Canal Digital øker sikkerheten i 2009 - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 277
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg hadde en CD HD PVR og et 1126-kort. Jeg kunne ikke få et 1127-kort tilsendt fra CD. Utrolig lite kundevennlig.

Jeg måtte selge min CD HD PVR og kjøpe en ny og kliss lik fra CD for å få tilsendt et 1127-kort slik at HD-kanalene ville vises.

Så lenge man har en CD-mottaker så er det totalt ubegripelig at CD ikke vil sende et kort som virker på den mottakeren når man har vært kunde der i snart 10 år på rad.
    Når du kjøpte CD HDPVR'n fra CD så skulle de selvfølgelig levert med korrekt kort. Hvis du kjøpte HDPVR'n fra CD så er det utrolig merkelig at de forlanger at du skal kjøpe en ny en.

Kjøpte du den brukt så skal kortet følge med ( som mest sannsynlig er 01127... kort) . Det finnes eierskifte skjema for dette på Eierskifte - Canal Digital NO

Hvis du har kjøpt CD HDPVR brukt så kontakter du selger for å få selger til å fylle ut eierskifte skjem og levere seg smartkortet som hører til din HDPVR.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent hypotetisk: Og dersom man har kjøpt tuneren fra et dødsbo...hva da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent hypotetisk: Og dersom man har kjøpt tuneren fra et dødsbo...hva da?
    Da får du med kortnummeret og i alle fall noterer deg ned det. Så ringer du CD og sier du har mistet det. Da betaler du 350,- og får et nytt et.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

Hverken GET,Viasat,RiksTV eller Canal Digitals abbonementsvilkår tillater at smartkortene kan benyttes i "ikke godkjente" mottagere.

Slik har abbonementsvilkårene vært utformet i veldig mange år nå.
    Antar derfor at CD kun sender ut brev dersom det skjer endringer som påvirker godkjente mottagere ( men det er ren gjetning).

Utdrag fra abbonementsvilkårene:
    Alle tjenester denne avtalen omfatter er kodet. Tjenestene forutsetter at kunden har utstyr for mottak og dekoding. Dersom kunden kjøper utstyr av CD vil forbrukerkjøpsloven kunne komme til anvendelse. Utstyr for dekoding leies (evt. lånes) av CD hvis det er inngått avtale om dette, men kunden skal normalt eie eget utstyr, som skal være godkjent av CD.
    ......
    Kunden må heller ikke bruke programkortet i eller sammen med utstyr som ikke er godkjent av CD.

Abonnementsvilkår - Canal Digital NO

Alle andre distributører har også samme vilkår i kontraktene.

Fra GET's abbonementsvilkår:
    Abonnenten kan bare benytte programkortet sammen med det Utstyr som er registrert på Abonnenten.
    Fra RiksTV's abbonementsvilkår:
    Hvert programkort skal kun
    brukes sammen med godkjent mottaksutstyr (merket
    "RiksTV" eller "NTV") og for visning på ett tv-apparat
    eller tilsvarende skjerm.

Fra Viasats abbonementsvilkår:
    Kunden skal kun benytte satellittmottaker som er godkjent av Viasat.
    Som det har vært nevnt tidligere: At alle har slike vilkår gjør det ikke mer (eller mindre) lovlig.

Så lenge ingen har fått det prøvet _vet_ vi ikke om det er lovlig praksis. Å si at myndighetene hadde grepet inn, på eget initiativ, dersom det var ulovlig tror jeg ikke er særlig realistisk. Forbrukerombudet sa at de normalt handlet på bakgrunn av klager som kom inn.

Eneste grunn til at jeg har vært hos CD såpass lenge er at jeg har kunnet velge utstyr selv. Derfor er jeg litt ekstra frustrert nå som denne siste muligheten forsvinner.

Kommer nok til å bytte til GET asap da jeg kan få endel kanaler der som jeg har savnet hos CD og en dekoder som jeg forstår er brukbar. Og det til en lavere pris.

wukka.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet var å si opp abonnementet og tegne seg med Viasat. Etter å ha sjekket litt der så er egentlig valget pest eller kolera.

Jeg valgte kolera.
    Godt valg, pest er verre en kolera. Husk å drikke nok...

Pest eller kolera (Krematoriet)

Kolera

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Som det har vært nevnt tidligere: At alle har slike vilkår gjør det ikke mer (eller mindre) lovlig.

Så lenge ingen har fått det prøvet _vet_ vi ikke om det er lovlig praksis. Å si at myndighetene hadde grepet inn, på eget initiativ, dersom det var ulovlig tror jeg ikke er særlig realistisk. Forbrukerombudet sa at de normalt handlet på bakgrunn av klager som kom inn.

Eneste grunn til at jeg har vært hos CD såpass lenge er at jeg har kunnet velge utstyr selv. Derfor er jeg litt ekstra frustrert nå som denne siste muligheten forsvinner.

Kommer nok til å bytte til GET asap da jeg kan få endel kanaler der som jeg har savnet hos CD og en dekoder som jeg forstår er brukbar. Og det til en lavere pris.

wukka.
    Da regner jeg med at du har klaget til forbrukerombudet ;-)

Mener ikke at folk skal la være å klage hvis de er misfornøyd. Jeg mener bare at det også har vært forsøkt noen ganger tidligere uten hell når Viasat tok i bruk "pairing". Den gangen skal det så vidt jeg kan huske ikke ha blitt gjort noe pga. at det ville vært i strid med EU/EØS direktiver. Konsesjonssøknaden for bakkenettet innebar også at kun godkjente mottagere kunne benyttes og myndighetene godkjente konsesjonen ( ble behandlet av RGB regjering).

Siden andre distributører for lengst har innført "pairing" så er det fare for at dette i seg selv kan ha skapt en slags "presedens".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at donrosa kan være så fornød med hd-pvr....
    Jeg kjøpte den selv for en stund siden, men den ble byttet inn dagen etter, pga alt for mye støy.
    Jeg hadde mine mistanker før kjøpet, men selger beroliget meg med at det bare var en svært støysvak hardisk i den.
    Dette stemte forsåvidt, men selgeren "glemte" å opplyse at det sitter en vifte i denne mottakeren, som støyer som en X-Box :P

Siden andre distributører for lengst har innført "pairing" så er det fare for at dette i seg selv kan ha skapt en slags "presedens".
    Det er vell ikke pairing som er problemet hær. Problemet er at CD hindrer kundene sine å bruke andre uoffisielle mottakere.
    Det ligger ingen tekniske begrensninger, som hindrer CD å selge CAS7(pairing) CA-moduler til de som ikke har godkjent mottaker.

RiksTV fungerer fint sammen med CAM, og de bruker akkurat det samme kodesystemet som kanal digital.
    Get fungere med CAM
    Viast fungerer delvis med CAM (ikke hd-kanaler) .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da regner jeg med at du har klaget til forbrukerombudet ;-)
    Ja det har jeg gjort. Og slik jeg forstod dem hadde de diskutert dette med i kontaktmøte for TV området og det virket som om de hadde tenkt å ta opp saken. Dog kom det til å ta litt tid.

Mener ikke at folk skal la være å klage hvis de er misfornøyd. Jeg mener bare at det også har vært forsøkt noen ganger tidligere uten hell når Viasat tok i bruk "pairing".

...
    Snip.
    ...

Jeg hadde vært enig hvis dette har vært behandlet før. Jeg ser du hevder det, men jeg jeg har ennå ikke sett en eneste referanse. Og de jeg har snakket med hos myndighetene (konkurransetilsynet, forbrukerrådet, forbrukerombudet) har ikke nevnt noe om dette.

wukka.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Skjønner ikke at donrosa kan være så fornød med hd-pvr....
    Jeg kjøpte den selv for en stund siden, men den ble byttet inn dagen etter, pga alt for mye støy.
    Jeg hadde mine mistanker før kjøpet, men selger beroliget meg med at det bare var en svært støysvak hardisk i den.
    Dette stemte forsåvidt, men selgeren "glemte" å opplyse at det sitter en vifte i denne mottakeren, som støyer som en X-Box :P
    Min HD-PVR er veldig lydløs, men vet at det er noen som har hatt problemer med slike som støyer veldig. Min lager bare svak viftestøy når jeg slår'n på, men ikke ellers. Sørg for at den er kald nok, har plass på begge sider og står vannrett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe å tilføre akkurat den konkrete diskusjonen, men vil bare nevne et merkelig fenomen:

Jeg benyttet for noen år siden en Triax (354?) tuner for å se Viasat. Men de svenske FTA kanalene var det ikke mulig å se. Jeg kunne se dem via mark-antenne, men ville helst hatt dem i samme liste.

Så fikk jeg vite at i Sverige kunne man bare be om å få tuneren åpnet for svensk FTA. Dette fikk jeg gjort (Vet ikke om det var mulig for en norsk bruker, men fikk ordnet det via en svenske.)

Og det funket utmerket - men med en stor hake: Jeg måtte ta ut kortet hver gang jeg ville se svensk FTA. SÅ det hjalp ikke meg, det var enklere bare å zappe til annen signalkilde på tv'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dett var dett

Har kjørt CD på kabel med FireTV tunere og VMC lenge.
    Kjempebra!
    -En PC i kjelleren med 3 tunere som spiller inn TV.
    -og mediaplayer bokser på alle TVene som kan vise programmene (elller Live TV over nettet)

Flytta til Lillestrøm og har bare GET som alternativ.

Har rota rundt med RiksTV snart et år nå og fått det til å virke så vidt på VMC.

Men alle mediaplayer boksene mine må ha ny firmware for å kunne ta MPEG4.
    Var derfor akkurat i ferd med å gi opp å gå til CD parabol.

Takk til AVForum som rakk å advare mot kort parring.

Så ble det ingen Dish på huset alikevel.
    Bye bye Canal Digital!
    (Hvorfor kunne dere ikke tilby en CONAX parring da, slik som RikTV?)

Så må vi sette opp en Win7 PC på alle TVene i huset alikevel da.
    Sukk. Kabelselskaper...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fermate69
    Har kjørt CD på kabel med FireTV tunere og VMC lenge.
    Kjempebra!
    -En PC i kjelleren med 3 tunere som spiller inn TV.
    -og mediaplayer bokser på alle TVene som kan vise programmene (elller Live TV over nettet)

Flytta til Lillestrøm og har bare GET som alternativ.

Har rota rundt med RiksTV snart et år nå og fått det til å virke så vidt på VMC.

Men alle mediaplayer boksene mine må ha ny firmware for å kunne ta MPEG4.
    Var derfor akkurat i ferd med å gi opp å gå til CD parabol.

Takk til AVForum som rakk å advare mot kort parring.

Så ble det ingen Dish på huset alikevel.
    Bye bye Canal Digital!
    (Hvorfor kunne dere ikke tilby en CONAX parring da, slik som RikTV?)

Så må vi sette opp en Win7 PC på alle TVene i huset alikevel da.
    Sukk. Kabelselskaper...

PS: (det er conax-pairing).

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en artikkel om roten til all dritten

For oss som er gamle nok til å huske den gamle statsmonopolisten :TELEVERKET........Bare navnet får frem nervene i en stakkar. Betegnelsen på overskriften er betegnende " Telenor klarer å "Tyne"mer ut av kabelen, (les kunden). Heia Russland og Vimpelcom.

Resultatoppgang for Canal Digital (om Fotball-EM, EBITDA, Telenor) - NA24 Arkiv

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det har jeg gjort. Og slik jeg forstod dem hadde de diskutert dette med i kontaktmøte for TV området og det virket som om de hadde tenkt å ta opp saken. Dog kom det til å ta litt tid.

Jeg hadde vært enig hvis dette har vært behandlet før. Jeg ser du hevder det, men jeg jeg har ennå ikke sett en eneste referanse. Og de jeg har snakket med hos myndighetene (konkurransetilsynet, forbrukerrådet, forbrukerombudet) har ikke nevnt noe om dette.

wukka.
    Jeg er 100% sikker på at konkurransetilsynet eller post og teletilynet hadde dette på dagsorden når Viasat innførte pairing. Klarer dessverre ikke å finne online artikler lengre om dette når jeg googler. Tidligere var det også mulig å finne referat fra stortinget hvor det ble informert om at man ikke ville gripe inn i forbindelse med Viasats "pairing". Finner heller ikke disse referatene online lengre. Det kan være at infoen kan finnes ved intens googling men har ikke hatt tid så langt. Uansett så er det kanskje ikke veldig interessant dersom saken kjøres på nytt gjennom konkurransetilsynet, forbrukerrådet og forbrukerombudet.

Edit1: Forbrukerrådet har kjørt saken i 2005. Her er kilde: Det skal være enkelt Ã¥ se pÃ¥ TV ! -

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 100% sikker på at konkurransetilsynet eller post og teletilynet hadde dette på dagsorden når Viasat innførte pairing. Klarer dessverre ikke å finne online artikler lengre om dette når jeg googler. Tidligere var det også mulig å finne referat fra stortinget hvor det ble informert om at man ikke ville gripe inn i forbindelse med Viasats "pairing". Finner heller ikke disse referatene online lengre. Det kan være at infoen kan finnes ved intens googling men har ikke hatt tid så langt. Uansett så er det kanskje ikke veldig interessant dersom saken kjøres på nytt gjennom konkurransetilsynet, forbrukerrådet og forbrukerombudet.

Edit: Forbrukerrådet har kjørt saken i 2005. Her er kilde: Det skal være enkelt Ã¥ se pÃ¥ TV ! -
    Takk. Ser ikke at dette er noe annet en en nyhet, ikke behandling. Kjørte de saken må jo ha blitt behandlet i en eller annen instans. (slik forbrukerombudet tidligere har gjort det i en annen sak om urimlige avtalevilkår/brudd på markedsføringsloven: Forbrukerombudet )

Får håpe at det ikke hindrer forbrukerombudet å forsøke igjen :-) De mente jo at de hadde en case mot apple. Noe som jeg opfatter som en ganske lik problemstilling.

Skjønner ikke helt hvorfor storinget var involvert? Vurderte de å endre loven? Husker du forresten om behandlingen før eller etter oktober ;-) (Stortinget endrer seg jo med jevne mellomrom)

EDIT: la på lenke
    wukka.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    TELEVERKET........Bare navnet får frem nervene i en stakkar.
    De gamle statsmonopolene var jo politisk styrt, med klare rammer for hva de fikk lov til og streng regulering av hva de kunne kreve i betaling. De private monopolene kan derimot tillate seg hva som helst -- med mindre forbrukeren har råd til bedre advokater enn dem...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Ser ikke at dette er noe annet en en nyhet, ikke behandling. Kjørte de saken må jo ha blitt behandlet i en eller annen instans. (slik forbrukerombudet tidligere har gjort det i en annen sak om urimlige avtalevilkår/brudd på markedsføringsloven: Forbrukerombudet )

Får håpe at det ikke hindrer forbrukerombudet å forsøke igjen :-) De mente jo at de hadde en case mot apple. Noe som jeg opfatter som en ganske lik problemstilling.

Skjønner ikke helt hvorfor storinget var involvert? Vurderte de å endre loven? Husker du forresten om behandlingen før eller etter oktober ;-) (Stortinget endrer seg jo med jevne mellomrom)

EDIT: la på lenke
    wukka.
    Antar at forbrukerombudet kjører saker de får inn dersom de mener det er en god "case". Det er mulig dette ikke ble gjort i 2005 men det er i såfall ganske merkelig så fremt det ikke var en dårlig "case". Det skulle vært interessant å vist hvorfor de ikke har kjørt saken mot Viasat :-)

Saken er også tatt opp i Stortinget den 21 April 2004 for å være pinlig nøyaktig ;-)
    Har slitt med å finne kilden men fant det nå på stortingets web. Her er det også nevnt det jeg mistenkte at EU reguleringer hindrer(eller i hvertfall har hindret) at noe kan gjøres.

sitat
    Verken lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) eller ekomforskriften stiller krav om én felles standard for dekodere. Bakgrunnen for dette er blant annet at EUs regulering på området, som vi også er bundet av, hittil ikke har tillatt at det settes krav om å benytte én felles standard for dekodere (herunder særskilt krav om fellesmodul, det vil si "spalten" som satellittkortet settes inn i).

Stortingets nettsted, Skriftlig spørsmål

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    De gamle statsmonopolene var jo politisk styrt, med klare rammer for hva de fikk lov til og streng regulering av hva de kunne kreve i betaling. De private monopolene kan derimot tillate seg hva som helst -- med mindre forbrukeren har råd til bedre advokater enn dem...
    I teorien JA. I praksis gjorde de det som falt dem inn , og den arven sitter ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at forbrukerombudet kjører saker de får inn dersom de mener det er en god "case". Det er mulig dette ikke ble gjort i 2005 men det er i såfall ganske merkelig så fremt det ikke var en dårlig "case". Det skulle vært interessant å vist hvorfor de ikke har kjørt saken mot Viasat :-)
    Jeg ringer dem og spør jeg :-)

Saken er også tatt opp i Stortinget den 21 April 2004 for å være pinlig nøyaktig ;-)
    Har slitt med å finne kilden men fant det nå på stortingets web. Her er det også nevnt det jeg mistenkte at EU reguleringer hindrer(eller i hvertfall har hindret) at noe kan gjøres.

sitat
    Verken lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) eller ekomforskriften stiller krav om én felles standard for dekodere. Bakgrunnen for dette er blant annet at EUs regulering på området, som vi også er bundet av, hittil ikke har tillatt at det settes krav om å benytte én felles standard for dekodere (herunder særskilt krav om fellesmodul, det vil si "spalten" som satellittkortet settes inn i).

Stortingets nettsted, Skriftlig spørsmål
    Takk. Dette var svært nyttig og spennende.

Er ikke helt enig i at de (regjeringen/departementet) avviste å gripe inn. Det var vel snarere snakk om å se an utviklingen.

Både på europeisk (EU) og på nasjonalt nivå (Post- og teletilsynet) arbeides det for tiden med analyser om interoperabilitet innen interaktive digitale tv-tjenester mv. Ett av temaene er hvorvidt markedet selv vil produsere "énboks" mottakerløsninger (felles tilkoblingspunkt). Arbeidet innen EU vil danne grunnlag for videre regulering av markedene for satellitt- og digital-TV, samt utviklingen av digitalt bakkenett mv. På denne bakgrunnen vil jeg følge utviklingen i satellitt-TV og digital-TV markedet nøye fremover. Avhengig av den tekniske, markedsmessige og regulatoriske utvikling i EU/EØS-området vil jeg eventuelt vurdere ytterligere regulering på området for å sikre forbrukernes valgfrihet.

Mulig dette er regjeringspråk for "NEI", men jeg syns nå det virker som om det er håp. Det er jo 5 år siden og lite har skjedd. Dermed burde det være mulig å få noen til å se på det igjen... (hvis det fortsatt er politisk vilje)

Uansett tror jeg ikke dette er noe som er til hindper for at noen av forbrukermyndighetene ser på dette igjen. (?) Snarere tvert i mot. Det er jo fem år siden de sa at de skulle følge nøye med, og lite har skjedd. Desto større grunn til å blåse liv i saken igjen.

En (av mange) ting jeg heller skjønner. Fyren fra FRP sier jo følgende: "For å sikre forbrukernes mulighet til friest mulig å velge leverandør av kanalpakker kan forbrukermyndigheter eller Post- og teletilsynet pålegge de ulike leverandører å velge kompatible kodesystem."

Stemmer dette, eller er det bambus.

wukka.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har limt litt fra en blogg her. Anbefaler de av dere som er nysgjerrige på dette å lese resten også : Opphavsrett og eiendomsrett: To vidt forskjellige ting! | Liberaleren

Hva er eksemplarrettigheter?

Det å kjøpe et eksemplar av et verk innebærer retten til å:

* Låne bort eksemplaret
    * Gi bort eller selge eksemplaret
    * Ta kopier til eget privat bruk av eksemplaret
    * Lese/bruke eksemplaret så ofte/mange ganger en vil
    * Bruke eksemplaret med eller uten selvvalgt tilleggsutstyr eller på selvvalgt og lovlig kjøpt avspillerutstyr

Disse rettighetene, la oss kalle dem eksemplarrettigheter, har alltid vært uadskillelig forbundet med eierskap av eksemplaret. Eiendomsrett til eksemplaret består i å ha eksemplarrettigheter. Dette har vært så opplagt og allmenngyldig at det ikke har vært nødvendig med noe eget ord for å beskrive det. Teknologien har imidlertid utviklet seg slik at det nå er mulig å frata mennesker rettigheter som man tidligere ikke trodde kunne fjernes - og
    derfor er det nå nødvendig med et eget ord som beskriver disse rettighetene.

Eksemplarrettigheter kan altså nå fjernes ved tekniske inngrep. Faktisk er slik rettighetsfjerning i ferd med å bli en storindustri. Det er forunderlig at i en tid hvor kostnadene forbundet med både fremstilling og distribusjon er lavere enn
    noensinne, bygges det opp en industri som ikke produserer noe av verdi, og hvis eneste formål er rettighetsfjerning for å hindre tilgang! Et ekstremt uttrykk for fiendtlighet mot ny teknologi og menneskelig og sosial fremgang. Og selvsagt kaller man det ikke rettighetsfjerning; i beste Orwellianske tradisjon brukes et uttrykk som gir inntrykk av det stikk motsatte, altså av at man får noe, nemlig rettighetsadministrasjon eller DRM (Digital Rights Management).

En annen måte å beskrive eksemplarrettigheter på er de seks rettighetene som DigitalConsumer.org går inn for å lovfeste for å definere og ivareta kundens eiendomsrett over eksemplarer av åndsverk ved kjøp:

1. Retten til å “tidsforflytte” (timeshift) innholdet (bruke det når du vil)

2. Retten til å “romforflytte” (spaceshift) innholdet (bruke det hvor du vil, i hvilken spiller du vil)

3. Retten til å sikkerhetskopiere (ta back-up) (denne retten må være ubegrenset i tid og antall, dvs. ikke styrt av kopisperrer)

4. Retten til å velge plattform eller avspiller etter eget ønske

5. Retten til å endre format eller oversette innholdet til andre formater

6. Retten til å bruke verktøy/teknologi for å gjennomføre rettighetene ovenfor.

I 1996 lanserte FN-organisasjonen WIPO en traktat om opphavsrett, som bl.a. påla medlemslandene å utvikle et lovverk som gav legal beskyttelse til DRM-systemer. I Norge førte dette til en utvidelse av Åndsverkloven i 2005, som i massemedier i stor grad ble omtalt som MP3-loven. Etter endringene er det i følge §53a forbudt å omgå «effektive tekniske beskyttelsessystemer», herunder DRM-systemer.

Loven inneholder to punkter som ennå ikke er tydelig definert.

Det første gjelder uttrykket «effektive». Før dette uttrykket prøves i rettsapparatet er det uklart hva som innebærer at et system er «effektivt». Forarbeidene gir et par eksempler på ikke-effektive systemer, nærmere bestemt systemer som kan omgås ved å holde nede «shift»-tasten når man setter inn CDen, eller tegne en strek på CDen med tusj. En finsk domstol har dog felt en dom som erklærer at CSS, systemet som brukes til å beskytte DVD-plater, ikke kan regnes for å være et «effektivt» system.[15] Dette systemet er altså ikke beskyttet av den finske loven, selv om dommen kan bli omgjort i en høyere rettsinstans. I Norge er det enda ikke noen slik dom å vise til.

Det andre punktet gjelder et tillegg i den norske loven. Lovteksten stadfester at forbudet ikke skal være til hinder for at en privat bruker skal kunne spille av innholdet på «det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr». Loven åpner altså for omgåelse av «effektive» DRM-systemer, men spesifiserer ikke hva slags utstyr det er snakk om. I forarbeidene til utvidelsen står det at unntaket skal gjelde for å konvertere CD-innhold til MP3-format, samtidig motsier forarbeidene seg selv ved å også hevde at man ikke uten videre kan regne med å få spilt av innholdet på en CD i en mp3-spiller. All den tid det ikke foreligger en høyesterettsdom knyttet til paragrafen kan man ikke med sikkerhet si hva som inkluderes i unntaket.

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •