friprog-miljøet (mange linux-baserte bokser), men de bekjempes av Microsoft og Apple gjennom deres aktive deltakelse i utvikling av f.eks. CI+. På dette grunnlag pågår det en diskusjon i flere land om CI+ og liknende mekanismer skal forbys. Forbrukerrådet og PT er gjort oppmerksomme på problematikken og har lovet å ta slike argumenter med i sine betraktninger.
    Nå vet jeg ikke helt hva som er bakgrunnen for at Linux ikke skulle kunne fungere med CI+. Å implementere CI+ i software antar jeg kan være problematisk dersom det er open source men det er vel strengt tatt ikke alt i Linux som må være open source ? Microsoft har vel tenkt å implementere CI+ i software antar jeg ? Er veldig dårlig på Linux men jeg antar kanskje at selv om det ikke er open source så er det enkelt å disassemble for å "knekke "CI+ krypteringen . Det er kanskje der problemet ligger men hva vil Microsoft gjøre da ?

En annen løsning burde kunne være innstikkskort med tuner,CI+, og integrert grafikk/mpeg dekoder og HDMI utgang. Dette burde kunne fungere fint i open source uten at det gir dårligere sikkerhet enn i en "lukket" mottager/dekoder med CI+. Det skulle også være mulig å lagre krypterte opptak og spille av krypterte og ukodede opptak, kjøre timeshift, spoling og andre PVR funksjoner gjennom innstikkskortet.

I Europa er det ikke noe påbud om å levere CAM+kort slik at enhver tuner&tv kan benyttes. I øyeblikket er det derfor store problemer for MS MediaCenter også. Dersom EU lager kjøreregler som fører til at alle distributører pålegges å levere CAM+kort (dvs. ingen kopibeskyttelse) så er det heller ingen distributører som kan dra nytte av å tilby bedre kopibeskyttelse slik at de f.eks. får innhold tidligere eller bedre innhold. En slik løsning i EU ville vært kopi av grunntanken i Nordig.org :-D

Slik situasjonen er nå så er den kun en distributør som godkjenner CAM. Det er RiksTV. Det krever godkjent IDTV men jeg vet egentlig ikke hvor strengt det håndheves. En slik CAM gjør at alt utstyr som er kompatibelt kan benyttes (også i Linux). Det ryktes jo at Canal Digital er på vei med godkjent CAM så det kan ende opp med at det til slutt blir Viasat,GET, Lyse osv. som ikke tilbyr slike løsninger.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved å frata deg muligheten til å bruke eget utstyr fratar også CD deg retten til å ta kopi til eget bruk. Den eneste lovhjemlingen som dekker CD er at man ikke kan omgå DRM-systemer. Vi tvinges altså til å kjøpe utstyr med DRM systemer slik at CD kan begrense våre muligheter til å gjøre opptak vi faktisk har rett til å gjøre. Det er dette som er essensen i parring. Vi har rett til å gjøre opptak, men ikke rett til å hacke CDs utstyr. Om nå parring IKKE skulle vise seg å være et DRM-system (slik regionskoding på DVD plater ikke er DRM system) må CD faktisk droppe parringen. I mine øyne vil CD slite med å bevise at parring er et DRM system, og det er jo uansett helt åpenbart i konflikt med våre rettigheter som forbruker.
    Jeg syns diskusjonen er velig interessant og jeg har ikke noe i mot at jeg kan ta kopier eller benytte den mottageren jeg ønsker. Eksemplar rettigheter kan ikke gjelde TV sendinger men det mente du sikkert heller ikke. Hvis eksemplarrettigheter skulle gjelde TV sendinger så skulle man med andre ord ha rett til å lage kopier og selge disse.

Er det ikke mulig å tolke reglene slik at man ikke kan bli straffet for å
    lage kopier men at man heller ikke har noe krav på å kunne lage egne
    kopier ? Dvs. man har rett til å lage egne kopier , ikke noe krav.

Hvis man faktisk har krav på å kunne gjøre kopier så er spørsmålet hvordan ?
    Det er ingen hinder for at man kan ta opptak/kopier hos noen distributør så vidt jeg vet med f.eks. DVDrecorder.

Hvis man har krav på å kunne lage digitale perfekte kopier så burde det vel ikke vært lov å selge BlueRay disc'er i Norge. De som hadde innført et forbud mot salg av BlueRay discer skulle nok fått mye "pepper"

Rettigheter er en veldig innvilket sak. De fleste TV kanalene eier ikke noe av innholdet de sender ut en gang. De tilbyr ikke noe fysisk eksemplar eller produkt men sender ut innhold de kun har kjøpt "visningsrettigheter" for.

Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Det eneste vi bryter ved bruk av en ikke cd-godkjent tuner er avtalevilkårene med CD. Selve avtalevilkårene kan helt klart diskuteres da det kan argumenteres at vilkårene bryter andre lover og er urimelige.
    Jeg mistenker at avtalevilkårene først og fremst er laget på en slik måte at distributøren fraskriver seg et hvert ansvar dersom kunden kopierer eller distribuerer innholdet videre.

Jeg tror distributørene kan behøve litt hjelp fra EU med regelverket slik at de ikke får trøbbel med f.eks. HD nnholdsleverandører
    dersom det tilbys CAM løsninger. Når EU evt. gjør om på reglene så blir filmstudioer osv. pent nødt til å finne seg i det.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis eksemplarrettigheter skulle gjelde TV sendinger så skulle man med andre ord ha rett til å lage kopier og selge disse.
    Helt feil. Hvorfor kan ikke eksemplarettigheter gjelde tv-sendinger?

Du har rett til å gjøre opptak, dvs. lage ditt eget eksemplar av f.eks. en discovery-episode. Denne kan du lagre på hva du vil, spille av for familie og venner, samt konvertere til hva du vil. Du har derimot ikke rett til å distribuere eller selge kopien.

For interesserte kan jeg også anbefale denne: BALLADE: DRM: En hersketeknikk?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt feil. Hvorfor kan ikke eksemplarettigheter gjelde tv-sendinger?

Du har rett til å gjøre opptak, dvs. lage ditt eget eksemplar av f.eks. en discovery-episode. Denne kan du lagre på hva du vil, spille av for familie og venner, samt konvertere til hva du vil. Du har derimot ikke rett til å distribuere eller selge kopien.

For interesserte kan jeg også anbefale denne: BALLADE: DRM: En hersketeknikk?
    Ikke at det er noe stort problem akkurat men først nå
    skjønte jeg ingenting ;-)

I posten din så står det at man i følge eksemplarrettighetene har rett til å "Gi bort eller selge eksemplaret" mens du også skriver at man ikke har rett til å selge eksemplaret ?

Uansett så er det ikke noe problem å kopiere innhold nå og det tror jeg heller ikke blir umulig i framtiden heller med mindre det tas i bruk macrovision eller liknende (som lett kan fjernes).

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gi bort eller selge det eksemplaret du har kjøpt f.eks. en cd eller dvd. Du kan ikke kopiere denne og gi bort eller selge kopien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny HD mottaker: ingen HD kanaler mer- det er 'problemet'?

Har kjøpt en Topfield TF7700 Hsci. Hadde en full hd mottaker fra Canal Digital (CD), men ønsket meg en mottaker med to ci slot ( og det har CD ikke).
    Som forventet, dessverre, var etter installering av topfield mottakeren alle CD HD kanaler borte, mens jeg har en abonnement ( altså et smartkort) på Family: dvs: jeg betaler for det til å få tilgang til de , bl.annet, HD kanaler.

Skjønner fortsatt ikke helt 'problemet', dvs: det føles så urettferdig at man MÅ brukes en CD mottaker (til å fa HD kanaler) (mens man bare kjøpe en abonnement i første gang) og at man får ingen 'godt' forklaring for dette.

Og siden alle 'problemer/spørsmål/kommentar' med dette også på denne forum, ligger det sannsynligvis noe 'feil/uriktighet/urettferdighet' i den politiken man driver med hos CD og/eller de som har rettighetene til de kanaler....? Hva prøver man å unngå, slik at vi MÅ kjøpe bare og alene en CD mottaker ( til åp få HD kanaler)?

Men, nå sier CD at man må brukes en 'CD godkjent ' mottaker til å få de HD kanaler, som er faktisk bare de to mottakeren CD selges selv. Men hva betyr 'CD godkjent' egentlig? Kan de også 'godkjenner' en annen HD mottaker? Hvorfor gjør de det ikke ? Og hva gjør man da faktisk ( de heter 'paring'- men hva er det?) ? Kan CD 'godkjenner' min Topfield hvis de vil, dvs: paring med smartkortet mitt? Og hvis de kan, hvorfor skulle de ikke gjøre det (jeg betaler abonnementet mitt og har kjøpt en full HD mottaker fra CD for ett år tilbake, men skal ikke bruke det mer).

Eller skjønner det ikke helt riktig.....:-(

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinde
    Har kjøpt en Topfield TF7700 Hsci. Hadde en full hd mottaker fra Canal Digital (CD), men ønsket meg en mottaker med to ci slot ( og det har CD ikke).
    Som forventet, dessverre, var etter installering av topfield mottakeren alle CD HD kanaler borte, mens jeg har en abonnement ( altså et smartkort) på Family: dvs: jeg betaler for det til å få tilgang til de , bl.annet, HD kanaler.

Skjønner fortsatt ikke helt 'problemet', dvs: det føles så urettferdig at man MÅ brukes en CD mottaker (til å fa HD kanaler) (mens man bare kjøpe en abonnement i første gang) og at man får ingen 'godt' forklaring for dette.

Og siden alle 'problemer/spørsmål/kommentar' med dette også på denne forum, ligger det sannsynligvis noe 'feil/uriktighet/urettferdighet' i den politiken man driver med hos CD og/eller de som har rettighetene til de kanaler....? Hva prøver man å unngå, slik at vi MÅ kjøpe bare og alene en CD mottaker ( til åp få HD kanaler)?

Men, nå sier CD at man må brukes en 'CD godkjent ' mottaker til å få de HD kanaler, som er faktisk bare de to mottakeren CD selges selv. Men hva betyr 'CD godkjent' egentlig? Kan de også 'godkjenner' en annen HD mottaker? Hvorfor gjør de det ikke ? Og hva gjør man da faktisk ( de heter 'paring'- men hva er det?) ? Kan CD 'godkjenner' min Topfield hvis de vil, dvs: paring med smartkortet mitt? Og hvis de kan, hvorfor skulle de ikke gjøre det (jeg betaler abonnementet mitt og har kjøpt en full HD mottaker fra CD for ett år tilbake, men skal ikke bruke det mer).

Eller skjønner det ikke helt riktig.....:-(
    Uansett så skal du se HD kanalene i kanallista på TopField mottageren etter et kanalsøk. Gjør du ikke det så er det ganske enkelt en software feil (bug) i kanalsøk funksjonen på TopField.

Selv uten CAM og kort så skal du få søkt inn HD kanalene.

For at en mottager skal fungere med "pairing" så må produsenten ha bygget dette inn i hardware når mottageren produseres på fabrikk. Dersom dette ikke er lagt inn på fabrikken så er det for sent.

Hvis du ikke får inn kanalene i kanallista etter kanalsøk så er det ikke "pairing problemer". Noen mottagere takler heller ikke symbolrate på 30000kS/s. Da burde en del av HD kanalene dukke opp i kanallista mens kanaler som TV Norge HD,BBC HD,DISCOVERY HD,ANIMAL PLANET HD, m.fl. vil mangle. Voom HD, Silver HD og Nat Geo HD sender med 25000kS/s og burde fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Finnes faktisk ingen HD kanal i listen, ingen discovery HD, NGC HD, Canal+film HD.:???:

Software feil, bug feil? eller.....dårlig signal ( men jeg hadde signal på de Canal digital tuner)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt hva som er bakgrunnen for at Linux ikke skulle kunne fungere med CI+.
    Ingen har påstått at CI+ ikke kan fungere under ett åpent operativsystem, men isåfall bare i lukket form. Proprietær programvare forblir proprietær uansett hvor åpent operativsystem den kjøres under. En løsning som i sin helhet distribueres under GPL eller BSD-lisens kan derimot vanskelig oppfylle de kravene som stilles for å få tildelt et gyldig CI+ sertifikat.

Viasat og Samsung er allerede i trøbbel med GPL-lisensen i Danmark.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt relevant i denne sammenheng er også åndsverkloven. Såvide jeg vet gjelder denne i 50 år her, og også mange andre steder, f.eks. USA.

Men jeg så for noen år siden ett eller annet sted om at man i USA hadde ønske/krav/planer om å utvide til 75 år!

Nå er jo denne loven både et gode for noen, og et onde for andre. At en kunstner skal ha visse rettigheter i forbindelse med det han har skapt kan jo synes rimelig, men hvor bør grensen gå?

Historisk er det jo slik at om vi går tilbake ett eller to hundre år, så fantes ikke dette problemet, det har dukket opp med moderne mediateknikk.

En artist kunne få penger for en opptreden, og det var det, finito. Nå kan ha "gjøre en opptreden" og fortsette og få penger i femti år for den samme opptreden. Jfr Beatles, milliardærer. En bra innstats, men ville f.eks. havlparten så mye, eller tiendeparten for bare å ta ett tall, også ha vært en meget god belønning for innsatsen?

Samtidig har da også en hel rekke involverte aktører tjent godt på å være med på sirkuset.

Teknologien har altså skapt muligheter til å tjene enorme summer, beløp som ligger langt hinsides rimelighetens grenser.

At en artist for noe mens han lever er nå en sak, men hvorfor skal arvingene arve den samme rettigheten inntil 50 evt. 75 år?

At noen, det være seg TONO eler andre skal ha noe ettter opprettshaverens bortgang kan jeg ikke se noen rimelighet.

Når verket er ute av åndsverksbeskyttelse, så bør vel i det minste alle ha full rett til å kopiere, bruke og gjøre hva de vil med det?

Jeg bare peker på forholdet med alt dette, og reiser spørsmål ved om det bør være slik i ett og alt, eller om det burde oppdateres i det 21 århundre?

Så er det da alle andre, distributørers ønske om å karre til seg mest mulig.

La meg si det slik: Vi bør vel kunne forlange at vår myndigheter innser at de er satt til å tjene samfunnet, og det er oss. Næringslivet har også isn plass i samfunnet, men næringslivet er vår tjener og skal fungere på en måte som best mulig ivaretar våre interesser - samtidig som næringslivet selvsagt også må kunne fungere.

Det trengs derfor en engasjert, interessert allmennhet med innflytelse som kan holde de pekuinære interesser i ørene.

Det bør ikke væer mulig å bastebinde alt folket fordi det er mulig at noen klarer å omgå sperringene. Det er kanskje ikke nødvendig med 100% sikkerhet for at ikke noe slik skjer? De kloke hoder bør finne løsnigner som flertallet finner rimelige og til å leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinde
    Takk for svar.

Finnes faktisk ingen HD kanal i listen, ingen discovery HD, NGC HD, Canal+film HD.:???:

Software feil, bug feil? eller.....dårlig signal ( men jeg hadde signal på de Canal digital tuner)
    Kan være at frekvenslista i boksen ikke er oppdatert, du kan jo sjekke om f.eks. frekvensene 11938 H og 12015H ligger i frekvenslista, hvis ikke må de legges inn manuelt.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    [...]

Viasat og Samsung er allerede i trøbbel med GPL-lisensen i Danmark.
    Denne var meget interessant. Tydeligvis er flere store firma fortsatt under oppfatningen at software som er tilgj. under GPL/LGPL kan brukes uten hindringer som del i et proprietært produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Kan være at frekvenslista i boksen ikke er oppdatert, du kan jo sjekke om f.eks. frekvensene 11938 H og 12015H ligger i frekvenslista, hvis ikke må de legges inn manuelt.
    Hei, hvis jeg gjør det manuelt finnes det ingenting- har sendt en mail til Topfield.

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •